Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2010-2011 | 32710-XVIII nr. 4 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2010-2011 | 32710-XVIII nr. 4 |
Wetsartikelen 1 tot en met 5
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2010 wijzigingen aan te brengen in:
a. De begrotingsstaat van het begrotingshoofdstuk Wonen, Wijken en Integratie (XVIII);
b. De begrotingsstaat inzake de baten-lastendienst Rijksgebouwendienst;
c. De begrotingsstaat van de Dienst van de Huurcommissie.
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden, voor zover een slotwetmutatie voortvloeit uit een beleidsmatige beslissing dan wel anderszins een toelichting behoeft, toegelicht in bijgaand jaarverslag bij de tabel inzake de budgettaire gevolgen van het beleid.
De minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,
J. P. H. Donner
BELEIDSARTIKELEN
Artikel 1. Stimuleren krachtige steden, vitale wijken en voldoende woningbouw
Artikel 1. Stimuleren krachtige steden, vitale wijken en voldoende woningbouw | Verplichtingen | Uitgaven | Ontvangsten |
---|---|---|---|
Stand 2e suppletoire begroting 2010 | 1 311 648 | 453 818 | 17 545 |
Mutaties Slotwet 2010 | 10 848 | 36 623 | 52 876 |
Stand Slotwet 2010 (realisatie) | 1 322 496 | 490 441 | 70 421 |
Toelichting
Verplichtingen
De overschrijding van de verplichtingen is onder andere het gevolg van:
– De terugontvangen middelen eerste, tweede en derde tranche Tijdelijke stimuleringsregeling woningbouwprojecten. Gemeenten hebben deze middelen (€ 47,2 mln) terugbetaald omdat niet tijdig met de bouw kon worden gestart. Van deze middelen is uiteindelijk op grond van artikel 8 van deze regeling € 38,0 mln opnieuw ingezet om als gevolg van de crisis stilgevallen of niet gestarte woningbouwprojecten voor het einde van het begrotingsjaar te ondersteunen;
– Een deel van de beschikbare BLS middelen (€ 24,7 mln) is niet aan de budgethouders uitgekeerd omdat niet voldaan is aan de afgesproken woningbouwopgave dan wel aantallen eigenbouw, daarmee is de verplichting lager vastgesteld.
Uitgaven
De overschrijding van de uitgaven is met name het gevolg van het herinzetten van de hiervoor genoemde terugontvangen middelen eerste, tweede en derde tranche Tijdelijke stimuleringsregeling woningbouwprojecten en die heringezet zijn in de nadien opengestelde tranche. Deze herinzet is aangekondigd en goedgekeurd met de 2e suppletoire begroting 2010.
Ontvangsten
De hogere ontvangsten worden eveneens verklaard door de terugontvangen middelen eerste, tweede en derde tranche Tijdelijke stimuleringsregeling woningbouwprojecten.
Artikel 2. Stimuleren van een duurzame kwaliteit van woningen, gebouwen en bouwwerken
Artikel 2. Stimuleren van een duurzame kwaliteit van woningen, gebouwen en bouwwerken | Verplichtingen | Uitgaven | Ontvangsten |
---|---|---|---|
Stand 2e suppletoire begroting 2010 | 82 464 | 69 594 | 8 810 |
Mutaties Slotwet 2010 | – 11 369 | – 1 647 | – 3 796 |
Stand Slotwet 2010 (realisatie) | 71 095 | 67 947 | 5 014 |
Verplichtingen
De onderuitputting van de verplichtingen wordt verklaard door een te hoge raming van het budget Tijdelijke regeling glasisolatie.
Ontvangsten
In samenhang met de in 2010 lagere uitgaven op het instrument «subsidies innovatie energiebesparing gebouwde omgeving (FES)» zijn ook de hieraan gerelateerde ontvangsten uit het FES verlaagd.
Artikel 3. Garanderen van keuzemogelijkheden en betaalbaarheid op de woningmarkt
Artikel 3. Garanderen van keuzemogelijkheden en betaalbaarheid op de woningmarkt | Verplichtingen | Uitgaven | Ontvangsten |
---|---|---|---|
Stand 2e suppletoire begroting 2010 | 2 651 177 | 2 577 022 | 334 237 |
Mutaties Slotwet 2010 | 150 829 | 156 578 | 113 502 |
Stand Slotwet 2010 (realisatie) | 2 802 006 | 2 733 600 | 447 739 |
Verplichtingen en uitgaven
De verplichtingen en uitgaven bij de huurtoeslag zijn hoger uitgevallen dan ten tijde van de 2e suppletoire begroting 2010 is aangenomen. Hiervan wordt € 100 mln veroorzaakt door een andere opstelling van de jaarverantwoording door de Belastingdienst, zodat verrekeningen van vorderingen met uit te betalen toeslagen beter in beeld worden gebracht.
Ontvangsten
De hogere ontvangsten betreffen een saldo van hogere ontvangsten in verband met de bij de uitgavenmutaties toegelichte wijziging in de opstelling van de jaarverantwoording door de belastingdienst en een kleine daling van de ontvangsten door een vertraging in het invorderingstempo.
Nadere informatie over de uitvoering van de huurtoeslag in 2010 is opgenomen in het beheersverslag van de Belastingdienst dat in het voorjaar van 2011 verschijnt.
Artikel 4. Integratie niet-westerse migranten
Artikel 4. Integratie niet westerse migranten | Verplichtingen | Uitgaven | Ontvangsten |
---|---|---|---|
Stand 2e suppletoire begroting 2010 | 407 582 | 437 110 | 7 476 |
Mutaties Slotwet 2010 | – 7 652 | – 12 663 | 14 588 |
Stand Slotwet 2010 (realisatie) | 399 930 | 424 447 | 22 064 |
Verplichtingen en uitgaven
De onderuitputting van de verplichtingen en uitgaven heeft met name te maken met de kabinetswisseling. Daardoor zijn er geen nieuwe initiatieven ontplooid c.q. bestaande initiatieven afgeremd. Daarnaast wordt de onderuitputting van de uitgaven verklaard doordat uit hoofde van de Remigratiewet minder uitkeringen zijn verstrekt dan was verwacht.
Ontvangsten
De meerontvangsten van € 14,6 mln worden met name verklaard door:
– terugbetaling van het CFI voor de uitvoering van de regeling nieuwkomers (€ 7,4 mln), omdat een aantal gemeenten minder heeft gepresteerd dan verwacht;
– afrekening/teruggave van de SVB (€ 1,0 mln);
– afrekening UWV-bijdrage 2009 (€ 2,1 mln);
– teruggave omdat er minder gebruik gemaakt is van de regeling nalatenschap oude vreemdelingenwet (€ 2,1 mln).
Artikel 5. Kennis en Ordening Wonen, Wijken en Integratie
Artikel 5. Kennis en Ordening Wonen, Wijken en Integratie | Verplichtingen | Uitgaven | Ontvangsten |
---|---|---|---|
Stand 2e suppletoire begroting 2010 | 4 206 | 10 567 | 0 |
Mutaties Slotwet 2010 | 588 | – 638 | 0 |
Stand Slotwet 2010 (realisatie) | 4 794 | 9 929 | 0 |
Artikel 6. Rijkshuisvesting
Artikel 6. Rijkshuisvesting | Verplichtingen | Uitgaven | Ontvangsten |
---|---|---|---|
Stand 2e suppletoire begroting 2010 | 50 237 | 50 237 | 2 626 |
Mutaties Slotwet 2010 | 14 881 | 14 881 | 12 255 |
Stand Slotwet 2010 (realisatie) | 65 118 | 65 118 | 14 881 |
Toelichting
Verplichtingen, uitgaven en ontvangsten
Als gevolg van een desaldering van ontvangsten die ten onrechte in mindering van bezwaar waren geboekt bij de definitieve vaststellingen van de jaren 2007, 2008 en 2009, zijn de verplichtingen, de uitgaven en de ontvangsten verhoogd met een bedrag van € 14,9 mln.
NIET-BELEIDSARTIKELEN
Artikel 95. Algemeen
Artikel 95. Algemeen | Verplichtingen | Uitgaven | Ontvangsten |
---|---|---|---|
Stand 2e suppletoire begroting 2010 | 7 566 | 39 217 | 214 |
Mutaties Slotwet 2010 | – 1 052 | 2 161 | 277 |
Stand Slotwet 2010 (realisatie) | 6 514 | 41 378 | 491 |
Artikel 96. Onverdeeld
Artikel 96. Onverdeeld | Verplichtingen | Uitgaven | Ontvangsten |
---|---|---|---|
Stand 2e suppletoire begroting 2010 | – 4 090 | 418 | 0 |
Mutaties Slotwet 2010 | 4 090 | – 418 | 0 |
Stand Slotwet 2010 (realisatie) | 0 | 0 | 0 |
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-32710-XVIII-4.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.