32 609 XV Wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (XV) voor het jaar 2011 (wijziging samenhangende met de incidentele suppletoire begrotingen)

Nr. 2 MEMORIE VAN TOELICHTING

A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL

Wetsartikelen 1 en 2

De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2011 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid als gevolg van de in het kader van het Regeerakkoord doorgevoerde departementale herindelingen.

De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).

Voor zover door middel van deze wet begrotingsartikelen en/of onderdelen van begrotingsartikelen, die gelieerd zijn aan bepaalde beleidsterreinen, aan de onderhavige begroting worden toegevoegd, inclusief daarbij behorende budgetten, dan staat daar elders binnen de Rijksbegroting (bij een ander ministerie) het vervallen van begrotingsartikelen en/of onderdelen van begrotingsartikelen met betrekking tot dezelfde beleidsterreinen tegenover.

Wetsartikel 3

Bij nota van wijziging 2011 met betrekking tot het voorstel van wet tot vaststelling van de begrotingsstaat van het Spaarfonds AOW over het jaar 2011 (Kamerstukken II, 2010/2011, 32 500 E, nr. 3) is de begroting 2011 van dat fonds tot een zogenoemde nul-begroting teruggebracht. Dat is het gevolg van het besluit van het kabinet om het Spaarfonds AOW op te heffen. Het opmaken van een jaarverslag met betrekking tot een nul-begroting is niet zinvol, omdat er geen sprake kan zijn van het voeren van financieel beheer; er kunnen immers met betrekking tot zo’n begroting in 2011 geen verplichtingen worden aangegaan, geen uitgaven worden verricht en geen ontvangsten worden gerealiseerd. Ook het opstellen van een saldibalans op enig moment in 2011 is in zo’n situatie niet zinvol. De saldibalans per 31 december 2010 wordt daarmee de eind(saldi)balans van het Spaarfonds AOW. Over het jaar 2011 vindt er dus geen verantwoording plaats aan de hand van financiële jaarstukken van het Spaarfonds AOW. Om die reden wordt in dit wetsartikel bepaald dat, in afwijking van hetgeen de Comptabiliteitswet 2001 voor going-concern-situaties voorschrijft, voor het jaar 2011 geen jaarverslag en saldibalans worden opgemaakt.

De (eind)saldibalans van het fonds per 31 december 2010 bevat alleen het cumulatieve saldo van het fonds, te weten ruim € 45 mld (de post Rekening-courant RHB). Dat is een papieren saldo, geen reëel saldo. Dat saldo zal na de definitieve opheffing van het fonds worden overgeboekt naar de rekening Saldo geldelijk beheer van het Rijk in de centrale administratie van het Ministerie van Financiën (de Rijkshoofdboekhouding/RHB). Dat zal echter pas plaatsvinden nadat wettelijk de intrekking van het Spaarfonds AOW is geregeld.

Het opheffen van het Spaarfonds AOW zal geschieden door middel van een wijziging van de Wet financiering sociale verzekeringen. Daartoe zal op korte termijn een voorstel van een wijziging van die wet bij de Tweede Kamer worden ingediend.

De minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,

H. G. J. Kamp

Mede namens

De minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,

De minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap

B. BEGROTINGSTOELICHTING

1. De departementale begroting

1.1 Leeswijzer

In deze Incidentele suppletoire begroting (ISB) wordt de begroting van Hoofdstuk XV gecorrigeerd in verband met de departementale herindelingen uit het Regeerakkoord.

Als gevolg van deze beleidsherverkavelingen worden de uitgaven en ontvangsten van beleidsartikel 1 Gezin en Inkomen (XVII) en artikel 24 Kinderopvang (IIX) aan de begroting van Hoofdstuk XV toegevoegd, onder gelijktijdige verlaging met dezelfde begrotingsbedragen op bovenvermelde Hoofdstukken. Deze operatie verloopt derhalve budgettair neutraal.

1.2. Het beleid

1.2.1 Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties
1.2.2 Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties 2011
Overzicht belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2011 Bedragen in EUR 1 000
 

Uitgaven 2011

Artikelnr. 2011

   

Stand ontwerpbegroting 2011

25 880 727

 
   

Nota van Wijziging

– 3 393 457

 
   

Vastgestelde begrotingswet

22 487 270

 
   

Belangrijkste suppletoire mutaties:

  

1. Overheveling artikel 1 van Jeugd en Gezin

4 484 224

50

2. Overheveling artikel 24 Kinderopvang van OCW

2 939 475

52

   

Stand na de ISB 2011

29 910 969

 
Overzicht met belangrijkste suppletoire ontvangstenmutaties 2011 Bedragen in EUR 1 000
 

Ontvangsten 2011

Artikelnr. 2011

   

Stand ontwerpbegroting 2011

1 049 537

 
   

Belangrijkste suppletoire mutaties:

  

1. Overheveling artikel 1 van Jeugd en Gezin

161 272

50

2. Overheveling artikel 24 Kinderopvang van OCW

856 736

52

   

Stand na de ISB 2011

2 067 545

 
Budgettaire gevolgen van beleid bij beleidsartikel 50 Tegemoetkoming specifieke kosten (x € 1 000)

Algemene beleidsdoelstelling:

Zorgdragen voor een tegemoetkoming in specifieke kosten alsmede maat- schappelijke erkenning van het leed van asbestslachtoffers in werksituaties

Stand ontwerpbegroting 2011 incl. NvW en amendementen

Mutaties Incidentele suppletoire begroting

Stand Incidentele suppletoire begroting

Mutatie 2012

Mutatie 2013

Mutatie 2014

Mutatie 2015

 

1

2

3 = 1 + 2

    

Verplichtingen

1 192 437

4 484 224

5 676 661

    
        

Uitgaven :

1 192 437

4 484 224

5 676 661

4 273 273

4 215 768

4 174 192

4 179 979

        

Programma-uitgaven OD 1

117 633

4 484 224

4 601 857

4 273 273

4 215 768

4 174 192

4 179 979

TOG uitkeringslasten

39 745

 

39 745

   

 

TOG uitvoeringskosten

3 962

 

3 962

    

AKW uitvoeringskosten

70 826

 

70 826

    

Kinderregelingen uitvoeringskosten

3 100

 

3 100

    

AKW uitkeringslasten

0

3 304 741

3 304 741

3 254 520

3 228 015

3 200 439

3 212 526

Wet op het kindgebonden budget (Wkb)

0

1 162 483

1 162 483

1 001 753

970 753

956 753

950 453

Kopje TOG uitkeringslasten

0

17 000

17 000

17 000

17 000

17 000

17 000

        

Programma-uitgaven OD 2

3 854

0

3 854

    

TAS uitkeringslasten

2 735

 

2 735

    

TAS uitvoeringskosten

1 119

 

1 119

    
        

Programma-uitgaven OD 3

1 069 499

0

1 069 499

    

MKOB uitkeringslasten

1 064 499

 

1 064 499

    

MKOB uitvoeringskosten

5 000

 

5 000

    
        

Apparaatsuitgaven

1 451

0

1 451

    

Apparaatsuitgaven

1 451

 

1 451

    
        

Ontvangsten

0

161 272

161 272

182 272

187 272

191 272

191 272

Toelichting

Het totaal van de mutaties in de Incidentele suppletoire begroting bedraagt € 4 484,224 miljoen bij de uitgaven en € 161,272 miljoen bij de ontvangsten. De mutaties zijn het gevolg van de departementale herindeling. Als gevolg van deze herindeling wordt beleidsartikel 1. Gezin en inkomen van de begroting van Jeugd en Gezin overgeheveld naar de begroting van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.

Deze beleidsactiviteiten zijn met de bijbehorende begrotingsbedragen toegevoegd aan artikel 50 (uitgezonderd een bedrag van € 30,004 miljoen in 2011 dat wordt ingezet voor loonbijstelling van werkers in de jeugdzorg op de begroting van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport).

Budgettaire gevolgen van beleid bij beleidsartikel 52 Kinderopvang (x € 1 000)

Algemene beleidsdoelstelling:

Zorgdragen dat ouders beter arbeid en zorg kunnen combineren en dat kinderen hun talenten beter kunnen ontwikkelen

Stand ontwerpbegroting 2011 incl. NvW en amendementen

Mutaties Incidentele suppletoire begroting

Stan dIncidentele suppletoire begroting

Mutatie 2012

Mutatie 2013

Mutatie 2014

Mutatie 2015

 

1

2

3 = 1 + 2

    

Verplichtingen

0

2 939 475

2 939 475

    
        

Uitgaven :

0

2 939 475

2 939 475

2 585 717

2 509 860

2 503 743

2 560 003

        

Programma-uitgaven OD 1

0

2 890 483

2 890 483

2 551 555

2 481 169

2 475 123

2 530 000

Kinderopvangtoeslag

0

2 890 483

2 890 483

2 551 555

2 481 169

2 475 123

2 530 000

        

Programma-uitgaven OD 2

0

46 671

46 671

31 878

26 444

26 410

27 830

Subsidies Kinderopvang

0

17 863

17 863

13 416

7 968

7 850

7 850

Overige beleidondersteunende uitgaven

0

28 808

28 808

18 462

18 476

18 560

19 980

        

Apparaatsuitgaven

0

2 321

2 321

2 284

2 247

2 210

2 173

Apparaatsuitgaven

0

2 321

2 321

2 284

2 247

2 210

2 173

        

Ontvangsten

0

856 736

856 736

921 736

923 736

959 736

1 006 142

Toelichting

Het totaal van de mutaties in de Incidentele suppletoire begroting bedraagt € 2 939,475 miljoen bij de uitgaven en € 856,736 miljoen bij de ontvangsten. De mutaties zijn het gevolg van de departementale herindeling. Als gevolg van deze herindeling wordt beleidsartikel 24. Kinderopvang van de begroting van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap overgeheveld naar de begroting van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Voor de verantwoording van deze beleidsactiviteiten is artikel 52 Kinderopvang gecreëerd.

Naar boven