32 757 Bouwbesluit 2012

Nr. 100 BRIEF VAN DE MINISTER VOOR WONEN EN RIJKSDIENST

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 18 juni 2014

Op 24 maart 2014 heb ik uw Kamer het rapport van RIGO met de maatschappelijke kosten-batenanalyse van aanpassingen in het Bouwbesluit 2012 voor toegankelijkheid van nieuwe gebouwen en het advies van het Overlegplatform Bouwregelgeving (OPB) hierover gestuurd (Kamerstuk 32 757, nr. 96). Daarbij heb ik aangegeven graag eerst met Ieder(in) (netwerk voor mensen met een beperking of chronische ziekte) in gesprek te treden alvorens uw Kamer een reactie op het rapport van RIGO en het OPB-advies te sturen.

Inmiddels heb ik met Ieder(in) gesproken. Met hen heb ik de mogelijkheden voor maatregelen om de toegankelijkheid van gebouwen te verbeteren bezien.

Conform het OPB-advies en zoals besproken met Ieder(in) zal ik overgaan tot het aanscherpen van de toegankelijkheidsvoorschriften in het Bouwbesluit 2012 voor publiek toegankelijke nieuwbouw van gebouwen. Ik realiseer me hierbij dat de maatschappelijke kosten en baten voor deze aanpassing die door RIGO worden ingeschat grote bandbreedtes kent en onzekerheid oplevert (70 tot 280 miljoen euro aan kosten en 45 tot 105 miljoen euro aan baten tot 2040). De effecten van de aanpassing zal ik in de praktijk volgen. De benodigde wijzigingen in het Bouwbesluit 2012 voor het aanscherpen van de eisen zal ik opnemen in het concept-wijzigingsbesluit waarin ook de aanpassing van de voorschriften voor bouwwerken die worden gebouwd door particuliere opdrachtgevers is opgenomen dat ik u eind dit jaar zal toezenden.

Om de toegankelijkheid van woningen te verbeteren wil ik maatwerk nastreven samen met partijen uit de sector. Hierbij sluit ik aan bij de inbreng van Aedes in het OPB-advies en de aanpak in de Transitieagenda Langer zelfstandig wonen waarover u bent geïnformeerd bij brief van 4 juni 2014 die ik u samen met de Staatssecretaris voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport heb gestuurd (Kamerstuk 32 847, nr. 121). Met Ieder(in) heb ik ook afgesproken dat zij hierbij betrokken worden zodat hun kennis en expertise bijdraagt aan goede regionale aanpakken. Naast dat deze maatwerkaanpak erop is gericht het aanbod van toegankelijke woningen voor de primaire doelgroep beschikbaar te hebben, zorgt deze aanpak er ook voor dat de opgave breed wordt benaderd. Niet alleen nieuwbouw valt binnen de reikwijdte van de aanpak, ook de bestaande bouw is een belangrijk onderdeel hiervan.

Ieder(in) heeft mij in mijn gesprek met hen het belang van toegankelijkheid voor mensen met beperkingen duidelijk gemaakt; zowel in woningen als in publieke gebouwen, zowel nu als in de toekomst. Ik zie het kunnen meedoen van alle mensen in de samenleving als een belangrijke verantwoordelijkheid van de maatschappij. Gebruik kunnen maken van de gebouwen in Nederland is hiervoor een voorwaarde. De aanpassing in het Bouwbesluit 2012 voor publiek toegankelijke gebouwen en de aanpak zoals is beschreven in de Transitieagenda Langer Zelfstandig wonen zijn concrete handvatten om toegankelijkheid in gebouwen te verbeteren. Ook het initiatief van private partijen voor het opzetten van de website www.woningchecklist.nl draagt hierin bij. Met deze website worden woonconsumenten onder andere ondersteund in het beoordelen of een woning geschikt is als mensen een fysieke beperking hebben of hoe toegankelijkheid in een woning kan worden verbeterd. Voor de ontwikkeling van deze checklist heb ik een financiële bijdrage geleverd.

De Minister voor Wonen en Rijksdienst, S.A. Blok

Naar boven