32 543 Wijziging van de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten en enkele andere wetten, in verband met de instelling van het zelfstandig bestuursorgaan CAK

C MEMORIE VAN ANTWOORD

Ontvangen 18 oktober 2011

Naar aanleiding van het wetsvoorstel, waarin onder meer het takenpakket van het CAK wordt vastgelegd, wil de vaste commissie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport weten of de regering voornemens is om de heffing van eigen bijdragen in het kader van de Zorgverzekeringswet via het CAK te laten lopen. Wil de regering de mogelijkheid daartoe open houden? Zo ja, zou deze taak dan niet expliciet in het takenpakket van het CAK benoemd moeten worden? De commissie vraagt de regering om in haar antwoord op deze vragen ook de als bijlage bijgesloten brief van GGZ Nederland van 12 september 20111 aan de Eerste Kamer te betrekken.

In antwoord op deze vraag wil ik allereerst aangeven dat de regering niet voornemens is de heffing van de eigen bijdragen in het kader van de Zorgverzekeringswet via het CAK te laten lopen. De inning van eigen bijdragen in de Zorgverzekeringswet valt onder de verantwoordelijkheid van zorgverzekeraars.

In de brief van GGZ Nederland wordt met name gesproken over de inning van de eigen bijdragen GGZ. De Minister is voornemens met alle partijen breed overleg te voeren om tot een meerjarige GGZ-aanpak te komen voor de periode na 2012.

GGZ Nederland is zeker welkom bij dit overleg.

Hierbij komen ook de mogelijke toekomstige uitvoeringsmodaliteiten van de inning van de eigen bijdragen aan de orde. Een mogelijke rol daarbij van het CAK kan, los van het onderhavige wetsvoorstel, in deze analyse worden betrokken. Daarbij moet dan worden gekeken naar beleidsmatige wenselijkheid, uitvoeringstechnische doelmatigheid en mogelijke juridische beletselen.

De staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,

M. L. L. E. Veldhuijzen van Zanten-Hyllner


X Noot
1

Ter inzage gelegd onder griffienummer 149121.

Naar boven