Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2010-2011 | 32565-VII nr. 2 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2010-2011 | 32565-VII nr. 2 |
INHOUDSOPGAVE
A. | Artikelsgewijze toelichting bij het wetsvoorstel | 2 |
B. | Begrotingstoelichting | 3 |
1. | Leeswijzer | 3 |
2. | Het beleid | 3 |
2.1 | Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties | 3 |
2.2 | De beleidsartikelen | 4 |
2.3 | De niet-beleidsartikelen | 11 |
3. | Tijdelijke baten-lastendienst 4FM | 13 |
Wetsartikel 1
De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2010 wijzigingen aan te brengen in:
1. de begrotingsstaat van het Ministerie Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties;
2. de begrotingsstaat inzake de baten-lastendiensten van dit ministerie.
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,
J. P. H. Donner
De Minister voor Immigratie en Asiel,
G. B. M. Leers
De Minister van Veiligheid en Justitie,
I. W. Opstelten
Deze 2e suppletoire begroting geeft een geactualiseerd beeld van de uitvoering van de begroting 2010. De suppletoire begroting 2010 hangt samen met de Najaarsnota 2010.
In de begrotingstoelichting worden de majeure beleidsmatig relevante mutaties in de overzichtstabel gepresenteerd en toegelicht. In de tabel budgettaire gevolgen van beleid bij het betreffende beleidsartikel is een gedetailleerd overzicht opgenomen.
De stand van de 2e suppletoire begroting (Najaarsnotastand) wordt opgebouwd door middel van de mutaties vanaf de stand van de 1e suppletoire begroting.
Art. nr. | Uitgaven 2010 | |
---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2010 | 5 883 208 | |
Stand 1e suppletore begroting 2010 | 6 021 498 | |
Belangrijkste suppletore mutaties | ||
Programma Invoering Wet Protocol Identiteitsvaststelling | 23 | – 5 400 |
Bommenregeling (naar Gemeentefonds) | 23 | – 22 100 |
Inzet aflossing BPR | 31 | 5 300 |
Prima gelden | 33 | 9 151 |
Liquiditeitsbehoefte | 43 | 50 010 |
Overige mutaties | 10 069 | |
Stand 2e suppletore begroting 2010 |
| 6 068 528 |
Toelichtingen
Programma Invoering Wet en Protocol Identiteitsvaststelling (IWPI)
Conform afspraak met het ministerie van Veiligheid en Justitie draagt het ministerie van BZK voor het jaar 2010 € 5,4 mln. bij voor het programma IWPI.
Bommenregeling
Vanaf 2010 wordt de bestaande explosievenregeling beëindigd en het daarvoor beschikbare budget overgedragen aan het Gemeentefonds.
Inzet aflossing Basisadministratie Persoonsgegevens en Reisdocumenten
BPR heeft een schuld aan de opdrachtgever voor de reisdocumenten op de balans staan die aan de opdrachtgever (BZK) moet worden terugbetaald. Deze ontvangst wordt onder andere ingezet voor tekorten op het budget voor de jeugd-NIKs en onder andere voor het Actieprogramma Lokaal Bestuur.
Prima gelden
Voor de ontwikkeling van een aantal e-overheidprojecten ontvangt het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties een budget van het ministerie van Economische Zaken in het kader van het Programma Implementatie Agenda ICT beleid (PRIMA).
Liquiditeitsbehoefte
Het VUT-fonds heeft aangegeven in september een niet begroot beroep te doen op de leenfaciliteit. In overleg met onder andere het Agentschap Financiën is dit verzoek gehonoreerd.
Tijdelijke baten-lastendienst 4FM
In maart 2010 heeft de Tweede Kamer ingestemd met de oprichting van de baten-lastendienst 4FM. Op 1 april van 2010 is deze baten-lastendienst van start gegaan.
De cijfermatige verwerking is in paragraaf 3 inzake de baten-lastendienst opgenomen.
Budgettaire gevolgen van beleid (in € 1000) | Stand ontwerpbegroting 2010 | Stand 1e suppletoire begroting | Mutaties 2e suppletoire begroting | Stand 2e suppletoire begroting | |
---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(2+3) | ||
Verplichtingen | 35 663 | 49 677 | 6 579 | 56 256 | |
Uitgaven: | 37 027 | 51 041 | 6 579 | 57 620 | |
21.25 | Apparaatuitgaven | 7 867 | 7 541 | 913 | 8 454 |
Programma-uitgaven | 29 160 | 43 500 | 5 666 | 49 166 | |
waarvan juridisch verplicht | |||||
21.1 | Nationaal Veiligheidsbeleid | 10 076 | 13 976 | 5 840 | 19 816 |
a. | Onderzoekraad voor veiligheid | 1 821 | |||
b. | NEC | 4 269 | |||
c. | Overige niet beleidsmatig relevante mutaties | – 250 | |||
21.2 | Nationaal CrisisCentrum | 8 348 | 18 288 | 1 647 | 19 935 |
d. | Vernieuwing Rijksdienst Rijks crisiscentrum | 3 200 | |||
e. | NEC | – 2 269 | |||
f. | Overige niet beleidsmatig relevante mutaties | 716 | |||
21.3 | Onderzoekraad voor veiligheid | 10 736 | 11 236 | – 1 821 | 9 415 |
g. | Onderzoekraad voor veiligheid | – 1 821 |
Toelichtingen op mutaties 2e suppletoire begroting
Ad. a en g. Onderzoekraad voor veiligheid
Aangezien het eigen vermogen van de Onderzoekraad voor veiligheid in 2010 het totaal van de in 2010 toegestane reserves met € 1,8 mln. overstijgt wordt dit bedrag in mindering gebracht op de in 2010 uit te keren rijksbijdrage.
Ad. b. en e. NEC
Op een aantal posten zoals NAVI en de Denk-Vooruitcampagne is een tekort ontstaan.
Aangezien de besluitvorming over een nieuwe opdrachtnemer voor het project Netcentrisch werken (NEC) langer heeft geduurd dan voorzien, liep de implementatie van het project vertraging op. Hierdoor ontstond een overbruggingsperiode waarin de projectorganisatie in stand moest worden gehouden. Dit om er voor te zorgen dat medewerkers in dienst konden worden gehouden om het weglekken van de specialistische kennis te voorkomen. Daarnaast moest bij de veiligheidregio's, waar NEC al was ingevoerd, het systeem in bedrijf worden gehouden. De overheveling voorziet in het budget dat benodigd is voor de verlenging van deze overbrugging.
Budgettaire gevolgen van beleid (in € 1000) | Stand ontwerpbegroting 2010 | Stand 1e suppletoire begroting | Mutaties 2e suppletoire begroting | Stand 2e suppletoire begroting | |
---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(2+3) | ||
Verplichtingen | 5 494 823 | 5 562 314 | – 27 365 | 5 534 949 | |
Waarvan garantieverplichtingen | |||||
Uitgaven: | 5 178 470 | 5 245 961 | – 27 365 | 5 218 596 | |
23.25 | Apparaatuitgaven | 17 949 | 14 374 | – 297 | 14 077 |
Programma-uitgaven | 5 160 521 | 5 231 587 | – 27 068 | 5 204 519 | |
waarvan juridisch verplicht | |||||
23.1 | Bekostiging Politie regionaal/bovenregionaal | 4 036 196 | 4 044 731 | – 22 512 | 4 022 219 |
a. | Artikel 3 bijdrage | 5 656 | |||
b. | Arbeidsvoorwaarden | – 29 067 | |||
c. | Overige niet beleidsmatig relevante mutaties | 899 | |||
23.2 | Bekostiging Politie landelijk | 620 025 | 642 541 | 14 437 | 656 978 |
d. | Rijks Alarmcentrale | 1 271 | |||
e. | Vredesmissie | 2 100 | |||
f. | Arbeidsvoorwaarden | 7 903 | |||
g. | Overige niet beleidsmatig relevante mutaties | 3 163 | |||
23.3 | Kwaliteit Politie en Veiligheidsregio's | 372 533 | 403 711 | 486 | 404 197 |
h. | Programma IWPI (naar Justitie) | – 5 400 | |||
i. | Defensiebijdrage C2000 | 2 900 | |||
j. | Artikel 3 bijdrage | – 4 331 | |||
k. | M&ICT projecten | – 4 900 | |||
l. | Arbeidsvoorwaarden | 21 164 | |||
m. | Burgernet | – 5 337 | |||
n. | NEC | – 2 000 | |||
o. | Overige niet beleidsmatig relevante mutaties | – 1 610 | |||
23.4 | Bekostiging Veiligheidsregio's | 131 767 | 140 604 | – 19 479 | 121 125 |
p. | Bommenregeling (naar Gemeentefonds) | – 22 100 | |||
q. | Overige niet beleidsmatig relevante mutaties | 2 621 | |||
Ontvangsten | 750 | 750 | 123 | 873 |
Toelichtingen op mutaties 2e suppletoire begroting
Ad. a en j. Artikel 3 bijdrage
Artikel 3 bijdrage die verstrekt zal worden aan 3 politieregio's (Fryslân, Flevoland en Gelderland-Zuid).
Ad. b, f. en l. Arbeidsvoorwaarden
De budgetten worden conform de junicirculaire 2010 opgehoogd, mede door de CAO afspraak, voor onder andere arbeidsvoorwaarden politie, loon- en prijsbijstelling en diversiteit KLPD en Politie Academie.
Ad. e. Vredesmissie
Voor de juiste artikelbelasting wordt het bedrag overboekt naar artikel 23.2 (KLPD) als bijdrage aan de uitzendingen van politiekorpsen voor vredesmissies.
Ad. h. Programma Invoering Wet en Protocol Identiteitsvaststelling (IWPI)
Conform afspraak met het ministerie van Veiligheid en Justitie draagt het ministerie van BZK voor het jaar 2010 € 5,4 mln. bij voor het programma IWPI.
Zie ook paragraaf 2.1, overzicht belangrijkste mutaties.
Ad. i. Defensiebijdrage C2000
Betreft de 2e tranche ad € 2,9 mln. van de Defensiebijdrage 2010 aan het exploitatiebudget C2000.
Ad. k. M&ICT projecten
Betreft bijdrage voor financiering van de projecten ANPR (automatische kentekenherkenning), Crashcubes, Icarus en NL-Alert, welke in 2010 van start zullen gaan.
Ad. m. Burgernet
Betreft de voorfinanciering met betrekking tot Burgernet, 2e fase Wet DNA en Taskforce diversiteit.
Ad. n. NEC
Aangezien de besluitvorming over een nieuwe opdrachtnemer voor het project Netcentrisch werken (NEC) langer heeft geduurd dan voorzien, liep de implementatie van het project vertraging op. Hierdoor ontstond een overbruggingsperiode waarin de projectorganisatie in stand moest worden gehouden. Dit om er voor te zorgen dat medewerkers in dienst konden worden gehouden aangezien het weglekken van de specialistische kennis te voorkomen. Daarnaast moest bij de veiligheidregio's, waar NEC al was ingevoerd, het systeem in bedrijf worden gehouden. De reallocatie voorziet in het budget dat benodigd is voor de verlenging van deze overbrugging.
Ad. p. Bommenregeling (naar Gemeentefonds)
Vanaf 2010 wordt de bestaande explosievenregeling beëindigd en het daarvoor beschikbare budget overgedragen aan het Gemeentefonds.
Zie ook paragraaf 2.1, overzicht belangrijkste mutaties.
(*€ 1000) | Stand ontwerpbegroting 2010 | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(2+3) | ||
Verplichtingen | 58 358 | 47 774 | – 3 297 | 44 477 | |
Uitgaven: | 58 358 | 47 774 | – 3 297 | 44 477 | |
25.25 | Apparaat | 4 598 | 5 860 | 2 768 | 8 628 |
Programma-uitgaven | 53 760 | 41 914 | – 6 065 | 35 849 | |
waarvan juridisch verplicht | |||||
25.1 | Veiligheid en Bestuur | 19 251 | 24 318 | – 8 638 | 15 680 |
a. | Decentralisatie-uitkeringen (naar Gemeentefonds) | – 3 040 | |||
b. | Drugpilots (naar Gemeentefonds) | – 2 694 | |||
c. | Overige niet beleidsmatig relevante mutaties | – 2 904 | |||
25.2 | Veiligheid, informatie en technologie | 34 509 | 17 596 | 2 573 | 20 169 |
d. | M&ICT projecten | 4 900 | |||
e. | Overige niet beleidsmatig relevante mutaties | – 2 327 | |||
Ontvangsten | 445 | 1 245 | 0 | 1 245 |
Toelichtingen op mutaties 2e suppletoire begroting
Ad. a. Decentralisatie-uitkeringen.
Het betreft de tranche 2010 in het kader van de decentralisatie-uitkering Polarisatie en Radicalisering, dat overgeboekt wordt naar het Gemeentefonds.
Ad. b. Drugpilots
Volgens afspraak draagt BZK via een decentralisatie-uitkering in het Gemeentefonds bij aan drugspilots in verschillende gemeenten. De pilots zijn gericht op het verminderen van overlast en criminaliteit.
Ad. d. M&ICT projecten.
Betreft bijdrage voor financiering van de projecten ANPR (automatische kentekenherkenning), Crashcubes, Icarus en NL-Alert, welke in 2010 van start zullen gaan.
Budgettaire gevolgen van beleid (in € 1000) | Stand ontwerpbegroting 2010 | Stand 1e suppletoire begroting | Mutaties 2e suppletoire begroting | Stand 2e suppletoire begroting | |
---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(2+3) | ||
Verplichtingen | 176 429 | 186 199 | 1 834 | 188 033 | |
Uitgaven: | 176 429 | 186 199 | 1 834 | 188 033 | |
27.1 | Apparaatuitgaven | 169 661 | 177 931 | 1 834 | 179 765 |
27.2 | Geheime uitgaven | 6 768 | 8 268 | 8 268 | |
Ontvangsten | 974 | 1 324 | 1 243 | 2 567 |
Toelichtingen op ontvangsten mutaties 2e suppletoire begroting
Betreft diverse ontvangsten van het dienstencentrum als gevolg van de detachering van een aantal medewerkers.
Budgettaire gevolgen van beleid (in € 1000) | Stand ontwerpbegroting 2010 | Stand 1e suppletoire begroting | Mutaties 2e suppletoire begroting | Stand 2e suppletoire begroting | |
---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(2+3) | ||
Verplichtingen | 5 231 | 5 278 | 57 | 5 335 | |
Uitgaven: | 5 231 | 5 278 | 57 | 5 335 | |
29.25 | Apparaatuitgaven | 4 279 | 4 326 | 57 | 4 383 |
Programma-uitgaven | 952 | 952 | 952 | ||
waarvan juridisch verplicht | |||||
29.1 | Inrichting en werking openbaar bestuur | 952 | 952 | 952 |
Budgettaire gevolgen van beleid (in € 1000) | Stand ontwerpbegroting 2010 | Stand 1e suppletoire begroting | Mutaties 2e suppletoire begroting | Stand 2e suppletoire begroting | |
---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(2+3) | ||
Verplichtingen | 86 507 | 72 262 | 10 308 | 82 570 | |
Uitgaven: | 91 014 | 76 769 | 10 308 | 87 077 | |
31.25 | Apparaat | 10 475 | 11 805 | 2 631 | 14 436 |
a. | Overige niet beleidsmatig relevante mutaties | 2 631 | |||
Programma-uitgaven | 80 539 | 64 964 | 7 677 | 72 641 | |
waarvan juridisch verplicht | |||||
31.1 | Inrichting en werking Openbaar Bestuur | 5 488 | 6 308 | 1 368 | 7 676 |
b. | Inzet aflossing BPR | 1 050 | |||
c. | Overige niet beleidsmatig relevante mutaties | 318 | |||
31.2 | Democratie en burgerschapsvorming | 22 810 | 24 360 | 1 491 | 25 851 |
d. | Campagne Tweede Kamer verkiezingen | 1 200 | |||
e. | Overige niet beleidsmatig relevante mutaties | 291 | |||
31.3 | Reisdocumenten en GBA-stelsel | 49 094 | 30 984 | 4 729 | 35 713 |
f. | Online Raadplegen Reisdocumenten Administratie | – 2 300 | |||
g. | Reisdocumentenprogramma | 4 580 | |||
h. | Inzet aflossing BPR | 5 300 | |||
i. | Overige niet beleidsmatig relevante mutaties | – 2 851 | |||
31.4 | Constitutionele Zaken (CZW) | 430 | 596 | 596 | |
31.5 | Kiesraad | 2 717 | 2 716 | 89 | 2 805 |
j. | Niet beleidsmatig relevante mutaties | 89 | |||
Ontvangsten | 202 865 | 202 715 | 12 156 | 214 871 | |
k. | Ontvangst BPR R-programma | 4 580 | |||
l. | Inzet aflossing BPR | 7 050 | |||
m. | Overige niet beleidsmatig relevante mutaties | 526 |
Toelichtingen op mutaties 2e suppletoire begroting
Ad. b. f. g. h. k. l. Basisadministratie Personeelsgegevens en reisdocumenten (BPR)
BPR heeft een schuld aan de opdrachtgever voor de reisdocumenten op de balans staan die aan de opdrachtgever (BZK) moet worden terugbetaald. Deze ontvangst wordt onder andere ingezet voor tekorten op het budget voor de jeugd-NIKs en voor het Actieprogramma Lokaal Bestuur.
Verder is de aanbesteding nog niet gestart van de Online Raadpleegbare Reisdocumenten Administratie (ORRA). De uitgaven aan de ORRA zullen grotendeels naar volgend jaar doorschuiven.
Zie ook paragraaf 2.1, overzicht belangrijkste mutaties.
Ad. d. Campagne Tweede Kamer verkiezingen
In juni 2010 zijn de vervroegde landelijke verkiezingen voor de Tweede Kamer gehouden. Hierdoor is ook de vervroegde publiekscampagne gehouden.
Budgettaire gevolgen van beleid (in € 1000) | Stand ontwerpbegroting 2010 | Stand 1e suppletoire begroting | Mutaties 2e suppletoire begroting | Stand 2e suppletoire begroting | |
---|---|---|---|---|---|
(1) | (3) | (4) | (5)=(3+4) | ||
Verplichtingen | 90 302 | 91 012 | 10 266 | 101 278 | |
Uitgaven: | 90 302 | 91 012 | 10 266 | 101 278 | |
33.25 | Apparaat | 4 290 | 4 440 | 1 857 | 6 297 |
a. | Compensatie tekort apparaatskosten | 1 500 | |||
b. | Overige niet beleidsmatig relevante mutaties | 357 | |||
Programma-uitgaven | 86 012 | 86 572 | 8 409 | 94 981 | |
waarvan juridisch verplicht | |||||
33.1 | Administratieve lasten | 8 390 | 8 540 | – 465 | 8 075 |
c | Niet beleidsmatig relevante mutaties | – 465 | |||
33.2 | Innovatieve dienstverlening en ontwikkeling e-overheidsvoorzieningen | 25 087 | 27 884 | 4 831 | 32 715 |
d. | PRIMA gelden | 9 151 | |||
e. | Nationaal Uitvoerings Programma (NUP) beheer | – 1 900 | |||
f. | OPN in beheer (Advies Overheid.nl) | – 2 500 | |||
g. | Overige niet beleidsmatig relevante mutaties | 80 | |||
33.3 | Beheer e-overheidsvoorzieningen | 52 535 | 50 148 | 4 043 | 54 191 |
h. | Nationaal Uitvoerings Programma (NUP) beheer | 1 900 | |||
i. | OPN in beheer (Advies Overheid.nl) | 2 500 | |||
j. | Overige niet beleidsmatig relevante mutaties | – 357 | |||
Ontvangsten | 0 | 0 | 11 341 | 11 341 | |
k. | PRIMA gelden | 9 151 | |||
l. | Ontvangsten ICTU | 1 396 | |||
m. | Overige niet beleidsmatig relevante mutaties | 794 |
Toelichtingen op mutaties 2e suppletoire begroting
Ad. d. en k. PRIMA gelden
Voor de ontwikkeling van een aantal e-overheidprojecten ontvangt het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties een budget van het ministerie van Economische Zaken in het kader van het Programma Implementatie Agenda ICT beleid (PRIMA).
Zie ook paragraaf 2.1, overzicht belangrijkste mutaties.
Ad. h. Nationaal Uitvoerings Programma (NUP)
Het gaat hier om een bijdrage aan het Gemeentefonds voor de uitvoering van het beheer van Antwoord.nl.
Ad. i. OPN in beheer (Advies Overheid.nl)
Herschikking (beleid naar beheer) van de middelen voor Advies Overheid.nl (OPN) is noodzakelijk vanwege volledige beheername van de elektronische officiële publicaties in 2010. Medio 2009 is de wet Officiële Elektronische Bekendmaking ingegaan. Deze wet maakt het mogelijk om officiële publicaties rechtsgeldig op het internet te plaatsen. De papieren versies van de Staatscourant, het Staatsblad en het Tractatenblad zijn hierdoor komen te vervallen.
Ad. l. Ontvangsten ICTU
Via de eindafrekening van het programma Elektronische Gemeenten (EGEM) van de Stichting ICTU is een bedrag van € 1,4 mln. terugontvangen.
Budgettaire gevolgen van beleid (in € 1000) | Stand ontwerpbegroting 2010 | Stand 1e suppletoire begroting | Mutaties 2e suppletoire begroting | Stand 2e suppletoire begroting | |
---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(2+3) | ||
Verplichtingen | 60 838 | 59 759 | – 715 | 59 044 | |
Waarvan garantieverplichtingen | |||||
Uitgaven: | 60 838 | 59 759 | – 715 | 59 044 | |
35.25 | Apparaat | 5 668 | 5 668 | 1 166 | 6 834 |
Programma-uitgaven | 55 170 | 54 091 | – 1 881 | 52 210 | |
35.1 | Overheid als werkgever | 13 604 | 18 025 | – 1 881 | 16 144 |
35.2 | Politieke ambtsdragers | 10 094 | 9 594 | 9 594 | |
35.3 | Uitkeringsregelingen voormalige gebiedsdelen | 31 472 | 26 472 | 26 472 | |
Ontvangsten | 820 | 820 | 820 |
Budgettaire gevolgen van beleid (in € 1000) | Stand ontwerpbegroting 2010 | Stand 1e suppletoire begroting | Mutaties 2e suppletoire begroting | Stand 2e suppletoire begroting | |
---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(2+3) | ||
Verplichtingen | 109 920 | 129 282 | 1 799 | 131 081 | |
Uitgaven: | 109 920 | 129 282 | 1 799 | 131 081 | |
37.25 | Apparaat | 15 998 | 17 125 | 2 186 | 19 311 |
a. | Niet beleidsmatig relevante mutaties | 2 186 | |||
Programma-uitgaven | 93 922 | 112 157 | – 387 | 111 770 | |
waarvan juridisch verplicht | |||||
37.1 | Management Rijksdienst (ABD) | 18 544 | 22 375 | – 1 363 | 21 012 |
b. | Niet beleidsmatig relevante mutaties | – 1 363 | |||
37.2 | Functionerende bedrijfsvoering | 29 086 | 34 015 | 1 182 | 35 197 |
c. | VRD Vinken en Vonken | 1 000 | |||
d. | Overige niet beleidsmatig relevante mutaties | 182 | |||
37.3 | Informatisering Rijksdienst | 42 914 | 40 554 | 907 | 41 461 |
e. | Bijdrage ICBR 2010 | 1 623 | |||
f. | Overige niet beleidsmatig relevante mutaties | – 716 | |||
37.4 | Facilitaire zaken Rijksdienst | 3 378 | 15 213 | – 1 113 | 14 100 |
g. | Bijdrage ICBR 2010 | 1 276 | |||
h. | Invoering e-factureren | – 1 022 | |||
i. | Naar VROM inkoopcategorie vervoer | – 1 510 | |||
j. | Overige niet beleidsmatig relevante mutaties | 143 | |||
Ontvangsten | 267 | 5 910 | 3 315 | 9 225 |
Toelichtingen op mutaties 2e suppletoire begroting
Ad. c. VRD Vinken en Vonken
Dit betreft een bijdrage voor het project «niet vinken maar vonken» in het kader van de Vernieuwing Rijksdienst. Met dit project worden reeds bestaande onderzoeken en gegevens over het handelen en presteren van de rijksoverheid gecombineerd, verbonden, geordend en geanalyseerd. De bestaande gegevens komen hierdoor beter beschikbaar en worden vergelijkbaar en in tijd traceerbaar. Met deze informatie worden handvatten gecreëerd om sturing op prestatie en kwaliteit van de overheidspraktijk beter mogelijk te maken.
Ad. h. Invoering e-factureren
Dit betreft een bijdrage vanuit de middelen van de Interdepartementale Commissie Bedrijfsvoering Rijk ten behoeve van het versnellen van invoeren e-factureren.
(*€ 1000) | Stand ontwerpbegroting 2010 | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(2+3) | ||
Verplichtingen | 98 357 | 129 051 | – 3 477 | 125 574 | |
Uitgaven: | 98 357 | 129 051 | – 3 477 | 125 574 | |
39.1 | Apparaat algemeen | 85 871 | 116 565 | – 1 843 | 114 722 |
a. | Vernieuwing Rijksdienst Rijks crisiscentrum | – 3 200 | |||
b. | Niet beleidsmatige mutaties | 1 357 | |||
Programma-uitgaven | 12 486 | 12 486 | – 1 634 | 10 852 | |
waarvan juridisch verplicht | |||||
39.5 | Kennis, onderzoek (en internationaal) | 7 401 | 7 326 | 766 | 8 092 |
39.6 | Internationaal | 5 085 | 5 070 | – 2 695 | 2 375 |
39.10 | Verzameluitkering | 0 | 90 | 295 | 385 |
Ontvangsten | 0 | 19 566 | 4 862 | 24 428 |
Toelichtingen op mutaties 2e suppletoire begroting
Ad. a. Vernieuwing Rijksdienst Rijks crisiscentrum
Bijdrage in het kader van het programma Vernieuwing rijksdienst voor het interdepartementale veranderingstraject «Crisisstructuur op Rijksniveau» dat tot doel heeft de rijksbrede crisisstructuur te optimaliseren.
Budgettaire gevolgen van beleid (in € 1000) | Stand ontwerpbegroting 2010 | Stand 1e suppletoire begroting | Mutaties 2e suppletoire begroting | Stand 2e suppletoire begroting | |
---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(2+3) | ||
Verplichtingen | – 22 738 | – 628 | 1 031 | 403 | |
Uitgaven: | – 22 738 | – 628 | 1 031 | 403 | |
41.1 | Loonbijstelling | ||||
41.2 | Prijsbijstelling | ||||
41.3 | Onvoorzien | – 22 738 | – 628 | 1 031 | 403 |
a. | Maatregelen bedrijfsvoering (van div. art.) | 2 331 | |||
b. | Campagne Tweede Kamer verkiezingen | – 1 300 |
Toelichtingen op mutaties 2e suppletoire begroting
Ad. a. Maatregelen bedrijfsvoering
Ter dekking van verschillende budgettaire problematiek onder andere als gevolg van het niet uitkeren van de loon- en prijsbijstelling en ter invulling van de taakstelling Versobering Bedrijfsvoering Rijksdienst, bezuinigt BZK met 18 maatregelen op de dagelijkse bedrijfsvoering. Er wordt bezuinigd op onder andere automatisering, externe inhuur, werving en selectie, mediaproducties en drukwerk, binnen- en buitenlandse reizen, opleidingen, externe bijeenkomsten en congressen en personeelsaangelegenheden. Op verschillende plaatsen in de begroting is de meerjarenraming hiervoor aangepast.
Ad. b. Campagne Tweede Kamer Verkiezingen
In juni zijn de vervroegde landelijke verkiezingen voor de Tweede Kamer gehouden. Hierdoor is ook de vervroegde publiekscampagne gehouden.
Budgettaire gevolgen van beleid (in € 1000) | Stand ontwerpbegroting 2010 | Stand 1e suppletoire begroting | Mutaties 2e suppletoire begroting | Stand 2e suppletoire begroting | |
---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(2+3) | ||
Verplichtingen | 0 | 0 | 50 010 | 50 010 | |
Uitgaven: | 0 | 0 | 50 010 | 50 010 | |
43.1 | VUT-fonds | 0 | 50 010 | 50 010 | |
a. | Liquiditeitsbehoefte | 50 010 | |||
Ontvangsten | 324 022 | 139 300 | 0 | 139 300 |
Toelichtingen op mutaties 2e suppletoire begroting
Ad. a. Liquiditeitsbehoefte
Het VUT-fonds heeft aangegeven in september een niet begroot beroep te doen op de leenfaciliteit. In overleg met onder andere het Agentschap Financiën is dit verzoek gehonoreerd.
Zie ook paragraaf 2.1, overzicht belangrijkste mutaties.
Inleiding
Eind 2008 hebben de ministeries van BZ, SZW, VenW en VROM besloten een gezamenlijk bedrijf voor facilitair management te gaan vormen, genaamd 4FM. Belangrijke aanleiding voor deze stap was de noodzaak om, in het kader van de personele taakstelling, 25% te besparen op het aantal medewerkers dat zich met facilitaire dienstverlening bezighoudt. Naast de besparing op personeelskosten wordt 4FM gezien als een stap in de realisatie van het concept van de rijkswerkplek. Ook levert de vorming van 4FM nieuwe mogelijkheden op tot (rijksbrede) standaardisering op het gebied van facilitair management. De vorming van 4FM wordt daarnaast gezien als een mogelijkheid om de efficiency te bevorderen en maakt het gemakkelijker services te bestellen en in meerdere «4FM» gebouwen (samen) te werken. Als laatste biedt een grotere organisatie de kans de professionaliteit en kwaliteit aanzienlijk te bevorderen. Op 1 april 2010 is 4FM van start gegaan. 4FM bedient vanaf 1 april 4 ministeries met ca 12 000 werkplekken en meer dan 365 000 m² bruto vloeroppervlak. 4FM biedt met name diensten aan op het gebied van: Gebouwbeheer (dagelijks beheer en onderhoud e.d.), consumptieve diensten (bedrijfsrestaurant e.d.), post en reprografie (post, spoedstukken e.d.) en verstrekken van inrichting (werkplekinrichting).
Missie
«We gaan ervoor dat klanten en medewerkers 4FM aanbevelen bij anderen.»
Visie
De twee bovenstaande bouwstenen «Klanten» en «Medewerkers» vormen het belangrijkste kapitaal van 4FM en zijn dan ook het uitgangspunt in ons denken en handelen.
Taken 4FM
4FM is een facilitaire organisatie en levert producten en diensten op het gebied van gebouwbeheer, exploitatie, consumptieve diensten, risicobeheersing, schoonmaak, verhuizen, post en reprografie, verstrekken van inrichting, voorzieningen, vervoer, facility management en overige diensten. 4FM heeft er voor gekozen om haar producten en diensten te rubriceren op basis van de NEN norm en wel de NEN 2748. Hiervoor is nadrukkelijk gekozen omdat dit de deelname aan de Rijksbrede benchmark mogelijk maakt.
Exploitatie
Baten-lastendienst 4FM | |
---|---|
Omschrijving | 20101 |
Baten | |
Opbrengst moederdepartement | 0 |
Opbrengst overige departementen | 51 557 |
Opbrengst derden | 0 |
Rentebaten | 0 |
Vrijval voorzieningen | 0 |
Bijzondere baten | 600 |
Totaal baten | 52 157 |
Lasten | |
Apparaatskosten | |
– personele kosten | 11 213 |
– materiële kosten | 38 238 |
Rentelasten | 361 |
Afschrijvingskosten | |
– materieel | 2 027 |
– immaterieel | 0 |
Overige lasten | |
– dotaties voorzieningen | 0 |
– bijzondere lasten | 0 |
Totaal lasten | 51 839 |
Saldo van baten en lasten | 318 |
Toelichting
Uitgangspunt voor de begroting van baten en lasten van 4FM is een kostendekkende exploitatie, zonder winstoogmerk. Een eventueel batig saldo zal aan het eigen vermogen worden toegevoegd om toekomstige tegenvallers te kunnen opvangen dan wel in de vorm van een prijsverlaging aan de opdrachtgevers worden terugbetaald.
Opbrengst overige departementen (x € 1 000)
20101 | |
---|---|
Opbrengst overige departementen | |
Basis (p vast en q vast) | 34 938 |
Basis + (q variabel) | 3 764 |
Maatwerk (p en q variabel) | 2 108 |
Werkelijke kosten (idem) | 8 771 |
Opstartkosten | 1 976 |
Totaal opbrengst overige departementen | 51 557 |
Basis dienstverlening
De basis dienstverlening omvat onder meer het dagelijks beheer en onderhoud gebouwen, locatiebeveiliging niveau 1, reguliere schoonmaak en standaard werkplekinrichting. Op de prijzen zijn de geraamde inkoopbesparingen in mindering gebracht.
Basis + dienstverlening
De basis+ dienstverlening bestaat onder andere uit het opleiden van BHV’ers, verhuizingen, catering evenementen en accessoires werkplekinrichting Hierbij wordt ervan uitgegaan dat de jaarlijkse prijsstijging (CPI) van de leveranciers teniet gedaan zal worden door de door 4FM te realiseren inkoopbesparingen.
Maatwerk
Onder maatwerk dienstverlening vallen bijvoorbeeld locatiebeveiliging niveaus 2 en 3, incidentele extra schoonmaak, complexe verhuizingen en advies en projectmanagement. Maatwerk is volledig vraaggestuurd en is dus (vooralsnog) beperkt inschatbaar. 4FM bouwt in de komende jaren meer ervaringscijfers op, waardoor de inschatting aan maatwerk kosten en opbrengsten aan betrouwbaarheid zal winnen.
Werkelijke kosten
Werkelijke kosten zijn eveneens volledig vraag dan wel verbruik gerelateerd. 4FM kent 4 producten die op deze wijze afgerekend worden en wel nutsvoorzieningen, externe vergaderaccommodaties, telefonie (meertalig) en openbaar vervoer. 4FM bouwt in de komende jaren meer ervaringscijfers op, waardoor de inschatting aan werkelijke kosten en opbrengsten aan betrouwbaarheid zal winnen.
Opstartkosten
4FM maakt in 2010 opstartkosten om nieuwe systemen, processen en procedures in te richten en haar medewerkers in te werken. Tevens is voorzien in extra capaciteit waardoor extra kosten gemaakt worden. Een deel van deze kosten worden «gedekt» met vernieuwing rijksdienst gelden. Voor de niet gedekte kosten is met de 4 afnemers afgesproken dat zij ieder voor een deel bijdrage in de opstartkosten.
Bijzondere baten
De onder deze post verantwoorde opbrengsten betreffen toegezegde vernieuwing rijksdienst (VRD) gelden, die dienen ter dekking van de opstartkosten van 4FM.
Apparaatskosten
De personeelskosten omvatten alle personele uitgaven van de ambtenaren in dienst inclusief de kosten van tijdelijk personeel. De in de apparaatskosten verwerkte personeelskosten zijn gebaseerd op 211,2 fte. De materiële kosten omvatten met name de directe inkoop/contract kosten (2010: € 34,5 mln.). Daarnaast worden ook huisvestingskosten, ICT kosten en servicekosten voor het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties opgenomen. Voor de directe inkoop/contract kosten geldt dat in de raming is uitgegaan van een gelijkblijvend inkoopvolume. Voorts zijn op contractniveau, in relatie met de aanbestedingskalender, de verwachte besparingen in mindering gebracht op de kosten.
Rentelasten
Onder deze post zijn alle rentelasten opgenomen die verband houden met de financiering van materiele vaste activa vanuit het ministerie van Financiën. In deze raming is gerekend met een generiek percentage van 4%.
Afschrijvingslasten
Het door 4FM van de departementen overgenomen materieel is geactiveerd en wordt conform de betreffende regelgeving afgeschreven. Voor nieuwe investeringen is dit eveneens van toepassing.
Kasstroomoverzicht 2010 (x € 1 000)
20101 | ||
---|---|---|
1. | Rekening-courant RHB 1 januari (incl. deposito) | 0 |
2. | Totale operationele kasstroom | 2 345 |
3a. | Totaal investeringen (-/-) | – 20 687 |
3b. | Totaal boekwaarde desinvesteringen (+) | 0 |
3. | Totaal investeringkasstroom | – 20 687 |
4a. | Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-) | 0 |
4b. | Eenmalige storting door het moederdepartement (+) | 0 |
4c. | Aflossingen op leningen (-/-) | – 2 410 |
4d. | Beroep op leenfaciliteit (+) | 18 277 |
4. | Totaal financieringskasstroom | 16 590 |
5. | Rekening-courant RHB 31 december (=1+2+3+4) | – 65 |
Toelichting
Voor het jaar 2010 bestaat het investeringsbedrag uit € 15,7 mln. ten behoeve van de overname van de gebruiksgoederen van de latende 4 departementen en € 5 mln. ten behoeve van nieuwe investeringen in 2010.
Aflossing op leningen
4FM genereert haar middelen, om aan de aflossingsverplichtingen aan het ministerie van Financiën te kunnen voldoen, door de in de kostprijs opgenomen afschrijvingsbedragen in rekening te brengen bij de 4 opdrachtgevers. Ten behoeve van het kasstroomoverzicht is er vanuit gegaan dat de ontvangst van het afschrijvingsbedrag en de betaling van de aflossing in hetzelfde jaar plaats vinden. In 2010 loopt de aflossingsverplichting nog niet volledig parallel aan de afschrijvingsbedragen, hetgeen het geringe negatieve saldo verklaart.
Beroep op de leenfaciliteit
Het saldo onder het beroep op de leenfaciliteit komt direct overeen met het saldo van de investeringen in het betreffende jaar.
Definitieve openingsbalans per 1 april 2010 (x € 1 000)
Balans | |
---|---|
Activa | |
Immateriële activa | |
Materiële activa | 15 687 |
– grond en gebouwen | |
– installaties en inventarissen | 15 285 |
– overige materiële vaste activa | 402 |
Voorraden | 9 |
Debiteuren | |
Nog te ontvangen | 5 022 |
Liquide middelen | |
Totaal activa | 20 718 |
Passiva | |
Eigen Vermogen | |
– exploitatiereserve | |
– verplichte reserve | |
– onverdeeld resultaat | |
Leningen bij het MvF1 | 15 687 |
Voorzieningen | 74 |
Crediteuren | |
Nog te betalen | 4 957 |
Totaal passiva | 20 718 |
De ontvangsten uit hoofden van een conversieverlening aan 4FM zullen bij de Voorlopige Rekening worden verantwoord.
Doelmatigheidsindicatoren
Omschrijving | 2010 (9 mnd-en) |
---|---|
Generieke indicatoren | |
Kostprijs per werkplek | € 5 743 |
In % van 2010 | 100,0% |
Saldo van baten en lasten | € 318 000 |
In % van baten | 0,6% |
Kostenontwikkeling | |
– Totale kosten als % van de kosten in 2010 | 100,0% |
– Personele kosten als % van de totale kosten | 21,6% |
– Materiele kosten als % van de totale kosten | 73,8% |
Apparaatskosten 4FM * | € 10 977 001 |
Kostenbesparing aanbestedingen (5%) | € 204 000 |
Specifieke indicatoren | |
Fysieke en telefonische bereikbaarheid van het Facilitair Servicepunt 7000 | 100% |
Digitale bereikbaarheid | 98% |
Verhelpen storingen binnen afgesproken doorlooptijd | 90% |
Klanttevredenheid maatwerk minimaal -Tevreden met uitvoering en resultaat - | 95% |
Klanttevredenheid | 1e kw 2011 |
Kostenbesparing aanbestedingen (5%) | € 204 000 |
Duurzaamheid | 100% |
Toelichting op de specifieke doelmatigheidsindicatoren
Fysieke en telefonische bereikbaarheid van het Facilitair Servicepunt 7000
Dit betreft de fysieke en telefonische bereikbaarheid van het Facilitair Servicepunt 7000 conform de in de PDC afgesproken openingstijden.
Digitale bereikbaarheid
Dit betreft de digitale bereikbaarheid gedurende de openingstijden van de front office middels de ICT systemen die 4FM inzet voor de dienstverlening.
Verhelpen storingen binnen afgesproken doorlooptijd
Storingen zijn na melding verholpen binnen de in de PDC vastgestelde doorlooptijd.
Klanttevredenheid maatwerk
De klanttevredenheid over een maatwerkproject is minimaal «tevreden met de uitvoering en het resultaat».
Klanttevredenheid
Dit betreft de score op de klanttevredenheid via een te houden klanttevredenheidsonderzoek (KTO) in het 1e kwartaal 2011 (of op een ander moment indien dat beter aansluit bij de cyclus van een departement). Norm: minimaal gelijk aan de nulmeting die is uitgevoerd door de departementen vóór de start 4FM op 1 april 2010.
Kostenbesparing aanbestedingen
Dit betreft de besparing opde inkoopkosten van de door 4FM ten behoeve van de ministeries ingekochte goederen en diensten streefnorm: zijn per 01/04/2012 met 5% gedaald ten opzichte van het niveau op 31/03/2010 en dat wordt verdisconteerd in de tarieven van 2012. In 2010 dalen de inkoopkosten naar verwachting met 0,73% (voor alle departementen samen € 204 000). Deze daling is reeds verdisconteerd in de tarieven per 01/04/2010.
Duurzaamheid
Alle vanaf 1/4/2010 uitgevoerde aanbestedingen dienen voor 100% te voldoen aan de criteria voor duurzaamheid volgens het agentschap NL.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-32565-VII-2.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.