32 609 VII Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (VII) voor het jaar 2011 (wijziging samenhangende met de incidentele suppletoire begrotingen)

Nr. 2 MEMORIE VAN TOELICHTING

A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL

Wetsartikel 1

De begrotingsstaten, die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2011 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaat en in de begrotingsstaat inzake de baten-lastendiensten van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties als gevolg van de in het kader van het Regeerakkoord doorgevoerde departementale herindelingen.

De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).

Voor zover door middel van deze wet begrotingsartikelen en/of onderdelen van begrotingsartikelen, die gelieëerd zijn aan bepaalde beleidsterreinen, in de onderhavige begroting vervallen, inclusief de daarbij behorende budgetten, staat daar elders binnen de Rijksbegroting (bij een ander ministerie) het toevoegen van begrotingsartikelen en/of onderdelen van begrotingsartikelen met betrekking tot dezelfde beleidsterreinen tegenover.

De minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,

J. P. H. Donner

De minister voor Immigratie en Asiel,

G. B. M. Leers

De minister van Veiligheid en Justitie,

I. W. Opstelten

B. BEGROTINGSTOELICHTING

1. LEESWIJZER

Algemene toelichting

In deze incidentele suppletoire begroting worden in aanvulling op de nota van wijziging (Kamerstukken II, 2010–2011, 32 500 VII, nr. 4) de begrotingsaanpassingen voor 2011 voorvloeiend uit het Regeerakkoord met betrekking tot de beleidsherverkavelingen doorgevoerd.

Toelichting bij de departementale begrotingsstaten

Ten opzichte van de Ontwerpbegroting inclusief de 1e nota van wijziging zijn van de begroting van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK), de beleidsartikelen 21, 23, 25 en 29 overgeboekt naar de begroting van Veiligheid en Justitie.

Van de begroting van Veiligheid en Justitie zijn vervolgens het beleidsartikel Vreemdelingen en de baten-lastendienst Immigratie en Naturalisatiedienst (IND), overgekomen naar de begroting van BZK. Gelijktijdig zijn de beleidsartikelen 1 tot en met 6 en de niet-beleidsartikelen 95 en 96 van de begroting van Wonen Werken en Integratie (WWI) aan de begroting van BZK toegevoegd, inclusief de Baten- en lastendiensten Rijksgebouwendienst en de Huurcommissie.

De budgetten van de begroting van Volkshuisvesting Ruimtelijke Ordening en Milieubeer (VROM), welke bestemd zijn op het WWI-beleidsterrein, zijn ook aan de begroting van BZK toegevoegd. Deze budgetten zijn na technische verwerking van het Regeerakkoord aan de BZK-begroting toegevoegd. Voor de betreffende Memorie’s van Toelichting wordt verwezen naar de oorspronkelijk ingediende ontwerpbegrotingen.

De artikelen 27 Algemene Inlichtingen en Veiligheidsdienst, 31 Bestuur en Democratie, 33 Dienstverlenende en innovatieve overheid, 35 Arbeidszaken overheid, 37 Kwaliteit Rijksdienst en 43 VUT-fonds zijn ongewijzigd ten opzichte van de Ontwerpbegroting 2011.

Een was-wordt tabel is bij paragraaf 4 toegevoegd.

2. DE BELEIDSARTIKELEN

Artikel 21. Nationaal crisis- en veiligheidsbeleid

21.

Nationaal crisis- en veiligheidsbeleid

       
 

Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)

Stand ontwerp begroting 2011, incl. NvW

Mutaties incidentele suppletoire begroting 2011

Stand incidentele suppletoire begroting 2011

Mutatie 2012

Mutatie 2013

Mutatie 2014

Mutatie 2015

  

(1)

(2)

(3)=(1+2)

    

Verplichtingen

40 634

– 40 634

0

– 35 231

– 35 224

– 35 225

– 35 225

Uitgaven:

41 968

– 41 968

0

– 35 231

– 35 224

– 35 225

– 35 225

21.25

Apparaat

6 155

– 6 155

0

– 5 980

– 5 999

– 6 000

– 6 000

         

Programma-uitgaven

35 813

– 35 813

0

– 29 251

– 29 225

– 29 225

– 29 225

         

21.1

Nationaal Veiligheidsbeleid

9 783

– 9 783

0

– 9 783

– 9 765

– 9 765

– 9 765

         

21.2

Nationaal Crisis Centrum

14 794

– 14 794

0

– 8 342

– 8 334

– 8 334

– 8 334

         

21.3

Onderzoekraad voor veiligheid

11 236

– 11 236

0

– 11 126

– 11 126

– 11 126

– 11 126

         

Ontvangsten

0

0

0

0

0

0

0

Toelichting

Dit artikel is overgeboekt naar de begroting van Veiligheid en Justitie (VI).

Artikel 23. Veiligheidsregio’s en Politie

23.

Veiligheidsregio's en Politie

       
 

Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)

Stand ontwerp begroting 2011, incl. NvW

Mutaties incidentele suppletoire begroting 2011

Stand incidentele suppletoire begroting 2011

Mutatie 2012

Mutatie 2013

Mutatie 2014

Mutatie 2015

  

(1)

(2)

(3)=(1+2)

    

Verplichtingen

5 467 291

– 5 467 291

0

– 5 432 875

– 5 446 451

– 5 467 139

– 5 392 151

waarvan garangtieverplichtingen

2 200 000

– 2 200 000

 

– 2 200 000

– 2 200 000

– 2 200 000

– 2 200 000

Uitgaven:

5 159 841

– 5 159 841

0

– 5 134 475

– 5 131 351

– 5 092 639

– 5 095 851

23.25

Apparaat

11 858

– 11 858

0

– 11 535

– 11 563

– 11 562

– 11 562

         

Programma-uitgaven

5 147 983

– 5 147 983

0

– 5 122 940

– 5 119 788

– 5 081 077

– 5 084 289

         

23.1

Bekostiging Politie regionaal/bovenregionaal

4 031 910

– 4 031 910

0

– 4 022 320

– 4 040 166

– 4 027 236

– 4 027 746

a.

Politietoezichthouder (regeerakkoord taakstelling)

   

– 10 000

– 20 000

– 30 000

– 30 000

b.

ANPR (regeerakkoord taakstelling)

     

– 7 000

– 7 000

c.

Nationale Politie (regeerakkoord taakstelling)

    

– 30 000

– 50 000

– 80 000

d.

Kosten evenementen (regeerakkoord taakstelling)

   

– 30 000

– 30 000

– 30 000

– 30 000

e.

Naar Veiligheid en Justitie in verband met departementale herindeling

 

– 4 031 910

 

– 3 982 320

– 3 960 166

– 3 910 236

– 3 880 746

         

23.2

Bekostiging Politie landelijk

625 789

– 625 789

0

– 652 712

– 647 814

– 646 728

– 648 575

a.

Politieonderwijs (regeerakkoord taakstelling)

      

– 60 000

b.

Bijdrage aan ABD ten behoeve van LMD (naar artikel 37.25)

 

– 585

 

– 585

– 585

– 585

– 585

c.

Naar Veiligheid en Justitie in verband met departementale herindeling

 

– 625 204

 

– 652 127

– 647 229

– 646 143

– 587 990

         

23.3

Kwaliteit Politie en Veiligheidsregio's

369 036

– 369 036

0

– 326 660

– 310 673

– 285 979

– 286 834

a.

Meldkamers (regeerakkoord taakstelling)

      

– 10 000

b.

Naar Veiligheid en Justitie in verband met departementale herindeling

 

– 368 779

0

– 326 473

– 310 673

– 285 979

– 276 834

c.

Herplaatsingskandidaten (naar art. 39.1)

 

– 257

 

– 187

   
         

23.4

Bekostiging Veiligheidsregio's

121 248

– 121 248

0

– 121 248

– 121 135

– 121 134

– 121 134

         

Ontvangsten

400 750

– 400 750

0

– 750

– 500

– 500

– 500

Toelichting

Dit artikel is overgeboekt naar de begroting van Veiligheid en Justitie (VI).

Artikel 25. Veiligheid en Bestuur

25.

Veiligheid en Bestuur

       
 

Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)

Stand ontwerp begroting 2011, incl. NvW

Mutaties incidentele suppletoire begroting 2011

Stand incidentele suppletoire begroting 2011

Mutatie 2012

Mutatie 2013

Mutatie 2014

Mutatie 2015

  

(1)

(2)

(3)=(1+2)

    

Verplichtingen

89 572

– 89 572

0

– 96 354

– 71 655

– 71 654

– 71 655

Uitgaven:

89 572

– 89 572

0

– 96 354

– 71 655

– 71 654

– 71 655

25.25

Apparaat

4 265

– 4 265

0

– 4 131

– 4 150

– 4 150

– 4 151

         

Programma-uitgaven

85 307

– 85 307

0

– 92 223

– 67 505

– 67 504

– 67 504

25.1

Veiligheid en Bestuur

22 430

– 22 430

0

– 48 173

– 41 032

– 41 031

– 41 031

a.

Van Montfrans gelden (regeerakkoord taakstelling)

   

– 41 000

– 41 000

– 41 000

– 41 000

b.

Naar Veiligheid en Justitie in verband met departementale herindeling

 

– 22 430

 

– 7 173

– 32

– 31

– 31

         

25.2

Veiligheid, informatie en technologie

62 877

– 62 877

0

– 44 050

– 26 473

– 26 473

– 26 473

         

Ontvangsten

0

0

0

0

0

0

0

Toelichting

Dit artikel is overgeboekt naar de begroting van Veiligheid en Justitie (VI).

Artikel 27. Algemene Inlichtingen en Veiligheidsdienst

27.

Algemene Inlichtingen en Veiligheidsdienst

       

 

Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)

Stand ontwerp begroting 2011, incl. NvW

Mutaties incidentele suppletoire begroting 2011

Stand incidentele suppletoire begroting 2011

Mutatie 2012

Mutatie 2013

Mutatie 2014

Mutatie 2015

  

(1)

(2)

(3)=(1+2)

    

Verplichtingen

183 326

 

198 326

15 000

15 000

15 000

15 000

Uitgaven:

183 326

 

198 326

15 000

15 000

15 000

15 000

27.1

Apparaat

175 058

15 000

190 058

    

a.

Aanvullende post Financiën (regeerakkoord)

 

15 000

 

15 000

15 000

15 000

15 000

         

Programma-uitgaven

8 268

0

8 268

0

0

0

0

27.2

Geheime uitgaven

8 268

0

8 268

0

0

0

0

         

Ontvangsten

591

0

591

0

0

0

0

Artikel 29. Inspectie Openbare Orde en Veiligheid

29.

Inspectie Openbare Orde en Veiligheid

       

 

Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)

Stand ontwerp begroting 2011, incl. NvW

Mutaties incidentele suppletoire begroting 2011

Stand incidentele suppletoire begroting 2011

Mutatie 2012

Mutatie 2013

Mutatie 2014

Mutatie 2015

  

(1)

(2)

(3)=(1+2)

    

Verplichtingen

4 924

– 4 924

0

– 4 672

– 4 678

– 4 678

– 4 678

Uitgaven:

4 924

– 4 924

0

– 4 672

– 4 678

– 4 678

– 4 678

29.25

Apparaat

4 411

– 4 411

0

– 4 184

– 4 163

– 4 163

– 4 163

         

Programma-uitgaven

513

– 513

0

– 488

– 515

– 515

– 515

29.1

Inrichting en werking openbaar bestuur

513

– 513

0

– 488

– 515

– 515

– 515

         

Ontvangsten

0

0

0

0

0

0

0

Toelichting

Dit artikel is overgeboekt naar de begroting van Veiligheid en Justitie (VI).

Artikel 37. Kwaliteit Rijksdienst

37.

Kwaliteit Rijksdienst

       

 

Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)

Stand ontwerp begroting 2011, incl. NvW

Mutaties incidentele suppletoire begroting 2011

Stand incidentele suppletoire begroting 2011

Mutatie 2012

Mutatie 2013

Mutatie 2014

Mutatie 2015

  

(1)

(2)

(3)=(1+2)

    

Verplichtingen

98 724

585

99 309

585

585

585

585

Uitgaven:

98 724

585

99 309

585

585

585

585

37.25

Apparaat

16 835

585

17 420

585

585

585

585

a.

Bijdrage aan ABD ten behoeve van LMD (van V&J)

 

585

585

585

585

585

585

         

Programma-uitgaven

81 889

0

81 889

0

0

0

0

37.1

Management Rijksdienst (ABD)

20 409

0

20 409

0

0

0

0

         
         

37.2

Functionerende bedrijfsvoering

24 524

0

24 524

0

0

0

0

         

37.3

Informatisering Rijksdienst

29 293

0

29 293

0

0

0

0

         

37.4

Facilitaire zaken Rijksdienst

7 663

0

7 663

0

0

0

0

         

37.5

Uitvoering garantieregeling

0

0

0

0

0

0

0

         

Ontvangsten

2 350

0

2 350

0

0

0

0

Artikel 44. Stimuleren krachtige steden, vitale wijken en voldoende woningbouw

44.

Stimuleren krachtige steden, vitale wijken en voldoende woningbouw

       
 

Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)

Stand ontwerp begroting 2011, incl. NvW

Mutaties incidentele suppletoire begroting 2011

Stand incidentele suppletoire begroting 2011

Mutatie 2012

Mutatie 2013

Mutatie 2014

Mutatie 2015

  

(1)

(2)

(3)=(1+2)

    

Verplichtingen

 

4 289

4 289

3 438

13 438

13 438

13 438

Uitgaven:

 

4 539

4 539

3 738

13 888

13 438

13 438

         

44.1

Stimuleren krachtige steden

 

1 951

1 951

1 919

1 919

1 469

1 469

         

44.2

Vitale wijken tot stand brengen

 

1 740

1 740

971

11 121

11 121

11 121

         

44.3

Voldoende woningproductie

 

848

848

848

848

848

848

         

Ontvangsten

 

0

0

0

0

0

0

Toelichting

Dit artikel komt van de begroting van Wonen, Wijken en Integratie (WWI/artikel 1).

Artikel 45. Stimuleren van een duurzame kwaliteit van woningen, gebouwen en bouwwerken

45.

Stimuleren van een duurzame kwaliteit van woningen, gebouwen en bouwwerken

       
 

Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)

Stand ontwerp begroting 2011, incl. NvW

Mutaties incidentele suppletoire begroting 2011

Stand incidentele suppletoire begroting 2011

Mutatie 2012

Mutatie 2013

Mutatie 2014

Mutatie 2015

  

(1)

(2)

(3)=(1+2)

    

Verplichtingen

 

57 988

57 988

40 896

28 574

26 044

23 809

Uitgaven:

 

84 850

84 850

40 278

28 574

26 044

23 809

         

45.1

Realisatie CO2 reductiedoelstellingen in de gebouwde omgeving

 

83 332

83 332

38 649

26 819

24 289

22 054

         

45.2

Borgen en bevorderen bouw- en gebruikstechnische kwaliteit

 

1 298

1 298

1 405

1 527

1 527

1 527

         

45.3

Overige programmabudgetten

 

220

220

224

228

228

228

         

Ontvangsten

 

91

91

91

91

91

91

Toelichting

Dit artikel komt van de begroting van Wonen, Wijken en Integratie (WWI/artikel 2).

Artikel 46. Garanderen van keuzemogelijkheden en betaalbaarheid op de woningmarkt

46.

Garanderen van keuzemogelijkheden en betaalbaarheid op de woningmarkt

       
 

Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)

Stand ontwerp begroting 2011, incl. NvW

Mutaties incidentele suppletoire begroting 2011

Stand incidentele suppletoire begroting 2011

Mutatie 2012

Mutatie 2013

Mutatie 2014

Mutatie 2015

  

(1)

(2)

(3)=(1+2)

    

Verplichtingen

 

2 612 253

2 612 253

2 695 230

2 724 561

2 760 747

2 766 231

Uitgaven

 

2 629 450

2 629 450

2 629 413

2 648 896

2 686 852

2 718 920

         

46.1

Regelgeving ter bevordering van een evenwichtige verdeling van de woningvoorraad

 

250

250

250

250

240

240

         

46.2

Garanderen betaalbaarheid voldoende huurwoningen

 

242

242

242

242

300

300

         

46.3

Garanderen betaalbaarheid wonen lage inkomensgroepen (vraaggericht)

 

2 608 132

2 608 132

2 614 332

2 636 943

2 674 889

2 706 957

         

46.4

Garanderen laagdrempelige huurgeschillenbeslechting

 

20 136

20 136

14 164

11 036

11 036

11 036

         

46.5

Verruiming aanbod geschikte woningen bijzondere aandachtsgroepen

 

690

690

425

425

387

387

         

Ontvangsten

 

377 569

377 569

419 640

438 433

1 184 718

1 185 218

Toelichting

Dit artikel komt van de begroting van Wonen, Wijken en Integratie (WWI/artikel 3).

Artikel 47. Integratie niet-westerse migranten

47.

Integratie niet-westerse migranten

       
 

Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)

Stand ontwerp begroting 2011, incl. NvW

Mutaties incidentele suppletoire begroting 2011

Stand incidentele suppletoire begroting 2011

Mutatie 2012

Mutatie 2013

Mutatie 2014

Mutatie 2015

  

(1)

(2)

(3)=(1+2)

    

Verplichtingen

 

345 962

345 962

282 779

183 014

96 512

91 271

Uitgaven

 

351 962

351 962

288 779

189 014

96 512

91 271

         

47.1

Bewerkstelligen dat oud- en nieuwkomers hun Inburgeringsexamen halen

 

288 559

288 559

235 119

136 279

39 292

44 552

         

47.2

Versterken van de maatschappelijke emancipatie en het vergroten van de sociale integratie van niet-westerse migranten

 

63 403

63 403

53 660

52 735

57 220

46 719

a.

Van WWI in verband met departementale herindeling

 

62 989

62 989

53 246

52 321

56 806

46 305

b.

Prijsbijstelling

 

414

414

414

414

414

414

         

Ontvangsten

 

58 937

58 937

32 425

4 425

4 425

4 425

Toelichting

Dit artikel komt van de begroting van Wonen, Wijken en Integratie (WWI/artikel 4).

Artikel 48. Kennis en Ordening Wonen, Wijken en integratie

48.

Kennis en ordening wonen, wijken en integratie

       
 

Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)

Stand ontwerp begroting 2011, incl. NvW

Mutaties incidentele suppletoire begroting 2011

Stand incidentele suppletoire begroting 2011

Mutatie 2012

Mutatie 2013

Mutatie 2014

Mutatie 2015

  

(1)

(2)

(3)=(1+2)

    

Verplichtingen

 

15 911

15 911

8 372

6 774

9 559

8 788

Uitgaven

 

12 212

12 212

9 554

6 725

8 788

8 788

         

48.1

Tijdig inspelen op maatschappelijke veranderingen

 

3 253

3 253

2 173

286

405

405

         

48.2

Ontsluiten van kennis en onderzoekscoordinatie

 

7 293

7 293

5 715

4 773

6 717

6 717

         

48.3

Bevorderen maximale maatschappelijke prestaties wooncorporaties

 

255

255

255

255

255

255

         

48.4

Versterken positie van de woonconsument

 

1 411

1 411

1 411

1 411

1 411

1 411

         

Ontvangsten

 

0

0

0

0

0

0

Toelichting

Dit artikel komt van de begroting van Wonen, Wijken en Integratie (WWI/artikel 5).

Artikel 49. Rijkshuisvesting en architectuurbeleid

49.

Rijkshuisvesting en architectuurbeleid

       
 

Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)

Stand ontwerp begroting 2011, incl. NvW

Mutaties incidentele suppletoire begroting 2011

Stand incidentele suppletoire begroting 2011

Mutatie 2012

Mutatie 2013

Mutatie 2014

Mutatie 2015

  

(1)

(2)

(3)=(1+2)

    

Verplichtingen

 

47 675

47 675

46 759

47 705

47 424

47 531

Uitgaven

 

47 675

47 675

46 759

47 705

47 424

47 531

         

49.1

Vanuit de uitvoeringspraktijk van de rijkshuisvesting bijdragen aan rijksdoelen

 

6 964

6 964

8 221

9 321

8 740

8 547

         

49.2

Monumenten beheren

 

10 088

10 088

10 130

10 130

10 130

10 130

         

49.3

Huisvesten van het Koninklijk Huis, Hoge Colleges van Staat en Algemene Zaken

 

28 213

28 213

26 153

26 392

26 692

26 992

a.

Van WWI in verband met departementale herindeling

 

27 573

 

25 513

25 752

26 052

26 352

b.

Prijsbijstelling

 

640

 

640

640

640

640

         

49.4

Stimuleren van de architectonische kwaliteit

 

2 410

2 410

2 255

1 862

1 862

1 862

         

Ontvangsten

 

357

357

357

357

357

357

Toelichting

Dit artikel komt van de begroting van Wonen, Wijken en Integratie (WWI/artikel 6).

Artikel 50. Vreemdelingen

50.

Vreemdelingen

       
 

Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)

Stand ontwerp begroting 2011, incl. NvW

Mutaties incidentele suppletoire begroting 2011

Stand incidentele suppletoire begroting 2011

Mutatie 2012

Mutatie 2013

Mutatie 2014

Mutatie 2015

  

(1)

(2)

(3)=(1+2)

    

Verplichtingen

 

765 573

765 573

748 855

722 914

701 608

671 620

Uitgaven

 

765 573

765 573

748 855

722 914

701 608

671 620

         

50.1

Opvang gedurende beoordeling verblijf

 

672 090

672 090

651 836

627 882

606 731

576 741

a.

Van Veiligheid en Justitie in verband met departementale herindeling

 

687 457

 

673 086

670 382

669 231

669 241

b.

Beperken instroom en verkorten doorlooptijden (regeerakkoord taakstelling)

   

– 22 500

– 35 000

– 55 000

– 55 000

c.

Beperken instroom en verkorten doorlooptijden (regeerakkoord taakstelling)

   

1 250

2 500

2 500

2 500

d.

Rationalisatie COA (regeerakkoord taakstelling)

      

– 10 000

e.

Verhogen ontvangsten uit leges regulier (door korting op bijdrage moederdep.) (regeerakkoord taakstelling)

    

– 10 000

– 10 000

– 30 000

f.

Herberekening ODA toerekening

 

– 15 367

     
         

50.2

Terugkeer vreemdelingen

 

93 483

93 483

97 019

95 032

94 877

94 879

a.

Vreemdelingenbewaring

 

2 100

 

4 200

   

b.

Van Veiligheid en Justitie in verband met departementale herindeling

 

91 387

 

92 823

95 036

94 881

94 883

c.

Justitieel Identity Management

 

– 4

 

– 4

– 4

– 4

– 4

         

Ontvangsten

 

467

467

467

0

0

0

Toelichting

Dit artikel komt van de begroting van Veiligheid en Justitie (artikel 15).

3. DE NIET-BELEIDSARTIKELEN

39. Algemeen

39.

Algemeen

       
 

Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)

Stand ontwerp begroting 2011, incl. NvW

Mutaties incidentele suppletoire begroting 2011

Stand incidentele suppletoire begroting 2011

Mutatie 2012

Mutatie 2013

Mutatie 2014

Mutatie 2015

  

(1)

(2)

(3)=(1+2)

    

Verplichtingen

110 805

114 575

225 380

92 827

87 094

84 654

84 211

Uitgaven

110 805

119 110

229 915

106 560

94 515

91 081

91 540

39.1

Apparaat algemeen

99 179

– 1 267

97 912

– 1 337

– 1 524

– 1 524

– 1 524

a.

Apparaat Staf BZK (naar V&J)

 

– 2 425

 

– 2 425

– 2 425

– 2 425

– 2 425

b.

Apparaat Staf V&J (van V&J)

 

901

 

901

901

901

901

c.

Herplaatsingskandidaten (van art. 23.3)

 

257

 

187

   
         

Programma-uitgaven

11 626

120 377

132 003

107 897

96 039

92 605

93 064

39.5

Kennis, onderzoek (en internationaal)

7 151

– 4 060

3 091

– 4 060

– 4 060

– 4 060

– 4 060

a.

Onderzoek Veiligheid (naar V&J)

 

– 4 060

 

– 4 060

– 4 060

– 4 060

– 4 060

         

39.6

Internationaal

4 475

– 3 010

1 465

– 3 010

– 3 010

– 3 010

– 3 010

a.

Vredesmissies/Landenprogramma (naar V&J)

 

– 4 000

 

– 4 000

– 4 000

– 4 000

– 4 000

b.

Internationaal VROM

 

615

 

615

615

615

615

c.

Apparaat END (van V&J)

 

375

 

375

375

375

375

         

39.7

Apparaat VROM/WWI

0

99 509

99 509

90 597

88 422

86 479

85 223

a.

Apparaat beleidsartikelen VROM/WWI

 

26 800

 

22 387

22 307

21 813

20 899

b.

Apparaat VROM algemeen (internationaal)

 

128

 

127

126

123

122

c.

Algemene diensten en voorzieningen VROM)

 

58 393

 

53 909

52 142

51 490

51 052

d.

Huurbijdrage RGD (VROM)

 

11 900

 

11 901

11 901

11 102

11 102

e.

Communicatie-instrumenten VROM

 

2 288

 

2 273

1 946

1 951

2 048

         

39.8

Programma WWI

0

9 481

9 481

6 381

6 381

7 173

7 230

         

39.9

Apparaat DGVz

0

5 302

5 302

5 385

5 360

5 323

5 324

a.

Apparaat DMB (van V&J)

 

4 934

 

5 018

4 995

4 961

4 962

b.

Apparaat WIAV (van V&J)

 

368

 

367

365

362

362

         

39.10

Verzameluitkering

0

13 155

13 155

12 604

2 946

700

2 357

a.

Verzameluitkering WWI

 

12 855

 

12 604

2 946

700

2 357

b.

Verzameluitkering I&A (van V&J)

 

300

     
         

Ontvangsten

0

32 271

32 271

32 232

29 865

29 865

29 865

Toelichting

De mutaties op dit artikel hebben betrekking op de in- en ontvlechting van de verschillende budgetten tussen BZK, VROM/WWI en V&J.

41. Nominaal en onvoorzien

41.

Nominaal en onvoorzien

       

 

Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)

Stand ontwerp begroting 2011, incl. NvW

Mutaties incidentele suppletoire begroting 2011

Stand incidentele suppletoire begroting 2011

Mutatie 2012

Mutatie 2013

Mutatie 2014

Mutatie 2015

  

(1)

(2)

(3)=(1+2)

    

Verplichtingen

19 834

– 8 778

11 056

– 13 685

– 63 098

– 112 307

– 136 723

Uitgaven

19 834

– 4 178

15 656

– 17 085

– 54 498

– 103 707

– 136 723

41.1

Loonbijstelling

0

 

0

    
         
         

41.2

Prijsbijstelling

16 966

– 7 575

9 391

– 10 489

– 10 441

– 10 381

– 10 482

a.

Prijsbijstelling WWI

 

2 848

     

b.

Prijsbijstelling I&A (van V&J)

 

3 564

 

3 404

3 367

3 352

3 373

c.

Prijsbijstelling Veiligheid (naar V&J)

 

– 13 987

 

– 13 893

– 13 808

– 13 733

– 13 855

         

41.3

Onvoorzien

2 868

3 397

6 265

– 6 596

– 44 057

– 93 326

– 126 241

         

a

Versobering Bedrijfsvoering Rijksdienst (Huisvesting) (naar V&J)

    

876

1 740

1 740

b.

Terrorismebestrijding IND (van V&J)

 

2 032

 

2 030

1 996

1 960

1 960

c.

Doelmatigheidsverbetering Rijksdienst (van V&J)

   

– 7 832

– 7 832

– 7 832

– 7 832

d.

Taakstelling Rijk, agentschappen en uitvoerende ZBO'S (Regeerakkoord)

    

– 25 000

– 66 000

– 91 000

e.

Taakstelling Rijk generiek, agentschappen en uitvoerende ZBO'S (van V&J)

    

– 8 444

– 16 207

– 23 834

g.

Taakstelling Rijk, agentschappen en uitvoerende ZBO'S (naar V&J)

    

8 500

22 500

31 000

h.

Doelmatigheidsverbetering Rijksdienst (van VROM)

   

– 3 640

– 3 640

– 3 640

– 3 640

i.

Taakstelling Rijk, agentschappen en uitvoerende ZBO's (van WWI)

    

– 9 720

– 25 272

– 34 992

j.

Van Montfrans gelden WWI

   

– 1 253

– 1 250

– 1 250

– 1 250

k.

Taakstelling stopzetten ISV

      

– 489

l.

Prijsbijstelling stopzetten ISV

      

489

m.

Taakstelling AG.nl (van WWI)

 

– 2 868

 

– 3 606

– 2 818

– 3 501

– 3 537

n.

Prijsbijstelling AG.nl

 

2 868

 

3 606

2 818

3 501

3 537

o.

Taakstelling AG.nl restant

   

– 400

– 1 188

– 530

– 463

p.

Overig onverdeeld (clustering bedragen VROM)

 

1 365

 

4 499

1 645

1 205

2 070

4. WAS-WORDT TABEL

WAS

 

WORDT

 

Begroting Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer (11)

Artikel

Artikel

 

Stimuleren van de architectonische kwaliteit met betrekking tot het interdepartementale architectuurbeleid

2

49

Rijkshuisvesting en architectuurbeleid

   

49.4 Stimuleren van de architectonische kwaliteit

Internationaal milieubeleid

47

39

Algemeen

   

39.6 Internationaal

Algemeen

91

39

Algemeen

   

39.7 Apparaat VROM/WWI

Nominaal en onvoorzien

92

41

Nominaal en onvoorzien

Begroting Wonen Werken en Integratie (18)

  

Begroting Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (7)

Stimuleren krachtige steden, vitale wijken en voldoende woningbouw

1

44

Stimuleren krachtige steden, vitale wijken en voldoende woningbouw

   

44.1 Stimuleren krachtige steden

   

44.2 Vitale wijken tot stand brengen

   

44.3 Voldoende woningproductie

   

44.4 Overige programmabudgetten

Stimuleren van een duurzame kwaliteit van woningen, gebouwen en bouwwerken

2

45

Stimuleren van een duurzame kwaliteit van woningen, gebouwen en bouwwerken

   

45.1 Realisatie CO2 reductiedoelstellingen in de gebouwde omgeving

   

45.2 Borgen en bevorderen bouw- en gebruikstechnische kwaliteit

   

45.3 Overige programmabudgetten

Garanderen van keuzemogelijkheden en betaalbaarheid op de woningmarkt

3

46

Garanderen van keuzemogelijkheden en betaalbaarheid op de woningmarkt

   

46.1 Regelgeving ter bevordering van een evenwichtige verdeling van de woningvoorraad

   

46.2 Garanderen betaalbaarheid voldoende huurwoningen

   

46.3 Garanderen betaalbaarheid wonen lage inkomensgroepen (vraaggericht)

   

46.4 Garanderen laagdrempelige huurgeschillenbeslechting

   

46.5 Verruiming aanbod geschikte woningen bijzondere aandachtsgroepen

Integratie niet-westerse migranten

4

47

Integratie niet-westerse migranten

   

47.1 Bewerkstelligen dat oud- en nieuwkomers hun Inburgerings examen halen

   

47.2 Versterken van de maatschappelijke emancipatie en het vergroten van de sociale integratie van niet-westerse migranten

Kennis en ordening wonen, wijken en integratie

5

48

Kennis en ordening wonen, wijken en integratie

   

48.1 Tijdig inspelen op maatschappelijke veranderingen

   

48.2 Ontsluiten van kennis en onderzoekscoordinatie

   

48.3 Bevorderen maximale maatschappelijke prestaties wooncorporaties

   

48.4 Versterken positie van de woonconsument

Rijkshuisvesting

6

49

Rijkshuisvesting en architectuurbeleid

   

49.1 Vanuit de uitvoeringspraktijk van de rijkshuisvesting bijdragen aan rijksdoelen

   

49.2 Monumenten beheren

   

49.3 Huisvesten van het Koninklijk Huis, Hoge Colleges van Staat en Algemene Zaken

Algemeen

95

39

Algemeen

   

39.7 Apparaat VROM/WWI

   

39.8 Programma WWI

   

39.9 Apparaat DGVz

Onverdeeld

96

41

Nominaal en onvoorzien

Begroting Justitie (6)

  

Begroting Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (7)

Vreemdelingen

15

50

Vreemdelingen

   

50.1 Opvang gedurende beoordeling verblijf

   

50.2 Terugkeer vreemdelingen

Begroting Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (7)

  

Begroting Justitie (6)

Nationaal crisis- en veiligheidsbeleid

21

21

Begroting Justitie

Veiligheidsregio's en Politie

23

23

Begroting Justitie

Veiligheid en Bestuur

25

25

Begroting Justitie

Inspectie Openbare Orde en Veiligheid

29

29

Begroting Justitie

Baten-lastendiensten

   

Begroting Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (7)

  

Begroting Justitie (6)

Korps Landelijke Politiediensten

  

Korps Landelijke Politiediensten

Begroting Justitie (6)

  

Begroting Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (7)

Immigratie en Naturalisatiedienst

  

Immigratie en Naturalisatiedienst

Begroting Wonen Werken en Integratie (18)

  

Begroting Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (7)

Rijksgebouwendienst

  

Rijksgebouwendienst

Huurcommissie

  

Huurcommissie

Naar boven