Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2010-2011 | 32565-XIV nr. 2 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2010-2011 | 32565-XIV nr. 2 |
Wetsartikel 1
De begrotingsstaten, die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2010 wijzigingen aan te brengen in de begrotingsstaat van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit.
Wetsartikel 3
Het kabinet heeft bij zijn aantreden op 14 oktober 2010 besloten om het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit op te heffen en samen te voegen met het Ministerie van Economische Zaken tot het Ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie (zie het Koninklijk besluit van 14 oktober 2010 in de Staatscourant van 18 oktober 2010, nr. 16584).
De organisatorische uitwerking van deze besluiten vindt thans plaats en zal naar verwachting in 2011 kunnen worden afgerond. Om administratieve redenen is besloten om de begrotingen 2010 niet aan de nieuwe, inganggezette reorganisaties aan te passen. Evenwel, door de opheffing van het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit kan er bij een juiste toepassing van artikel 1, eerste lid, onder a, van de Comptabiliteitswet 2001 geen sprake meer zijn van een begroting van het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit. Artikel 1, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2001 regelt welke begrotingen tot de Rijksbegroting behoren.
Om een en ander formeel juist te laten verlopen, is er voor gekozen voor 2010 en voor 2011 te regelen, dat er als onderdeel van de Rijksbegroting een aparte begroting van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit zal zijn. Daarmee wordt afgeweken van artikel 1 van de Comptabiliteitswet 2001. Dit wordt voor 2010 in het eerste lid van het onderhavige wetsartikel geregeld.
In het tweede lid wordt, in lijn met de afspraken in het Regeerakkoord en met het hiervoor genoemde koninklijke besluit, geregeld welke minister(s) voor het jaar 2010 vanaf 14 oktober 2010 het beheer over deze begroting voert (voeren).
In het derde lid wordt voor het jaar 2010 geregeld dat er een jaarverslag met betrekking tot Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit moet worden opgemaakt en welke minister daarvoor verantwoordelijk is.
De Comptabiliteitswet 2001 zal hiervoor zo spoedig mogelijk structureel worden aangepast.
De minister van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie,
M. J. M. Verhagen
OVERZICHT BELANGRIJKSTE SUPPLETOIRE UITGAVENMUTATIES 2010 (NAJAARSNOTA)
Art.nr. | Uitgaven 2010 | |
---|---|---|
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting 2010 | 2 488,7 | |
Stand 1e suppletoire begroting 2010 | 2 651,5 | |
Mutaties Miljoenennota 2011 | 4,9 | |
Belangrijkste suppletoire mutaties: | ||
1) Natuur en Landschap | 23/24 | 32,7 |
2) Zandmaas (ILG) | 23 | 15,0 |
3) Natuurprojecten Amerikaanse ambassade | 24 | 5,0 |
4) Tarieven Voedsel en Warenautoriteit | 25 | 5,2 |
5) Bedrijfstoeslagregeling | 29 | 16,0 |
6) Migratiekosten ousourcing kantoorautomatisering | 29 | 7,8 |
7) Duurzame agrarische sector | 21 | –37,8 |
8) Regelingen glastuinbouw | 21 | – 12,7 |
9) Prijsbijstelling | 29 | – 9,6 |
10) Fonds Economische Structuurversterking | div. | – 21,8 |
11) Overige mutaties | div. | 3,8 |
Stand 2e suppletoire begroting 2010 | 2 660,0 |
Toelichting:
1) Natuur en landschap
Er is – in aanvulling op de problematiek die is gedekt bij Vermoedelijke uitkomsten (begroting 2011) – sprake van een knelpunt van per saldo € 36,4 mln. op het terrein van Natuur en landschap. Dit tekort wordt met name veroorzaakt door:
– uitvoeringskosten Programma Beheer en implementatiekosten van het nieuwe (provinciale) subsidiestelsel Natuur- en landschapsbeheer (€ 25,7 mln.)
– kosten projecten riettelers en weidevogelbeheer, voortvloeiend uit de amendementen Cramer (riettelers) en Jacobi en Atsma (weidevogelbeheer) bij begroting 2009 (€ 3,3 mln.)
– kosten programma’s Biodiversiteit en Leren voor Duurzame Ontwikkeling (€ 3,3 mln.)
– een tekort op de Subsidieregeling Agrarisch Natuurbeheer, onderdeel ganzen (€ 1,8 mln.)
– schouw- en WOZ-kosten gronden en terreinen van SBB (€ 1,1 mln.)
– restant subsidietaakstelling OD 28.23 (€ 1,0)
Het tekort op de uitgaven bedraagt € 32,7 mln. Het totale tekort wordt gedekt door binnen het beleidsterrein Natuur en Landschap een kasschuif vanuit 2011 naar 2010 voor € 36,4 mln. te verwerken. De ontvangstenraming wordt met € 3,7 mln. verlaagd (zie toelichting onder ontvangsten).
2) Zandmaas (ILG)
Vanuit de begroting van Verkeer en Waterstaat worden middelen beschikbaar gesteld ten behoeve van natuur- en gebiedsontwikkeling rond de Maas in Limburg. De bijdrage valt onder het Investeringsbudget Landelijk Gebied.
3) Natuurprojecten Amerikaanse ambassade
Ter compensatie van natuurprojecten rond de nieuwe Amerikaanse ambassade in Den Haag/Wassenaar is 5 mln. beschikbaar gesteld. Het betreft hier het realiseren c.q. verbeteren van de ecologische structuur, het versterken van de cultuurhistorische en recreatieve waarden van de landgoederen en het verbeteren van de recreatieve voorzieningen.
4) Tarieven Voedsel- en Warenautoriteit (VWA)
De voorgenomen indexering van de tarieven van de VWA per 1 juli 2010 is als gevolg van de demissionaire status van het vorige kabinet door de Tweede Kamer controversieel verklaard. Als gevolg hiervan is uitstel opgetreden van de tariefstijging VWA naar 1 januari 2011. Deze gederfde inkomsten moeten worden gecompenseerd evenals de gederfde inkomsten als gevolg van het roodvleesconvenant waardoor de bijdrage aan de VWA moet worden verhoogd.
5) Bedrijfstoeslagregeling GLB
Als basis voor de uitbetaling van de GLB-Bedrijfstoeslagregeling (BTR) 2009 is in 2010 gebruik gemaakt van een referentielaag van het perceelsregistratiesysteem die niet volledig voldeed aan de EU-regelgeving. Dit had tot gevolg dat er meer aan BTR-premies is uitbetaald dan bij de EU kon worden gedeclareerd. De voormalig minister van LNV heeft eerder aan de Tweede Kamer toegezegd (brief TK 2 825 nr 99) dat de begunstigden geen financieel nadeel mogen ondervinden.
6) Migratiekosten outsourcing kantoorautomatisering
De kantoorautomatisering van LNV wordt uitbesteed aan een externe leverancier. Voor deze migratie worden additionele kosten gemaakt die onder andere samenhangen met vervanging van de hardware.
7) Duurzame agrarische sector/Onderuitputting stimuleringspakket
De onderuitputting op de middelen uit het Aanvullend Beleidsakkoord (ABA) van het vorige kabinet zit voornamelijk op de investeringsregelingen duurzame stallen en gecombineerde luchtwassers. De verplichtingen zijn aangegaan, maar de uitfinanciering op kasbasis zal in de periode 2011–2013 tot betaling komen. De onderuitputting ABA-middelen 2010 zal derhalve via de eindejaarsmarge aan de begroting voor 2011 worden toegevoegd en beschikbaar blijven voor de financiering van de aangegane verplichtingen.
8) Regelingen glastuinbouw
Bij de glastuinbouwregelingen Marktintroductie Energie-Innovatie (MEI) en de Investeringsregeling energiebesparing (IRE) is een ramingsbijstelling mogelijk doordat als gevolg van de economische crisis de investeringsbereidheid bij de sector is getemporiseerd. Deze middelen zijn in 2010 niet nodig voor de uitfinanciering van de reeds aangegane verplichtingen. Voor de lopende aanvraagrondes en de geplande openstellingen vanuit het programma Kas als Energiebron voor 2011 en 2012 is voldoende budget beschikbaar voor de uitfinanciering.
9) Prijsbijstelling
De prijsbijstelling wordt ingezet om een deel van de knelpunten (tarieven VWA, bedrijfstoeslagregeling GLB en migratiekosten outsourcing kantoorautomatisering) op de LNV-begroting op te vangen.
10) Fonds Economische Structuurversterking
Met ingang van 2011 zullen de FES-bijdragen aan projecten uitsluitend op de begrotingen van de vakdepartementen worden verantwoord, en niet langer in de FES-begroting. Door deze aanpassing worden de kasritmes van een aantal lopende projecten aangepast tot de meest realistische inschatting op dit moment. Dit omdat door de nieuwe systematiek de flexibiliteit om voorgestelde wijzigingen in kaspatronen alsnog te accommoderen binnen het budgettaire beeld sterk afneemt. Op grond hiervan vindt in 2010 verlaging plaats met € 21,8 mln. ten gunste van 2011 en latere jaren. Het gaat om de projecten Plantkundig Onderzoek, Kas als Energiebron, Luchtkwaliteit, Ketenefficiency, Verminderen methaanemissie, Greenports, Westerschelde, Nieuwe Hollandse Waterlinie, Impuls Aviaire Influenza, Kennis Bsik Besluit Subsidies Investeringen Kennisinfrastructuur (transitie Duurzame Landbouw) en Groene Genetica.
OVERZICHT BELANGRIJKSTE SUPPLETOIRE ONTVANGSTENMUTATIES 2010 (NAJAARSNOTA)
Art.nr. | Ontvangsten 2010 | |
---|---|---|
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting 2010 | 536,1 | |
Stand 1e suppletoire begroting 2010 | 591,4 | |
Mutaties Miljoenennota 2011 | 8,7 | |
Belangrijkste suppletoire mutaties: | ||
1) Landbouwheffingen | 29 | – 53,0 |
2) Fonds Economische Structuurversterking | div. | – 21,8 |
3) Natuur en landschap 3) Overige mutaties | 24 div. | – 3,7 7,3 |
Stand 2e suppletoire begroting 2010 | 528,9 |
Toelichting:
1) Landbouwheffingen
Door afname van de wereldhandel als gevolg van de economische crisis vallen de landbouwheffingen lager uit.
2) Fonds Economische Structuurversterking
Zie de toelichting onder de uitgavenmutaties.
3) Natuur en landschap
De geraamde verkoopopbrengsten door het Bureau Beheer Landbouwgronden (BBL) vallen lager uit door minder belangstelling van derden voor aankoop BBL-gronden als gevolg van de economische crisis. Op grond hiervan wordt de ontvangstenraming met € 3,7 mln. verlaagd.
De beleidsartikelen
(1) | (2) | (3) | (4)=(2+3) | |
---|---|---|---|---|
21 Duurzaam ondernemen | Stand oorspronkelijk vastgestelde 2010 | Stand 1e suppletoire begroting 2010 | Mutaties 2e suppletoire begroting 2010 | Stand 2e suppletoire begroting 2010 |
Verplichtingen | 328 348 | 365 619 | 18 189 | 383 808 |
Uitgaven | 322 986 | 346 210 | – 38 780 | 307 430 |
Programma-uitgaven: | 160 797 | 179 264 | – 55 376 | 123 888 |
21.11 Verbeteren van ondernemerschap en ondernemersklimaat | 9 862 | 12 777 | 25 606 | 38 383 |
21.12 Bevorderen van maatschappelijk geaccepteerde productievoorwaarden en dierenwelzijn | 32 847 | 44 772 | – 17 782 | 26 990 |
21.13 Bevorderen van duurzame productiemethoden en bedrijfssystemen w.o. biologische landbouw | 106 142 | 111 719 | – 62 543 | 49 176 |
21.14 Bevorderen duurzame vangst en kweek van vis en schelpdieren | 11 946 | 9 996 | – 657 | 9 339 |
Apparaatsuitgaven | 162 189 | 166 946 | 16 596 | 183 542 |
21.21 Apparaat | 19 012 | 9 831 | 593 | 10 424 |
21.22 Baten-lastendiensten | 143 177 | 157 115 | 16 003 | 173 118 |
Ontvangsten | 30 184 | 39 029 | 2 787 | 41 816 |
Toelichting op de programma-uitgaven en verplichtingen
OD 21.11 Verbeteren van ondernemerschap en ondernemersklimaat
De mutatie op OD 21.11 houdt onder andere verband met de BedrijfsToeslag Regeling (BTR). Als basis voor de uitbetaling van de GLB-Bedrijfstoeslagregeling (BTR) 2009 is in 2010 gebruik gemaakt van een referentielaag van het perceelsregistratiesysteem die niet volledig voldeed aan de EU-regelgeving. Dit had tot gevolg dat er meer aan BTR-premies is uitbetaald dan bij de EU kon worden gedeclareerd. De voormalig minister van LNV heeft aan de Tweede Kamer toegezegd (brief TK 2 825 nr 99) dat de begunstigden geen financieel nadeel mogen ondervinden. Dit OD wordt met € 12 mln. verhoogd om de uitbetaling plaats te laten vinden. Daarnaast verwacht EL&I dit jaar € 10 mln. uit te moeten betalen aan verliesdeclaraties van banken op grond van de garantieregeling. Om deze uitbetaling mogelijk te maken is er € 10,5 mln. onttrokken uit de interne begrotingsreserve borgstellingsfonds en is OD21.11 opgehoogd met € 10 mln. en OD21.22 met 0,5 mln. voor de uitvoeringskosten van Dienst Regelingen. Verder wordt in verband met het in het kader van Q-koorts ingestelde levenslang fokverbod en de toegezegde nadeelcompensatie een bedrag van € 4,1 mln. gestort in het Diergezondheidsfonds, VWS draagt hiervan 50% van de kosten.
OD 21.12 Bevorderen van maatschappelijk geaccepteerde productievoorwaarden en dierenwelzijn
De verlaging op OD 21.12 houdt voornamelijk verband met het feit dat de aanvullend beleidsakkoordmiddelen niet in 2010 maar in latere jaren worden uitgegeven. Deze middelen blijven (via de eindejaarsmarge) beschikbaar voor de financiering van de aangegane verplichtingen. Op OD 21.12 gaat het om de investeringsregeling duurzame stallen (€ 17,5 mln.) en de Intensivering SBIR voor biobased economy en agrologistiek (€ 1,8 mln.). Naast deze vertraging in de uitfinanciering qua kas bij de middelen aanvullend beleidsakkoord zijn er vanuit OD 21.12 middelen (€ 2,2 mln.) overgeboekt naar artikel 26 voor de uitvoering van diverse projecten door de Dienst Landbouwkundig Onderzoek op het gebied van gewasbescherming, bemesting en fytosanitaire projecten. Verder is er € 3,5 mln. uit de interne begrotingsreserve landbouw (voormalig O&S fonds voor de landbouw) onttrokken voor de financiering van de schadevergoeding voor het aardappelspindelknolviroïde (PSTVd viroïde) in kuipplanten.
OD 21.13 Bevorderen van duurzame productiemethoden en bedrijfssystemen w.o. biologische landbouw
De uitfinanciering van de middelen in het kader van het aanvullend beleidsakkoord zijn vertraagd. De middelen voor de investeringsregeling luchtwassers (€ 17,7 mln.) en het opzetten van een algencentrum (€ 0,8 mln.) wordt niet in 2010 maar in latere jaren uitgegeven. Deze middelen blijven (via de eindejaarsmarge) beschikbaar voor de uitfinanciering. Daarnaast heeft er bij de glastuinbouwregelingen Marktintroductie Energie-Innovatie (MEI) en de Investeringsregeling energiebesparing (IRE) een ramingsbijstelling plaatsgevonden. Deze ramingsbijstelling, voor de kas, is het gevolg van het feit dat door de economische crisis de investeringsbereidheid bij de sector is getemporiseerd. Deze middelen zijn in 2010 niet nodig voor de uitfinanciering van de reeds aangegane verplichtingen. Voor de lopende aanvraagrondes en de geplande openstellingen vanuit het programma Kas als Energiebron voor 2011 en 2012 is voldoende budget beschikbaar.
Vanuit de Enveloppe Energie wordt er voor het innovatieprogramma verminderen methaanemissie in de landbouw budget beschikbaar gesteld, voor 2010 € 1,6 mln. Dit innovatieprogramma behoort tot het 4e pakket innovatieprogramma’s energie en beoogt de uitstoot van methaan door herkauwers te verminderen door de samenstelling van het veevoer te veranderen. Daarmee geeft het invulling aan nationale en internationale doelstellingen om te komen tot een reductie van niet CO2 broeikasgassen. Met ingang van 2011 zullen de FES-bijdragen aan projecten uitsluitend op de begrotingen van de vakdepartementen worden verantwoord, en niet langer in de FES-begroting. Door deze aanpassing worden de kasritmes van een aantal lopende projecten aangepast tot de meest realistische inschatting op dit moment. Dit omdat door de nieuwe systematiek de flexibiliteit om voorgestelde wijzigingen in kaspatronen alsnog te accommoderen binnen het budgettaire beeld sterk afneemt. Op grond hiervan vindt in 2010 verlaging plaats van ongeveer € 15 mln. ten gunste van 2011 en verdere jaren.
Verder worden er vanuit OD 21.13 middelen (€ 3,3 mln.) overgeboekt naar artikel 26 voor de uitvoering van diverse projecten door de Dienst Landbouwkundig Onderzoek op het gebied van Biobased economy, duurzame veehouderij, en projecten duurzame landbouw.
Toelichting op de apparaatsuitgaven
OD21.22 Baten-lastendiensten
De hogere bijdrage aan de baten-lastendiensten houdt voornamelijk verband met het volgende:
– De bijdrage aan Dienst Regelingen (DR) wordt verhoogd in verband met kosten voor het herstelplan aanpassing perceelregistratie (€ 7,8 mln.)
– De bijdrage aan de Rijksrederij is verhoogd met € 1,35 mln. De Rijksrederij is officieel 1 juli 2009 van start gegaan. LNV is «opdrachtgever» van in totaal 10 vaartuigen. Er is sprake van een tekort op het LNV budget Rijksrederij van € 0,8 mln. Op basis van de tarieven van de Rijksrederij in 2010 ontstaat voor de Kustwacht (Barend Biesheuvel) een dekkingstekort van € 0,4 mln. Daarnaast is er sprake van hogere brandstofkosten van € 0,15 mln.
– Voor de bestrijding van de Oost-aziatische Boktor wordt de bijdrage aan de Plantenkundige Dienst met € 1,8 mln. verhoogd. Op diverse plaatsen is de boktor aangetroffen: Hoofddorp, Maasland en Krimpen aan de IJssel. De boktor is zeer schadelijk voor veel loofbomen en struiken en daarom worden op basis van Europese regels maatregelen genomen om verdere verspreiding tegen te gaan. De uitgaven voor de maatregelen en de bestrijding betreffen kosten voor het afvoeren van vernietigd materiaal, laboratorium, inspecties, onderzoek, taxaties, ruiming.
– De provincies dragen bij aan de kosten die Dienst Landelijk Gebied maakt als EU-betaalorgaan voor de POP-middelen (€ 1,3 mln.)
– Toekennen van de loonbijstelling 2010, € 2,3 mln.
Toelichting op de ontvangsten
De verhoging van de ontvangsten hangt samen met de onttrekkingen uit de interne begrotingsreserves voor de uitbetaling van verliesdeclaraties van banken (€ 10,5 mln.) en de onttrekking voor de financiering van de schadevergoeding voor het aardappelspindelknolviroïde (PSTVd viroïde) in kuipplanten (€ 3,5 mln.). Vanuit de Enveloppe Energie wordt er voor het innovatieprogramma verminderen methaanemissie in de landbouw budget beschikbaar gesteld, voor 2010 € 1,6 mln. Met ingang van 2011 zullen de FES-bijdragen aan projecten uitsluitend op de begrotingen van de vakdepartementen worden verantwoord, en niet langer in de FES-begroting. Door deze aanpassing worden de kasritmes van een aantal lopende projecten aangepast tot de meest realistische inschatting op dit moment. Dit omdat door de nieuwe systematiek de flexibiliteit om voorgestelde wijzigingen in kaspatronen alsnog te accommoderen binnen het budgettaire beeld sterk afneemt. Op grond hiervan worden zowel de uitgaven als de ontvangsten in 2010 verlaagt met ongeveer € 15 mln.
Daarnaast zijn er middelen ontvangen van provincies die bijdragen aan de kosten die Dienst Landelijk gebied maakt voor het POP-betaalorgaan (€ 1,3 mln.)
Toelichting op de Interne begrotingsreserves
Storting voor garantiefaciliteit (interne begrotingsreserve 21.11)
Vanuit het vorige Coalitieakkoord (Balkenende IV) is vanaf 2008 structureel € 2 mln. beschikbaar gesteld voor de verdere versterking van de borgstellingsfaciliteit ten behoeve van de ontwikkeling van een innovatieve en duurzame primaire land- en tuinbouw. Deze middelen zijn toegevoegd aan artikel 21.11, instrument Ondernemerschap. Deze middelen worden toegevoegd aan de interne begrotingsreserve borgstellingsfaciliteit voor de verhoging van het garantiekapitaal.
Storting van VAMIL-middelen (interne begrotingsreserve 21.13)
In de begroting 2010 is voor de jaren 2010–2013 4 x € 6 mln. toegevoegd aan de LNV-begroting in het kader van de Willekeurige Afschrijving Milieu investeringen (VAMIL). Ondernemers die kunnen aantonen dat zij in 2007 of 2008 hebben geïnvesteerd in duurzame kassen of stallen en schade hebben geleden, omdat ze de verruiming in de vervroegde en willekeurige afschrijving milieu-investering (Vamil) niet hebben kunnen toepassen, komen – na een toets op de gegevens en de berekening – in aanmerking voor vergoeding van het geleden (rente)nadeel. In 2010 wordt deze
€ 6 mln. niet uitgegeven omdat de verplichtingen en uitgaven voortvloeiend uit de aanvragen van 2010 worden aangegaan in 2011 en ook pas tot uitgaven leiden in 2011. Deze middelen worden toegevoegd aan de interne begrotingsreserve, zodat deze beschikbaar blijven voor de uitbetaling.
(1) | (2) | (3) | (4)=(2+3) | |
---|---|---|---|---|
22 Agrarische ruimte | Stand oorspronkelijk vastgestelde 2010 | Stand 1e suppletoire begroting 2010 | Mutaties 2e suppletoire begroting 2010 | Stand 2e suppletoire begroting 2010 |
Verplichtingen | 25 034 | 23 787 | – 1 545 | 22 242 |
Uitgaven | 63 489 | 64 702 | 14 136 | 78 838 |
Programma-uitgaven | 52 542 | 53 755 | 13 927 | 67 682 |
22.11 Ruimte voor grondgebonden landbouw | 22 782 | 22 182 | – 1 754 | 20 428 |
22.12 Ruimte voor niet grondgebonden landbouw | 29 760 | 31 573 | 15 681 | 47 254 |
Apparaatsuitgaven | 10 947 | 10 947 | 209 | 11 156 |
22.21 Apparaat |
|
|
| |
22.22 baten-lastendiensten | 10 947 | 10 947 | 209 | 11 156 |
|
|
| ||
Ontvangsten | 55 637 | 57 650 | 18 181 | 75 831 |
Toelichting op de programma-uitgaven en verplichtingen
OD 22.11 Ruimte voor grondgebonden landbouw
Er is een ramingsbijstelling mogelijk voor grondgebonden landbouw (buiten het ILG) van € 1,8 mln.
OD 22.12 Ruimte voor niet grondgebonden landbouw
Bij Voorjaarsnota 2010 zijn zowel de uitgaven als de ontvangsten verhoogd met het meerjarige kasbeslag van het project «Mooi en vitaal Delfland» en de daarmee samenhangende FES-ontvangsten. Het project maakt echter deel uit van de Greenports. Dit leidt derhalve tot een budgetoverheveling van € 17,7 mln. van OD 24.13 naar OD 22.12 voor zowel de uitgaven als de ontvangsten.
Met ingang van 2011 zullen de FES-bijdragen aan projecten uitsluitend op de begrotingen van de vakdepartementen worden verantwoord, en niet langer in de FES-begroting. Door deze aanpassing worden de kasritmes van een aantal lopende projecten aangepast tot de meest realistische inschatting op dit moment. Dit omdat door de nieuwe systematiek de flexibiliteit om voorgestelde wijzigingen in kaspatronen alsnog te accommoderen binnen het budgettaire beeld sterk afneemt. Op grond hiervan vindt bij het project «Greenports» in 2010 een verlaging plaats met € 2,0 mln. ten gunste van 2011 en 2012.
Toelichting op de ontvangsten
De verhoging hangt samen met de verschuiving van middelen voor het project «Mooi en vitaal Delfland» (€ 17,7 mln.) en de aanpassing van de uitgaven (€ 2,0 mln.) Daarnaast zijn hogere ontvangsten voorzien (€ 3,5 mln.) bij de vereveningspot. De landelijke verveningspot heeft betrekking op de afwikkeling van langlopende klassieke landinrichtingsprojecten.
(1) | (2) | (3) | (4)=(2+3) | |
---|---|---|---|---|
23 Natuur | Stand oorspronkelijk vastgestelde 2010 | Stand 1e suppletoire begroting 2010 | Mutaties 2e suppletoire begroting 2010 | Stand 2e suppletoire begroting 2010 |
Verplichtingen | 297 259 | 299 113 | 46 597 | 345 710 |
Uitgaven | 503 376 | 507 396 | 60 511 | 567 907 |
Programma-uitgaven: | 424 607 | 424 559 | 27 936 | 452 495 |
– waarvan juridisch verplicht | 322 043 | |||
23.11 Verwerven Ecologische Hoofdstructuur | 44 027 | 44 926 | – 3 199 | 41 727 |
23.12 Inrichten Ecologische Hoofdstructuur | 129 223 | 125 713 | 11 530 | 137 243 |
23.13 Beheren Ecologische Hoofdstructuur | 177 062 | 186 905 | 10 076 | 196 981 |
23.14 Beheer natuur buiten EHS en beschermen van de internationale biodiversiteit | 74 295 | 67 015 | 9 529 | 76 544 |
Apparaatsuitgaven | 78 769 | 82 837 | 32 575 | 115 412 |
23.21 Apparaat | 11 659 | 8 947 | 2 679 | 11 626 |
23.22 Baten-lastendiensten | 67 110 | 73 890 | 29 896 | 103 786 |
Ontvangsten | 33 795 | 36 594 | – 2 199 | 34 395 |
Toelichting op de programma-uitgaven
OD23.11 Verwerven Ecologische Hoofdstructuur
Met ingang van 2011 zullen de FES-bijdragen aan projecten uitsluitend op de begrotingen van de vakdepartementen worden verantwoord, en niet langer in de FES-begroting. Door deze aanpassing worden de kasritmes van een aantal lopende projecten aangepast tot de meest realistische inschatting op dit moment. Dit omdat door de nieuwe systematiek de flexibiliteit om voorgestelde wijzigingen in kaspatronen alsnog te accommoderen binnen het budgettaire beeld sterk afneemt. Op grond hiervan vindt in 2010 verlaging plaats met € 2,8 mln. ten gunste van 2011. Het betreft hier het project Westerschelde.
Bovendien wordt het budget met € 0,4 mln. verlaagd aangezien de vergoeding voor rente en aflossing aan de particuliere natuurbeschermingsorganisaties lager uitvalt als gevolg van de lage rentestand.
OD23.12 Inrichten Ecologische Hoofdstructuur
De verhoging met € 11,5 mln. houdt verband met het volgende:
– Vanuit de begroting van Infrastructuur en Milieu is € 15 mln. beschikbaar gesteld aan EL&I ten behoeve van natuur- en gebiedsontwikkeling rond de Maas in Limburg. Het gaat hier om de aanleg van de hoogwatergeul Well-Aijen.
– Tevens is het budget verhoogd met € 3 mln. ten behoeve van noodzakelijke inrichting en planvorming in het kader van de Nota Uitvoering RivierenGebied. Dit bedrag is minimaal noodzakelijk ter compensatie van de temporisatie die in de begroting 2010 is verwerkt.
– Hiertegenover wordt het budget verlaagd met € 6,4 mln. Dit houdt verband met middelen die EL&I beschikbaar stelt aan het Ministerie van Infrastructuur en Milieu voor de uitvoering van diverse ICES-natte natuurprojecten in het kader van de samenwerkingsafspraak Veiligheid en Natuur
OD23.13 Beheren Ecologische Hoofdstructuur
De verhoging met € 10,0 mln. houdt verband met het volgende:
– Op de begroting 2009 zijn 2 amendementen verwerkt. Het gaat hier om amendement Cramer voor riettelers en amendement Jabobi en Atsma voor weidevogelbeheer. De projecten in het kader van de uitvoering van deze amendementen zijn in 2009 opgestart maar lopen nog door in 2010. Voor de kosten van deze projecten is in 2010 totaal € 6,3 mln. extra budget benodigd.
– Op basis van bestaande afspraken met Staatsbosbeheer worden de schouwkosten en WOZ-kosten van hun gronden en terreinen op basis van nacalculatie door EL&I vergoed. Hiervoor wordt het budget met € 1,1 mln. verhoogd.
– Als basis voor de uitbetaling van de GLB-Bedrijfstoeslagregeling (BTR) 2009 is in 2010 gebruik gemaakt van een referentielaag van het perceelsregistratiesysteem die niet volledig voldeed aan de EU-regelgeving. De bij de EU in te dienen declaratie voor de BTR moet gebaseerd zijn op een geactualiseerde perceelslaag die volledig EU-conform is. Dit had tot gevolg dat er meer aan BTR-premies en POP betalingen is uitbetaald dan bij de EU kon worden gedeclareerd. Van het totaalbedrag van € 16 mln. heeft 75% betrekking op landbouw en 25% op Pop betalingen natuur en landschap. De voormalig minister van LNV heeft eerder aan de Tweede Kamer toegezegd (brief TK 28 625, nr. 99) dat de begunstigden hiervan geen financieel nadeel mogen ondervinden. Op grond hiervan vindt budgetverhoging plaats met € 4 mln.
– € 1 mln. in verband met het toekennen van de loon- en prijscompensatie 2010 voor Staatsbosbeheer
– In verband met een hoger beroep op de Subsidieregeling Agrarisch Natuurbeheer (onderdeel ganzen) vindt verhoging plaats met € 1 mln.
– In verband met de kosten voor schade die wordt veroorzaakt door grotere aantallen overwinterende ganzen is OD23.13 bij Voorjaarsnota met € 14,8 mln. verhoogd voor de Subsidieregeling Agrarisch Natuurbeheer. Een deel hiervan heeft echter betrekking op het hoger beroep op het Faunafonds. Dit leidt tot budgetverschuiving van € 3,5 mln. naar OD23.14.
– In 2009 is besloten de regeling Behoud en Herstel van Historische Buitenplaatsen te herzien. Met ingang van 2010 wordt de regeling uitgefaseerd en overgedragen aan OCW. Voor de uitfinanciering is voor 2010 nog € 2,4 mln. benodigd.
– In de LNV-begroting 2010 is de tranche 2010 aan intensiveringsmiddelen uit het Coalitieakkoord Balkenende IV toegevoegd voor onder meer Natuur en landschap. Deze intensiveringsmiddelen zijn grotendeels ingezet ter dekking van diverse knelpunten op het terrein van natuur en landschap. Op grond hiervan vindt budgetverlaging plaats met € 3 mln.
OD23.14 Beheer natuur buiten EHS en beschermen van de internationale biodiversiteit
De verhoging met € 9,5 mln. houdt verband met het volgende:
– De regeling Effectgerichte Maatregelen (EGM) is met ingang van 2009 uitgefaseerd. Voor de uitfinanciering is voor 2010 tm 2012 nog budget nodig. Voor 2010 leidt dit tot een budgetverhoging met € 3,8 mln.
– In verband met de kosten voor schade die wordt veroorzaakt door grotere aantallen overwinterende ganzen is OD23.13 bij Voorjaarsnota met € 14,8 mln. verhoogd voor de Subsidieregeling Agrarisch Natuurbeheer. Een deel hiervan heeft echter betrekking op het hoger beroep op het Faunafonds. Dit leidt tot een budgetverhoging met € 3,5 mln. (van OD23.13).
– Deze OD wordt met € 3,3 mln. verhoogd in verband met o.m. de uitvoering van het programma Biodiversiteit waar I&M, OS en EL&I jaarlijks aan bijdragen en het programma «Leren voor duurzame Ontwikkeling».
– Mede als gevolg van de tragere start van de Gegevensautoriteit Natuur is vertraging opgetreden in de uitfinanciering van lopende verplichtingen. Op grond hiervan wordt het budget verhoogd met € 5,9 mln.
– Met het Deltaprogramma wordt een doelmatige, daadkrachtige en integrale aanpak van de grote wateropgaven voor Nederland in de komende decennia nagestreefd. Bovendien zal het Deltaprogramma ook een aanzienlijke invloed hebben op de toekomstige ruimtelijke inrichting van Nederland. EL&I is hierbij verantwoordelijk voor de 2 deelprogramma's Wadden en Zuidwestelijke Delta. In de tweede helft van 2010 is de voorverkenningsfase begonnen. Op grond hiervan wordt het budget in 2010 met € 1,5 mln. verhoogd.
– Onderdeel van het Programma naar een Rijke Waddenzee is de verdere uitvoering van de transitie mosselvisserij en het opstellen van een agenda voor een duurzame garnalenvisserij. Op grond hiervan wordt het budget met € 1 mln. verhoogd.
– Als gevolg van het toegenomen aantal adviezen zijn de kosten voor milieueffectrapportages gestegen. Het budget wordt hiertoe met € 1 mln. verhoogd.
– EL&I levert een jaarlijkse bijdrage aan de begroting van I&M voor de commissie Milieu Effect Rapportage. Op grond hiervan vindt budgetverlaging plaats van € 1,8 mln.
– Het budget wordt verlaagd met € 2,7 mln. doordat voor de programma’s Deltanatuur en Natuurherstel Mosseltransitie 2010 het opstartjaar is. Hierdoor zijn de geraamde budgetten niet volledig in 2010 benut. Vanaf 2011 worden beide programma’s operationeel.
– In de LNV-begroting 2010 is de tranche 2010 aan intensiveringsmiddelen uit het Coalitieakkoord Balkenende IV toegevoegd voor onder meer Natuur en landschap. Deze intensiveringsmiddelen zijn grotendeels ingezet ter dekking van diverse knelpunten op het terrein van natuur en landschap. Op grond hiervan vindt budgetverlaging plaats met € 5 mln.
Toelichting op de apparaatsuitgaven
De verhoging met € 2,7 mln. op apparaat houdt verband met het volgende:
– Als gevolg van een structurele overheveling naar de begroting van I&M bij begrotingsvoorbereiding 2010 voor de basisregistraties Adressen en Gebouwen, Topografie en een Grootschalige Basiskaart Nederland is op het apparaatsbudget een tekort ontstaan. Op grond hiervan vindt verhoging plaats met € 1,7 mln.
– Een deel van het programmabudget van de Gegevensautoriteit Natuur (GAN) wordt ingezet voor apparaatsuitgaven die zijn gerelateerd aan de GAN. Op grond hiervan vindt verhoging plaats met € 0,6 mln.
– € 0,2 mln. in verband met het toekennen van de looncompensatie 2010.
De verhoging op de bijdrage baten-lastendiensten houdt verband met het volgende:
– Als gevolg van hogere uitgaven vanwege de invoering van het Subsidiestelsel Natuur- en Landschapsbeheer (SNL) in 2010, hogere uitvoeringskosten Programma Beheer, de groei van het aantal verleende ontheffingen Flora- en faunawet en de uitvoeringskosten van het project CITES elektronische dienstverlening wordt het budget verhoogd met totaal € 28,7 mln.
– Het toekennen van de looncompensatie 2010 ad € 1,1 mln.
Toelichting op de ontvangsten
De verlaging van de ontvangstenraming met ca. € 2,1 mln. houdt grotendeels verband met een gewijzigde raming inzake de FES-bijdrage Westerschelde.
Toelichting op de verplichtingen
Een aantal van de bovenstaande mutaties op de uitgaven heeft geen invloed op het verplichtingenbudget waardoor de verplichtingenbijstelling € 14 mln. lager is. Deze mutaties zijn:
– De verlaging met betrekking tot het project Westerschelde ad € 2,8 mln. (OD23.11).
– De uitfinanciering van de projecten op grond van het amendement Cramer en het amendement Jacobi en Atsma ad € 6,3 mln. (OD23.13).
– De uitfinanciering van lopende verplichtingen inzake de Gegevensautoriteit Natuur ad € 3,6 mln. (OD23.14).
– De uitfinanciering van de regeling Effectgerichte Maatregelen (EGM) ad € 3,8 mln. (OD23.14).
– De verhoging met € 3,0 mln. inzake de uitvoering van het programma Biodiversiteit (OD23.14).
(1) | (2) | (3) | (4)=(2+3) | |
---|---|---|---|---|
24 Landschap en recreatie | Stand oorspronkelijk vastgestelde 2010 | Stand 1e suppletoire begroting 2010 | Mutaties 2e suppletoire begroting 2010 | Stand 2e suppletoire begroting 2010 |
Verplichtingen | 84 585 | 79 633 | 3 692 | 83 325 |
Uitgaven | 138 175 | 163 285 | – 15 908 | 147 377 |
Programma-uitgaven | 105 281 | 129 071 | – 16 532 | 112 539 |
– waarvan juridisch verplicht | ||||
24.11 Nationale Landschappen | 21 728 | 21 228 | – 1 600 | 19 628 |
24.12 Landschap Algemeen | 21 564 | 12 204 | – 2 500 | 9 704 |
24.13 Groen en de Stad | 23 239 | 57 189 | – 13 500 | 43 689 |
24.14 Recreatie | 38 750 | 38 450 | 1 068 | 39 518 |
Apparaatsuitgaven | 32 894 | 34 214 | 624 | 34 838 |
24.21 Apparaat | ||||
24.22 baten- lastendiensten | 32 894 | 34 214 | 624 | 34 838 |
Ontvangsten | 40 559 | 71 109 | – 21 800 | 49 309 |
Toelichting op de programma-uitgaven
OD24.11 Nationale Landschappen
Uit het rapport «Nulmeting op kaart» is gebleken dat de verwervingstaakstelling voor bos en landschap inmiddels is gerealiseerd. Daarom wordt een neerwaartse ramingsbijstelling verwerkt van € 1,6 mln. in 2010 op het budget voor verwerving bos en landschap.
OD24.12 Landschap Algemeen
De verlaging met € 2,5 mln. houdt verband met het volgende:
– Ten behoeve van de renovatie van kasteel Groeneveld te Baarn wordt € 0,8 mln. overgeheveld naar artikel 29 alwaar de renovatiekosten worden verantwoord.
– Als gevolg van een vertraging vallen de geplande uitgaven op het gebied van landschapsplanning in 2010 lager uit. Op grond hiervan wordt het budget verlaagd met € 1,3 mln.
– Van de uitgaven met betrekking tot het FES-project «Nieuwe Hollandse Waterlinie» wordt € 0,4 mln. naar latere jaren verschoven.
OD24.13 Groen en de Stad
De verlaging met € 13,5 mln. houdt verband met het volgende:
– Bij Voorjaarsnota zijn zowel de uitgaven als de ontvangsten van de onderhavige OD verhoogd met het meerjarige kasbeslag van het project «Mooi en vitaal Delfland» en de daarmee samenhangende FES-ontvangsten. Het project maakt echter deel uit van de Greenports. Dit leidt derhalve tot een budgetoverheveling van € 17,7 mln. naar OD 22.12 voor zowel de uitgaven als de ontvangsten.
– Ter compensatie van natuurprojecten rond de nieuwe Amerikaanse ambassade in Den Haag/Wassenaar is € 5 mln. beschikbaar gesteld. Het betreft hier het realiseren c.q. verbeteren van de ecologische structuur, het versterken van de cultuurhistorische en recreatieve waarden van de landgoederen en het verbeteren van de recreatieve voorzieningen
– De uitgaven op de onderdelen Beheer Recreatie om de Stad en Veelzijdig Platteland vallen als gevolg van vertraging in 2010 lager uit. Dit betekent een verlaging met € 0,8 mln.
OD24.14 Recreatie
De verhoging met € 1,1 mln. houdt verband met de loon- en prijscompensatie aan Staatsbosbeheer van € 0,5 mln. en een verhoging van de bijdrage aan het recreatieschap Midden Delfland van € 0,6 mln.
Toelichting op de verplichtingen
Voor een toelichting op de verplichtingenverhoging wordt verwezen naar de uitgaven. De budgetoverheveling naar OD22.12 van € 17,7 mln. inzake het project «Mooi en vitaal Delfland» heeft echter alleen betrekking op de kas aangezien de verplichtingen reeds in 2009 zijn aangegaan.
Toelichting op de ontvangsten
De verlaging van de ontvangsten met € 21,8 mln. houdt grotendeels verband met het volgende.
– Voor een toelichting op de verlaging met € 17,7 mln. wordt verwezen naar de toelichting bij uitgaven OD 24.13
– De geraamde verkoopopbrengsten door het Bureau Beheer Landbouwgronden (BBL) vallen lager uit door minder belangstelling van derden voor aankoop BBL-gronden als gevolg van de economische crisis. Op grond hiervan wordt de ontvangstenraming met € 3,7 mln. verlaagd.
(1) | (2) | (3) | (4)=(2+3) | |
---|---|---|---|---|
25 Voedselkwaliteit en Diergezondheid | Stand oorspronkelijk vastgestelde 2010 | Stand 1e suppletoire begroting 2010 | Mutaties 2e suppletoire begroting 2010 | Stand 2e suppletoire begroting 2010 |
Verplichtingen | 71 846 | 125 943 | 804 | 126 747 |
Uitgaven | 72 336 | 123 822 | 2 018 | 125 840 |
Programma-uitgaven | 32 089 | 79 524 | – 5 798 | 73 726 |
waarvan juridisch verplicht | ||||
25.11 Bevorderen van kwalitatief hoogwaardig voedselaanbod en consumptiepatroon | 15 021 | 14 239 | – 2 052 | 12 187 |
25.12 Handhaven diergezondheidsniveau | 17 068 | 65 285 | – 3 746 | 61 539 |
Apparaatsuitgaven | 40 247 | 44 298 | 7 816 | 52 114 |
U25.21 Overige Apparaat | 6 265 | 5 424 | 87 | 5 511 |
U25.22 Baten-lastendiensten | 33 982 | 38 874 | 7 729 | 46 603 |
Ontvangsten | 1 247 | 5 808 | – 129 | 5 679 |
Toelichting op de programma-uitgaven:
OD 25.11 Bevorderen van kwalitatief hoogwaardig voedselaanbod en consumptiepatroon
De Rijksbijdrage in de destructiekosten is met ingang van 1 januari 2010 beëindigd. In verband met de eindafrekening van de destructiekosten over 2009 heeft er in 2010 nog een nabetaling plaats gevonden van € 2,6 mln. waarmee het onderhavige artikel is verhoogd. In verband met extra douane controles met het oog op het voorkomen van de insleep van dierziekten is een bedrag van € 2 mln. overgeheveld naar het Ministerie van Financiën.
Voor diverse onderzoeks- en voorlichtingsprojecten op het terrein van voedsel wordt per saldo een bedrag van € 0,6 mln. overgeheveld naar andere artikelen.
Als gevolg van vertraging bij de implementatie van een aantal maatregelen uit de Nota Duurzaam Voedsel is sprake van een onderbesteding van circa € 2,1 mln. Zo is er o.a. vertraging opgetreden bij de instelling van het Platform Duurzaam Voedsel.
OD 25.12 Handhaven diergezondheidsniveau
Voor diverse onderzoeksprojecten op het gebied van diergezondheid zoals onderzoek naar de oorzaken van Q koorts is een bedrag overgeheveld van € 0,5 mln. naar DLO en € 0,2 mln. naar het Ministerie van VWS. Op het terrein van crisisorganisatie dierziektebestrijding is sprake van een onderbesteding van € 3 mln.
OD 25.22 Baten-lasten diensten
De voorgenomen indexering van de tarieven van de VWA per 1 juli 2010 is als gevolg van de demissionaire status van het vorige kabinet door de Tweede Kamer controversieel verklaard. Als gevolg hiervan is uitstel opgetreden van de tariefstijging VWA naar 1 januari 2011. Deze gederfde inkomsten moeten worden gecompenseerd evenals de gederfde inkomsten als gevolg van het roodvleesconvenant waardoor de bijdrage aan de VWA moet worden verhoogd.
Voorts is het artikel verhoogd met € 0,6 mln. loonbijstelling en met € 1,9 mln. ten behoeve van de kosten die samenhangen met de integratie van de baten-lastendiensten AID, PD en VWA tot de Nieuwe VWA.
(1) | (2) | (3) | (4)=(2+3) | |
---|---|---|---|---|
26 Kennis en Innovatie | Stand oorspronkelijk vastgestelde 2010 | Stand 1e suppletoire begroting 2010 | Mutaties 2e suppletoire begroting 2010 | Stand 2e suppletoire begroting 2010 |
Verplichtingen | 971 800 | 987 051 | 44 327 | 1 031 378 |
Uitgaven | 993 537 | 1 016 641 | 4 812 | 1 021 453 |
Programma-uitgaven | 980 912 | 1 004 926 | 4 697 | 1 009 623 |
26.15 Kennisontwikkeling en Innovatie | 158 089 | 171 468 | 11 627 | 183 095 |
26.16 Waarborgen en vernieuwen onderzoek en onderwijs | 822 823 | 833 458 | – 6 930 | 826 528 |
Apparaatsuitgaven | 12 625 | 11 715 | 115 | 11 830 |
26.21 Overige apparaat | 11 919 | 11 009 | 104 | 11 113 |
26.22 baten- lastendiensten | 706 | 706 | 11 | 717 |
Ontvangsten | 25 680 | 32 820 | -7 851 | 24 969 |
Toelichting op de programma-uitgaven
OD 26.15 Kennisontwikkeling en innovatie
De verhoging van OD 26.15 houdt voor het grootste gedeelte (€ 8,2 mln.) verband met de uitvoering van diverse projecten door de Dienst Landbouwkundig Onderzoek (DLO) op het gebied van o.a. natuur, mestbeleid, gewasbescherming, vaccinontwikkeling, dierenwelzijn, visserij en smaaklessen. Daarnaast wordt het budget met € 1,4 mln. verhoogd door een bijdrage van het RIVM aan RIKILT voor de Doorlichting Beleidsondersteunende Laboratoria Voedselveiligheid (DOBOLAV). Verder vinden er overboekingen plaats vanuit andere departementen voor bijdragen aan verschillende onderzoeksprojecten zoals smaaklessen, monitoring stroomgebieden, fijnstof en duurzame biomassa (€ 1,7 mln.)
OD 26.16 Waarborgen en vernieuwen onderzoek en onderwijs
Vanuit het Fonds Economische Structuurversterking (FES) zijn in het kader van het Project Biosolar Cells middelen toegevoegd aan de LNV-begroting (€ 2,0 mln.). Met ingang van 2011 zullen de FES-bijdragen aan projecten uitsluitend op de begrotingen van de vakdepartementen worden verantwoord, en niet langer in de FES-begroting. Door deze aanpassing worden de kasritmes van een aantal lopende projecten aangepast tot de meest realistische inschatting op dit moment. Dit omdat door de nieuwe systematiek de flexibiliteit om voorgestelde wijzigingen in kaspatronen alsnog te accommoderen binnen het budgettaire beeld sterk afneemt. Op grond hiervan vinden bij verschillende projecten in 2010 een verlaging plaats van in totaal ongeveer € 12 mln ten gunste van latere jaren.
Daarnaast heeft er een overboeking van € 3,6 mln vanuit OCW plaatsgevonden voor de bijdrage aan conjuncturele effecten in het MBO. Mbo instellingen en AOC's komen in aanmerking voor een aanvullende vergoeding. Het gaat om instellingen die geconfronteerd worden met een onevenredig grote toename van het aantal studenten ten opzichte van het voorgaande jaar. Deze toename is een gevolg van de economische recessie.
Toelichting op de verplichtingen
Het verschil tussen de verplichtingen en de uitgaven houdt verband met het feit dat de verplichtingen voor het FES-project Biosolar Cells geheel in 2010 zijn overgeboekt naar de LNV-begroting (€ 25 mln.). Daarnaast worden de verplichtingen voor bekostiging MBO opgehoogd met € 15 mln. in 2010. De verplichtingen voor de bekostiging worden in het jaar voorafgaand aan het bekostigingsjaar vastgelegd. De verplichting 2011 wordt in 2010 vastgelegd.
Toelichting op de ontvangsten
Vanuit het Fonds Economische Structuurversterking (FES) zijn in het kader van het Project Biosolar Cells middelen toegevoegd aan de LNV-begroting (€ 2,0 mln.). Met ingang van 2011 zullen de FES-bijdragen aan projecten uitsluitend op de begrotingen van de vakdepartementen worden verantwoord, en niet langer in de FES-begroting. Door deze aanpassing worden de kasritmes van een aantal lopende projecten aangepast tot de meest realistische inschatting op dit moment. Dit omdat door de nieuwe systematiek de flexibiliteit om voorgestelde wijzigingen in kaspatronen alsnog te accommoderen binnen het budgettaire beeld sterk afneemt. Op grond hiervan vinden bij verschillende projecten in 2010 een verlaging plaats van in totaal ongeveer € 12 mln.
Daarnaast wordt het budget met € 1,4 mln. verhoogd door een bijdrage van het RIVM aan RIKILT voor de Doorlichting Beleidsondersteunende Laboratoria Voedselveiligheid (DOBOLAV).
(1) | (2) | (3) | (4)=(2+3) | |
---|---|---|---|---|
27 Reconstructie | Stand oorspronkelijk vastgestelde 2010 | Stand 1e suppletoire begroting 2010 | Mutaties 2e suppletoire begroting 2010 | Stand 2e suppletoire begroting 2010 |
Verplichtingen | 35 823 | 34 723 | – 15 651 | 19 072 |
Uitgaven | 118 482 | 117 538 | – 16 151 | 101 387 |
Programma-uitgaven | 100 202 | 99 258 | – 16 500 | 82 758 |
– waarvan juridisch verplicht | ||||
27.11 Reconstructie zandgebieden | 73 111 | 72 011 | – 16 500 | 55 511 |
27.12 Bodem en water | 27 091 | 27 247 | 27 247 | |
Apparaatsuitgaven | 18 280 | 18 280 | 349 | 18 629 |
27.21 Overige apparaat | ||||
27.22 baten- lastendiensten | 18 280 | 18 280 | 349 | 18 629 |
Ontvangsten | 34 698 | 34 854 | 34 854 |
Toelichting op de programma-uitgaven:
OD27.11 Reconstructie zandgebieden
Dit OD wordt verlaagd met € 16 mln. zijnde een ramingsbijstelling. Deze bijstelling doet geen afbreuk aan de met de provincies afgesproken meerjarige doelen in het kader van het Investeringsbudget Landelijk Gebied (ILG).
Tevens dragen de provincies via het ILG-budget bij aan onderzoeksprojecten op het gebied van fijnstofmaatregelen. Op grond hiervan vindt verlaging plaats met € 0,5 mln. ten gunste van artikel 21.
(1) | (2) | (3) | (4)=(2+3) | |
---|---|---|---|---|
28 Nominaal en onvoorzien | Stand oorspronkelijk vastgestelde 2010 | Stand 1e suppletoire begroting 2010 | Mutaties 2e suppletoire begroting 2010 | Stand 2e suppletoire begroting 2010 |
Verplichtingen | – 959 | – 959 | 959 | 0 |
Uitgaven | – 959 | – 959 | 959 | 0 |
28.11 Prijsbijstelling | 0 | 0 | ||
28.12 Loonbijstelling | 0 | 0 | ||
28.13 Onvoorzien | – 959 | – 959 | 959 | 0 |
Ontvangsten |
Toelichting op de uitgaven:
Op de OD onvoorzien is de resterende subsidietaakstelling uit de begroting 2009 ingevuld. Deze invulling maakt onderdeel uit van het totaal knelpunt op het terrein van natuur en landschap waarvoor een kasschuif plaatsvindt vanuit 2011 naar 2010 (zie toelichting onder belangrijkste uitgavenmutaties).
(1) | (2) | (3) | (4)=(2+3) | |
---|---|---|---|---|
29 Algemeen | Stand oorspronkelijk vastgestelde 2010 | Stand 1e suppletoire begroting 2010 | Mutaties 2e suppletoire begroting 2010 | Stand 2e suppletoire begroting 2010 |
Verplichtingen | 277 272 | 312 886 | – 3 120 | 309 766 |
Uitgaven | 277 282 | 312 881 | – 3 119 | 309 762 |
Programma-uitgaven | 41 841 | 69 941 | 3 609 | 73 550 |
29.11 Internationale contributies | 10 427 | 10 437 | 3 409 | 13 846 |
29.12 Uitvoering van EU-maatregelen | 31 414 | 54 404 | 200 | 54 604 |
29.13 Verzameluitkering |
| 5 100 | 5 100 | |
Apparaatsuitgaven | 235 441 | 242 940 | – 6 728 | 236 212 |
29.21 Apparaat | 226 181 | 224 836 | – 14 700 | 210 136 |
29.22 Baten-lastendiensten | 9 260 | 18 104 | 7 972 | 26 076 |
|
|
|
| |
Ontvangsten | 314 256 | 313 556 | – 51 500 | 262 056 |
Toelichting op de uitgaven:
OD 29.11 Internationale contributies
De verhoging van het OD internationale contributies houdt verband met het uitvoeren van projecten in het kader van de doelstelling «Duurzame economische ontwikkeling, armoedebestrijding» die door EL&I samen met Ontwikkelingssamenwerking worden uitgevoerd. In verband met vertraging bij de uitvoering van deze projecten is het budget voor 2009 verlaagd en voor 2010 verhoogd.
Daarnaast is het budget voor internationale contributies verhoogd met € 0,5 mln. Tevens heeft een overboeking plaatsgevonden vanuit de begrotingen van EZ en V&W van in totaal € 1,4 mln. voor de rijksbijdrage voor de Floriade 2012.
OD 29.12 Uitvoering van EU-maatregelen
De mutatie op OD 29.12 houdt verband met een aanpassing van de apurementsbijdrage. Het totale bedrag dat door de Europese Commissie aan correcties is opgelegd op de ingediende declaraties van Nederland bedraagt € 27,5 mln. Hierdoor is het noodzakelijk dat het budget met € 2,2 mln. wordt verhoogd. De bijdrage aan de productschappen is met € 2,0 mln. verlaagd als gevolg van een ramingsbijstelling.
OD 29.21 Apparaat
De verlaging van OD 29.21 hangt samen met het uitdelen van de CAO loonsomcompensatie ad. € 7,8 mln. op basis van het in 2008 afgesloten akkoord CAO-RIJK 2008–2010 en de juridisch verplichte prijscompensatie ad. € 1,1 mln. naar diverse artikelen. Daarnaast is voor de uitvoering van het verandertraject VWA € 1,9 mln. overgeheveld naar het bijdrage artikel 25.22 agentschap VWA. De uitgedeelde prijsbijstellingstranche 2010 wordt ingezet een deel van de knelpunten (tarieven VWA, bedrijfstoeslagregeling GLB en migratiekosten outsourcing kantoorautomatisering) op de LNV-begroting op te vangen.
OD 29.22 Baten-lastendiensten
De verhoging van het OD met € 7,8 mln. hangt samen met het uitbesteden van de kantoorautomatisering van oud LNV aan een externe leverancier. Voor deze migratie worden additionele kosten gemaakt die onder andere samenhangen met vervanging van de hardware.
OD 29 Ontvangsten
Door afname van de wereldhandel als gevolg van de economische crisis vallen de landbouwheffingen circa € 53 mln. lager uit. Daarnaast is een desaldering van € 1,5 mln. opgenomen voor facilitaire dienstverlening die bij de EL&I baten-lasten diensten in rekening worden gebracht.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-32565-XIV-2.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.