Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 8 februari 2012
Op 22 december jl. heeft uw Kamer twee moties aangenomen die betrekking hebben op
de uitrol van de verhoging van de maximumsnelheid op autosnelwegen. In het Algemeen
Overleg over de snelheidsverhoging op 14 en 20 december 2011 (Kamerstuk 32 646, nrs. 27 en 28), heeft uw Kamer mij verzocht u schriftelijk te informeren over de wijze waarop ik
uitwerking zal geven aan deze moties. In deze brief ga ik in op motie 32 646, nr. 15. Ik bericht u op een later moment over de wijze waarop ik uitwerking geef aan de
tweede motie, met nummer 32 646, nr. 16.
Met de motie 32 646, nr. 15. verzoekt uw Kamer de regering om de snelheid niet te verhogen op wegen waar dit
investeringen zou vergen in maatregelen ten behoeve van de luchtkwaliteit1. Afzien van investeringen in schermen voor de luchtkwaliteit heeft tot gevolg dat
de maximumsnelheid op een aantal trajecten niet kan worden verhoogd binnen de wettelijke
normen voor luchtkwaliteit.
Het betreft de volgende trajecten2: A2 Vinkeveen–Leidsche Rijn Tunnel, A2 knooppunt Oudenrijn–Nieuwegein, A12 knooppunt
Gouwe–Reeuwijk, A12 Woerden–knooppunt Oudenrijn, A12 Knooppunt Oudenrijn–parkeerplaats
de Forten (hoofdrijbaan en 80 km zone parallelrijbaan), A20 knooppunt Kleinpolderplein–Rotterdam
Centrum (80 km zone), A27 knooppunt Lunetten–Houten en A27 knooppunt Everdingen–Lexmond.
In totaal gaat het om 68 km autosnelweg, ofwel ca. 2,7% van de eerder voorgestelde
trajecten met een snelheidsverhoging.
In mijn brief van 28 november 2011 (Kamerstuk 32 646, nr. 13) gaf ik aan te kiezen voor een ruimer tijdvenster op de A4 Burgerveen–Delft-Zuid
en de A12 Den Haag–Utrecht en daarvoor te investeren in luchtkwaliteitschermen en
aanpassing van de signalering. Zonder deze investeringen gaat de snelheid op het traject
tussen Burgerveen en Delft Zuid naar «100 overdag» en «130 in avond en nacht»3.
Op de A12 tussen Den Haag en Gouda wordt vanaf 1 september 2012 een regime van «120
overdag» en «130 in avond en nacht» van toepassing. Op de A12 tussen Gouda en Utrecht
blijft 120 km/h de maximumsnelheid.
Naar verwachting verbetert de luchtkwaliteit de komende jaren dusdanig verder dat
de maximumsnelheid op deze trajecten in de periode tussen 2015 en 2020 alsnog binnen
de normen verhoogd kan worden, zonder dat daarbij extra investeringen nodig zijn.
De minister van Infrastructuur en Milieu,
M. H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus