Aan de Voorzitter van de Eerste Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 27 december 2011
Tijdens het debat over Europa communicatie op 27 september jl. heb ik mevrouw Broekers-Knol
toegezegd de Kamer nader te informeren over het project EU Back to School.
Het project EU Back to School is opgezet tijdens het Duitse EU-Voorzitterschap in 2007. De primaire doelstelling van het project is de Europese samenwerking
en het belang ervan voor iedere individuele lidstaat onder de aandacht van scholieren
in het voortgezet onderwijs te brengen.
Dit jaar hebben 13 EU landen aan het project deelgenomen, waaronder Nederland. Het
is overigens de derde keer dat Nederland heeft meegedaan.
Ik heb in juni op persoonlijke titel alle leden van de commissie Europese Samenwerkingsorganisaties
van de Eerste Kamer uitgenodigd. Ik heb van u begrepen dat u niet allemaal mijn uitnodiging
heeft ontvangen. Ik betreur dit en zal er zorg voor dragen dat dit volgend jaar beter
verloopt.
Op maandag 31 oktober 2011 is «EU Back to School» gestart. Gedurende de opvolgende
week gingen 150 Nederlandse politici (25) en ambtenaren (125) die op het gebied van
Europa werkzaam zijn of waren, terug naar hun oude middelbare school om een gastles
te geven over Europa.
Doel van «EU Back to School» was om met jongeren in debat te gaan en is in een concrete
uitwerking van mijn kamerbrief over Europa communicatie (d.d. 20 mei 2011, met kenmerk
COM156/2011).
Door oud-leerlingen terug te laten gaan naar hun middelbare school en ze een persoonlijk
verhaal te laten vertellen, wordt Europa concreter en toegankelijker voor de leerlingen.
Ook voor de «gastdocent» is het waardevol om de mening van jongeren over de EU te
horen en te bespreken wat de rol van jongeren in Europa is.
Voor de scholen die deelnemen aan EU Back to School, is een lespakket ontwikkeld.
De deelnemende scholen ontvangen webkwesties die zij met hun leerlingen doornemen.
Een webkwestie is een digitale opdracht die leerlingen (in groepsverband) gedurende
twee lesuren voorafgaand aan de gastles uitvoeren. (Zie: www.webkwestie.nl).
Uit onderzoek blijkt dat Europa ver van jongeren afstaat. Met de digitale lespakketten
wordt de EU concreter gemaakt, doordat onderwerpen worden besproken die door een jongerenpanel
zijn aangedragen en daardoor dicht bij jongeren staan.
Tijdens de gastles is de gastdocent in gesprek gegaan met de leerlingen over deze
onderwerpen en heeft de gastdocent de dialoog aangevuld met zijn persoonlijke verhaal
en ervaringen.
Uit de reacties die ik heb ontvangen van zowel de gastdocenten als de scholen, kan
ik concluderen dat het project een succes is geweest.
Ook in de (m.n. lokale en regionale) media is veel aandacht besteed aan dit project
met persoonlijke verhalen van de gastdocenten. Dit jaar is ook voor het eerste actief
gebruik gemaakt van social media door inzet van Twitter en Facebook.
Door dit succes heb ik besloten om Europe Back to School volgend jaar voort te zetten,
zij het in een ietwat andere vorm. Om meer scholen en gastdocenten de kans te geven
deel te nemen, is mijn voornemen dit project het hele jaar aan scholen aan te bieden.
Hiertoe zal het programma worden onderbracht in het bezoekersprogramma «In gesprek
met BZ» dat voortdurend wordt geëvalueerd en verbeterd.
Dit betekent uiteraard ook dat u heel het volgend jaar (weer) mee kunt doen. Ik zal
u daar regelmatig op attenderen. Het lespakket blijft online staan en is voor een
ieder toegankelijk en vrij in het onderwijs (of elders) te gebruiken. Ik zal dit actief
blijven communiceren.
De staatssecretaris van Buitenlandse Zaken,
H. P. M. Knapen