Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2010-2011 | 32565-VI nr. 2 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2010-2011 | 32565-VI nr. 2 |
Wetsartikel 1
De begrotingsstaten, die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2010 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Veiligheid en Justitie .
De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De minister van Veiligheid en Justitie,
I. W. Opstelten
De minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,
J. P. H. Donner
De minister voor Immigratie en Asiel,
G. B. M. Leers
1. | Inleiding | 2 |
2. | Het beleid | 2 |
2.1 | Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties | 2 |
2.2 | De beleidsartikelen | 4 |
11 Nederlandse rechtsorde | 4 | |
12 Rechtspleging en rechtsbijstand | 5 | |
13 Rechtshandhaving, criminaliteitsbestrijding en terrorismebestrijding | 6 | |
14 Jeugd | 8 | |
15 Vreemdelingen | 8 | |
17 Internationale rechtsorde | 9 | |
2.3 | De niet-beleidsartikelen | 9 |
91 Algemeen | 9 | |
92 Nominaal en onvoorzien | 9 | |
93 Geheim | 10 |
Dit is de 2de suppletoire begroting 2010 van het Ministerie van Veiligheid en Justitie. Deze suppletoire begroting hangt samen met de Najaarsnota 2010.
In hoofdstuk 2 zijn allereerst de belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties per beleidsartikel opgenomen (paragraaf 2.1).
Vervolgens is per (niet-)beleidsartikel de tabel budgettaire gevolgen van beleid opgenomen (paragraaf 2.2 en 2.3). Hierin staan per beleidsartikel kolomsgewijs:
– de stand vastgestelde begroting 2010;
– de stand 1ste suppletoire begroting 2010;
– stand mutaties 2de suppletoire begroting 2010;
– de stand 2de suppletoire begroting 2010 met daarbij de budgetflexibiliteit.
Bij de beleidsartikelen en de niet-beleidsartikelen worden alle uitgaven- en ontvangstenmutaties groter dan € 5,0 mln. toegelicht alsmede alle overige politiek relevante mutaties.
In dit hoofdstuk komen achtereenvolgens de belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties (2.1), de beleidsartikelen (2.2) en de niet-beleidsartikelen (2.3) aan de orde.
artikel | uitgaven | ||
---|---|---|---|
Belangrijkste suppletoire mutaties: | |||
1 | Eenmalige wijziging afrekening rechtsbijstand | 12 | – 15 200 |
2 | Justitiële Informatiedienst (JID) | 13 | 11 242 |
3 | Tegenvaller uitgaven CJIB | 13 | 10 500 |
4 | Herberekening ODA-toerekening | 15 | – 15 367 |
5 | Tegenvaller RANOV | 15 | 15 100 |
6 | Meevaller motie Spekman | 15 | – 15 000 |
7 | Taskforce thuisgeven | 15 | 12 000 |
8 | Dekking voorlopig negatief resultaat 2010 | 92 | 20 650 |
Toelichting op de belangrijkste mutaties
1. Eenmalige wijziging afrekening rechtsbijstand
Een deel van de eindafrekening over de periode 1 september 2009 tot en met 31 augustus 2010 zal begin 2011 uitbetaald worden aan de Raad voor Rechtsbijstand, in plaats van nog dit jaar. Hierdoor ontstaat eenmalig een meevaller van € 15,2 mln. Dit leidt overigens niet tot een liquiditeitstekort bij de Raad voor Rechtsbijstand.
2. Justitiële Informatiedienst
De Justitiële Informatiedienst voert ook een aantal opdrachten uit voor derden, zoals het beheer van systemen. De vergoedingen voor deze opdrachten worden (jaarlijks) toegevoegd aan het uitgavenkader, aangezien er ook kosten tegenover staan.
3. Tegenvaller CJIB
Bij het realiseren van de geplande productie en daarmee samenhangende uitgaven zou een liquiditeitstekort ontstaan. Dit tekort wordt mede veroorzaakt door openstaande vorderingen van het CJIB op het moederdepartement. Met betalingen op deze vorderingen wordt voorkomen dat bij het CJIB eind 2010 een liquiditeitstekort zou otnstaan.
4. Herberekening ODA-toerekening
Naar aanleiding van nieuwe gegevens over de in- en uitstroom in de vreemdelingenketen, in het bijzonder de eerstejaarsopvang aan asielzoekers uit de DAC-landen, vindt een bijstelling plaats van de ODA-toerekening.
5. Tegenvaller Regeling Afhandeling Nalatenschap Oude Vreemdelingenwet (RANOV)
Met de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) is afgesproken dat een tegemoetkoming aan gemeenten wordt verstrekt in het kader van de uitplaatsing naar gemeenten van statushouders met een pardonvergunning.
Deze tegemoetkoming was begroot voor 2008 en 2009. Een groot deel van deze uitgaven zijn pas in 2010 tot uitbetaling gekomen. Hierdoor ontstaat een tegenvaller.
6. Meevaller motie Spekman
Uitgeprocedeerde asielzoekers die een medische aanvraag hebben ingediend die nog wordt beoordeeld door de IND hebben wel rechtmatig verblijf, maar geen recht op opvang. Omdat de gemeenten aan deze groep toch noodopvang bieden wordt in 2010, bij wijze van proef, opvang geboden aan deze groep ex-asielzoekers. Omdat veel minder uitgeprocedeerde asielzoekers met een lopende medische aanvraag een beroep hebben gedaan op deze voorziening is er een meevaller van circa € 15 mln. ontstaan op de begroting van Veiligheid en Justitie.
7. Taskforce thuisgeven
De Taskforce Thuisgeven is ingesteld om binnen een jaar de wachtlijsten met uit te plaatsen statushouders in de asielzoekerscentra weg te werken. Op dit moment blijkt uit het beschikbare cijfermateriaal dat van versnelde uitplaatsing van statushouders nog geen sprake is. Hierdoor wordt in 2010 een tegenvaller verwacht van € 12 mln.
8. Dekking voorlopig negatief resultaat 2010
Om de overschrijding van € 20,7 mln. op de Veiligheid en Justitiebegroting in 2010 te compenseren, zal de begroting in 2011 met ditzelfde bedrag verlaagd worden door middel van een kasschuif. De verschillende onderdelen dragen evenredig bij aan de oplossing.
artikel | ontvangsten | ||
---|---|---|---|
Belangrijkste suppletoire mutaties: | |||
1) | Boeten & Transacties | 13 | – 80 500 |
2) | Justitiële Informatiedienst | 13 | 11 242 |
Toelichting op de belangrijkste mutaties
1. Boeten & Transacties
Zoals al eerder bekend gemaakt, doet zich een tegenvaller voor van ruim € 80 mln. op ontvangsten uit boeten en transacties. Deze tegenvaller wordt veroorzaakt door lagere aantallen boeten als gevolg van het winterweer van begin 2010 en lagere opbrengsten uit het programma ter optimalisering van de verkeershandhaving.
2. Justitiële Informatiedienst
De Justitiële Informatiedienst voert ook een aantal opdrachten uit voor derden, zoals het beheer van systemen. De vergoedingen voor deze opdrachten worden (jaarlijks) toegevoegd aan het ontvangstenkader als inkomsten, waar ook uitgaven tegenover staan.
Stand vastgestelde begroting | Stand 1ste suppletoire begroting | Mutaties 2de suppletoire begroting | Stand 2de suppletoire begroting | ||
---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 16 609 | 16 424 | 2 289 | 18 713 | |
Apparaat-uitgaven | 16 609 | 16 424 | 2 289 | 18 713 | |
11.1 (Nationale) wetgeving | 7 184 | 7 173 | 202 | 7 375 | |
11.1.1 Directie Wetgeving | 7 184 | 7 173 | 202 | 7 375 | |
11.2 Wetgevingskwaliteitsbeleid | 9 425 | 9 251 | 2 087 | 11 338 | |
11.2.1 Directie Wetgeving | 9 425 | 9 251 | 2 087 | 11 338 | |
Ontvangsten | 0 | 0 | 920 | 920 |
Op dit beleidsterrein hebben geen mutaties plaatsgevonden die een toelichting behoeven.
Stand vastgestelde begroting | Stand 1ste suppletoire begroting | Mutaties 2de suppletoire begroting | Stand 2de suppletoire begroting | ||
---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 1 444 435 | 1 452 987 | – 13 961 | 1 439 026 | |
Programma-uitgaven | 1 444 435 | 1 452 987 | – 13 961 | 1 439 026 | |
12.2 Adequate toegang tot het rechtsbestel | 488 040 | 508 006 | – 19 790 | 488 216 | |
Waarvan juridisch verplicht | 473 216 | ||||
12.2.1 Raden voor rechtsbijstand | 453 437 | 477 140 | – 15 200 | 461 940 | |
12.2.2 Overig | 34 603 | 30 866 | – 4 590 | 26 276 | |
12.3 Slagvaardige en kwalitatief goede rechtspleging | 956 395 | 944 981 | 5 829 | 950 810 | |
Waarvan juridisch verplicht | 949 329 | ||||
12.3.1 Raad voor de rechtspraak – gerechten | 913 218 | 904 197 | 2 | 904 199 | |
12.3.2 Hoge Raad | 26 611 | 24 686 | 6 527 | 31 213 | |
12.3.3 Overige diensten | 16 566 | 16 098 | – 700 | 15 398 | |
Ontvangsten | 198 655 | 203 655 | – 643 | 203 012 | |
Waarvan Griffie-ontvangsten | 194 526 | 199 526 | – 5 000 | 194 526 |
Artikel 12: Het niet-juridische verplichte deel op dit beleidsartikel is gereserveerd voor bestuurlijk gebonden uitgaven via diverse subsidiebeschikkingen, onder meer voor de Stichting Geschillencommissie Consumentenzaken (SGC), de Nederlandse Orde van Advocaten en het Bureau Financieel Toezicht (BFT). Daarnaast zijn er middelen gereserveerd voor de gesubsidieerde rechtsbijstand in de vorm van toevoegingen en piketten. Ook zijn er middelen bestemd voor toezicht en onderzoek, bijvoorbeeld op het terrein van rechtspraak, schuldsanering en rechtsbijstand.
Toelichting op beleidsartikel 12
Uitgaven
Tegenvaller Hoge Raad
Op operationele doelstelling 12.2 «Adequate toegang tot het rechtsbestel» doet zich een tegenvaller voor van € 5,8 mln. Deze tegenvaller wordt voornamelijk veroorzaakt door extra inspanningen ten behoeve van het terugdringen van werkvoorraden en doorlooptijden bij de Hoge Raad.
Op operationele doelstelling 12.2 «Adequate toegang tot het rechtsbestel» doet zich een meevaller voor van € 15,2 mln. Deze wordt toegelicht in paragraaf 2.1
Ontvangsten
Tegenvaller Griffieontvangsten
Op operationele doelstelling 12.2 «Adequate toegang tot het rechtsbestel» doet zich een tegenvaller voor van € 5 mln. Het wetsvoorstel voor het nieuwe griffiestelsel is later in de Eerste Kamer der Staten-Generaal behandeld dan aanvankelijk gepland. Hierdoor worden minder ontvangsten gerealiseerd dan oorspronkelijk geraamd.
Stand vastgestelde begroting | Stand 1ste suppletoire begroting | Mutaties 2de suppletoire begroting | Stand 2de suppletoire begroting | ||
---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 2 895 925 | 2 859 891 | 36 726 | 2 896 617 | |
Waarvan garanties | 388 | ||||
Programma-uitgaven | 2 895 925 | 2 859 891 | 36 726 | 2 896 617 | |
13.1 Preventieve maatregelen | 24 736 | 22 123 | 7 244 | 29 367 | |
Waarvan juridisch verplicht | 26 867 | ||||
13.1.1 Dienst Justis | 8 921 | 6 707 | – 2 | 6 705 | |
13.1.2 Overig | 15 815 | 15 416 | 7 246 | 22 662 | |
13.3 Handhaving en vervolging | 789 418 | 778 000 | 15 602 | 793 602 | |
Waarvan juridisch verplicht | 690 607 | ||||
13.3.1 Rechtshandhaving | 133 501 | 127 765 | 3 837 | 131 602 | |
13.3.2 Openbaar Ministerie | 588 885 | 584 189 | 11 770 | 595 959 | |
13.3.3 NFI | 67 032 | 66 046 | – 5 | 66 041 | |
13.4 Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties | 1 993 384 | 1 972 420 | 23 882 | 1 996 302 | |
Waarvan juridisch verplicht | 1 994 074 | ||||
13.4.1 DJI-gevangeniswezen-regulier | 1 017 232 | 1 019 312 | 5 958 | 1 025 270 | |
13.4.2 DJI-Forensische zorg | 668 136 | 662 752 | 8 000 | 670 752 | |
13.4.3 Reclassering | 268 155 | 253 300 | – 3 702 | 249 598 | |
13.4.5 CJIB | 32 514 | 29 904 | 13 336 | 43 240 | |
13.4.6 Overig | 7 347 | 7 152 | 290 | 7 442 | |
13.5 Slachtofferzorg | 54 346 | 51 076 | – 14 294 | 36 782 | |
Waarvan juridisch verplicht | 36 782 | ||||
13.5.1 Slachtofferhulpbeleid | 32 129 | 29 379 | – 10 314 | 19 065 | |
13.5.2 Schadefonds Geweldsmisdrijven (SGM) | 22 217 | 21 697 | – 3 980 | 17 717 | |
13.6 Terrorismebestrijding | 34 041 | 36 272 | 4 292 | 40 564 | |
Waarvan juridisch verplicht | 40 192 | ||||
13.6.1 NCTb | 30 870 | 33 204 | 4 320 | 37 524 | |
13.6.2 IND | 3 171 | 3 068 | – 28 | 3 040 | |
Ontvangsten | 879 110 | 901 773 | – 64 258 | 837 515 | |
Waarvan Boeten & Transacties | 830 991 | 830 991 | – 80 500 | 750 491 | |
Waarvan Pluk ze | 27 820 | 38 420 | 0 | 38 420 |
* de garanties betreffen het geschatte potentiële risico (4,6 %) op het daadwerkelijk uit te keren bedrag inzake de afgegeven garanties aan faillissementcuratoren.
Artikel 13: Het niet-juridisch verplichte deel op dit beleidsartikel is bestuurlijk gereserveerd voor onder meer strafrechtelijke handhaving door het Openbaar Ministerie (OM), terrorismebestrijding en systeemvernieuwing van het CJIB. Daarnaast is een gedeelte complementair noodzakelijk of anderszins bestuurlijk gebonden. Het gaat hierbij bijvoorbeeld om projecten als Meld Misdaad Anoniem, Veiligheidshuizen, Regionale Arrondissementale Justitiële Beraden en bestrijding voetbalvandalisme. Indien de middelen niet besteedbaar zijn, heeft dit consequenties voor de capaciteit bij het OM en het CJIB. Ook de middelen voor het programma Veiligheid begint bij Voorkomen (VbbV) zijn inmiddels voor een groot deel bestuurlijk gebonden.
Toelichting op beleidsartikel 13
Uitgaven
Tegenvaller Reclassering
Op operationele doelstelling 13.4 «Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties» doet zich een tegenvaller voor van € 8,3 mln. De binnen het Ministerie van Justitie verdeelde taakstellingen raken ook het reclasseringsbudget. Het is echter niet mogelijk gebleken de ingeboekte ombuigingen te realiseren omdat lopende subsidieafspraken niet zijn terug te draaien.
Meevaller slachtofferbeleid
Op operationele doelstelling 13.5 «Slachtofferzorg» doet zich een meevaller voor van € 7,4 mln. De implementatie van de Wet Versterking Positie Slachtoffers is vertraagd doordat de behandeling van het wetsvoorstel meer tijd in beslag neemt dan in eerste instantie rekening mee is gehouden.
Een onderdeel van deze wet is de voorschotregeling, waarbij slachtoffers hun schadevergoeding direct ontvangen en het CJIB de kosten op de tegenpartij verhaalt. Deze regeling treedt als gevolg van de vertraging vanaf 1 januari 2011 in plaats van 1 januari 2009 in werking. De eerder geraamde kosten in 2010 voor de voorschotregeling worden hierdoor niet gemaakt.
Tegenvaller NCTb
Op operationele doelstelling 13.6 «Terrorismebestrijding» doet zich een tegenvaller voor van € 5,6 mln. De tegenvaller wordt met name veroorzaakt door extra uitgaven in verband met de beveiliging van vliegvelden Eindhoven en Schiphol, beveiliging ten behoeve van het Libanontribunaal dat is gevestigd in Nederland en het project Cameratoezicht.
Wet en Protocol Identiteitsvaststelling (IWPI)
Op operationele doelstelling 13.3 «Handhaving en vervolging» heeft het Ministerie van Justitie € 5,4 mln. ontvangen van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties voor de Invoering Wet en Protocol Identiteitsvaststelling (IWPI). Het protocol is gebaseerd op de nieuwe wet Identificatie verdachten, veroordeelden en getuigen. Het protocol beschrijft op welke wijze de identiteitsvaststelling in welke situaties moet worden uitgevoerd. Het gaat uit van het gebruik van een aantal instrumenten voor het vaststellen van de identiteit van verdachten en veroordeelden, zoals documentcontrole, vingerafdrukken en foto's.
Op operationele doelstelling 13.4 «Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties» vindt een desaldering plaats van € 11,3 mln. Tevens doet zich een tegenvaller voor van € 10,5 mln. Deze mutaties worden toegelicht in paragraaf 2.1.
Ontvangsten
Verbeurdverklaringen
Op operationele doelstelling 13.3 «Handhaving en vervolging» doet zich een meevaller voor van € 5,0 mln. Er is een bedrag van € 5 mln. ontvangen in het kader van de verbeurdverklaringen. Hier is in de oorspronkelijke raming geen rekening mee gehouden.
Op operationele doelstelling 13.4 «Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties» is een desaldering geboekt van € 11,3 mln. Tevens doet zich een tegenvaller voor van € 80, mln. Deze mutaties worden toegelicht in paragraaf 2.1.
Stand vastgestelde begroting | Stand 1ste suppletoire begroting | Mutaties 2de suppletoire begroting | Stand 2de suppletoire begroting | ||
---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 490 316 | 455 893 | – 5 240 | 450 653 | |
Programma-uitgaven | 490 316 | 455 893 | – 5 240 | 450 653 | |
14.1 Uitvoering jeugdbescherming | 11 052 | 10 716 | – 3 537 | 7 179 | |
Waarvan juridisch verplicht | 6 918 | ||||
14.1.1 RvdK – civiele maatregelen | 4 728 | 4 590 | – 21 | 4 569 | |
14.1.4 Overig | 6 324 | 6 126 | – 3 516 | 2 610 | |
14.2 Tenuitvoerlegging justitiele sancties jeugd | 479 264 | 445 177 | – 1 703 | 443 474 | |
Waarvan juridisch verplicht | 443 474 | ||||
14.2.1 DJI – jeugd | 271 680 | 253 207 | 0 | 253 207 | |
14.2.2 RvdK – strafzaken | 89 446 | 92 457 | 4 751 | 97 208 | |
14.2.3 HALT | 12 572 | 12 279 | 613 | 12 892 | |
14.2.4 Bureaus jeugdzorg – jeugdreclassering | 65 203 | 59 081 | 0 | 59 081 | |
14.2.5 DJJ – overig | 40 363 | 28 153 | – 7 067 | 21 086 | |
Ontvangsten | 1 487 | 3 990 | 0 | 3 990 |
Artikel 14: Het niet-juridische verplichte deel van het budget op dit beleidsartikel is gereserveerd voor onder andere de aanpak van jeugdcriminaliteit en de verbetering van de kwaliteit van de Justitiële Jeugdinrichtingen (JJI's).
Toelichting op beleidsartikel 14
Op dit beleidsterrein hebben geen mutaties plaatsgevonden die een toelichting behoeven.
Stand vastgestelde begroting | Stand 1ste suppletoire begroting | Mutaties 2de suppletoire begroting | Stand 2de suppletoire begroting | ||
---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 939 838 | 1 037 169 | 14 079 | 1 051 248 | |
Programma-uitgaven | 939 838 | 1 037 169 | 14 079 | 1 051 248 | |
15.2 Opvang gedurende beoordeling verblijf | 684 902 | 781 332 | 13 150 | 794 482 | |
Waarvan juridisch verplicht | 794 482 | ||||
15.2.1 COA en overige opvanginstellingen | 394 460 | 466 773 | – 1 800 | 464 973 | |
15.2.2 Overig | 9 046 | 9 349 | 24 250 | 33 599 | |
15.2.3 IND | 281 396 | 305 210 | – 9 300 | 295 910 | |
15.3 Terugkeer vreemdelingen | 254 936 | 255 837 | 929 | 256 766 | |
Waarvan juridisch verplicht | 256 766 | ||||
15.3.1 DJI – vreemdelingenbewaring | 134 886 | 127 648 | 0 | 127 648 | |
15.3.2 DJI – uitzetcentra | 40 488 | 39 480 | 0 | 39 480 | |
15.3.3 IND | 23 754 | 23 754 | 0 | 23 754 | |
15.3.4 Overig | 7 485 | 7 472 | 825 | 8 297 | |
15.3.5 Dienst Terugkeer en Vertrek | 48 323 | 57 483 | 104 | 57 587 | |
Ontvangsten | 253 893 | 0 | 467 | 467 |
Toelichting op beleidsartikel 15
Uitgaven
Biometrie en keteninformatisering
Op operationele doelstelling 15.2 «Opvang gedurende beoordeling verblijf» heeft een technische mutatie plaats gevonden van € 9,3 mln. De post biometrie en keteninformatisering zoals in de 1ste suppletoire begroting 2010 van het Ministerie van Justitie weergegeven is abusievelijk op artikel 15.2.3 geplaatst in plaats van artikel 15.2.2. Dit wordt hiermee gecorrigeerd.
Op operationele doelstelling 15.2 «Opvang gedurende beoordeling verblijf» doet zich onder meer een tegenvaller voor van € 15,1 mln, een meevaller van € 15 mln. en een tegenvaller van € 12 mln. Tevens is er sprake van een herberekening het budget uit ODA. Deze mutaties worden toegelicht in het overzicht belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2010, zie paragraaf 2.1.
Stand vastgestelde begroting | Stand 1ste suppletoire begroting | Mutaties 2de suppletoire begroting | Stand 2de suppletoire begroting | ||
---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 1 854 | 1 761 | 681 | 2 442 | |
Apparaat-uitgaven | 1 854 | 1 761 | 681 | 2 442 | |
17.1 Internationale regelgeving | 1 854 | 1 761 | 681 | 2 442 | |
17.1.1 Directie Wetgeving | 1 854 | 1 761 | 681 | 2 442 | |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Op dit beleidsterrein hebben geen mutaties plaatsgevonden die een toelichting behoeven.
Stand vastgestelde begroting | Stand 1ste suppletoire begroting | Mutaties 2de suppletoire begroting | Stand 2de suppletoire begroting | ||
---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 194 338 | 216 906 | 14 078 | 230 984 | |
Apparaat-uitgaven | 194 338 | 216 906 | 14 078 | 230 984 | |
91.1 Algemeen | 194 338 | 216 906 | 14 078 | 230 984 | |
91.1.1 Effectieve besturing van het Justitie apparaat | 194 338 | 216 906 | 14 078 | 230 984 | |
Ontvangsten | 2 073 | 3 373 | 2 000 | 5 373 |
Toelichting op niet-beleidsartikel 91
Op dit beleidsterrein hebben geen mutaties plaatsgevonden die een toelichting behoeven.
Stand vastgestelde begroting | Stand 1ste suppletoire begroting | Mutaties 2de suppletoire begroting | Stand 2de suppletoire begroting | ||
---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | – 18 017 | 2 190 | 218 | 2 408 | |
Apparaat-uitgaven | – 18 017 | 2 190 | 218 | 2 408 | |
92.1 Nominaal en onvoorzien | – 18 017 | 2 190 | 218 | 2 408 | |
92.1.1 Nominaal en onvoorzien | – 18 017 | 2 190 | 218 | 2 408 | |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting op niet-beleidsartikel 92
Op het niet beleidartikel 92 vindt dekking plaats voor het voorlopige negatief resultaat 2010 door middel van een kasschuif. Deze mutatie wordt toegelicht in paragraaf 2.1.
Stand vastgestelde begroting | Stand 1ste suppletoire begroting | Mutaties 2de suppletoire begroting | Stand 2de suppletoire begroting | ||
---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 3 049 | 2 978 | 0 | 2 978 | |
Programma-uitgaven | 3 049 | 2 978 | 0 | 2 978 | |
93.1 Geheim | 3 049 | 2 978 | 0 | 2 978 | |
93.1.1 Geheime uitgaven | 3 049 | 2 978 | 0 | 2 978 | |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Op dit beleidsterrein hebben geen mutaties plaatsgevonden.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-32565-VI-2.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.