Artikel I
A.
In het voorstel van wet tot vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Volksgezondheid Welzijn en Sport (XVI)
voor het jaar 2011 wordt departementale begrotingsstaat gewijzigd als volgt (bedragen x € 1 000):
Art. | Omschrijving | Stand van ontwerpbegroting vóór Nota van wijziging | Stand van ontwerpbegroting na Nota van wijziging |
---|
| | Verplichtingen | Uitgaven | Ontvangsten | Verplichtingen | Uitgaven | Ontvangsten |
---|
41 | Volksgezondheid | 678 757 | 686 352 | 13 846 | 678 757 | 686 352 | 10 837 |
42 | Gezondheidszorg | 8 416 346 | 8 471 652 | 122 372 | 8 347 637 | 8 402 943 | 73 226 |
43 | Langdurige zorg | 6 169 534 | 6 202 222 | 0 | 6 124 234 | 6 156 922 | 0 |
99 | Nominaal en onvoorzien | –43 902 | –48 358 | 5 000 | –53 902 | –58 358 | 5 000 |
B.
De (sub-)totaaltellingen in de begrotingsstaat worden met deze wijzigingen in overeenstemming gebracht, met uitzondering van
de (sub)totaaltellingen in de verplichtingenkolom die komen te vervallen.
Toelichting
Algemene toelichting
In deze nota van wijziging worden de begrotingsaanpassingen voor 2011 onder andere voortvloeiend uit het Regeerakkoord in
de onderhavige begroting doorgevoerd, exclusief de beleidsherverkavelingen.
Toelichting bij de departementale begrotingsstaat
Artikel 41 Volksgezondheid
De ontvangsten zijn met € 3 009 000 verlaagd vanwege de ontmanteling van FES-gelden.
Artikel 42 Gezondheidszorg
De verplichtingen en uitgaven zijn met € 7 355 000 verhoogd en de ontvangsten met € 49 146 000 verlaagd vanwege aangepaste
kasritmes als gevolg van de ontmanteling van FES-gelden. Daarnaast zijn de verplichtingen en uitgaven met € 76 064 000 verlaagd
vanwege een bijgestelde raming van de zorgtoeslag.
Artikel 43 Langdurige Zorg
De verplichtingen en uitgaven zijn met € 45 300 000 verlaagd vanwege een bijgestelde raming van de Bijdrage In de Kosten van
Kortingen (BIKK).
Artikel 99 Nominaal en Onvoorzien
De verplichtingen en uitgaven zijn neerwaarts aangepast met € 10 miljoen vanwege een taakstellende bezuiniging op subsidies
van VWS. Deze taakstelling loopt verder op tot € 100 miljoen in 2014 en verder. Hierbij zij opgemerkt dat artikel 99 een technisch
administratief karakter heeft. Op dit artikel worden bijvoorbeeld taakstellingen of extra middelen geplaatst die nog niet
aan de beleidsartikelen zijn toegedeeld.
Voorts zij opgemerkt dat de intensiveringen ten behoeve van het nemen van maatregelen om ouderenmishandeling tegen te gaan
en de intensiveringen ten behoeve van de invoeringskosten bij overheveling dagbesteding en begeleiding naar de Wet maatschappelijke
ondersteuning (Wmo) niet in deze nota zijn opgenomen, omdat deze middelen voorlopig nog op de aanvullende post bij het ministerie
van Financiën staan.
Overig
Abusievelijk zijn in de tabel Geraamde begrotingsuitgaven in artikel 42 projectsubsidies en opdrachten opgenomen waarvoor geen middelen zijn gereserveerd. Het betreft de familievertrouwenspersoon,
suïcidepreventie, NZa Curatieve Zorg, Dwang en Drang ggz en voor de implementatie Wet Ambulance Zorg. Onderstaande bedragen
zijn abusievelijk opgenomen in de tabel en dus niet beschikbaar.
Artikel | Pagina | Projectsubsidie | Bedragen * € 1 000 |
---|
42 | 52 | Familievertrouwenspersoon | 1 080 |
42 | 52 | Suïcidepreventie | 1 330 |
42 | 53 | NZa Curatieve Zorg | 1 000 |
42 | 53 | Dwang en Drang ggz | 125 |
42 | 64 | Implementatie Wet Ambulance Zorg | 400 |
Toelichting mutaties bruto BKZ-uitgaven
Daarnaast zijn er mutaties in het niet amendeerbare deel van de VWS-begroting, namelijk in de bruto BKZ-uitgaven en ontvangsten.
Deze mutaties worden hieronder toegelicht (bedragen * € 1 000 000).
| BKZ uitgaven 2011 vóór Nota van wijziging | BKZ uitgaven 2011 na Nota van wijziging |
---|
Onder verantwoordelijkheid brengen van de ziekenhuissector van bepaalde dure geneesmiddelen | – 50 | 0 |
Geneesmiddelenkader | 0 | – 50 |
Invoering eigen bijdragen tweedelijns GGZ | – 110 | 0 |
Patiëntensturing van tweedelijn naar eerstelijns GGZ | 0 | – 35 |
Onder verantwoordelijkheid brengen van de ziekenhuissector van bepaalde dure geneesmiddelen | 0 | – 25 |
Geneesmiddelenkader n.a.v. uitspraak CBB apothekerstarief | 0 | – 32 |
Geneesmiddelen kader | 0 | – 18 |
Verhogen van de minimale eigen bijdrage AWBZ | – 60 | 0 |
Geneesmiddelenkader | 0 | – 60 |
Het onder de verantwoordelijkheid brengen van de ziekenhuissector van bepaalde dure geneesmiddelen (TNF-alfaremmers) is uitgesteld
naar 01/01/2012. De Tweede Kamer is hierover per brief van 10/09/2010, kenmerk GMT/VDG 3 022 164 geïnformeerd.
Naar aanleiding van debatten met de Tweede Kamer is er een alternatieve tijdelijke dekking gevonden voor de eigen bijdrage
in de tweedelijns GGZ. De Tweede Kamer is hierover per brief van 06/10/2010, kenmerk CZ-FBI 3 026 766 geïnformeerd. Eén van
de dekkingsmaatregelen betreft het onder de verantwoordelijkheid brengen van de ziekenhuissector van de TNF-alfaremmers per
01/07/2011.
Naar aanleiding van debatten met de Tweede Kamer is besloten om de invoering van de verhoging van de minimale eigen bijdrage
in de intramurale AWBZ tot € 400 per maand uit te stellen tot 01/01/2012. De Tweede Kamer is hierover per brief van 13/10/2010,
kenmerk Z/VU 3 028 106 geïnformeerd. De tijdelijke dekking hiervoor is gevonden in het geneesmiddelenkader.
Tot slot merk ik op dat in het Regeerakkoord met betrekking tot de zorguitgaven cure één maatregel is opgenomen die reeds
in 2011 tot een opbrengst leidt. De NZa zal strenger toezien of de uitgaven van verzekeraars conform het verzekerde pakket
(Zvw) zijn. Deze aanpak, gecombineerd met de mogelijkheid van het opleggen van een boete aan verzekeraars in geval van overtreding,
leidt tot een besparing van € 20 miljoen in 2011.
De minister van Volksgezondheid Welzijn en Sport,
E. I. Schippers