32 667 Wijziging van de Wet milieubeheer en de Wet op de economische delicten ten behoeve van de implementatie van richtlijn nr. 2009/29/EG van het Europees Parlement en de Raad van de Europese Unie van 23 april 2009 tot wijziging van Richtlijn 2003/87/EG teneinde de regeling voor de handel in broeikasgasemissierechten binnen de Gemeenschap te verbeteren en uit te breiden (PbEU L 140) en de uitvoering van verordening (EU) nr. 1031/2010 van de Commissie van 12 november 2010 inzake de tijdstippen, het beheer en andere aspecten van de veiling van broeikasgasemissierechten overeenkomstig Richtlijn 2003/87/EG van het Europees Parlement en de Raad tot vaststelling van een regeling voor de handel in broeikasgasemissierechten binnen de Gemeenschap (PbEU L 302) en verordening (EU) nr. 920/2010 van de Commissie van 7 oktober 2010 inzake een gestandaardiseerd en beveiligd registersysteem overeenkomstig Richtlijn 2003/87/EG van het Europees Parlement en de Raad en Beschikking nr. 280/2004/EG van het Europees Parlement en de Raad (PbEU L 270) (herziening EG-richtlijn handel in broeikasgasemissierechten)

Nr. 14 GEWIJZIGD AMENDEMENT VAN HET LID VAN VELDHOVEN TER VERVANGING VAN DAT GEDRUKT ONDER NR. 13

Ontvangen 30 november 2011

De ondergetekende stelt het volgende amendement voor:

In artikel I, onderdeel B, wordt in het achtentwintigste onderdeel, na artikel 16.33, een artikel ingevoegd, luidende:

Artikel 16.33a

Indien de Europese Commissie op grond van artikel 24bis van de EG-richtlijn handel in broeikasgasemissierechten uitvoeringsmaatregelen heeft vastgesteld, worden bij ministeriële regeling regels gesteld met betrekking tot de kosteloze toewijzing en verlening van broeikasgasemissierechten voor projecten die de emissie van broeikasgassen verlagen maar waarop deze titel niet van toepassing is. De te stellen regels voldoen aan genoemde uitvoeringsmaatregelen en bevatten, voor zover die maatregelen daartoe ruimte laten, bepalingen omtrent beperkingen ten aanzien van dergelijke projecten zoals een aanduiding van het aantal broeikasgasemissierechten dat ten hoogste voor de handelsperiode kan worden toegewezen en van het aantal broeikasgasemissierechten dat ten hoogste per project kan worden toegewezen.

Toelichting

Met dit amendement wordt, conform de Europese richtlijn, in Nederlandse wetgeving de mogelijkheid opgenomen om, als de Europese Commissie uitvoeringsmaatregelen opstelt, domestic-JI projecten in Nederland uit te voeren.

Daarmee kunnen Nederlandse ondernemers en instellingen die (buiten het ETS) investeren in het besparen van CO2, geld verdienen met die besparing, waardoor non-ETS projecten eerder rendabel worden. Door niet de volledige CO2 reductie om te zetten in kredieten, wordt ook voortgang geboekt ten aanzien van de non ETS sector. Bij ministeriele regeling kan hierop effectief gestuurd worden (bijvoorbeeld door een plafond per project in te stellen).

Doel van het amendement is, om de binnen de ETS richtlijn bestaande ruimte voor het gebruik van kredieten ook in te kunnen laten vullen met besparingen afkomstig van non-ETS projecten in Nederland. Door gebruik te maken van de bestaande ruimte voor het gebruik van kredieten binnen het ETS wordt extra verruiming van het ETS (met een verlagend effect op de CO2 prijs) voorkomen.

Van Veldhoven

Naar boven