Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 4 oktober 2013
Zoals uw Kamer bekend is, verkeert het bedrijf Aldel in zwaar weer. Dit leidt tot
grote onzekerheid voor het personeel. In het algemeen overleg over Aldel van 18 september
2013 (zie ook brief Kamerstuk 32 637, nr. 77) heb ik aangegeven alles te zullen doen wat binnen mijn mogelijkheden ligt om het
bedrijf te helpen. Ik heb ook benadrukt dat de directie en de aandeelhouder zelf perspectief
voor het bedrijf moeten zien en de maatregelen moeten nemen die nodig zijn om dat
perspectief te verwezenlijken.
Vandaag hebben de Provincie Groningen en ik besloten een overbruggingskrediet mogelijk
te maken om Aldel de ruimte en tijd te geven om de voorstellen gericht op de continuïteit
van het bedrijf goed en gedegen uit te werken. Met deze brief wil ik dit besluit toelichten.
De moeilijke situatie van Aldel wordt ondermeer veroorzaakt door de lage aluminium
prijs en de hogere (kale) elektriciteitsprijs ten opzichte van Duitsland. In het overleg
met uw Kamer heb ik aangegeven welke maatregelen ik het afgelopen jaar in gang heb
gezet voor het verbeteren van de concurrentiepositie van de energie-intensieve industrie.
Deze maatregelen leveren een aanzienlijke bijdrage aan het realiseren van perspectief
voor Aldel. Zo heeft het kabinet € 78 mln. gereserveerd voor de compensatie van indirecte
ETS-kosten voor de energie-intensieve industrie. Ook wordt gewerkt aan verdere integratie
van de Nederlandse – Duitse elektriciteitsmarkt, verdere uitbreiding van de interconnectiecapaciteit,
en het op elkaar afstemmen van Nederlandse en Duitse energiesubsidiesystemen. Verder
is duidelijkheid gegeven over terugbetaling van teveel betaalde systeemdiensttarieven
door grootverbruikers. Bovendien heb ik in het algemeen overleg aangekondigd het eerder
toegezegde wetsvoorstel voor correctie van de nettarieven van de energie-intensieve
industrie met maximaal 50% versneld te willen invoeren (per 1/1/2014 in plaats van
1/1/2015). Ik ga daarbij nu uit van de mogelijkheid van een maximale correctie tot
90%, vergelijkbaar met de Duitse regeling. Ik verwacht dat dit wetsvoorstel binnen
enkele weken bij uw Kamer kan worden ingediend.
Het kader voor een oplossing voor Aldel is helder: er moet lange termijn perspectief
zijn voor het bedrijf. De directie van Aldel en de aandeelhouder moeten zelf de maatregelen
nemen die nodig zijn om dat perspectief te verwezenlijken. Een bijdrage van de overheid
(rijk, provincie) moet passen binnen wettelijke kaders en regelgeving als het Europese
staatssteunkader en het Europese kader voor de elektriciteitsmarkt. Dit houdt onder
andere in dat de overheid geen bedrijfseconomische risico’s kan overnemen, zoals het
opvangen of compenseren van prijsfluctuaties in de aluminium- en elektriciteitsmarkten.
De aandeelhouder van Aldel heeft aangegeven bereid te zijn om in het bedrijf te investeren.
Hij heeft ondermeer het voorstel gedaan om een «directe lijn» aan te leggen, een elektriciteitsverbinding
naar (een centrale in) Duitsland. Op basis hiervan kan ik op dit moment nog niet de
conclusie trekken dat het gewenste lange termijnperspectief in voldoende mate aanwezig
is. Het is echter niet uitgesloten dat met eerdergenoemde kabinetsmaatregelen in combinatie
met de investering in een directe lijn door het bedrijf alsnog tot een sluitende exploitatie
kan worden gekomen. Om het bedrijf de tijd te bieden voor de uitwerking van een voorstel
ben ik bereid om samen met de Provincie Groningen een overbruggingskrediet van bijna
€ 8 mln. mogelijk maken. Ik sta daarbij garant voor de helft van dit krediet. Wij
verbinden aan dit overbruggingskrediet de voorwaarde dat Aldel de eerdergenoemde voorstellen,
gericht op een sluitende exploitatie, eind van dit jaar volledig heeft uitgewerkt.
Deze sluitende exploitatie zal een forse investering van de aandeelhouder vergen.
De Minister van Economische Zaken,
H.G.J. Kamp