Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2010-2011 | 32710-XIV nr. 4 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2010-2011 | 32710-XIV nr. 4 |
Wetsartikelen 1 tot en met 5
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2010 wijzigingen aan te brengen in:
– de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit;
– de begrotingsstaat inzake de baten-lastendiensten van dit ministerie;
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze Memorie van Toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De minister van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie,
M. J. M. Verhagen
Budgettaire gevolgen van beleid
21 Duurzaam ondernemen | Stand Ontwerp-begroting 2010 | Mutaties 1e suppletore begroting 2010 | Mutaties 2e suppletore begroting 2010 | Totaal geraamd | Realisatie | Slotwetmutaties |
---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(1)+(2)+(3) | (5) | (6)=(5)–(4) | |
Verplichtingen | 328 348 | 37 271 | 18 189 | 383 808 | 401 504 | 17 696 |
Uitgaven | 322 986 | 23 224 | – 38 780 | 307 430 | 289 897 | – 17 533 |
Programma-uitgaven: | 160 797 | 18 618 | – 55 376 | 124 039 | 98 846 | – 25 193 |
21.11 Verbeteren van ondernemerschap en ondernemersklimaat | 9 862 | 2 915 | 25 606 | 38 383 | 32 251 | – 6 132 |
21.12 Bevorderen van maatschappelijk geaccepteerde productievoorwaarden en dierenwelzijn | 32 847 | 11 925 | – 17 782 | 26 990 | 20 404 | – 6 586 |
21.13 Bevorderen van duurzame productiemethoden en bedrijfssystemen w.o. biologische landbouw | 106 142 | 5 577 | – 62 543 | 49 176 | 35 056 | – 14 120 |
21.14 Bevorderen duurzame vangst en kweek van vis en schelpdieren | 11 946 | – 1 950 | – 657 | 9 339 | 11 135 | 1 796 |
Apparaatsuitgaven | 162 189 | 4 757 | 16 596 | 183 542 | 191 051 | 7 509 |
21.21 Apparaat | 19 012 | – 9 181 | 593 | 10 424 | 12 434 | 2 010 |
21.22 Baten-lastendiensten | 143 177 | 13 938 | 16 003 | 173 118 | 178 617 | 5 499 |
|
|
|
|
| ||
Ontvangsten | 30 184 | 8 845 | 2 787 | 41 816 | 37 246 | – 4 570 |
Toelichting
Verplichtingen
De hogere verplichtingenrealisatie hangt enerzijds samen met de in 2010 afgegeven garantiestellingen en borgstellingen € 52,0 mln. en daartegenover zijn er voor € 16,3 mln minder verplichtingen aangegaan (voor toelichting zie de uitgaven).
Verder wordt de openstelling 2010 van de investeringsregeling duurzame stallen pas begin 2011 verplicht. De oorzaak hiervan is dat de goedkeuring van de Europese Commissie vertraging heeft opgelopen zodat de regeling pas na de zomer opengesteld is in plaats van aan het begin van de zomer zoals oorspronkelijk voorzien was. De investeringsregeling duurzame stallen is van 15 september tot 15 oktober 2010 voor opengesteld. Omdat bij een tenderregeling alle voorstellen eerst beoordeeld en gerangschikt worden is het niet gelukt om in 2010 de verplichtingen aan te gaan (€ 15 mln.).
Uitgaven
21.11 Verbeteren van ondernemerschap en ondernemersklimaat
De verliesdeclaraties van banken in het kader van de borgstellingsfaciliteit zijn lager uitgevallen dit wordt veroorzaakt doordat er minder is uitgekeerd aan verliesdeclaraties van banken op grond van de garantieregeling dan van te voren was geraamd. Bij de te verwachten uitbetalingen 2010 zat een schadeclaim van € 3 mln., deze is echter niet afgehandeld in 2010 aangezien de bank nog niet alle informatie had verstrekt. Daarnaast is in oktober 2010 een claim van ruim € 0,6 mln. volledig afgewezen. Verder heeft Dienst Regelingen garantieprovisies ontvangen van boeren voor elke afgegeven garantstelling onder de borgstellingsfaciliteit. Deze zijn ingezet ter dekking (gedeeltelijk) van het bedrag aan verliesdeclaraties van banken en daardoor is er minder ontrokken uit de interne begrotingsreserve (€ 5,6 mln.).
21.12 Bevorderen van maatschappelijk geaccepteerde productievoorwaarden en dierenwelzijn
De lagere realisatie wordt voornamelijk veroorzaakt doordat er € 1,1 mln. minder is uitgegeven aan het FES-programma Plantkundig Onderzoek omdat veel facturen van deelnemende instituten niet of te laat zijn ingediend. Deze uitgaven zullen in 2011 plaatsvinden. Verder zijn de uitgaven op het gebied van fytosanitair beleid € 2,3 mln. lager uitgevallen door minder ingediende schadeclaims voor PSTVd en boktor dan waarmee vooraf rekening mee was gehouden. Bij de regelingen gezelschapsdieren en landbouwhuisdieren, het onderdeel tussensegmenten en bij in beslag genomen goederen is er in totaal € 1,3 mln. minder uitgegeven.
21.13 Bevorderen van duurzame productiemethoden en bedrijfssystemen w.o. biologische landbouw
Omdat de eerste toekenningen van vergoedingen aan ondernemers als gevolg van het geleden rentenadeel op basis van de regeling willekeurige afschrijving milieu-investeringen (VAMIL) pas in 2011 zullen plaatsvinden, vallen de uitgaven 2010 met € 6 mln. lager uit. Verder is er bij de stimuleringsregeling duurzame ontwikkeling glastuinbouw (Stidug) € 1,6 mln. minder uitgegeven doordat niet alle, door de betrokken gemeenten gedeclareerde bedragen, subsidiabel bleken. De uitgaven ten behoeve van energietransitie binnen de glastuinbouw zijn € 2,2 mln. lager uitgevallen door het niet doorgaan van of vertraging in projecten. Daarnaast is, als gevolg van vertraging in de uitvoering op verschillende FES programma’s, in 2010 per saldo minder uitgegeven aan de programma’s Luchtkwaliteit, Ketenefficiency, Kas als Energiebron en Groene Grondstoffen (€ 5,2 mln.).
21.22 Baten-lastendiensten
Het grootste deel van de bijdrage aan baten-lastendiensten wordt veroorzaakt doordat bij Dienst Regelingen (DR) er sprake is van hogere uitgaven als gevolg van de herstelacties op het gebied van de perceelsregistratie. Daarnaast zijn er hogere uitgaven bij het Algemene Inspectie Dienst (AID)onderdeel van de nVoedsel- en Waren Autoriteit (nVWA). Dit wordt vooral veroorzaakt door aanvullende opdrachten vanuit LNV voor Europees geregelde controles inzake visserij (Illegal, Unregulated and Unreported (IUU) en aalbeheerplan) en inzake inkomenstoeslagen (investeringsregeling slachtpremie) en voor aanvullende controles op het gebied van de perceelsregistratie.
Ontvangsten
Door vertraging in de uitvoering van verschillende FES-programma’s is er € 5,2 mln. minder ontvangen uit het FES. Tevens is, als gevolg van lager uitvallende verliesdeclaraties, minder onttrokken uit de interne begrotingsreserve borgstellingsfonds voor de garantstelling regeling borgstellingsfaciliteit. De verliesdeclaraties van banken in het kader van de borgstellingsfaciliteit zijn lager uitgevallen dan vooraf was ingeschat. Daarnaast heeft Dienst Regelingen garantieprovisies ontvangen van boeren voor elke afgegeven garantstelling onder de borgstellingsfaciliteit. Deze zijn (gedeeltelijk) ingezet ter dekking van het bedrag aan verliesdeclaraties van banken. Tegenover deze lagere ontvangsten staan hogere ontvangsten uit hoofde van de huur van mosselpercelen die eind 2009 zijn gefactureerd en in 2010 zijn ontvangen (€ 5 mln), zijn er meer ontvangsten gerealiseerd bij de boete-inkomsten voor het mestbeleid (€ 1,4 mln.) en zijn er onvangsten op artikel 21 verantwoord in plaats van op artikel 26 (€ 1,2 mln.).
Budgettaire gevolgen van beleid
22 Agrarische ruimte | Stand ontwerp-begroting 2007 | Mutaties 1e suppletore begroting 2007 | Mutaties 2e suppletore begroting 2007 | Totaal geraamd | Realisatie | Slotwetmutaties |
---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(1)+(2)+(3) | (5) | (6)=(5)–(4) | |
Verplichtingen | 25 034 | – 1 247 | – 1 545 | 22 242 | 15 733 | – 6 509 |
Uitgaven | 63 489 | 1 213 | 14 136 | 78 838 | 89 380 | 10 542 |
Programma-uitgaven | 52 542 | 1 213 | 13 927 | 67 682 | 78 323 | 10 641 |
22.11 Ruimte voor grondgebonden landbouw | 22 782 | – 600 | – 1 754 | 20 428 | 28 134 | 7 706 |
22.12 Ruimte voor niet grondgebonden landbouw | 29 760 | 1 813 | 15 681 | 47 254 | 50 189 | 2 935 |
Apparaatsuitgaven | 10 947 | 209 | 11 156 | 11 057 | – 99 | |
22.21 Apparaat |
|
|
| |||
22.22 baten-lastendiensten | 10 947 | 209 | 11 156 | 11 057 | – 99 | |
|
|
| ||||
Ontvangsten | 55 637 | 2 013 | 18 181 | 75 831 | 82 355 | 6 524 |
Toelichting
De lagere verplichtingenrealisatie wordt veroorzaakt doordat de verplichtingen in het kader van de motie van Geel voor de Greenportsprojecten al in 2009 zijn aangegaan, waardoor in 2010 deze verplichtingen niet zijn gerealiseerd.
In het kader van het versneld afwikkelen van oude lopende landinrichtingsprojecten, doen zich op jaarbasis fluctuaties voor in de uitgaven/ontvangsten van deze projecten. In 2010 is voor € 7,7 mln. aan uitgaven ter realisatie van deze landinrichtingsprojecten gerealiseerd. Tegenover deze uitgaven staan ook hogere ontvangsten.
Budgettaire gevolgen van beleid
23 Natuur | Stand ontwerp-begroting 2010 | Mutaties 1e suppletore begroting 2010 | Mutaties 2e suppletore begroting 2010 | Totaal geraamd | Realisatie | Slotwetmutaties |
---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(1)+(2)+(3) | (5) | (6)=(5)–(4) | |
Verplichtingen | 297 259 | 1 854 | 46 597 | 345 710 | 340 855 | – 4 855 |
Uitgaven | 503 376 | 4 020 | 60 511 | 567 907 | 559 719 | – 8 188 |
Programma-uitgaven: | 424 607 | – 48 | 27 936 | 452 495 | 442 747 | – 9 748 |
– waarvan juridisch verplicht | 322 043 | |||||
23.11 Verwerven Ecologische Hoofdstructuur | 44 027 | 899 | – 3 199 | 41 727 | 41 682 | – 45 |
23.12 Inrichten Ecologische Hoofdstructuur | 129 223 | – 3 510 | 11 530 | 137 243 | 136 619 | – 624 |
23.13 Beheren Ecologische Hoofdstructuur | 177 062 | 9 843 | 10 076 | 196 981 | 189 188 | – 7 793 |
23.14 Beheer natuur buiten EHS en beschermen van de internationale biodiversiteit | 74 295 | – 7 280 | 9 529 | 76 544 | 75 258 | – 1 286 |
Apparaatsuitgaven | 78 769 | 4 068 | 32 575 | 115 412 | 116 972 | 1 560 |
23.21 Apparaat | 11 659 | – 2 712 | 2 679 | 11 626 | 14 486 | 2 860 |
23.22 Baten-lastendiensten | 67 110 | 6 780 | 29 896 | 103 786 | 102 486 | – 1 300 |
Ontvangsten | 33 795 | 2 799 | – 2 199 | 34 395 | 31 374 | – 3 021 |
Toelichting
Verplichtingen
De lagere verplichtingenrealisatie houdt verband met het feit dat een deel van de uitgaven voor de SAN-regeling ganzen door de EU is vergoed. Hierbij was in de raming geen rekening gehouden. Bovendien zal een deel van het verplichtingenbudget in 2011 worden aangegaan. Hiertegenover staan € 1,8 mln. hoger gerealiseerde garantieverplichtingen omdat de particuliere natuurbeschermingsorganisaties een groter beroep hebben gedaan op de garantieregeling dan was voorzien.
Uitgaven
23.13 Beheren EHS
De lagere uitgavenrealisatie houdt voornamelijk verband met het feit dat ca € 5 mln. van de uitgaven van de SAN-regeling ganzen door de EU is vergoed. Hierbij was in de raming geen rekening gehouden. Bovendien komt ca. € 2,5 mln. in 2011 tot betaling.
23.21 Apparaat
De hogere uitgaven worden voornamelijk voornamelijk veroorzaakt door personeelskosten van de Gegevensautoriteit Natuur die op het apparaatsonderdeel zijn verantwoord en uitgaven voor het gebruik van topografische en kadastrale gegevens in het kader van wettelijke basisregistraties.
Ontvangsten
De lagere ontvangsten houden voornamelijk verband met de het feit dat de bijdrage van VROM voor projecten om verdroging, vermesting en verzuring van bepaalde natuurgebieden tegen te gaan in lijn is gebracht met het uitvoeringstempo.
Budgettaire gevolgen van beleid
24 Landschap en recreatie | Stand ontwerp-begroting 2010 | Mutaties 1e suppletore begroting 2010 | Mutaties 2e suppletore begroting 2010 | Totaal geraamd | Realisatie | Slotwetmutaties |
---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(1)+(2)+(3) | (5) | (6)=(5)–(4) | |
Verplichtingen | 84 585 | – 4 952 | 3 692 | 83 325 | 76 492 | – 6 833 |
Uitgaven | 138 175 | 25 110 | – 15 908 | 147 377 | 140 330 | – 7 047 |
Programma-uitgaven | 105 281 | 23 790 | – 16 532 | 112 539 | 105 630 | – 6 909 |
– waarvan juridisch verplicht | 0 | |||||
24.11 Nationale Landschappen | 21 728 | – 500 | – 1 600 | 19 628 | 19 163 | – 465 |
24.12 Landschap Algemeen | 21 564 | – 9 360 | – 2 500 | 9 704 | 9 336 | – 368 |
24.13 Groen en de Stad | 23 239 | 33 950 | – 13 500 | 43 689 | 37 664 | – 6 025 |
24.14 Recreatie | 38 750 | – 300 | 1 068 | 39 518 | 39 467 | – 51 |
Apparaatsuitgaven | 32 894 | 1 320 | 624 | 34 838 | 34 700 | – 138 |
24.21 Apparaat |
| 0 | ||||
24.22 baten-lastendiensten | 32 894 | 1 320 | 624 | 34 838 | 34 700 | – 138 |
Ontvangsten | 40 559 | 30 550 | – 21 800 | 49 309 | 30 137 | – 19 172 |
Toelichting
Verplichtingen en uitgaven
24.13 Groen en de stad
De lagere verplichtingen- en uitgavenrealisatie houdt voornamelijk verband met het uitgavenverloop tot het realiseren van bufferzones rond de grote steden en het feit dat een deel van het bedrag dat bij Najaarsnota beschikbaar is gesteld voor groen in de omgeving van de nieuwe Amerikaanse Ambassade in 2011 en 2012 tot betaling komt.
Ontvangsten
De lagere ontvangstenrealisatie houdt verband met het feit dat de geraamde ontvangsten vanuit het Groenfonds voor de kosten van het Plan van Aanpak Schiphol en Omgeving (PASO) pas in 2011 worden ontvangen. Tevens is sprake van lagere verkoopopbrengsten van het Bureau Beheer Landbouwgronden en een aangepaste bijdrage van VROM voor het realiseren van bufferzones rond de grote steden.
Budgettaire gevolgen van beleid
25 Voedselkwaliteit en Diergezondheid | Stand ontwerp-begroting 2010 | Mutaties 1e suppletore begroting 2010 | Mutaties 2e suppletore begroting 2010 | Totaal geraamd | Realisatie | Slotwetmutaties |
---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (3) | (3) | (4)=(1)+(2)+(3) | (5) | (6)=(5)–(4) | |
Verplichtingen | 71 846 | 54 097 | 804 | 126 747 | 147 287 | 20 540 |
Uitgaven | 72 336 | 51 486 | 2 018 | 125 840 | 138 811 | 12 971 |
Programma-uitgaven | 32 089 | 47 435 | – 5 798 | 73 726 | 75 576 | 1 850 |
waarvan juridisch verplicht | ||||||
25.11 Bevorderen van kwalitatief hoogwaardig voedselaanbod en consumptiepatroon | 15 021 | – 782 | – 2 052 | 12 187 | 16 366 | 4 180 |
25.12 Handhaven diergezondheidsniveau | 17 068 | 48 217 | – 3 746 | 61 539 | 59 210 | – 2 329 |
Apparaatsuitgaven | 40 247 | 4 051 | 7 816 | 52 114 | 63 235 | 11 121 |
U25.21 Overige Apparaat | 6 265 | – 841 | 87 | 5 511 | 8 339 | 2 828 |
U25.22 Baten-lastendiensten | 33 982 | 4 892 | 7 729 | 46 603 | 54 896 | 8 293 |
Ontvangsten | 1 247 | 4 561 | – 129 | 5 679 | 3 368 | – 2 311 |
Toelichting
Het programma-artikel is per saldo met € 1,8 mln. overschreden.
Dit wordt met name veroorzaakt door hogere uitgaven op OD 25.11 in het kader van projecten op het terrein van voedselveiligheid en verbetering van de kwaliteitsaspecten in de voedselkolom.
De resterende overschrijding op OD 25.11 van circa € 2 mln. wordt veroorzaakt doordat het budget van OD 25.11 in de Najaarsnota met € 2 mln. is verlaagd ten gunste van het Ministerie van Financiën voor douanecontroles. Dit bedrag van € 2 mln. had echter in mindering moeten worden gebracht op het budget van OD 25.12 Handhaven diergezondheidsniveau omdat de betreffende controles bedoeld zijn om de insleep van dierziekten te voorkomen.
De hogere realisatie op OD 25.21 (apparaatsuitgaven) hangt vnl. samen met de overheveling van taken op het terrein van dierenwelzijn voor gezelschapsdieren vanuit artikel 21. De hogere realisatie op OD 25.22 (baten-lasten diensten) hangt samen met extra bijdragen aan de nVWA in verband met de fusie- en transitiekosten en gederfde inkomsten in verband met het maximumplafond bij het roodvleesconvenant.
De lagere ontvangsten hangen samen met een vertraging van het Aviaire Influenza-project in Indonesië waardoor geen declaratie is ingediend bij het Ministerie van Buitenlandse Zaken en doordat de declaratie bij de Europese Commissie inzake Blauwtong 2008/2009 nog niet volledig is ontvangen.
Budgettaire gevolgen van beleid
26 Kennis en Innovatie | Stand ontwerp-begroting 2007 | Mutaties 1e suppletore begroting 2007 | Mutaties 2e suppletore begroting 2007 | Totaal geraamd | Realisatie | Slotwetmutaties |
---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(1)+(2)+(3) | (5) | (6)=(5)–(4) | |
Verplichtingen | 971 800 | 15 251 | 44 327 | 1 031 378 | 1 042 130 | 10 752 |
Uitgaven | 993 537 | 23 104 | 4 812 | 1 021 453 | 1 012 003 | – 9 450 |
Programma-uitgaven | 980 912 | 24 014 | 4 697 | 1 009 623 | 999 562 | – 10 061 |
26.15 Kennisontwikkeling en Innovatie | 158 089 | 13 379 | 11 627 | 183 095 | 182 396 | – 699 |
26.16 Waarborgen en vernieuwen onderzoek en onderwijs | 822 823 | 10 635 | – 6 930 | 826 528 | 817 166 | – 9 362 |
Apparaatsuitgaven | 12 625 | – 910 | 115 | 11 830 | 12 441 | 611 |
26.21 Apparaat | 11 919 | – 910 | 104 | 11 113 | 11 812 | 699 |
26.22 Baten-lastendiensten | 706 |
| 11 | 717 | 629 | – 88 |
|
|
| 0 |
|
| |
Ontvangsten | 25 680 | 7 140 | – 7 851 | 24 969 | 21 854 | – 3 115 |
Toelichting
Verplichtingen
De mutatie bij de verplichtingen wordt voor het grootste gedeelte veroorzaakt doordat de verplichtingen in het kader van de bekostiging van het onderwijs 2011 in 2010 worden vastgelegd.
Uitgaven
De lagere uitgavenrealisatie wordt veroorzaakt door het volgende:
– Er is € 1,2 mln. minder uitgegeven aan DLO-WOT projecten. Het betreft projecten waarvoor de ontvangst en opdrachtverlening zijn verlegd van LNV naar het departement van VWS.
– Er is € 1,2 mln. minder uitgegeven voor bekostiging vmbo-groen vanwege een lagere dan geraamde declaratie van DUO voor bekostiging van groene afdelingen van scholengemeenschappen.
– Er is € 2,2 mln. minder besteed aan subsidies ondersteuningsstructuur. De oorzaken hiervan zijn dat er in 2010 geen toekenning plaats heeft gevonden voor WURKS (dienstverlening vernieuwing groen onderwijs door de vakgroep Educatie en Competentie studies van Wageningen Universiteit), het project Groen onderwijs 2020 niet is gestart en dat verantwoordingsdocumenten voor een aantal projecten niet tijdig zijn ontvangen.
– Er is € 2,8 mln. minder besteed aan praktijkleren vanwege het uitstellen van een arrangement voor internationaal praktijkleren.
– Er is € 2,1 mln. minder besteed aan OCW-conforme onderwijssubsidies omdat enkele arrangementen (Harde knip, Kwaliteitsimpuls hoger onderwijs, Greenports en Biobased economy) voor een lager bedrag bevoorschot zijn dan oorspronkelijk geraamd.
Ontvangsten
De ontvangsten zijn lager uitgevallen doordat ontvangsten zijn verlegd van LNV naar het departement van VWS (€ 1,2 mln.), ontvangsten zijn uitgesteld naar 2011 (€ 0,1 mln.) en ontvangsten verantwoord zijn op andere begrotingsartikelen (namelijk artikel 21 en 29) (€ 1,8 mln.).
Budgettaire gevolgen van beleid
27 Reconstructie | Stand ontwerp-begroting 2010 | Mutaties 1e suppletore begroting 2010 | Mutaties 2e suppletore begroting 2010 | Totaal geraamd | Realisatie | Slotwetmutaties |
---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(1)+(2)+(3) | (5) | (6)=(5)–(4) | |
Verplichtingen | 35 823 | – 1 100 | – 15 651 | 19 072 | 18 788 | – 284 |
Uitgaven | 118 482 | – 944 | – 16 151 | 101 387 | 92 019 | – 9 368 |
Programma-uitgaven | 100 202 | – 944 | – 16 500 | 82 758 | 73 453 | – 9 305 |
– waarvan juridisch verplicht | 0 | |||||
27.11 Reconstructie zandgebieden | 73 111 | – 1 100 | – 16 500 | 55 511 | 55 620 | 109 |
27.12 Bodem en water | 27 091 | 156 | 27 247 | 17 833 | – 9414 | |
Apparaatsuitgaven | 18 280 | 349 | 18 629 | 18 566 | – 63 | |
27.21 Overige apparaat |
| 0 | ||||
27.22 baten-lastendiensten | 18 280 |
| 349 | 18 629 | 18 566 | – 63 |
0 | ||||||
Ontvangsten | 34 698 | 156 | 34 854 | 25 265 | – 9 589 |
Toelichting
Verplichtingen en uitgaven
27.12 Bodem en water
De lagere uitgavenrealisatie hangt voornamelijk samen met een meerjarig aangepast uitgavenverloop voor projecten in het kader van bodemsanering en projecten in het kader van de zgn. synergiegelden. Het betreft hier projecten ter verbetering van de waterkwaliteit. Op grond hiervan zijn ook de ontvangsten van V&W voor 2010 hierop aangepast.
Ontvangsten
Zie de toelichting bij uitgaven OD27.12.
Budgettaire gevolgen van beleid
28 Nominaal en onvoorzien | Stand ontwerp-begroting 2010 | Mutaties 1e suppletore begroting 2010 | Mutaties 2e suppletore begroting 2010 | Totaal geraamd | Realisatie | Slotwetmutaties |
---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(1)+(2)+(3) | (5) | (6)=(5)–(4) | |
Verplichtingen | – 959 | 959 | 0 | 0 | 0 | |
Uitgaven | – 959 | 959 | 0 | 0 | 0 | |
28.11 Prijsbijstelling |
| 0 | 0 | 0 | 0 | |
28.12 Loonbijstelling |
| 0 | 0 | 0 | 0 | |
28.13 Onvoorzien | – 959 | 959 | 0 | 0 | 0 |
Budgettaire gevolgen van beleid
29 Algemeen | Stand ontwerp-begroting 2010 | Mutaties 1e suppletore begroting 2010 | Mutaties 2e suppletore begroting 2010 | Totaal geraamd | Realisatie | Slotwetmutaties |
---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(1)+(2)+(3) | (5) | (6)=(5)–(4) | |
Verplichtingen | 277 272 | 35 599 | – 3 120 | 309 751 | 316 897 | 7 146 |
Uitgaven | 277 282 | 35 599 | – 3 119 | 309 762 | 314 928 | 5 166 |
Programma-uitgaven | 41 841 | 28 100 | 3 609 | 73 550 | 68 090 | – 5 460 |
29.11 Internationale contributies | 10 427 | 10 | 3 409 | 13 846 | 10 367 | – 3 479 |
29.12 Uitvoering van EU-maatregelen | 31 414 | 22 990 | 200 | 54 604 | 52 439 | – 2 165 |
29.13 Verzameluitkering |
| 5 100 | 5 100 | 5 284 | 184 | |
Apparaatsuitgaven | 235 441 | 7 499 | – 6 728 | 236 212 | 246 838 | 10 626 |
29.21 Apparaat | 226 181 | – 1 345 | – 14 700 | 210 136 | 213 961 | 3 825 |
29.22 Baten-lastendiensten | 9 260 | 8 844 | 7 972 | 26 076 | 32 877 | 6 801 |
|
| |||||
Ontvangsten | 314 256 | – 700 | – 51 500 | 262 056 | 267 340 | 5 284 |
Toelichting
De uitgaven en verplichtingen op het OD 29.11 Internationale contributies zijn lager uitgevallen, omdat bijdrage aan de projecten «Landbouwontwikkeling, rurale bedrijvigheid en voedselzekerheid» (Tweede Kamer 2007–2008, 21 250 nr. 14) en de Floriade niet in 2010 tot betaling zijn gekomen. Deze uitgaven worden voorzien in 2011.
De uitgaven en verplichtingen op OD 29.12 Uitvoering van EU-maatregelen zijn lager uitgevallen als gevolg van lagere uitvoeringskosten bij de productschappen door het vervallen van de regeling voor zuivelrestitutie en suikerrestitutie.
De uitgaven en verplichtingen op OD 29.21 Apparaat zijn hoger uitgevallen vanwege uitvoeringskosten ICT kerndepartement.
De uitgaven en verplichtingen op OD 29.22 Baten-lastendiensten zijn hoger uitgevallen vanwege migratiekosten voor de outscourcing kantoorautomatisering.
De ontvangsten zijn na de 2e suppletoire begroting hoger uitgevallen door bijdragen van baten-lastendiensten in reeds door het kerndepartement betaalde facilitaire- en ICT uitgaven.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-32710-XIV-4.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.