Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 16 mei 2024
Hierbij ontvangt u de tweede halfjaarrapportage 2023 van Zuidasdok over de periode
juli tot en met december 2023. Met de halfjaarrapportages wordt u geïnformeerd over
de voortgang van het programma in het betreffende halfjaar.
Financiële ontwikkelingen
Op 21 december 2023 (Kamerstuk 32 668, nr. 22) heb ik u geïnformeerd over de zorgen over de oplopende kosten van het programma
Zuidasdok door de extreme prijsontwikkeling. In de vorige halfjaarlijkse rapportage
is de verwachting uitgesproken dat de spanning tussen de prognose van de eindkosten
en het budget kan gaan oplopen tot een bedrag van € 600 mln. tot € 800 mln. Deze verwachting
is ongewijzigd.
Het verschil tussen het beschikbare budget en de prognose van de eindkosten (budgetspanning)
is momenteel berekend op € 632 mln. De in de vorige brief gemelde extra uitgaven voor
het opdragen van OVT-2 (vernieuwing huidige stationspassage en treinperrons) en de
herijking van de raming van knooppunt Amstel zijn hierin verwerkt. Daarnaast geeft
het programma aan dat rekening moet worden gehouden met een risico op hogere aanbiedingen
als gevolg van markteffecten die spelen op het moment van de marktbenadering (ca. € 150
mln.). Dit sluit aan bij het eerder gemelde beeld.
Voorkomen kostenstijging
De programmaorganisatie Zuidasdok is gevraagd scenario´s uit te werken die eventueel
kunnen worden ingezet om verdere kostenstijgingen te voorkomen. Dit kan ertoe leiden
dat binnen het programma mogelijk moeilijke keuzes moeten worden gemaakt. Bij de scenario’s
worden de consequenties in beeld gebracht zodat afgewogen keuzes gemaakt kunnen worden.
Voor de zomer wordt u nader geïnformeerd.
Voortgang
In bijgevoegde rapportage wordt u geïnformeerd over de voortgang van het programma.
De stationsvernieuwing is in volle gang en sinds de vorige verslagperiode zijn alle
uitvoeringsmijlpalen conform planning gehaald. In juli 2023 is de aanbesteding voor
de tunnelbouw gestart.
Twee partijen hebben zich aangemeld waarmee de dialoogfase is gestart. Voor de reconstructie
van knooppunt De Nieuwe Meer wordt gewerkt aan het definitief ontwerp en voor knooppunt
Amstel wordt gewerkt aan de voorbereiding van de aanbesteding. Huidige verwachting
is dat het laatste deelproject van Zuidasdok, de OVT-3 (afbouw stationsentrees en
-gevels), in de periode 2034–2036 wordt opgeleverd.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
M.G.J. Harbers