32 698 Hoogwaterbeschermingsprogramma

Nr. 13 BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 25 september 2013

Hierbij bied ik u de vierde voortgangsrapportage (VGR4) van het tweede Hoogwaterbeschermingsprogramma (HWBP-2) aan, met peildatum 30 juni 20131.

Op 6 juni is tijdens een bestuurlijk overleg met beheerders vastgesteld dat binnen HWBP-2 zowel qua planning als slagvaardigheid grote stappen zijn gezet. Dat blijkt onder meer uit de negen voorkeursalternatieven die zijn vastgesteld en de gegroeide bestuurlijke aandacht voor de projecten.

Planning

In totaal zijn momenteel elf projecten in realisatie en wordt bij 20 projecten gewerkt aan de afronding van de planstudiefase. De overige 58 projecten zijn reeds gerealiseerd. Naar verwachting zullen vijf projecten na 2017 worden afgerond. Dit aantal is sinds de basisrapportage niet gewijzigd.

Financiën

De programmaraming is gedaald en bedraagt momenteel 3.060 miljoen euro. Het programmabudget is 3.201 miljoen euro. Gezien de fase van het programma biedt dit verschil geen aanleiding het budget aan te passen.

Projectspecifieke zaken

Op 31 mei is de realisatieovereenkomst getekend voor de zandige versterking van de Prins Hendrikdijk op Texel, onderdeel van het HWBP-2 project Waddenzeedijk Texel. Bij deze innovatieve versterking zal op grote schaal natuurbouw plaatsvinden. Hiermee geef ik invulling aan de ambitie uit het regeerakkoord om verschillende opgaven optimaal en innovatief te combineren.

Voor het project Marken ben ik voornemens een pilot meerlaagsveiligheid uit te laten voeren. Hiervoor is breed draagvlak bij regionale bestuurlijke partijen en de bewoners van Marken aanwezig. De komende periode zal ik samen met deze partijen een concreet voorstel uitwerken. Het bestuurlijk overleg MIRT van november biedt gelegenheid het uitgewerkte voorstel vast te stellen. De reguliere dijkversterking bij Marken wordt on hold gezet totdat de pilot is afgerond.

In de loop van 2015 zal ik op basis van de uitkomsten van de pilot meerlaagsveiligheid een besluit nemen over de wijze waarop de waterveiligheid in Marken wordt geborgd.

Het project Houtribdijk is na een temporisatie in 2009 sinds 2011 weer opgestart. Bij de uitwerking van het voorkeursalternatief is de voorlopige raming van het project boven het projectbudget uitgekomen. Ik heb daarom opdracht gegeven om versoberingen door te voeren. Ik zal u bij VGR5 nader over dit project informeren.

Waterschap Amstel, Gooi en Vecht (AGV) heeft de planstudie van het project Ipensloter- en Diemerdammersluis stilgelegd. Het waterschap is het niet eens met de voorgestelde kostenverdeling bij dit project, als gevolg van het feit dat de spuifunctie van beide sluizen volgens de subsidieregeling HWBP-2 niet in aanmerking komt voor subsidie. Het herstel van de waterkerende functie wordt wel vergoed. Op basis van het projectplan zal de definitieve hoogte van de subsidie worden vastgesteld. AGV wordt verzocht dit projectplan zo spoedig mogelijk in te dienen zodat het project niet verder vertraagt.

Innovatie

Tijdens het AO Waterveiligheid van 13 juni jl. (Kamerstuk 27 625, nr. 129) vroeg uw Kamer aandacht voor innovaties in HWBP-2 en meer specifiek naar de toepassing van Building with Nature. Ik heb besloten over te gaan tot het voorbereiden van de aanleg van een zandige proefsectie bij de Houtribdijk, tezamen met de stichting Ecoshape. Doel is om meer te leren over zachte, natuurlijke waterveiligheidsoplossingen. Uitgangspunt is dat deze pilot de voortgang van het project niet hindert en dat de pilot niet tot kostenstijgingen van het HWBP-2 project Houtribdijk leidt. De aanleg van de pilot wordt gefinancierd middels een bijdrage uit het innovatiebudget van HWBP-2. Deze aanpak toont de toegevoegde waarde van de Topsector Water waarbij bedrijfsleven, overheid en kennisinstellingen de krachten bundelen.

Beheersing en kwaliteitsborging

De afgelopen periode is veel aandacht besteed aan het optimaliseren van risicobeheersing op projectniveau. Daarbij zijn de adviezen van de Auditdienst Rijk uit het accountantsrapport bij VGR2 benut. Programmabureau en beheerders hebben risicodossiers aangescherpt en gezamenlijk de toprisico’s binnen enkele omvangrijke projecten nader geduid. Dit heeft geresulteerd in een uniformere werkwijze in de projecten en een verhoogde kwaliteit van de projectplanningen. Ook is op advies van het programmabureau een aantal projectteams versterkt. Een deel van bovengenoemde zaken is na de peildatum van VGR4 gerealiseerd.

Daarnaast is het programmabureau zelf verder versterkt om beheerders nog beter te kunnen ondersteunen. Daarbij wordt de ervaring en kennis van Ruimte voor de Rivier zoveel mogelijk toegepast. De komende periode zal aandacht worden besteed aan de toepassing van nieuwe contractvormen die op projectniveau steeds vaker worden toegepast en beheerders voor nieuwe uitdagingen stellen.

Tot slot

Een mooi voorbeeld van een project waarbij de realisatiefase aanstaande is, is het project Katwijk. Door intensieve samenwerking van betrokken bestuurlijke partijen worden bij dit project de ontwikkeling van de boulevard en versterking van de duinen gecombineerd en een deel van het dorp Katwijk binnendijks gebracht.

Ik ben ervan overtuigd dat het resultaat in Katwijk net zo aansprekend zal zijn als in Scheveningen. Daar heb ik afgelopen voorjaar de opening van de boulevard met betrokken bestuurders en bewoners gevierd. Een mooie mijlpaal na ruim drie jaar hard werken waarbij het gezicht van Scheveningen compleet is vernieuwd.

De Minister van Infrastructuur en Milieu, M.H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus


X Noot
1

Ter inzage gelegd bij het Centraal Informatiepunt Tweede Kamer

Naar boven