Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2015-2016 | 32648 nr. 11 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2015-2016 | 32648 nr. 11 |
Vastgesteld 6 november 2015
De vaste commissie voor Financiën heeft een aantal vragen en opmerkingen voorgelegd aan de Minister van Financiën over de brief van 8 juli 2015 over de benoeming leden Raad van Toezicht Autoriteit Financiële Markten (Kamerstuk 32 648, nr. 10).
De vragen en opmerkingen zijn op 24 september 2015 aan de Minister van Financiën voorgelegd. Bij brief van 5 november 2015 zijn de vragen beantwoord.
De voorzitter van de commissie, Duisenberg
De adjunct-griffier van de commissie, Van den Eeden
Vragen en opmerkingen van de leden van de fractie van de VVD
De leden van de VVD-fractie hebben kennisgenomen van de brief over de benoeming van de leden van de Raad van Toezicht Autoriteit Financiële Markten (AFM) en heeft daarover nog een aantal vragen.
Eerder was er kritiek dat de Minister het onderzoek over de Raad van Toezicht van de AFM «misbruikt» om de greep van het Ministerie van Financiën op de AFM te vergroten. Nu worden er vier leden (onder wie de voorzitter) benoemd. Hoe is de selectieprocedure gegaan? Hoe heeft de werving plaatsgevonden? Wie zijn er betrokken geweest bij deze selectieprocedure? Wat is de rol van het Ministerie van Financiën c.q. de Minister van Financiën geweest?
Eerder heeft de voormalig toezichthouder de heer Feilzer aangegeven dat de Minister het rapport aangrijpt om ervoor te zorgen dat er geen mensen meer uit het veld financieel toezichthouder kunnen worden. In hoeverre is dit volgens de Minister nu bewaarheid geworden nu er slechts één persoon uit de financiële sector is benoemd? In hoeverre is de Minister van mening dat er voldoende kennis van de financiële sector aanwezig is in de Raad van Toezicht?
Een groot discussiepunt destijds waren de nevenfuncties van de AFM-commissarissen. Kan een overzicht gegeven worden van de (neven-)functies van de nieuw benoemde leden van de Raad van Toezicht? In hoeverre is de Minister van mening dat er nevenfuncties en/of (neven-)activiteiten zijn die (kunnen) conflicteren? In hoeverre zijn er andere zaken die mogelijk conflicteren met de functie van Raad van Toezicht van de AFM dan wel een risico zijn of kunnen worden voor het vertrouwen in de leden van de Raad van Toezicht?
De nieuwe voorzitter van de Raad van Toezicht de heer Rosenmöller is ook commissaris bij de NS. Bij de NS heeft natuurlijk het nodige gespeeld als het gaat om cultuur, integriteit, machtsmisbruik, et cetera. Hoe ziet de Minister dat in relatie tot de benoeming van de heer Rosenmöller als voorzitter van de Raad van Toezicht van de AFM? Waarvan de Minister eerder zei dat deze een voorbeeldfunctie heeft en de lat daarom hoog ligt.
Eerder heeft er een schriftelijk overleg over de brief van de Minister van Financiën over de Raad van Toezicht van de AFM van 12 december 2014 plaatsgevonden. Wat is de stand van zaken van de zaken die in die brief en in het schriftelijk overleg zijn aangegeven in het kader van de verbeterslag bij de Raad van Toezicht van de AFM?
Vragen en opmerkingen van de leden van de fractie van de PvdA
De leden van de PvdA fractie hebben met interesse kennisgenomen van de benoeming van de leden van de Raad van Toezicht van de Autoriteit Financiële Markten. De leden van de PvdA-fractie hebben nog de volgende vragen.
De leden van de PvdA-fractie nemen met instemming kennis van de diversiteit in de Raad van Toezicht van de AFM. De genoemde leden vragen of andere door de Minister van Financiën (deels) benoemde Raden van Toezicht en Raden van Commissarissen voldoende divers zijn? De leden van de PvdA-fractie vragen of hiervan een overzicht kan worden gegeven. De leden van de PvdA-fractie zijn een voorstander van actief aandeelhouderschap van de overheid om zo de publiek belangen te borgen. De genoemde leden van de PvdA-fractie vragen welke criteria de Minister van Financiën hanteert bij de benoeming van leden van Raden van Toezicht en Raden van Commissarissen, en in hoeverre is daarmee geborgd dat commissarissen, in lijn met de publieke belangen, scherp hun controlerende taak ten opzichte van de Raden van Bestuur uitoefenen?
Vragen en opmerkingen van de leden van de fractie van de SP
De leden van de SP-fractie hebben met belangstelling kennisgenomen van de nieuwe Raad van Toezicht van het AFM. Naast een nieuwe Raad van Toezicht is ook de Raad van Bestuur van het AFM voltallig. Kan de Minister aangeven hoe de benodigde cultuurverandering gaat plaatsvinden met de nieuwe mensen? Hoe gaat de Minister in overleg treden met het AFM om de verbeteringen in regels en gedrag zoals neergelegd in het onderzoek «Compliance en integriteit herijkt» uit te voeren? Kan worden aangegeven welke nevenfuncties de nieuwe leden van de Raad van Toezicht bekleden en daarbij een oordeel van de Minister of deze nevenfuncties wel binnen het nieuwe kader voor nevenactiviteiten van leden van de Raad van Toezicht vallen?
Vragen en opmerkingen van de leden van de fractie van de PVV
De leden van de PVV-fractie hebben kennisgenomen van de brief van de Minister met betrekking tot de benoeming van de leden van de Raad van Toezicht bij de AFM.
Naar aanleiding van het genoemde punt brengen de leden van de PVV-fractie het volgende naar voren.
Allereerst zouden de leden van de PVV-fractie graag willen weten waarom de Minister ervoor gekozen heeft Paul Rosenmöller in de functie van voorzitter van de Raad van Toezicht te benoemen.
Tevens willen de leden van de PVV-fractie weten in hoeverre het gegeven dat de heer Rosenmöller, naast zijn salaris bij de AFM, momenteel jaarlijks 140.000 euro (zie Jaarverslag VO-Raad 2014) als voorzitter van de VO-Raad verdient, past bij de nieuwe gedragscode van de AFM.
Verder vragen de leden van de PVV-fractie waarom Annemarie van Gaal is benoemd tot lid van de Raad van Toezicht. Welke ervaringen en kwaliteiten maken mevrouw van Gaal geschikt voor deze functie?
Ten slotte willen de leden van de PVV-fractie graag een overzicht ontvangen van alle nevenfuncties van alle leden van de Raad van Toezicht met bijbehorende vergoedingen. Ook vragen de leden van de PVV-fractie naar een overzicht van de salarissen die de leden van de Raad van Toezicht ontvangen van de AFM.
Vragen en opmerkingen van de leden van de fractie van D66
De leden van de D66-fractie hebben kennisgenomen van brief van de Minister d.d. 8 juli 2015 waarin hij de benoeming van vier nieuwe leden van de Raad van Toezicht Autoriteit Financiële Markten uiteenzet. De leden van de fractie van D66 hebben enkele aanvullende vragen.
De leden van de fractie van D66 constateren dat er vier nieuwe leden zijn benoemd tot de Raad van Toezicht van de AFM. Klopt het dat al deze vier leden zijn voorgedragen door de Raad van Toezicht? Of is de werving van de nieuwe leden uitgevoerd door het Ministerie van Financiën?
De leden van de fractie van D66 lezen dat de Minister zich met name inzet voor een cultuur binnen de Raad van Toezicht, die open moet zijn en waarbinnen kritiek ongehinderd plaats moet kunnen hebben. Kan de Minister in dat licht aangeven op welke manier dit streven een rol heeft gespeeld bij de benoeming van de vier nieuwe leden van de Raad van Toezicht? Welke competenties ziet de Minister gewaarborgd bij de benoeming op het vlak van een cultuur die openheid beoogt binnen de Raad van Toezicht?
Vragen en opmerkingen van de leden van de fractie van de ChristenUnie
De leden van de ChristenUnie-fractie willen graag enkele vragen stellen naar aanleiding van de brief van de Minister over de benoeming van de leden van Raad van Toezicht van de Autoriteit Financiële Markten.
De leden van de ChristenUnie-fractie vragen of de Minister een nadere toelichting kan geven hoe bij de benoemingen precies gelet is op de integriteit, geschiktheid, betrouwbaarheid, onafhankelijkheid en diversiteit van de leden, naar aanleiding van de aanbevelingen van het genoemde rapport «Raad van Toezicht Autoriteit Financiële Markten (AFM); Compliance en integriteit herijkt». Kan de Minister aangeven welke ervaringen de benoemde leden van de Raad van Toezicht hebben met de stakeholders van de Autoriteit Financiële Markten? Ook vragen deze leden of de Minister een volledig overzicht kan geven van de commerciële belangen en nevenactiviteiten van de benoemde leden van de Raad van Toezicht, gelet op het belang van onafhankelijkheid en transparantie.
De leden van de ChristenUnie-fractie horen graag van de Minister wat de stand van zaken is met betrekking tot de in de brief van 12-12-2014 (Kamerstuk 32 648 nr. 6) genoemde wijziging van de statuten van de Autoriteit Financiële Markten.
Hierna zal ik ingaan op de vragen van de fracties over mijn brief d.d. 8 juli 2015 inzake de benoeming van leden van de raad van toezicht van de Autoriteit Financiële Markten (de «AFM»). Vragen met eenzelfde strekking zijn waar mogelijk tezamen beantwoord.
De leden van de VVD-fractie en de D66-fractie vragen naar de wervings- en selectieprocedure die is gehanteerd ten aanzien van de vier onlangs benoemde leden van de raad van toezicht van de AFM. Ook vragen deze leden naar de rol die het Ministerie van Financiën c.q. de Minister van Financiën daarin heeft gespeeld.
De leden van de ChristenUnie-fractie vragen hoe, naar aanleiding van het rapport «Raad van Toezicht Autoriteit Financiële Markten (AFM); Compliance en integriteit herijkt», bij de benoemingen gelet is op integriteit, geschiktheid, betrouwbaarheid, onafhankelijkheid en diversiteit.
Naar aanleiding van de uitkomsten van het onderzoek dat ABDTOPConsult heeft uitgevoerd naar (de naleving van) de regels omtrent compliance, nevenactiviteiten en integriteit voor de raad van toezicht van de AFM,1 heeft de AFM in overleg met het Ministerie van Financiën een versterkt kader ontwikkeld voor de borging van de integriteit met onder meer eenduidige regels op het terrein van nevenactiviteiten en financiële privébelangen van (beoogde) leden van de raad van toezicht. Ook is de compliancefunctie van de AFM versterkt. Over deze stappen heb ik uw Kamer nader geïnformeerd in mijn brief van 21 april 2015.2 Bij de voordracht van de kandidaten voor raad van toezicht is dit nieuwe kader toegepast. Verder is de gebruikelijke benoemingsprocedure gevolgd. Voorafgaand aan het opmaken van de voordracht heeft de raad van toezicht voor elk van de vacatures een functieprofiel opgesteld. Elk functieprofiel past binnen de profielschets van de raad en gaat in op de benodigde deskundigheid, ervaring en vaardigheden voor de desbetreffende vacante functie binnen de raad van toezicht. De raad van toezicht heeft, ondersteund door een executive searchbureau, in het wervingsproces vervolgens gelet op de profielschets van de gehele raad, de functieprofielen voor de openstaande functies, diversiteit (qua achtergronden, competenties, persoonlijkheden, kennis en ervaring), betrouwbaarheid, integriteit, onafhankelijkheid, geschiktheid, nevenactiviteiten en financiële privébelangen. De door de ChristenUnie-fractie genoemde aspecten maken onderdeel uit van de profielschets van de raad van toezicht en gelden voor elk lid van die raad. Bij het aspect «integriteit» moet met name gedacht worden aan de toetsing van de nevenactiviteiten en de financiële privébelangen. Zo heeft de compliance-afdeling van de AFM de nevenactiviteiten en financiële privébelangen van de kandidaten getoetst. Zie daarover ook mijn brief van 21 april 2015.3 Bij het aspect «geschiktheid» dient bedacht te worden dat de gestelde eisen voor elke functie gelijkwaardig maar niet per se identiek zijn; aanvullende, specifieke competenties zijn opgenomen in het functieprofiel dat voor de specifieke vacature is opgesteld. Dit houdt uiteraard verband met de benodigde diversiteit binnen de raad als geheel. Na afronding van het wervingsproces heeft de raad van toezicht vier kandidaten voorgedragen. In die voordrachten is de raad van toezicht uitgebreid ingegaan op de adviezen van de compliance-afdeling, en op de geschiktheid en betrouwbaarheid van de voorgedragen kandidaten. Ik heb aan de hand van het functieprofiel na beoordeling van de gemotiveerde voordachten besloten de voorgedragen kandidaten te benoemen om zo te bewerkstelligen dat de raad de gewenste mix van kennis, expertise en competenties bevat.
De leden van de VVD-fractie melden dat de heer Feilzer heeft aangegeven dat de Minister het rapport aangrijpt om ervoor te zorgen dat er geen mensen meer uit het veld financieel toezichthouder kunnen worden, en vragen in hoeverre dit nu bewaarheid is geworden nu er slechts één persoon uit de financiële sector is benoemd. Ook willen deze leden weten in hoeverre de Minister van mening is dat er voldoende kennis van de financiële sector aanwezig is in de raad van toezicht. De leden van de ChristenUnie-fractie vragen welke ervaringen de onlangs benoemde leden van de raad van toezicht hebben met de stakeholders van de AFM.
Naar aanleiding van deze vraag merk ik op dat ik veel waarde hecht aan een divers samengestelde raad van toezicht qua kennis, achtergrond, persoonlijkheid, geslacht en ervaring met de verschillende stakeholders van de AFM. Daarbij is het van belang dat de raad van toezicht een aantal specifieke competenties in zich heeft. Dit vraagt om werving van leden uit verschillende velden.4
Voorafgaand aan de werving van leden heeft de raad van toezicht voor elke vacature een functieprofiel opgesteld dat past binnen de profielschets van die raad als geheel. Dit heeft geleid tot een viertal functieprofielen aan de hand waarvan de werving is gestart, te weten de functieprofielen «bestuurlijk/politiek», «eindgebruiker: consument/belegger», «business: financiële sector kennis/ervaring» en «financieel». Zoals ik in mijn brief van 8 juli jl. heb aangegeven wordt het functieprofiel «bestuurlijk/politiek», vervuld door de heer Rosenmöller die tevens voorzitter is van de raad van toezicht. Mevrouw Van Gaal brengt met haar achtergrond als ondernemer en haar betrokkenheid bij consumenten het perspectief van de eindgebruiker in. De heer Becker brengt ruime kennis en ervaring in met betrekking tot de financiële sector. De heer Koolstra brengt daarnaast zijn expertise op het gebied van accountancy in. Ruime juridisch kennis en ervaring waren reeds aanwezig door de inbreng van mevrouw Van Everdingen. Met de huidige samenstelling van de raad van toezicht heeft de AFM een raad van toezicht die niet alleen voldoende divers is maar ook voldoende kennis heeft van de diverse taakgebieden van de AFM. De aanwezigheid van ervaring in de financiële sector is dus één van de aspecten die zorgen voor een goede vertegenwoordiging en afspiegeling van verschillende kennisgebieden in de raad van toezicht.
De leden van de fracties van de VVD, de PVV, de SP en de ChristenUnie vragen om een overzicht van de nevenfuncties en commerciële belangen van de leden van de raad van toezicht van de AFM. De leden van de PVV-fractie vragen daarnaast naar de bijbehorende vergoedingen evenals een overzicht van de salarissen die de leden van de raad van toezicht ontvangen van de AFM.
Een lid van de raad van toezicht van de AFM ontvangt voor dat lidmaatschap een bezoldiging conform de Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector (WNT). Met ingang van 1 januari 2015 bedraagt die bezoldiging voor de voorzitter van de raad van toezicht van de AFM 15% van de WNT-norm (EUR 26.700,– per jaar) en voor de overige leden 10% van de WNT-norm (EUR 17.800,- per jaar). De nevenactiviteiten van de onlangs benoemde leden alsmede hun financiële privébelangen zijn voorafgaand aan hun benoeming getoetst. De uitkomsten van deze toetsing hebben geen aanleiding gevormd om van benoeming af te zien. Nevenfuncties van leden van de raad van toezicht worden openbaar gemaakt via de website en het jaarverslag van de AFM. Een overzicht van de nevenfuncties is gepubliceerd op de website van de AFM.5 Omwille van de privacy van de individuele leden van de raad ga ik niet nader in op mogelijke bezoldigingen voor nevenfuncties en eventuele commerciële belangen.
De leden van de PVV-fractie vragen in hoeverre het gegeven dat de heer Rosenmöller, naast zijn salaris bij de AFM, momenteel jaarlijks 140.000 euro (zie Jaarverslag VO-Raad 2014) als voorzitter van de VO-Raad verdient, past bij de nieuwe gedragscode van de AFM.
De heer Rosenmöller wordt zowel voor zijn voorzitterschap van de raad van toezicht van de AFM als voor zijn voorzitterschap van het bestuur van de VO-Raad beloond conform de WNT.
De leden van de VVD-fractie willen weten in hoeverre de Minister van mening is dat er nevenactiviteiten of andere zaken zijn die (kunnen) conflicteren met de functie van de raad van toezicht van de AFM dan wel een risico zijn of kunnen worden voor het vertrouwen in de leden van de raad van toezicht. In dit verband vragen de leden van de SP-fractie of de Minister van oordeel is dat de nevenactiviteiten van de leden van de raad van toezicht binnen het nieuwe kader voor de nevenactiviteiten vallen.
Voor aanvang van het lidmaatschap van de raad van toezicht is een beoordeling gemaakt van de nevenactiviteiten en financiële privébelangen van de betreffende personen. De compliance-afdeling van de AFM heeft geadviseerd over de nevenactiviteiten en de financiële privébelangen waarop de raad van toezicht in zijn voordrachten is ingegaan. Dit heeft er toe geleid dat kandidaten bepaalde nevenactiviteiten hebben beëindigd en zij bepaalde financiële privébelangen hebben afgestoten om onverenigbaarheid met het lidmaatschap van de raad van toezicht van de AFM te voorkomen. Tijdens het lidmaatschap van de raad van toezicht van de AFM dient een zittend lid zijn voornemen om een nieuwe nevenactiviteit te gaan verrichten te melden voorafgaand aan aanvaarding van die nevenactiviteit. De raad van toezicht van de AFM zal de nevenactiviteiten toetsen aan het nieuwe kader voor de beoordeling van nevenactiviteiten.
De leden van de VVD-fractie vragen de Minister hoe hij het commissariaat van de heer Rosenmöller bij de Nederlandse Spoorwegen (NS) ziet in relatie tot de benoeming van de heer Rosenmöller als voorzitter van de raad van toezicht van de AFM.
De compliance-afdeling heeft de werkzaamheden van de heer Rosenmöller als lid van de raad van commissarissen van de NS beoordeeld. Er zijn geen bijzonderheden naar voren gekomen die aanleiding zouden kunnen geven tot twijfel over de geschiktheid en betrouwbaarheid van de heer Rosenmöller als voorzitter van de raad van toezicht van de AFM. Ik heb vertrouwen in zijn voorzitterschap.
De leden van de VVD-fractie vragen naar de stand van zaken m.b.t. de zaken die de Minister in zijn brief van 12 december 2014 en in het schriftelijk overleg heeft aangegeven in het kader van de verbeterslag bij de raad van toezicht van de AFM, waarbij de leden van de ChristenUnie-fractie in het bijzonder vragen naar de in bedoelde brief genoemde statutenwijziging.
In aanvulling op mijn brief6 van 21 april jl., waarin ik een terugkoppeling geef van de stand van zaken, kan ik melden dat het proces van statutenwijziging in volle gang is en naar verwachting voor het einde van het jaar zal zijn afgerond.
Ook heeft de AFM haar compliancefunctie aanzienlijk versterkt, zowel wat betreft de organisatorische verankering als wat betreft instrumentaria. Dit komt tot uitdrukking in o.a. het compliance-charter dat dient als fundament voor de compliancefunctie en past bij de maatschappelijke rol en verantwoordelijkheid van de AFM. In dit document over de compliancefunctie zijn onder meer de bevoegdheden, taken en verantwoordelijkheden beschreven. De compliancefunctie is ook qua personele bezetting versterkt, en deze versterking zal worden voortgezet met het aantrekken van een afdelingshoofd Compliance & Integriteit. Dit afdelingshoofd zal bovendien rechtstreeks rapporteren aan de voorzitter van het bestuur en de voorzitter van de raad van toezicht. Daarnaast heeft de AFM een gedragscode opgesteld die aansluit op de kernwaarden van de AFM en regels bevat over o.a. integriteit. De AFM implementeert deze gedragscode in haar organisatie.
De leden van de PvdA-fractie vragen of andere (deels) door de Minister van Financiën benoemde raden van toezicht en raden van commissarissen voldoende divers zijn, en of daar een overzicht van kan worden gegeven. Ook vragen de leden van de PvdA-fractie de Minister welke criteria hij hanteert bij de benoeming van leden van raden van toezicht en raden van commissarissen, en in hoeverre daarmee is geborgd dat commissarissen scherp hun controlerende taak uitoefenen ten opzicht van de raden van bestuur.
In het Jaarverslag Beheer Staatsdeelnemingen 20147 dat op 15 oktober jl. naar uw Kamer is gestuurd, is gerapporteerd over het beleid op dit gebied voor staatsdeelnemingen waaronder ook De Nederlandsche Bank. Ook is daarin een overzicht gegeven van de verhouding tussen mannen en vrouwen in raden van bestuur en raden van commissarissen bij staatsdeelnemingen. Daarnaast worden in het Jaarverslag Beheer Staatsdeelnemingen 2014 het benoemingsproces, mijn rol alsmede de rol van het ministerie in dat proces, beschreven. Een raad van commissarissen heeft een adviserende en controlerende rol. De Staat als aandeelhouder streeft naar evenwichtig samengestelde raden van commissarissen waar personen met diverse achtergronden, kennis, ervaringen en persoonlijkheden, maar ook mannen én vrouwen, deel van uitmaken om deze rol te vervullen. Eén van de persoonlijke eigenschappen die in de raad van commissarissen goed vertegenwoordigd dienen te zijn, is het hebben van een onafhankelijke en kritische blik. De AFM is overigens niet opgenomen in het Jaarverslag Beheer Staatsdeelnemingen 2014 omdat zij geen staatsdeelneming is, maar zoals eerder aangegeven geldt het principe dat gestreefd wordt naar een evenwichtige en divers samengestelde raad van toezicht ook ten aanzien van de AFM.
De leden van de SP-fractie willen weten hoe de benodigde cultuurverandering gaat plaatsvinden met de onlangs benoemde leden van de raad van toezicht. Ook willen zij weten hoe de Minister in overleg gaat treden met de AFM om de verbeteringen in regels en gedrag zoals neergelegd in het onderzoek «Compliance en integriteit herijkt» uit te voeren. De leden van de D66-fractie vragen de Minister hoe het streven naar een open cultuur in de raad van toezicht een rol heeft gespeeld bij de benoeming van de onlangs benoemde leden van die raad. Die leden willen ook weten welke competenties de Minister geborgd ziet bij de benoeming op het vlak van een open cultuur binnen de raad van toezicht van de AFM.
In het rapport8 van ABDTOPConsult wordt het belang van een open cultuur binnen de raad van toezicht benadrukt. In lijn daarmee is, naast de hierboven en in mijn brief van 21 april 20159 uiteengezette maatregelen, een belangrijke rol toebedeeld aan de aspecten «gedrag» en «cultuur». De AFM en ikzelf zien in dat voor het creëren van een open cultuur waarin men zich bewust is van de voorbeeldfunctie die de raad van toezicht van de AFM vervult, het «louter» invoeren van regels niet altijd voldoende is om naleving van die regels te garanderen. Derhalve maken de aspecten «gedrag» en «cultuur» ook deel uit van het pakket van maatregelen dat naar aanleiding van genoemd rapport is opgesteld. Dit pakket van maatregelen bestaat, naast duidelijke regels over nevenactiviteiten en financiële privébelangen van de leden van de raad van toezicht, uit de introductie van een gedragscode. Deze gedragscode vertaalt de kernwaarden van de AFM naar concrete gedragsregels over integriteit. Ook wordt de kennis van compliance-gerelateerde onderwerpen vergroot door in het introductieprogramma van leden van de raad van toezicht en in vervolgtrainingen meer aandacht aan compliance, nevenactiviteiten, samenwerking, toezichtvisie- en kader te besteden. De onderwerpen «compliance» en «nevenfuncties» zijn vaste agendapunten van vergaderingen van de raad van toezicht. Hiermee wordt, tezamen met de introductie van een gedragscode, een belangrijke bijdrage geleverd aan het versterken van een open cultuur binnen de raad van toezicht waarin men elkaar kan aanspreken op gedrag.
Bij de werving van de onlangs benoemde leden van de raad van toezicht heb ik nadrukkelijk gelet op aspecten als onafhankelijkheid, kritische houding en integriteit. Het hebben van een proactieve, professioneel-kritische houding en een sterk moreel kompas vormen aspecten waarop kandidaten voor de raad van toezicht zijn getoetst.
De leden van de PVV-fractie vragen de Minister waarom hij de heer Rosenmöller heeft benoemd tot voorzitter van de raad van toezicht van de AFM. Ook willen zij weten waarom mevrouw Van Gaal is benoemd tot lid van die raad.
Voor de benoeming van leden van de raad van toezicht is gekeken naar zaken als betrouwbaarheid, geschiktheid en de profielschets van de raad van toezicht. De onlangs benoemde leden zijn hieraan getoetst. Daarnaast is ten aanzien van de specifieke functieprofielen gekeken naar de daarvoor vereiste competenties. Zoals ik hiervoor heb aangegeven, wordt het functieprofiel «bestuurlijk/politiek» vervuld door de heer Rosenmöller die tevens voorzitter is van de raad van toezicht. Mevrouw Van Gaal brengt met haar achtergrond als ondernemer en haar betrokkenheid bij consumenten het perspectief van de eindgebruiker (consument en belegger) in. De raad van toezicht heeft in zijn voordracht gemotiveerd aangegeven waarom de kandidaten voldoen aan de gestelde eisen. Ik heb mij kunnen vinden in dit oordeel en heb de vier voorgedragen personen benoemd.
Raad van Toezicht Autoriteit Financiële Markten (AFM); «Compliance en integriteit herijkt»; ABDTOPConsult, drs. Koos van der Steenhoven, 9 december 2014.
In Raad van Toezicht Autoriteit Financiële Markten (AFM); «Compliance en integriteit herijkt»; ABDTOPConsult, drs. Koos van der Steenhoven, 9 december 2014, p. 17 komt het belang van diversiteit ook terug als aanbeveling: «Het is van het grootste belang dat de leden van de Raad van Toezicht van AFM gezag hebben in de financiële sector. Zij behoeven niet per se zelf uit die sector te komen. Het kritisch vermogen van de Raad staat voorop. Daarvoor is diversiteit in de samenstelling een noodzakelijke randvoorwaarde. Wij bevelen aan om ook in de wetenschappelijke wereld (bijvoorbeeld hoogleraren financiële markten en accountancy), in het publieke domein en bij maatschappelijke stakeholders om te zien naar goede toezichthouders.»
Raad van Toezicht Autoriteit Financiële Markten (AFM); «Compliance en integriteit herijkt»; ABDTOPConsult, drs. Koos van der Steenhoven, 9 december 2014.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-32648-11.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.