32 660 Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte

Nr. 16 BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 30 mei 2011

Tijdens het VAO over de Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte op 28 april 2011 (Handelingen II, 2010/11, nr. 80, item 18, blz. 82–87) is besloten om een motie van de heren Slob en Grashoff over een actualisatie van de quick scan van het gedecentraliseerde spoorvervoer uit 2008 aan te houden in afwachting van een nadere toelichting door mij op de status van de Nationale Markt en Capaciteits Analyse (NMCA). Deze toelichting stuur ik u hierbij.

De gebiedsuitwerking van de NMCA (gereed juni 2011) heeft tot doel om een goed beeld te geven van de toekomstige marktontwikkeling van onder andere het regionale OV en de daaruit voortkomende mogelijke capaciteitsknelpunten. De NMCA is een agendasettende analyse op nationaal niveau, die zicht geeft op mogelijke knelpunten tussen vraag en aanbod. Dit geldt ook voor de decentrale spoorlijnen.

In het BO MIRT wil ik met de regio’s, waarin decentrale spoorlijnen liggen met mogelijke capaciteitsknelpunten, uiterlijk in het voorjaar van 2012 afspraken maken over een eventueel gewenste aanpak. Dan kan ook een (beperkte) inzet van rijksmiddelen aan de orde zijn. Over de afspraken uit het BO MIRT zal ik u zoals gewoonlijk schriftelijk informeren.

De minister van Infrastructuur en Milieu,

M. H. Schultz van Haegen- Maas Geesteranus

Naar boven