Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2010-2011 | 32565-IXB nr. 2 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2010-2011 | 32565-IXB nr. 2 |
Wetsartikel 1
De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2010 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Financiën (IXB).
De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De Minister van Financiën,
De Minister van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie,
J.C. de Jager
Deze 2e suppletoire begroting bevat de voorgestelde wijzigingen ten opzichte van de 1e suppletoire begroting 2010. De begroting bestaat uit 7 beleidsartikelen en 2 niet-beleidsartikelen. De beleidsartikelen weerspiegelen bijna het gehele werkterrein van het Ministerie van Financiën; het beheer van de staatsschuld en het kasbeleid zijn opgenomen in de begroting van Nationale Schuld (IX-A).
In paragraaf 2.1 is een overzicht opgenomen van de belangrijkste mutaties (≥ € 10 mln.).
Paragraaf 2.2 bevat per beleidsartikel een tabel budgettaire gevolgen van beleid. Voor zover dit van toepassing is, worden de garantieverplichtingen en de daarbij behorende uitgaven en ontvangsten in een aparte tabel gepresenteerd. In de tabellen bij de beleidsartikelen is door middel van de regel «waarvan juridisch verplicht» informatie over de budgetflexibiliteit opgenomen. Het nog niet juridisch verplichte deel van de geraamde programma-uitgaven (peildatum 1 oktober 2010) vormt een indicatie voor de mate van budgetflexibiliteit.
Na de tabel budgettaire gevolgen van beleid wordt een toelichting op de cijfers uit de kolom «mutaties 2e suppletoire begroting» gegeven. De mutaties kunnen zowel beleidsmatig als financieel-technisch (bijvoorbeeld overboekingen en ramingsbijstellingen) van aard zijn. Conform de Rijksbegrotingsvoorschriften behoeven de technische mutaties niet te worden toegelicht. Ter vergroting van de informatiewaarde is ervoor gekozen een korte toelichting bij alle programmamutaties op te nemen. Mutaties in de apparaatsuitgaven worden, voor zover deze betrekking hebben op overheveling van formatieplaatsen binnen de begroting of op overheveling tussen het Ministerie van Financiën en andere departementen, niet nader toegelicht.
De belangrijkste mutaties (≥ € 10 mln.) zijn in onderstaande tabellen samengevat en worden daarna toegelicht. Voor een uitgebreidere toelichting wordt verwezen naar de toelichting bij het betreffende artikel.
Uitgaven | Artikel | |
---|---|---|
Stand ontwerp-begroting 2010 | 7 281 708 | |
Stand 1e suppletore begroting 2010 | 11 888 340 | |
Belangrijkste suppletore mutaties: | ||
1) Heffings- en invorderingsrente | – 300 000 | 1 |
2) Voorfinanciering DNB | 93 200 | 2 |
3) ING back-up faciliteit, fundingfee | 696 496 | 3 |
4) Schade-uitkering EKV | – 40 000 | 5 |
5) Overige uitgaven (saldo) | 13 279 | |
Stand 2e suppletore begroting 2010 | 12 351 315 |
Toelichting
1. Op basis van de realisaties en de lage rente worden de geraamde uitgaven met € 300 mln. neerwaarts bijgesteld.
2. Dit betreft voorfinanciering aan DNB in het kader van de uitvoering van het depositogarantiestelsel inzake de DSB.
3. De raming voor de funding fee wordt bijgesteld als gevolg van de hogere portefeuilleontvangsten die weer terugbetaald worden aan ING en de gewijzigde eurodollar rekenkoers.
4. De schades vallen mee waardoor de raming neerwaarts kan worden bijgesteld.
Ontvangsten | Artikel | |
---|---|---|
Stand ontwerp-begroting 2010 | 116 323 645 | |
Stand 1e suppletoire begroting 2010 | 118 371 740 | |
Belangrijkste suppletoire mutaties: | ||
1) Belastingontvangsten | 2 509 627 | 1 |
2) Heffings- en invorderingsrente | – 150 000 | 1 |
3) Overige programma-ontvangsten Belastingdienst | – 45 000 | 1 |
4) Premieontvangsten garantieregeling bancaire leningen | 21 398 | 2 |
5) Dividend staatsdeelnemingen | 233 640 | 3 |
6) Winstafdracht DNB | 430 000 | 3 |
7) Aflossing kapitaalversterking Aegon | 500 000 | 3 |
8) Couponbetaling en/of boetebetaling kapitaalversterking Aegon | 62 834 | 3 |
9) ING back-up faciliteit, portefeuilleontvangsten | 673 162 | 3 |
10) ING back-up faciliteit, additionele fee | 22 183 | 3 |
11) Schaderestituties EKV | 40 200 | 5 |
12) Overige ontvangsten EKV | – 40 000 | 5 |
13) Overige ontvangsten (saldo) | 20 757 | |
Stand 2e suppletoire begroting 2010 | 122 650 541 |
Toelichting
1. Voor de toelichting op de mutaties van de belastingontvangsten wordt verwezen naar de Najaarsnota 2010.
2. Op basis van de realisaties en de lage rente worden de geraamde ontvangsten met € 150 mln. neerwaarts bijgesteld.
3. De overige programma-ontvangsten vallen tegen voornamelijk vanwege de lagere ontvangsten bij de boetes en schikkingen.
4. Deze mutatie komt voort uit de eind 2009 verstrekte en geëffectueerde garanties uit hoofde van de garantieregeling interbancaire leningen.
5. De raming is opwaarts bijgesteld als gevolg van meevallers bij de Gasunie en BNG.
6. Door rente effecten op de kapitaal- en geldmarkt wordt de raming opwaarts bijgesteld.
7. Aegon heeft dit jaar voor € 500 mln. van de in 2008 verstrekte securities teruggekocht.
8. Gekoppeld aan de terugkoop van securities door Aegon heeft de Staat ook de verschuldigde rente (€ 11,2 mln.) en een repurchase fee ontvangen (€ 51,6 mln.).
9. De portefeuille ontvangsten van de ING back-up faciliteit (IABF) worden grotendeels bijgesteld naar aanleiding van de resultaten uit de nieuwe analyse van de IABF en de gewijzigde eurodollar rekenkoers.
10. Doordat de funding fee opwaarts is bijgesteld is ook de hiervan afgeleide additionele betaling opwaarts bijgesteld.
11. Doordat de getroffen betalingsregelingen goed worden nagekomen is de raming voor de recuperaties opwaarts bijgesteld.
12. Door de meevallende schade-uitkeringen hoeft er geen beroep te worden gedaan op de begrotingsreserve.
Artikel 1 Belastingen
Budgettaire gevolgen van beleid – beleidsartikel 1 Belastingen
Algemene beleidsdoelstelling: Het ontwerpen van beleid gericht op het genereren van inkomsten en het realiseren van niet-fiscale doelstellingen van het overheidsbeleid en het onderhouden en versterken van de bereidheid van burgers en bedrijven tot nakoming van hun wettelijke verplichting ten aanzien van de Belastingdienst | Stand ontwerp- begroting 2010 (1) | Stand 1e suppletoire begroting 2010 (2) | Mutaties 2e suppletoire begroting (3) | Stand 2e suppletoire begroting 2010 (4)=(2+3) |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 3 701 884 | 3 739 779 | – 297 983 | 3 441 796 |
Uitgaven | 3 701 884 | 3 739 779 | – 297 983 | 3 441 796 |
Programma-uitgaven | 809 602 | 804 657 | – 300 000 | 504 657 |
Waarvan juridisch verplicht | 504 657 | |||
Doelst. 2 Door toezicht en opsporing bevorderen dat belastingplichtigen hun wettelijke verplichtingen nakomen | ||||
Heffings- en invorderingsrente | 800 000 | 800 000 | – 300 000 | 500 000 |
Overige programma-uitgaven | 9 602 | 4 657 | 0 | 4 657 |
Apparaatsuitgaven | 2 892 282 | 2 935 122 | 2 017 | 2 937 139 |
Ontvangsten | 110 781 297 | 112 256 688 | 2 318 614 | 114 575 302 |
Programma-ontvangsten: | ||||
Algemene doelstelling | ||||
Belastingontvangsten | 109 618 172 | 111 063 463 | 2 509 627 | 113 573 090 |
Doelst. 2 Door toezicht en opsporing bevorderen dat belastingplichtigen hun wettelijke verplichtingen nakomen | ||||
Heffings- en invorderingsrente | 795 000 | 798 500 | – 150 000 | 648 500 |
Overige programma-ontvangsten | 347 153 | 373 753 | – 45 000 | 328 753 |
Apparaatsontvangsten | 20 972 | 20 972 | 3 987 | 24 959 |
Toelichting
Verplichtingen en uitgaven
Heffings- en Invorderingsrente (– € 300 mln.)
Als gevolg van de lage rente wordt de raming aangepast. Daarnaast wordt op basis van de realisatie tot nu toe de uitgavenraming additioneel aangepast.
Apparaatuitgaven (+ € 2 mln.)
Dit betreft diverse kleine (technische) mutaties, waaronder overboekingen van en naar andere departementen en een desaldering als gevolg van meer uitgaven i.v.m. werkzaamheden voor derden. Zie tevens de mutatie bij apparaatontvangsten.
Ontvangsten
Heffings- en Invorderingsrente (– € 150 mln.)
Als gevolg van de lage rente wordt de raming aangepast. Daarnaast wordt op basis van de realisatie tot nu toe de ontvangstenraming additioneel aangepast.
Overige programma-ontvangsten (– € 45 mln.)
Het vermoedelijk beloop van de overige programma-ontvangsten is € 45 mln. lager dan geraamd. Dit betreft met name tegenvallende boetes en schikkingen € 50 mln. Circa € 40 mln. van deze tegenvaller heeft betrekking op lagere boete-ontvangsten bij de motorrijtuigenbelasting. Daarnaast vallen de overige boeten en ontvangen schikkingen tegen (circa € 10 mln.). De ontvangsten n.a.v. doorberekende vervolgingskosten vallen ongeveer € 5 mln. hoger uit.
Apparaatontvangsten (+ € 4 mln.)
De mutatie bij apparaatontvangsten betreft ontvangsten vanwege werkzaamheden voor derden. Hier tegenover staan hogere apparaatuitgaven.
Belastingontvangsten (+ € 2 509,6 mln.)
In de Najaarsnota 2010 zijn de mutaties in de belastingontvangsten toegelicht. De aansluiting met de bedragen in de begrotingstoelichting (beleidsartikel 1, tabel budgettaire gevolgen van beleid) is als volgt:
Stand ontwerp- begroting 2010 (1) | Mutaties 1e suppletoire begroting 2010 (2) | Stand 1e suppletoire begroting 2010 (3)=(1+2) | Mutaties 2e suppletoire begroting 2010 (4) | Stand 2e suppletoire begroting 2010 (5)=(3+4) | |
---|---|---|---|---|---|
Totaal belastingontvangsten | 131 637 629 | 1 914 067 | 133 551 696 | 2 913 754 | 136 465 450 |
-/- Afdracht Gemeentefonds | – 18 046 569 | – 375 098 | – 18 421 667 | – 209 068 | – 18 630 735 |
-/- Afdracht Provinciefonds | – 1 302 485 | – 115 178 | – 1 417 663 | – 63 692 | – 1 481 355 |
-/- Afdracht BTW-Compensatiefonds | – 2 670 403 | 21 500 | – 2 648 903 | – 131 367 | – 2 780 270 |
Belastingontvangsten IXB | 109 618 172 | 1 445 291 | 111 063 463 | 2 509 627 | 113 573 090 |
* Als gevolg van afronding kan de som der delen afwijken van het totaal
Artikel 2 Financiële Markten
Budgettaire gevolgen van beleid – beleidsartikel 2 Financiële markten
Algemene beleidsdoelstelling: een integer financieel stelsel, waarin de financiële markten goed functioneren, voldoende toegankelijk en transparant zijn en een gunstige internationale concurrentiepositie kennen | Stand ontwerp- begroting 2010 (1) | Stand 1e suppletoire begroting 2010 (2) | Mutaties 2e suppletoire begroting (3) | Stand 2e suppletoire begroting 2010 (4)=(2+3) |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 0 | 152 884 131 | 0 | 152 884 131 |
waarvan garantieverplichtingen | ||||
Garantieregeling bancaire leningen (plafond) | 0 | 152 899 131 | 152 899 131 | |
Garantie kredietfaciliteit AFM | 0 | – 15 000 | – 15 000 | |
Ontvangsten | 351 092 | 385 812 | 21 398 | 407 210 |
premieontvangsten garantieregeling bancaire leningen | 351 092 | 385 812 | 21 398 | 407 210 |
Algemene beleidsdoelstelling: een integer financieel stelsel, waarin de financiële markten goed functioneren, voldoende toegankelijk en transparant zijn en een gunstige internationale concurrentiepositie kennen | Stand ontwerp- begroting 2010 (1) | Stand 1e suppletoire begroting 2010 (2) | Mutaties 2e suppletoire begroting (3) | Stand 2e suppletoire begroting 2010 (4)=(2+3) |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 75 663 | 86 354 | 94 975 | 181 329 |
Uitgaven | 75 663 | 86 354 | 94 975 | 181 329 |
Programma-uitgaven | 66 724 | 76 295 | 94 975 | 171 270 |
Waarvan juridisch verplicht | 76 295 | 76 295 | ||
Doelst. 1 Goed functionerende financiële markten | ||||
Uitkering DGS Icesave | 0 | |||
Voorfinanciering DNB | 93 200 | 93 200 | ||
Bijdrage toezicht AFM | 27 492 | 27 992 | 720 | 28 712 |
Bijdrage toezicht DNB | 19 015 | 28 515 | 28 515 | |
Platform CentiQ | 3 500 | 2 787 | 1 055 | 3 842 |
Rechtspraak financiële markten | 1 000 | 1 000 | 1 000 | |
Overige programma-uitgaven | 770 | 1 454 | 1 454 | |
Doelst. 2 Integer financieel stelsel | ||||
Caribbean Financial Action Taskforce | 32 | 32 | 32 | |
Doelst. 3 Ongestoorde muntcirculatie | ||||
Muntcirculatie | 14 915 | 14 515 | 14 515 | |
Apparaatsuitgaven | 8 939 | 10 059 | 10 059 | |
Ontvangsten | 7 962 | 7 987 | 438 | 8 425 |
Totaal programma-ontvangsten | 7 962 | 7 987 | 438 | 8 425 |
Doelst. 1 Goed functionerende financiële markten | ||||
Overige programma-ontvangsten | 2 778 | 2 803 | 438 | 3 241 |
Doelst. 3 Ongestoorde muntcirculatie | ||||
Ontvangsten muntwezen | 5 184 | 5 184 | 5 184 | |
Toename munten in circulatie | 0 |
Toelichting
Verplichtingen en uitgaven
Platform CentiQ (+ € 1,1 mln.)
De raming wordt opwaarts bijgesteld op basis van de bijdragen van de partners (Min SZW € 375 000, het Verbond van Verzekeraars € 340 000 en de Nederlandse Vereniging van Banken € 340 000) t.b.v. het platform CentiQ voor het jaar 2010.
Voorfinanciering Depositogarantiestelsel DSB (+ € 93,2 mln.)
Dit jaar zal DNB, de uitvoerder van het Depositogarantiestelsel (DGS), het door haar voorgeschoten bedrag i.h.k.v. het DGS (inzake uitkeringen i.v.m. DSB) terugvorderen van de banken. De Wft maximeert echter de bijdrage die per kalenderjaar van een bank gevraagd mag worden, gerekend naar de solvabiliteits- en liquiditeitspositie van de bank. Voor een klein deel van de banken wordt dit maximum overschreden. Dit excedent dient te worden voorgefinancierd. De ECB staat niet langer toe dat DNB dit voorfinanciert, derhalve zal de minister van Financiën het van deze banken terug te vorderen bedrag aan DNB voorfinancieren. De rentekosten zullen door DNB worden vergoed. De voorfinanciering zal grotendeels worden terugbetaald in 2011, het restant in 2012.
Ontvangsten
Premieontvangsten garantieregeling bancaire leningen ( + € 21,4 mln.)
Deze mutatie betreft de premieontvangsten van de eind 2009 verstrekte en geëffectueerde garanties uit hoofde van de garantieregeling bancaire leningen. Deze garantieregeling loopt af op 31 december 2010.
Artikel 3 Financieringsactiviteiten publiek-private sector
Budgettaire gevolgen van beleid – beleidsartikel 3 Financieringsactiviteiten publiek-private sector
Algemene beleidsdoelstelling: Bedrijfseconomische doelmatigheid en optimaal financieel resultaat bij investeren in en verwerven, afstoten en beheren van de financiële en vaste activa van de Staat | Stand ontwerp- begroting 2010 (1) | Stand 1e suppletoire begroting 2010 (2) | Mutaties 2e suppletoire begroting (3) | Stand 2e suppletoire begroting 2010 (4)=(2+3) |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 0 | 950 000 | 0 | 950 000 |
Verplichting counter indemnity | 0 | 950 000 | 950 000 | |
Uitgaven | 2 100 | 6 900 | – 5 257 | 1 643 |
Programma-uitgaven | 2 100 | 6 900 | – 5 257 | 1 643 |
Waarvan juridisch verplicht | 1 643 | |||
Doelst. 1 Beheer van staatsdeelnemingen | ||||
Dotatie begrotingsreserve TenneT | 0 | 4 800 | – 3 157 | 1 643 |
Overige programma-uitgaven | ||||
Regeling BF | 2 100 | 2 100 | – 2 100 | 0 |
Ontvangsten | 169 000 | 189 660 | – 3 277 | 186 383 |
Programma-ontvangsten | 169 000 | 189 660 | – 3 277 | 186 383 |
Doelst. 1 Beheer van staatsdeelnemingen | ||||
Premie-ontvangsten garantie TenneT | 4 800 | – 3 157 | 1 643 | |
0 | ||||
Doelst. 4 Beheer van financiële instellingen | 0 | |||
Premie-inkomsten Capital Relief Instrument | 169 000 | 165 746 | – 668 | 165 078 |
Premie-inkomsten counter indemnity | 19 114 | 19 114 | ||
0 | ||||
Overige programma-ontvangsten | 0 | |||
Regeling BF | 548 | 548 |
Toelichting
Verplichtingen en uitgaven
Dotatie begrotingsreserve Tennet (– € 3,2 mln.)
In 2010 heeft Tennet de overname van het transportnet van E.on (Transpower) definitief afgerond. Om deze overname te financieren heeft de Staat een lening van € 300 mln. verstrekt met een looptijd van 10 jaar. De staat ontvangt ieder jaar een premie. In 2010 valt de premie lager uit, waardoor er minder in de begrotingsreserve wordt afgestort.
Regeling BF (– € 2,1 mln.)
Onder de regeling BF (bijzondere financiering) staan nog een paar kredieten uit. Het is niet de verwachting dat deze in 2010 tot een schade leiden.
Ontvangsten
Premie-ontvangsten garantie Tennet (– € 3,2 mln.)
Zie toelichting bij de uitgaven.
Premie-inkomsten capital relief instrument (– € 0,7 mln.)
Op verzoek van ABN AMRO is een garantie van de Staat op een deel van de Nederlandse hypothekenportefeuille beëindigd. Hierdoor zijn de verwachte premie-inkomsten naar beneden bijgesteld.
Regeling BF (+ € 0,5 mln.)
Uit de nog openstaande kredieten onder de afbeheerde BF-portefeuille wordt ongeveer een half miljoen aan provisie ontvangen.
Algemene beleidsdoelstelling: Bedrijfseconomische doelmatigheid en optimaal financieel resultaat bij investeren in en verwerven, afstoten en beheren van de financiële en vaste activa van de Staat | Stand ontwerp- begroting 2010 (1) | Stand 1e suppletoire begroting 2010 (2) | Mutaties 2e suppletoire begroting (3) | Stand 2e suppletoire begroting 2010 (4)=(2+3) |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 3 009 542 | 2 936 917 | – 212 920 | 2 723 997 |
Back-up faciliteit ING | 570 000 | – 203 000 | 367 000 | |
Uitgaven | 3 009 542 | 5 741 700 | 689 654 | 6 431 354 |
Programma-uitgaven | 3 000 000 | 5 712 096 | 696 854 | 6 408 950 |
Waarvan juridisch verplicht | 6 408 950 | |||
Doelst. 1 Beheer van deelnemingen | ||||
Uitkering superdividend NS | 0 | 1 400 000 | 1 400 000 | |
Doelst. 2 Aangaan en afstoten van staatsdeelnemingen | ||||
Verwerving vermogenstitels | 0 | 0 | 0 | |
Doelst. 3 PPS en Activabeleid | ||||
PPS | 1 000 | 5 000 | – 50 | 4 950 |
Doelstelling 4 Beheer van financiële instellingen | ||||
Kapitaalversterkingen ING, Aegon en SNS Reaal | 0 | 0 | 0 | |
Mandatory Convertible Note(s) | 0 | 0 | 0 | |
Tweede herkapitalisatie ABN AMRO | 0 | 1 230 000 | 1 230 000 | |
Kasschuif Tweede herkapitalisatie ABN AMRO | 0 | – 302 000 | – 302 000 | |
Overige programma-uitgaven | ||||
Uitvoeringskosten tijdelijke regeling subsidie tankstations | 0 | 0 | 0 | |
Back-up faciliteit ING | ||||
Management Fee | 46 000 | 46 592 | 408 | 47 000 |
Funding Fee | 2 953 000 | 3 332 504 | 696 496 | 4 029 000 |
Apparaatsuitgaven | ||||
Personeel en materieel | 5 087 | 5 149 | – 249 | 4 900 |
Uitvoeringskosten staatsdeelnemingen | 4 455 | 24 455 | – 6 951 | 17 504 |
Ontvangsten | 4 706 561 | 4 986 453 | 1 926 483 | 6 912 936 |
Programma-ontvangsten | 4 706 561 | 4 986 453 | 1 926 483 | 6 912 936 |
Doelst. 1 Beheer van staatsdeelnemingen | ||||
Opbrengst onttrekking vermogenstitels | 0 | 0 | 0 | |
Dividend staatsdeelnemingen | 413 555 | 376 360 | 233 640 | 610 000 |
Rente en aflossing div. leningen | 67 006 | 67 006 | 67 006 | |
Winstafdracht DNB | 838 000 | 964 000 | 430 000 | 1 394 000 |
Afdrachten Holland Casino | 20 000 | 10 000 | 10 000 | |
Afdrachten Staatsloterij | 60 000 | 90 000 | 90 000 | |
Doelst. 2 Aangaan en afstoten van staatsdeelnemingen | ||||
Opbrengst verkoop vermogenstitels | 0 | 0 | 305 | 305 |
Doelst. 4 Beheer van financiële instellingen | ||||
Dividend financiële instellingen | 0 | 0 | 6 410 | 6 410 |
Aflossing kapitaalversterking ING, Aegon en SNS | 500 000 | 500 000 | ||
Couponbetaling en/of boetebetaling kapitaalversterking | 91 881 | 62 834 | 154 715 | |
Terug te vorderen uitvoeringskosten staatsdeelnemingen | 0 | 8 110 | – 2 610 | 5 500 |
Renteontvangsten Mandatory Convertible Note | 80 000 | 0 | 0 | |
Doelst. 5 Back-up faciliteit ING | ||||
Verwachte portefeuille ontvangsten | 3 127 000 | 3 067 838 | 673 162 | 3 741 000 |
Garantie fee | 101 000 | 102 502 | 498 | 103 000 |
Additionele fee | 0 | 54 817 | 22 183 | 77 000 |
Additionele garantiefee | 0 | 153 939 | 61 | 154 000 |
Overige programma-ontvangsten | ||||
Overige programma-ontvangsten | 0 | 0 | 0 | |
Tijdelijke regeling subsidie tankstations | 0 | 0 | 0 |
Toelichting
Verplichtingen en uitgaven
Verplichting Back-up faciliteit ING (– € 203 mln.)
De hogere portefeuilleontvangsten leiden tot een neerwaartse bijstelling van de verplichting voor 2010.
Back-up faciliteit ING (+ € 696,5 mln.)
De funding fee is ten opzichte van de 1e suppletoire begroting naar boven bijgesteld. Dit is gevolg van twee effecten. Ten eerste worden de hogere portefeuilleontvangsten die onder de IABF van ING binnenkomen weer terugbetaald aan ING. Hierdoor daalt de verplichting aan ING. In de tweede plaats leidt de gewijzigde eurodollar rekenkoers tot een opwaartse bijstelling van de geraamde uitgaven in euro’s.
PPS Zuid-as (– € 50 000)
Voor het onderzoeken van een levensvatbare business case is een rijksvertegenwoordiger aangesteld. Deze mutatie betreft de overboeking naar het ministerie van Milieu en Infrastructuur als bijdrage voor de nacalculatiekosten van de rijksvertegenwoordiger.
Uitvoeringskosten staatsdeelnemingen (– € 7,0 mln.)
De advieskosten in het kader van de kredietcrisis vallen mee. Een aantal kosten van projecten vallen lager uit dan gebudgetteerd, waaronder de EC Remedy.
Ontvangsten
Dividend staatsdeelnemingen (+ € 233,6 mln.)
De dividendraming is naar boven bijgesteld. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door meevallende dividenden van de Gasunie en BNG.
Winstafdracht DNB (+ € 430 mln.)
Door rente effecten op de kapitaal- en geldmarkt wordt de raming opwaarts bijgesteld.
Opbrengst verkoop vermogenstitels (+ € 0,3 mln.)
Eind 2006 heeft de staat haar belang in het Archeologisch Dienstencentrum (ADC) afgestoten. Bij deze verkoop is een earn out regeling (= mogelijkheid tot extra opbrengst) afgesproken, waaronder door ADC een bedrag van circa € 262 500 aan de staat is uitgekeerd. Daarnaast heeft de staat het haar toekomende deel uit het kapitaal van MTS Amsterdam ontvangen.
Dividend financiële instellingen (+ € 6,4 mln.)
Dit betreft een definitieve verrekening tussen consortiumpartners (zijnde de Staat, Santander en RBS). Hieruit voortvloeiend ontving de Staat op 15 Juli ad € 6,41 miljoen uit RFS Holdings BV.
Aflossing en couponbetaling Aegon (+ € 562,8 mln.)
Aegon heeft dit jaar een gedeelte (€ 500 mln) van de in 2008 verstrekte securities vervroegd teruggekocht. Deze mutatie betreft de nominale waarde van de securities (aflossing). De couponbetalingen (€ 62,8 mln) betreffen zowel de verschuldigde rente (€ 11,2 mln) alsook een premie voor vervroegde terugbetaling (€ 51,6 mln), de zogenaamde repurchase fee. Een deel van de couponbetalingen (15%) zal indirect via de Belastingdienst ontvangen worden.
Terug te vorderen uitvoeringskosten staatsdeelnemingen (– € 2,6 mln.)
Doordat er in 2010 minder advieskosten (i.v.m. de kredietcrisis) zijn gemaakt die voor doorbelasting in aanmerking komen, blijven de ontvangsten uit dien hoofde achter.
Verwachte portefeuille ontvangsten Back-up faciliteit ING ( + € 673,2 mln.)
Voor de raming is in de 2e suppletoire begroting is gebruikt gemaakt van de resultaten uit de nieuwe analyse van de IABF (Kamerstukken II 2010/11, 31 371, nr. 353). Als gevolg daarvan zijn de portefeuilleontvangsten voor 2010 ten opzichte van de 1e suppletoire begroting omhoog bijgesteld. Daarnaast is de eurodollar rekenkoers waarmee de dollarstromen worden omgerekend gewijzigd waardoor de geraamde ontvangst in euro opwaarts is bijgesteld.
Additionele fee (+ € 22,2 mln.)
De additionele fee is een van de funding fee afgeleide betaling. Doordat de funding fee opwaarts is bijgesteld is ook de additionele betaling opwaarts bijgesteld.
Artikel 4 Internationale financiële betrekkingen
Budgettaire gevolgen van beleid – beleidsartikel 4 Internationale financiële betrekkingen
Algemene beleidsdoelstelling: een financieel-economisch gezond en welvarend Europa en een evenwichtige internationale financieel-economische ontwikkeling | Stand ontwerp- begroting 2010 (1) | Stand 1e suppletoire begroting 2010 (2) | Mutaties 2e suppletoire begroting (3) | Stand 2e suppletoire begroting 2010 (4)=(2+3) |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 113 445 | 34 586 503 | 0 | 34 586 503 |
waarvan garantieverplichtingen | ||||
Doelst. 1 Gezonde en stabiele monetaire en budgettaire ontwikkeling van de EU en haar lidstaten. | ||||
Garantie Stabiliteitsmechanisme EU (EFSM) | 0 | 2 946 000 | 2 946 000 | |
Garantie Stabiliteitsmechanisme SPV (EFSF) | 0 | 25 872 000 | 25 872 000 | |
Garantie kredieten EU betalingsbalansteun | 0 | 1 232 500 | 1 232 500 | |
Doelst. 2 Effectieve en efficiënte IFI's | ||||
Garantieverplichtingen DNB inzake kredietfaciliteit BIS | 113 445 | 113 445 | 113 445 | |
Garantieverplichting DNB IMF | 0 | 4 422 558 | 4 422 558 |
Algemene beleidsdoelstelling: een financieel-economisch gezond en welvarend Europa en een evenwichtige internationale financieel-economische ontwikkeling | Stand ontwerp- begroting 2010 (1) | Stand 1e suppletoire begroting 2010 (2) | Mutaties 2e suppletoire begroting (3) | Stand 2e suppletoire begroting 2010 (4)=(2+3) |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 2 587 | 4 706 736 | 1 715 | 4 708 451 |
Betalingsverplichtingen | 2 587 | 4 706 736 | 1 715 | 4 708 451 |
Uitgaven | 102 187 | 1 858 521 | 1 715 | 1 860 236 |
Programma-uitgaven | 99 600 | 1 855 785 | 1 715 | 1 857 500 |
Waarvan juridisch verplicht | 55 785 | 1 857 500 | ||
Doelst. 1 Gezonde en stabiele monetaire en budgettaire ontwikkeling van de EU en haar lidstaten. | ||||
Lening aan Griekenland | 0 | 1 800 000 | 1 800 000 | |
Deelneming EFSF | 1 715 | 1 715 | ||
Doelst. 2 Effectieve en efficiënte IFI's | ||||
Deelneming multilaterale ontwikkelingsbanken en -fondsen | 99 600 | 55 785 | 55 785 | |
Apparaatsuitgaven | 2 587 | 2 736 | 2 736 | |
Ontvangsten | 10 754 | 52 771 | 3 000 | 55 771 |
Doelst. 1 Gezonde en stabiele monetaire en budgettaire ontwikkeling van de EU en haar lidstaten. | ||||
Renteontvangsten lening Griekenland | 0 | 42 017 | 3 000 | 45 017 |
Aflossingen lening Griekenland | 0 | 0 | 0 | |
Doelst. 2 Effectieve en efficiënte IFI's | ||||
Ontvangsten | 10 754 | 10 754 | 10 754 |
Toelichting
Verplichtingen en uitgaven
Deelname EFSF (+ € 1,7 mln.)
Ten gevolge van de schuldencrisis heeft de Europese Raad besloten tot instelling van verschillende stabiliteitsmechanismen; European Financial Stability Facility (EFSF) vormt hier onderdeel van. Op 7 juni 2010 is EFSF officieel opgericht. EFSF had bij aanvang een ingelegd vermogen en geplaatst kapitaal van respectievelijk € 31 000 en € 30 miljoen. Zoals reeds richting de Eerste en Tweede Kamer gecommuniceerd (TK 2009–2010, 21 501-07, nr. 739), beloopt het Nederlands aandeel in het ingelegd vermogen en het geautoriseerd kapitaal 5,71%. Dit staat gelijk aan een deelname van € 1,7 miljoen.
Ontvangsten
Rente ontvangsten Griekenland (+ € 3 mln.)
Voor de leningen aan Griekenland wordt een rente berekend die gebaseerd is op de variabele Euribor rente. Gebleken is dat de eerste rentebetalingen die Nederland ontvangen heeft voor de leningen aan Griekenland hoger zijn dan aanvankelijk was geraamd. Dit komt doordat de Euribor rente hoger is gebleken dan destijds was geraamd.
Artikel 5 Exportkredietverzekering en investeringsgaranties
Budgettaire gevolgen van beleid – beleidsartikel 5 Exportkredietverzekering en investeringsgaranties
Algemene beleidsdoelstelling: Een completere markt voor verzekering van betalingsrisico's die zijn verbonden aan export en aan investeringen in het buitenland | Stand ontwerp- begroting 2010 (1) | Stand 1e suppletoire begroting 2010 (2) | Mutaties 2e suppletoire begroting (3) | Stand 2e suppletoire begroting 2010 (4)=(2+3) |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 11 936 056 | 13 420 820 | 0 | 13 420 820 |
EKV | 11 332 276 | 11 332 276 | 11 332 276 | |
Omzetpolissen | 0 | 1 484 764 | 0 | 1 484 764 |
TRhi | 453 780 | 453 780 | 0 | 453 780 |
MIGA | 150 000 | 150 000 | 0 | 150 000 |
Uitgaven | 120 500 | 160 500 | – 40 000 | 120 500 |
Programma-uitgaven | 120 500 | 160 500 | – 40 000 | 120 500 |
Waarvan juridisch verplicht | 152 475 | 0 | 114 475 | |
Doelst. 1 Herverzekeringsfaciliteiten | ||||
Schade-uitkering EKV | 120 000 | 160 000 | – 40 000 | 120 000 |
Schade-uitkering TRhi | 500 | 500 | 0 | 500 |
Schade-uitkering MIGA | 0 | 0 | ||
Schade-uitkering omzetpolissen | 0 | 0 | ||
Ontvangsten | 111 050 | 151 050 | – 4 800 | 146 250 |
Programma-ontvangsten | 111 050 | 151 050 | – 4 800 | 146 250 |
Doelst. 1 Herverzekeringsfaciliteiten | ||||
Premies EKV | 40 000 | 40 000 | – 5 000 | 35 000 |
Premies TRhi | 1 250 | 1 250 | 0 | 1 250 |
Schaderestituties EKV | 69 800 | 69 800 | 40 200 | 110 000 |
Overige programma-ontvangsten | 0 | 40 000 | – 40 000 | 0 |
Algemene beleidsdoelstelling: Een completere markt voor verzekering van betalingsrisico's die zijn verbonden aan export en aan investeringen in het buitenland | Stand ontwerp- begroting 2010 (1) | Stand 1e suppletoire begroting 2010 (2) | Mutaties 2e suppletoire begroting (3) | Stand 2e suppletoire begroting 2010 (4)=(2+3) |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 14 375 | 14 392 | 0 | 14 392 |
Uitgaven | 14 375 | 14 392 | 0 | 14 392 |
Programma-uitgaven | 0 | 0 | 0 | 0 |
Apparaatsuitgaven | 14 375 | 14 392 | 0 | 14 392 |
Personeel en materieel | 1 469 | 1 486 | 0 | 1 486 |
Kostenvergoeding Atradius DSB | 12 906 | 12 906 | 0 | 12 906 |
Toelichting
Verplichtingen en uitgaven
Schade-uitkeringen EKV (– € 40 mln.)
De schaderamingen zijn mede onder invloed van toenemende schadedreigingen als gevolg van de kredietcrisis bij de Voorjaarsnota met € 40 mln. verhoogd. Door de aantrekkende wereldeconomie en door de schadebeperkende maatregelen die zijn getroffen, kan de schaderaming inmiddels weer neerwaarts worden bijgesteld.
Ontvangsten
Premieontvangsten (– € 5 mln.)
Het aantal zaken dat in verzekering is genomen blijft enigszins achter bij de eerdere verwachtingen, waardoor de raming voor de premieontvangsten negatief bijgesteld wordt.
Recuperaties (+ € 40,2 mln.)
Doordat de getroffen betalingsregelingen goed worden nagekomen is de raming voor de recuperaties opwaarts bijgesteld.
Overige programma-ontvangsten (– € 40 mln.)
Als dekking voor de verwachte hogere schade-uitkeringen werd bij Voorjaarsnota een beroep op de begrotingsreserve voorzien. Door de meevallende schade-uitkeringen kan dit beroep op de begrotingsreserve vervallen.
Artikel 7 Beheer materiële activa
Algemene beleidsdoelstelling: De verwerving, het beheer en de vervreemding van onroerende en roerende zaken door het Rijk is doelmatig. | Stand ontwerp- begroting 2010 (1) | Stand 1e suppletoire begroting 2010 (2) | Mutaties 2e suppletoire begroting (3) | Stand 2e suppletoire begroting 2010 (4)=(2+3) |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 92 844 | 309 744 | 13 134 | 322 878 |
Uitgaven | 92 844 | 102 744 | 13 134 | 115 878 |
Programma-uitgaven | 66 694 | 76 594 | 11 100 | 87 694 |
Waarvan juridisch verplicht | 49 415 | 7 300 | 56 715 | |
Doelst. 1 Optimaal handelen in Vastgoed | ||||
Anticiperende aankopen en gebiedsgerichte ontwikkeling | 10 000 | 10 000 | 0 | 10 000 |
Doelst. 2 Beheer/verkoop Onroerende Zaken | ||||
Onderhoud en beheerskosten | 8 779 | 14 079 | 2 200 | 16 279 |
Zakelijke lasten | 47 915 | 49 415 | 7 300 | 56 715 |
Overige programmauitgaven | 0 | 3 100 | 1 600 | 4 700 |
Doelst. 3 Bewaring/vervreemding Roerende Zaken | ||||
Apparaatsuitgaven | 26 150 | 26 150 | 2 034 | 28 184 |
Ontvangsten | 168 638 | 319 721 | 13 408 | 333 129 |
Programma-ontvangsten | 168 459 | 319 542 | 11 508 | 331 050 |
Doelst. 1 Optimaal handelen in Vastgoed | ||||
Anticiperende aankopen en gebiedsgerichte ontwikkeling | 0 | 0 | 408 | 408 |
Doelst. 2 Beheer/verkoop Onroerende Zaken | ||||
Verkoop onroerende zaken | 36 545 | 196 545 | 9 700 | 206 245 |
Beheersontvangsten | 95 014 | 100 014 | 0 | 100 014 |
Overige programma-ontvangsten | 35 400 | 35 400 | 1 400 | 36 800 |
Doelst. 3 Bewaring/vervreemding Roerende Zaken | ||||
Verkoop roerende zaken | 1 500 | – 12 417 | 0 | – 12 417 |
Apparaatsontvangsten | 179 | 179 | 1 900 | 2 079 |
Toelichting
Verplichtingen en uitgaven
Onderhouds- en beheerskosten (+ € 2,2 mln.)
Er is € 1,0 mln. meer nodig voor het doen van pachtafkopen. Tevens is bij de verkoop van vliegveld Twente overeengekomen dat Financiën bijdraagt aan de saneringskosten van het vliegveld.
Zakelijke lasten (+ € 7,3 mln.)
De zakelijke lasten nemen toe door een stijging van de waterschapslasten (€ 3,8 mln.) en van de overige zakelijke lasten (€ 3,5 mln.).
Overige programma-uitgaven (+ € 1,6 mln.)
Het betreft een terugbetaling van in het verleden ten onrechte ontvangen toeslagrechten (€ 0,9 mln.) en een betaling aan een waterschap voor overdracht van rechten (€ 0,7 mln.).
Apparaatuitgaven (+ € 2,0 mln.)
Er wordt € 1,9 mln. toegevoegd aan het eigen vermogen van de ontwikkelingspoot van het RVOB, als buffer voor risico’s op projecten.
Ontvangsten
Verkoop onroerende zaken (+ € 9,7 mln.)
De verkoopopbrengsten komen € 9,7 mln. hoger uit dan geraamd, met name door een hogere realisatie op de agrarische verkopen.
Overige programma-ontvangsten (+ € 1,4 mln.)
Een deel van de hogere waterschapslasten (€ 1,4 mln.) kan worden doorbelast aan de gebruikers.
Apparaatsontvangsten (+ € 1,9 mln.)
Het eigen vermogen van het RVOB lag per ultimo 2009 boven de 5% norm: het deel boven de 5% (€ 1,9 mln.) wordt afgeroomd naar het moederdepartement.
Artikel 8 Begrotingsbeleid
Algemene beleidsdoelstelling: Het budgettaire beleid creëert de randvoorwaarden om maatschappelijke ambities, nu en in de toekomst, te verwezenlijken. | Stand ontwerp- begroting 2010 (1) | Stand 1e suppletoire begroting 2010 (2) | Mutaties 2e suppletoire begroting (3) | Stand 2e suppletoire begroting 2010 (4)=(2+3) |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 32 787 | 33 595 | – 1 295 | 32 300 |
Uitgaven | 32 787 | 33 595 | – 1 295 | 32 300 |
Programmauitgaven | 4 680 | 5 055 | – 1 675 | 3 380 |
Waarvan juridisch verplicht | 5 055 | – 1 675 | 3 380 | |
Doelst. 3 Verminderen regeldruk voor bedrijven | ||||
Vermindering regeldruk | 4 680 | 5 055 | – 1 675 | 3 380 |
Apparaatsuitgaven | 28 107 | 28 540 | 380 | 28 920 |
Ontvangsten | 5 829 | 5 829 | 37 | 5 866 |
Apparaatsontvangsten | 5 829 | 5 829 | 37 | 5 866 |
Toelichting
Verplichtingen en uitgaven
Vermindering regeldruk ( – € 1,7 mln.)
De uitgaven in het kader van de administratieve lastenvermindering (Regiegroep Regeldruk) vallen lager uit dan verwacht.
Apparaatsuitgaven (+ € 380 000)
De mutatie heeft voornamelijk betrekking op de toekenning van het budget voor Sociaal Flankerend Beleid.
Artikel 9 Algemeen
Algemeen | Stand ontwerp- begroting 2010 (1) | Stand 1e suppletoire begroting 2010 (2) | Mutaties 2e suppletoire begroting (3) | Stand 2e suppletoire begroting 2010 (4)=(2+3) |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 128 112 | 142 141 | 6 856 | 148 997 |
Uitgaven | 128 112 | 142 141 | 6 856 | 148 997 |
Totaal apparaatsuitgaven | 128 067 | 142 096 | 6 856 | 148 952 |
Apparaatsuitgaven | 120 467 | 134 496 | 6 856 | 141 352 |
Uitvoeringskosten omslagstelsel Rijkswagenpark | 7 600 | 7 600 | 0 | 7 600 |
Tegoeden WOII | 45 | 45 | 0 | 45 |
Ontvangsten | 11 462 | 15 769 | 3 500 | 19 269 |
Apparaatsontvangsten | 3 862 | 8 169 | 3 500 | 11 669 |
Omslagstelsel Rijkswagenpark | 7 600 | 7 600 | 0 | 7 600 |
Toelichting
Verplichtingen en uitgaven
Apparaatuitgaven (+ € 6,9 mln.)
De mutatie is voornamelijk het gevolg van uitgaven aan ICT-gerelateerde interdepartementale projecten en overige uitgaven zoals personele en financiële overgang van enkele communicatiemedewerkers naar een gemeenschappelijke communicatieafdeling bij Algemene Zaken.
Ontvangsten
Apparaatontvangsten ( + € 3,5 mln.)
De ontvangsten hebben voornamelijk betrekking op de afroming van het eigen vermogen van Domeinen Roerende Zaken.
Artikel 10 Nominaal en onvoorzien
Onvoorzien | Stand ontwerp- begroting 2010 (1) | Stand 1e suppletoire begroting 2010 (2) | Mutaties 2e suppletoire begroting (3) | Stand 2e suppletoire begroting 2010 (4)=(2+3) |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 1 714 | 1 714 | 1 176 | 2 890 |
Uitgaven | 1 714 | 1 714 | 1 176 | 2 890 |
Onvoorzien | 1 714 | 1 714 | 1 176 | 2 890 |
Loonbijstelling | 0 | 0 | 0 | 0 |
Prijsbijstelling | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting
Verplichtingen en uitgaven
Onvoorzien ( + € 1,2 mln.)
Deze technische mutatie wordt voornamelijk verklaard door de verdeling van de taakstelling bedrijfsvoering rijk binnen het ministerie van Financiën. De taakstelling was in 2009 eerst verwerkt op artikel 10 en in dit jaar verdeeld tussen het kerndepartement en de Belastingdienst.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-32565-IXB-2.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.