32 500 XII Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu (XII) voor het jaar 2011

Nr. 56 BRIEF VAN DE MINISTER EN STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 3 december 2010

Hierbij doen wij u onze reactie toekomen op de door u tijdens de begrotingsbehandeling van Infrastructuur en Milieu op 1 december 2010 ingediende moties en amendementen.

De minister van Infrastructuur en Milieu,

M. H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus

De staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu,

J. J. Atsma

Bijlage amendementen

Per amendement is kort aangegeven wat de strekking hiervan is, waarna ik hier inhoudelijk op in ga en u verzoek hoe hiermee om te gaan.

Amendement 32 500 XII nr. 5 (Slob)

Het amendement wil voor 2011 € 250 000,- onttrekken aan het budget voor kennis luchtvaart en luchthavens en besteden aan de uitvoering van de lange termijnagenda van de Binnenvaartambassadeur, Arie Verberk.

  • Ik heb een groot aantal partijen in en rond de binnenvaart gevraagd om vóór 31 december a.s. hun zienswijze te geven op hoe uitvoering kan worden gegeven aan de aanbevelingen van de Binnenvaartambassadeur, en daarbij ook aan te geven welke rol zij voor zichzelf zien;

  • Na ontvangst van deze reacties zal ik uw Kamer begin 2011 nader berichten over hoe ik samen met andere partijen invulling wil geven aan de aanbevelingen en de daarvoor benodigde uitvoeringsorganisatie. Dan zal ook duidelijk zijn welke middelen hiervoor nodig en beschikbaar zijn.

Ik ontraad het amendement.

Amendement: 32 500 XII nr. 9 (Slob)

Amendement 32 500 A nr. 10 (Slob)

Met deze amendementen wordt de bezuiniging op de BDU voor het jaar 2011 teruggedraaid. Dit biedt de regering de mogelijkheid om uiterlijk voorjaar 2011 met een voorstel te komen voor lange termijnfinanciering voor het regionale openbaar vervoer en hierover te overleggen met de decentrale overheden. Dekking wordt gevonden in het verlagen van de middelen voor hoofdwegen op artikel 12 van het Infrastructuurfonds, welke kan worden bereikt door aanbestedingsmeevallers (Kamerstukken II, 2010/11, 32 500 A, nr. 10).

  • De verlaging van de BDU in 2011 met 30 mln is voor een fors deel het gevolg van het afromen van de jaarlijkse groei van 1,1% van de BDU vanaf 2011. Ingrijpen in de lopende concessies lijkt mij dan ook niet aan de orde;

  • Gezien het beperkte bedrag – 1,5% op het totaal van de BDU, – en de noodzaak dat iedere overheid in deze tijden de broekriem moet aanhalen, acht ik deze taakstelling voor 2011 haalbaar en reëel;

  • Voor de taakstelling op de BDU voor 2012 en verder ben ik in overleg met de decentrale overheden hoe en waar de taakstelling kan worden gerealiseerd. Daarbij zal ik ook de afweging maken waar het rendement van het regionaal OV voor de economie en de bereikbaarheid het grootst is;

  • Het dekkingsvoorstel is niet solide. Ik wil niet op voorhand anticiperen op aanbestedingsmeevallers bij nog te gunnen projecten omdat dit kan leiden tot een budgettekort bij wegenprojecten. In de ramingsystematiek die Rijkswaterstaat hanteert zijn de prijsontwikkelingen van de markt verwerkt en daarmee zijn de ramingen die ik hanteer reëel.

Ik ontraad beide amendementen.

Amendement 32 500 XII nr. 10 (van Tongeren, van Gent)

Dit amendement speelt 50 miljoen euro vrij om de Nederlandse Spoorwegen in staat te stellen alsnog toiletten in te bouwen in het Sprintermaterieel dat nu zonder toiletten rondrijdt en om de nog te bouwen Sprinters alsnog van een toilet te voorzien. De dekking voor het amendement vinden de indieners in de aanbestedingsmeevallers, die het kabinet voorziet bij Prorail. In de toelichting op het Infrastructuurfonds staat dat Prorail heeft aangegeven in de periode 2005 – 2012 een aanbestedingsresultaat te verwachten van 238 miljoen euro. Een deel van dit geld kan richting de NS doorgeschoven worden, zonder het risico minder werk aan het spoor te verrichten dan nodig.

  • Om toiletten in de Sprinters (i.c. Sprinter Light Trains of SLT’s) in te bouwen is een fors bedrag nodig, ruim € 110 mln. Ik heb u over de onderbouwing van dit bedrag voorafgaand aan de begrotingsbehandeling op 30 november 2010 nog een brief gestuurd (kenmerk VenW/BSK-2010/210525);

  • Eerder heb ik ook gemeld dat de optie van toiletten bouwen op ruim 100 stations voordelig is, namelijk circa € 15 mln. Dat kan voor veel reizigers soelaas bieden;

  • ProRail rondt nog dit jaar een verkenning af naar toiletten op stations. Op basis daarvan zal ik u eind januari 2011 nader informeren;

  • De in het amendement genoemde aanbestedingsmeevallers (totaal € 238 miljoen) zijn niet meer beschikbaar. Deze meevallers zijn in 2005, vooruitlopend op de daadwerkelijke realisatie door ProRail, al door het ministerie van Financiën uit de beschikbare middelen voor aanleg van spoor gehaald;

  • Er is wel sprake van een taakstellende opgave voor ProRail waarvan tot op heden 198 mln is gerealiseerd. Tot en tot 2012 moet nog € 40 mln gerealiseerd worden.

  • De € 50 miljoen uit het amendement is daarmee niet gedekt.

Ik ontraad het amendement.

Amendement 32 500 XII nr. 11 (Samsom)

Amendement 32 500 XI nr. 9 (Samsom)

Het amendement op HXII dient via de bestuurlijk nog niet verplichte middelen op artikel 33 als dekking voor het amendement op HXI. Daarmee wordt de derde tender van de SMOM, die is ingetrokken, alsnog geopend waardoor maatschappelijke initiatieven op gebied van duurzaamheid gefinancierd kunnen worden.

  • Het voorstel om de ingetrokken tender SMOM alsnog uit te geven staat haaks op het in het Regeerakkoord opgenomen beleid ten aanzien van het verminderen van subsidies;

  • De middelen op artikel 33 voor externe veiligheid zijn ondermeer nodig voor het aankopen en slopen van woningen en woonboten binnen de veiligheidssloopzone rondom Schiphol en voor de versterking van de uitvoering en handhaving van het externe veiligheidsbeleid en het basisnet vervoer gevaarlijke stoffen over water, weg en spoor;

  • Wanneer deze middelen worden ingezet voor de SMOM, dan wordt hiermee een nieuw budgettair probleem gecreëerd.

Ik ontraad het amendement.

Amendement 32 500 A nr. 13 (De Rouwe)

Amendement 32 500 XII nr. 12 (De Rouwe)

Met dit amendement worden binnen het wegenbudget gelden vrijgemaakt om aan twee kralen uit de N23 een impuls te geven. Uitgangspunt is dat de betrokken provincies een grote meerderheid van de kosten bijdraagt. Deze weg is een belangrijke schakel in het robuust maken van het hoofdwegennet, waarbij ook de verkeersveiligheid een belangrijke doelstelling is. Het gaat hierbij om de Roggebotsluis (€ 10 miljoen) en aansluiting A7 (€ 11,6 miljoen).Dekking wordt gevonden uit de mobiliteitsprojecten rond Amsterdam in het kader Anders Betalen voor Mobiliteit (amendement 32 500 XII nr. 12). Het convenant hiervoor is dit voorjaar opgezegd door verschil van inzicht over de randvoorwaarden, maar de gelden uit de BDU die voor dit project beschikbaar waren gesteld waren voor een deel nog niet herbestemd.

  • Net als het CDA zie ik het belang van die aansluiting;

  • In maart 2010 heeft de toenmalige minister van Verkeer en Waterstaat daarom, mede naar aanleiding van een amendement van de Tweede Kamer, een financiële bijdrage van € 35 miljoen toegekend aan de provincie Noord-Holland voor de aansluitingen van de N23 op de A7;

  • In de financiële bijdrage van € 35 miljoen zit onder meer de aansluiting van de N302 op de A7 bij Hoorn-noord. Deze aansluiting maakt onderdeel uit van het wegvak waarvoor de provincie Noord-Holland nu een nieuwe aanvraag in voorbereiding heeft. Dat is dubbelop;

  • Ik ben van mening dat de regio verder zelf verantwoordelijk is voor de realisatie en financiering van dit regionale project;

  • De dekking vanuit het mobiliteitsproject Amsterdam is niet mogelijk omdat het convenant een juridische verplichting is. Het is niet opgezegd, maar «on hold gezet».

Ik ontraad beide amendementen.

Amendement 32 500 XII nr. 13 (Veldhoven)

De bedoeling van dit amendement is om de versobering van de activiteiten ten behoeve van kaderrichtlijn water (KRW) te temporiseren. Dekking wordt gevonden in artikel 41, «Ondersteuning functioneren» op de begroting van Verkeer en Waterstaat. Achterliggende gedachte hierbij is dat het samenvoegen van de ministeries van Verkeer en Waterstaat en Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieu tot een ministerie voor Infrastructuur en Milieu voldoende besparingen zou moeten opleveren om een korting van circa 5% op deze post bedrijfsvoering te kunnen realiseren in 2011.

  • In het Regeerakkoord is bewust gekozen voor temporisering en versobering van de KRW-uitgaven;

  • Mijn inzet is de maximaal beschikbare periode tot 2027 te benutten om de doelen te realiseren. Tegen 2015 zal ik een nieuwe afweging maken ten aanzien van de verdere realisatie van de doelen, rekening houdend met de toestand van het water op dat moment, de resultaten van het Innovatieprogramma KRW en de financiële situatie dan.

  • Wat betreft de dekking geldt dat dit kabinet al flink bezuinigt op de organisatie van de rijksoverheid zelf. Er wordt hard in eigen vlees gesneden.

  • Een aantal departementen heeft naast de generieke taakstelling ook nog een additionele taakstelling opgelegd gekregen. Dat geldt ook voor I&M. Deze additionele wordt o.a. gemotiveerd door de fusie tussen VROM en VenW;

  • Het tempo van de taakstelling is zo gekozen dat in de eerste jaren rekening gehouden wordt met besparingsverliezen. De baten van de fusie kunnen pas geleidelijk aan worden ingeboekt.

Ik ontraad het amendement.

Amendement 32 500 A nr. 14 (Samsom)

Met dit amendement wordt de temporisering en versobering kaderrichtlijn water ongedaan gemaakt waardoor de doelen voor schoon water alsnog op termijn gehaald kunnen gaan worden. Dekking wordt deels gevonden in het budget voor aanleg hoofdwatersystemen, deels in het artikel Hoofdvaarwegennet (art 15), door temporisering van projecten.

  • In het Regeerakkoord is bewust gekozen voor temporisering en versobering van de KRW-uitgaven. Die wil ik nu niet voor één jaar ongedaan maken door geld weg te halen bij waterveiligheid en vaarwegen;

  • Mijn inzet is de maximaal beschikbare periode tot 2027 te benutten om de doelen te realiseren. Tegen 2015 zal ik een nieuwe afweging maken ten aanzien van de verdere realisatie van de doelen, rekening houdend met de toestand van het water op dat moment, de resultaten van het Innovatieprogramma KRW en de financiële situatie dan.

Ik ontraad het amendement.

Amendement 32 500 A nr. 8 (Bashir)

Dit amendement strekt ertoe om evenveel geld in 2011 te bestemmen voor het reguliere onderhoud aan het spoor als in 2010 het geval was. De dekking van dit amendement wordt gevonden in de vrije ruimte binnen de aanleg en planstudie van het hoofdwegennet.

  • De beschikbare middelen voor onderhoud in 2011 zijn voldoende om de geplande productie van ProRail in 2011 te dekken. Deze productie is in lijn met de productie voor 2010;

  • Dat er toch een verschil bestaat tussen de middelen voor «regulier» onderhoud in 2010 (€ 904 miljoen) en 2011 (€ 620 miljoen) wordt voor het grootste deel verklaard doordat een deel van de subsidie over 2009 pas in 2010 is uitgekeerd en daarnaast in 2011 een efficiencytaakstelling is verwerkt;

  • Een bijstelling van het budget 2011 is daarmee overbodig;

  • Ook de aangegeven dekking is in 2011 niet aanwezig binnen het hoofdwegenprogramma. De «vrije ruimte» binnen aanleg en planstudie van het hoofdwegennet is ná de begrotingsperiode te vinden en is nodig voor het behalen van de ambities van de Nota Mobiliteit. Ik heb u reeds per brief (Kamerstuk 31 305 nr. 180 over «Mobiliteitsbeleid/NMCA) gemeld dat de doelen van de Nota Mobiliteit voor 2020 naar verwachting niet overal zullen worden gehaald.

Ik ontraad het amendement.

Amendement 32 500 A nr. 9 (Slob)

Met dit amendement worden middelen beschikbaar gesteld voor de inbouw van de nieuwe Europese standaard voor treinbeveiliging ERTMS (level 2) in het bestaande materieel. Introductie van ERTMS leidt tot een verschuiving van beveiliging en daarmee van de kosten van de baan naar de trein. Dit amendement biedt een substantiële bijdrage om de inbouw van ERTMS van start te laten gaan. Dekking voor dit amendement wordt gevonden in het reeds beschikbare budget voor reistijdverbetering binnen het spoorbudget van het infrafonds (€ 37,5 mln uit het amendement Van Hijum/Dijksma uit 2006 (30800 A nr. 18) dat is bestemd voor het verbeteren van de reistijd op het spoor en het verhogen van de baanvaksnelheid tot 160 km/uur).

  • Doel was en blijft snelheidsverhoging op geschikte baanvakken;

  • Ik ben daarover in gesprek met de sector, die zoals u weet heeft gekozen voor een oplossing met ATB code 147;

  • Het geld hiervoor komt uit een eerder amendement van uw kamer;

  • Als u in meerderheid vindt dat het te lang duurt en dit nu wil bereiken met ERTMS, zal ik dat met de sector opnemen;

  • Overigens laat dit onverlet dat ik over verdere implementatie van ERTMS wil beslissen aan de hand van een implementatieplan dat in 2013 beschikbaar komt.

Ik laat het oordeel over aan de Kamer.

Bijlage moties

32500XII-14 motie Monasch/Slob

Verzoekt de regering, de krimpregio’s en het oosten en het noorden van het land voluit mee te laten doen bij de prioriteitsstelling voor het MIRT en de verlenging van het lnfrastructuurfonds.

Voor de economische kracht van Nederland zijn de main-, brain- en greenports, en de stedelijke regio's waarin ze liggen, van groot belang. Deze regio's fungeren als motoren van onze welvaart. Wanneer wij investeren in ruimtelijk-economische ontwikkeling, zullen we dat met prioriteit in deze regio's doen. Ook investeringen elders kunnen prioriteit krijgen, voor zover ze direct met deze focus samenhangen, zoals de achterlandverbindingen van onze mainports. Ook bij mogelijke rijkskeuzes op het gebied van verstedelijking zullen wij ons primair op deze regio's richten. Analyses die zijn gedaan in het kader van de MIRT verkenning sleutelprojecten, de MlRT-Gebiedsagenda's en de hoofdlijnen van de Nationale Markt- en Capaciteitsanalyse (NMCA), ondersteunen deze geografische focus. Daarnaast zal in het voorjaar, op basis van de regionale doorrekening van de NMCA, worden aangeven wat de omvang van de knelpunten in de krimpregio’s is. Op basis van de criteria uit het regeerakkoord zullen dan investeringskeuzes worden gemaakt.

Oordeel: de minister verzoekt u de motie aan te houden totdat zij met u hierover van gedachten heeft kunnen wisselen.

32500XII-15 motie Monasch/Verhoeven

Verzoekt de regering het plan rond de aanleg van een A3-(tol)weg door het Groene Hart niet verder te onderzoeken.

De unieke waarden van het Groene Hart staan ook voor ons ministerie als een paal boven water. Vandaar dat er in dit gebied een «ja, mits»-regime geldt als het gaat om nieuwe ontwikkelingen: de kernkwaliteiten van natuur en landschap mogen niet worden aangetast. Dat betekent niet dat er, ook in NMCA-verband gekoppeld aan de verkeerskundige ontwikkeling, niet meer zou mogen worden nagedacht over dit gebied.

Oordeel: ontraden.

32500XII-16 moties Samsom c.s.

Verzoekt de regering om voor 1 januari 2011 een doorgerekend pakket van maatregelen aan de Kamer voor te leggen waarmee de dreigende overschrijding van Europese luchtkwaliteitsnormen per 10 juni 2011 wordt voorkomen.

De staatssecretaris verwijst naar het NSL dat een doorgerekend pakket aan projecten en maatregelen bevat waarmee de normen worden gehaald, in 2011 voor PM10 en in 2015 voor stikstofdioxide, met uitzondering van 130 km en openstellen spitstroken. De jaarlijkse doorrekening (monitoring) dient er toe bij te sturen waar dat nodig blijkt. Het doorrekenen voor 1 januari 2011 heeft derhalve geen toegevoegde waarde en is bovendien technisch onmogelijk.

Het voornemen de snelheid op autosnelwegen te verhogen naar 130 km/u moet binnen de randvoorwaarden van het NSL worden uitgevoerd en mag niet leiden tot overschrijdingen. Mochten er overschrijdingen blijken bij doorrekening, dan moeten daar compenserende maatregelen tegenover gezet worden.

Het stimuleren van Euro VI/6 dient voor het halen van de norm voor stikstofdioxide die geldt op 1 januari 2015 en zal daar zeker effect op hebben.

Op basis van de monitoring van 2010 blijkt dat in de pluimveesector een effectieve aanpak van de grond is gekomen waarmee bedrijfsspecifieke maatregelen worden genomen die de knelpunten tijdig zullen wegnemen. Daarvoor is nu subsidie beschikbaar. Het nieuwe besluit emissies veehouderijen dient er toe te zorgen voor een blijvende verbetering in de sectoren en werkt als prikkel voor bedrijven om nu maatregelen te nemen.

Oordeel: ontraden.

32500XII-17 Motie Samsom

Verzoekt de regering om een actieplan «Einde zwerfafval» op te stellen met daarin voorstellen voor een hogere bijdrage aan het focusprogramma zwerfafval, meer verantwoordelijkheid voor verkooppunten, een slimmere verpakkingsbelasting en hogere maximum boetes.

Het door u gevraagde actieprogramma zwerfafval is al onderdeel van het focusprogramma zwerfafval. Dit programma dat loopt tot en met 2012 wordt uitgevoerd door de VNG en het bedrijfsleven. De staatssecretaris ziet geen reden om hierop aanpassingen te maken.

Oordeel: ontraden.

32500XII-18 Motie Aptroot c.s.

Verzoekt de regering binnen 6 maanden de Kamer een voorstel voor te leggen waarbij de bewaartermijn wordt beperkt tot 4 maanden, tenzij de OV-chipkaart houder zelf kiest voor een langere bewaartermijn.

Door TLS en de vervoerders is in overleg met de Belastingdienst de termijn teruggebracht van zeven naar twee jaar. Reizigers moeten bij het invullen van hun belastingformulier de gegevens van het afgelopen jaar kunnen inzien. Het is een nadeel als de reiziger er elke vier maanden aan moeten denken om een uitdraai te maken en te bewaren. De minister is evenwel bereid om aan consumentenorganisaties te vragen of ze met een kortere bewaartermijn kunnen leven.

Oordeel: de minister verzoekt u de motie aan te houden totdat hun reactie daarop beschikbaar is.

32500XII-19 motie Aptroot/De Mos

Verzoekt de regering om voor een IJmeerbrug Almere-Amsterdam, te gebruiken door openbaar vervoer, (vracht)auto's en fietsers, marktpartijen in een prijsvraag uit te nodigen voorstellen te doen voor ontwerp, aanleg, financiering en exploitatie; verzoekt de regering deze meervoudige studieopdracht, in overleg met betrokken overheden, onder te brengen in een werkmaatschappij Almere-Amsterdam en de uitkomst zo spoedig mogelijk doch uiterlijk voor 1 mei 2011 aan de Kamer voor te leggen.

Er loopt momenteel een Europese aanbesteding naar een OV-verbinding bij het IJmeer. Voorop staat dat de minister daarin een betrouwbare opdrachtgever moet en wil zijn. De minister is bereid om in het kader van de Werkmaatschappij Almere-Amsterdam, met de consortia en de andere overheden in overleg te treden om te bekijken of de wensen van de heer Aptroot kunnen worden meegenomen en zal de motie als zodanig uitvoeren.

Oordeel: ondersteuning van beleid.

32500XII-20 motie Leegte/Haverkamp

Verzoekt de regering zo spoedig mogelijk de CO2-reductiedoelstelling te verbreden naar meer sectoren, zoals de binnenvaart en de luchtvaart;

verzoekt de regering tevens de Kamer te informeren over de stappen die noodzakelijk zijn om over te gaan tot een verdere verhoging van de bijmengverplichting.

De staatssecretaris onderschrijft de door u voorgestelde verbreding van de doelstelling naar sectoren zoals de binnenvaart en luchtvaart, rekening houdend met level playing field en de internationale dimensie. De staatssecretaris zal de Kamer overeenkomstig de motie informeren over de te nemen stappen.

Oordeel: ondersteuning van beleid

32500XII-21 motie Jansen c.s.

Verzoekt de regering om in 2011 te starten met de uitvoering van de motie Polderman, door borging van ruimtelijke claims in het Nationaal Waterplan en het opstellen van een startdocument voor een Rijksbestemmingsplan Noordzee.

Via het Nationaal Waterplan (NWP) is door de staatssecretaris invulling gegeven aan de motie over het Rijksbestemmingsplan voor de Noordzee. Onderdeel van het NWP is een structuurvisie voor de Noordzee waarin een zorgvuldige afweging van alle belangen op de Noordzee heeft plaatsgevonden.

Oordeel: ontraden

32500XII-22 motie Jansen c.s.

Verzoekt de regering om bij de actualisering van de Nota Ruimte, de passage uit de beleidsbrief over de aandacht voor andere regio's uit te werken en aan de Kamer te doen toekomen.

De gevraagde uitwerking zal aan de orde komen in de brieven die de minister EL&I, en BZK zullen opstellen. De minister ziet geen reden om daarop nog met een aanvullende brief te komen. Indien er behoefte is aan specifieke informatie over projecten in de ruimtelijke- en infrastructurele zin kan dit bij het notaoverleg MIRT aan de orde komen.

Oordeel: ondersteuning van beleid.

32500XII-23 Motie Bashir

Verzoekt de regering om TLS op te heffen en alle taken daarvan onder te brengen bij de regering.

Een goed functionerend OV-chipkaartsysteem is van groot belang. Om de besluitvormingsstructuur zo effectief en transparant mogelijk te laten zijn, is de Commissie Meijdam gevraagd om te onderzoeken met welke structuur dit kan worden geborgd. Ook TLS wordt in dit onderzoek betrokken. Het advies van de commissie Meijdam wordt in het voorjaar verwacht. Daarnaast geldt dat het bedrijf TLS is opgericht door OV-bedrijven. Het ligt niet binnen de competentie van de minister om een dergelijk bedrijf op te heffen.

Oordeel: ontraden.

32500XII-24 Motie Bashir

Verzoekt de regering om in de nieuwe concessie voor het hoofdrailnet een toilet in iedere trein verplicht te stellen.

Mijn ambtsvoorganger heeft de Kamer al toegezegd dat in de nieuwe concessie voor het hoofdrailnet een voorschrift zal worden opgenomen dat er in elke Intercity en in stoptreinen waarin meer dan eenderde reizigers langer dan 30 minuten reist een toilet aanwezig moet zijn (Kamerstuk 29 984, nr. 223)

Oordeel: ontraden.

32500XII-25 motie Haverkamp/Jansen

Verzoekt de regering samen met de olie- en gassector het voortouw te nemen om ook deze keten te verduurzamen, in een proces samen met maatschappelijke organisaties, naar analogie van de initiatieven rond biomassa en steenkool.

Als de motie zo mag worden begrepen dat duurzaamheidscriteria worden opgesteld voor deze energiebronnen voorzover het de winning, mijnbouw, transport, et cetera betreft, dan kan de staatssecretaris zich vinden in de motie.

Oordeel: ondersteuning van beleid

32500XII-26 Motie Haverkamp en Leegte

Verzoekt de regering om niet alléén alle creativiteit op departementen te benutten maar bovendien het duurzame potentieel in de samenleving aan te boren en daartoe een actlief beroep te doen op wetenschappers, burgers, organisaties en bedrijven voor suggesties, daartoe als moderne overheid gebruik te maken van een Internetportaal als internetconsultatie.nl, en de Kamer over dit proces adequaat te rapporteren.

Uw motie past binnen de ambitie om de samenleving actief op te roepen om het duurzame potentieel aan te boren.

Oordeel: ondersteuning van beleid

32500XII-27 Motie De Rouwe

Verzoekt de regering de middelen die nog beschikbaar zijn uit de onderuitputting van de tweede tranche binnenhavens, in een nieuwe tranche beschikbaar te stellen voor ligplaatsvoorzieningen voor de binnenvaart op basis van 50% cofinanciering door decentrale overheden.

Vóór het AO Binnenvaart van 19 januari a.s. zal de minister uw Kamer voorstellen doen voor de besteding van het resterende budget voor de subsidieregeling quick wins binnenhavens. Daarbij is de minister bereid voorzieningen voor ligplaatsen op basis van co-financiering te betrekken. Overigens wordt het resterende budget niet op voorhand uitgesloten van de invulling van de subsidietaakstelling uit het Regeerakkoord.

Oordeel: ondersteuning van beleid

32500XII-28 Motie De Rouwe/De Mos

Verzoekt de regering al het mogelijke in het werk te stellen om verschuiving van de aanlegplaats van TESO in Den Helder naar het oosten mogelijk te maken.

In de schriftelijke beantwoording is aangegeven dat eerst beoordeeld moet worden of een oostwaartse verplaatsing van de aanlegvoorziening passend is in relatie tot het Natura 2000-beleid. Indien dat mogelijk is de minister bereid om de gereserveerde onderhoudsgelden voor de steiger elders in Den Helder in te zetten.

Oordeel: ondersteuning van beleid

32500XII-29 Motie De Rouwe/Houwers

Verzoekt de regering deze kabinetsperiode de kansrijke paradigmabreuk (kleinschalige woningbouw) te entameren en te kiezen voor organische groei.

Het idee van organische groei past bij de decentralisatiefilosofie van dit Regeerakkoord en zal daarom worden betrokken bij de actualisatie van de nota Ruimte en de nota Mobiliteit.

Oordeel: ondersteuning van beleid.

32500XII-31 Motie Van Veldhoven c.s.

Verzoekt de regering de versobering van de uitvoering van de Kaderrichtlijn Water terug te draaien en een alternatieve dekking voor deze bezuiniging te vinden om zodoende lokale lastenverzwaringen te voorkomen.

Dit Kabinet kiest, zoals in het Regeerakkoord aangegeven, voor een temporisering en versobering van de Kaderrichtlijn Water. Dit leidt de komende jaren hoofdzakelijk tot een vermindering van de uitvoering van inrichtingsmaatregelen in het hoofdwatersysteem (bijvoorbeeld de aanleg van natuurvriendelijke oevers, nevengeulen, strangen, vispassages). Het verminderen van de uitvoering van deze maatregelen heeft nagenoeg geen invloed op de chemische waterkwaliteit, die bepalend is voor de kosten van zuivering voor drinkwater. Er is dus geen sprake van sterk oplopende kosten voor de drinkwaterbereiding

Oordeel: ontraden.

32500XII-34 Motie Van Veldhoven c.s.

Verzoekt de regering zich in de tussentijd in te spannen voor het aanscherpen van de Europese doelstelling voor CO2 beperking in 202O tot 26%.

De staatssecretaris heeft u in een eerder overleg aangegeven dat de Nederlandse inzet is gericht op het realiseren van de EU-doelstelling 20% CO2 reductie in 2020. Dat is ook in lijn met het regeerakkoord.

Oordeel: ontraden.

32500XII-35 Motie Verhoeven/Monasch

Verzoekt de regering het nog-niet-bestede-geld van de Taskforce Mobiliteitsmanagement te benutten door het te besteden aan mobiliteitsmanagement bij werkgevers en werknemers, zoals bijvoorbeeld de verder geïntensiveerde uitrol van het project Digitale Mobiliteit of de week van Het Nieuwe Werken.

Het bedrag van € 10 mln. is subsidiegeld dat onderdeel is van de taakstellingsopgave. De minister is bereid om, nadat de subsidietaakstelling is verwerkt, te bezien of het resterende bedrag kan worden ingezet voor het vervolg van de Taskforce Mobiliteitsmanagement in het kader van het programma «benutten».

Oordeel: ondersteuning van beleid.

32500XII-36 Motie Verhoeven c.s.

Verzoekt de regering de maatschappelijke rentabiliteit van het perifere OV te berekenen door de samenlevingskosten erin te betrekken en op basis hiervan een minimaal voorzieningenniveau te bepalen en de kamer hierover te informeren.

Het voorzieningenniveau wordt vastgesteld door de decentrale overheden. Zij kopen vervolgens het vervoer in via aanbestedingen, het betreft hier dus geen Rijksverantwoordelijkheid.

Oordeel: ontraden.

32500XII-37 Motie De Mos

Verzoekt de regering er zorg voor te dragen dat de invoering van emissiehandel voor de luchtvaart in 2012 geen nadelige concurrentiepositie dan wel een verslechtering van de netwerkpositie met zich mee brengt voor de Nederlandse

luchtvaart en zodoende het level playing field niet verstoort.

Deze motie past binnen de ambitie om parallel aan de invoering van het Europese ETS, te blijven inzetten in ICAO verband om uiteindelijk tot mondiale emissiehandel voor de luchtvaart te komen.

Oordeel: ondersteuning van beleid.

32500XII-38 Motie Van Tongeren c.s.

Verzoekt de regering bij de uitwerking van de motie Halsema c.s. (32 417, nr. 39) over de ontwikkeling van een integrale visie op de te behalen kabinetsdoelen voor milieu ook specifieke CO2-reductiedoelen voor de sectoren verkeer, landbouw en bebouwde omgeving op te stellen.

In het debat van 27 oktober jl. over de regeringsverklaring is naar aanleiding van de motie Halsema c.s. (32417, nr. 39) aangegeven dat het kabinet al komt met een integrale visie op het behalen van de kabinetsdoelen op het terrein van milieu, natuur en klimaat.

Oordeel: ontraden.

32500XII-39 Motie Van Tongeren c.s.

Verzoekt de regering alle correspondentie, die de regering in de afgelopen vijf jaar met derden gevoerd heeft over de bouw en exploitatie van nieuwe kerncentrales, inclusief verslagen van gesprekken, openbaar te maken en daarbij die correspondentie die bedrijfsgevoelige informatie bevat, vertrouwelijk aan de Kamer ter inzage te leggen.

De drie achtereenvolgende kabinetten hebben in de afgelopen vijf jaar uw Kamer geïnformeerd over dit dossier en dit kabinet zal dat ook blijven doen, opdat uw Kamer haar controlerende taak kan uitvoeren. Zonodig kunt u in het wetgevingsoverleg Begrotingsonderzoek Energie op 6 december a.s. hier nog concrete vragen over stellen aan de minister van EL&I.

Oordeel: ontraden

32500XII-40 Van Tongeren/Bashir

Verzoekt de regering te bewerkstelligen dat de prijsstijgingen in het openbaar vervoer die van de gemiddelde prijsontwikkelingen in het personenverkeer over de weg de komende kabinetsperiode niet overstijgen.

Het koppelen van prijsontwikkelingen tussen OV en de auto vindt de minister niet logisch. Het gaat om verschillende markten en onvergelijkbare grootheden:

  • De gemiddelde prijsontwikkeling voor personenvervoer over de weg wordt bepaald door verschillende factoren, zoals de aanschafprijs, BPM, motorrijtuigenbelasting, opcenten, brandstof (incl. accijnzen), verzekeringen en onderhoud.

  • De maximale tariefstijging voor de beschermde kaartsoorten van de NS is vastgelegd in de vervoerconcessie voor het hoofdrailnet. De tariefstijging is voor de concessieperiode 2005–2015 beperkt tot het inflatieniveau en de gebruiksvergoedingstijging.

  • Voor het stad- en streekvervoer ontstaat er volledige tariefvrijheid voor de decentrale overheden één jaar nadat het Nationaal Vervoersbewijs is «uitgezet». Voor het jaar 2011 zijn de tarieven voor de Nationale Vervoerbewijzen al door de minister vastgesteld. Het inflatieniveau is hierbij referentie. In 2012 zullen de tarieven een regionale aangelegenheid zijn.

Ingrijpen in lopende concessiecontracten (tariefvrijheid stad- en streekvervoer en tariefrestrictie NS) is onmogelijk. Bovendien is sprake van onvergelijkbare gegevens.

Oordeel: ontraden.

32500XII-41 Motie Van Tongeren/Van Veldhoven

Verzoekt de regering om in het kader van haar «Green Deal» elk geval afspraken te maken met kredietverstrekkers over het aanjagen van financiering voor groene projecten

Ook het kabinet is voorstander van het stimuleren van projecten in het kader van «Green Deal». Zij is daarentegen tegenstander van het opleggen van verplichtingen aan kredietverstrekkers. In dat verband verwijst de staatssecretaris naar de brief van de staatssecretaris van Financiën van 12 november 2010 (32504–30).

Oordeel: ontraden.

32500XII-42 Motie Slob c.s.

Verzoekt de regering, met betrokken partijen als ProRail en NS, een nieuwe analyse te maken van de mate van robuustheid van het spoorsysteem (beveiliging, treindienstleiding, stroomvoorziening en reisinformatie) bij verstoringen, inclusief de mogelijkheid voor bijsturing en snel overschakelen op backup systemen; verzoekt de regering tevens in de analyse te betrekken nut en noodzaak van het compartimenteren van de beveiliging van grote spoorknooppunten.

Hierover heeft de minister op 24 november jl. met uw Kamer gesproken. Er liepen al programma’s om de verstoringen aan te pakken. De minister zal partijen vragen deze programma’s nog eens te bezien en daarbij ook het voorstel van het lid Slob te betrekken. Over de resultaten daarvan zal de minister de Kamer informeren.

Oordeel: ondersteuning van beleid.

32500XII-43 Motie Slob c.s.

Verzoekt de regering een masterplan achterlandverbindingen binnenvaart te maken.

De minister zal in overleg treden met de binnenvaartsector om te bekijken waaraan precies behoefte is. Wanneer de bestaande acties niet blijken te voldoen aan die behoeften, zoals de NMCA Sluizen, zal dit samen met de sector worden opgepakt.

Oordeel: ondersteuning van beleid.

32500XII-44 Motie Slob c.s.

Verzoekt de regering, als extra prioriteit voor de komende regeerperiode, een Rentmeesterschapsagenda op te stellen waarin concrete initiatieven op het gebied van duurzaamheid een plaats krijgen.

Zoals in de beleidsagenda is aangegeven, wil de staatssecretaris ook voor toekomstige generaties een goed leven op een gezonde aarde mogelijk maken. Schoon water, schone lucht, schone bodem, voldoende voedsel en energie zijn hiervoor noodzakelijke voorwaarden. De regering werkt hieraan door middel van gericht beleid en concrete acties op het vlak van de green deal. Daarmee wordt een praktische invulling gegeven aan het begrip Rentmeesterschap en is het niet nodig daar separaat een agenda voor op te stellen.

Oordeel: ontraden.

32500XII-45 motie Slob

Verzoekt de regering, voor de zomer van 2011 met een voorstel te komen voor de wijze waarop digitale internetkluizen ingevoerd kunnen worden.

Zoals de voorganger van de minister u eerder (begrotingsbehandeling VenW, 24 november 2009) heeft toegezegd, is de minister in overleg met de Vereniging Verkeersslachtoffers over dit punt. De minister van V&J die beleidsmatig verantwoordelijk is, is daarbij betrokken. Voor de zomer van 2011 zal er een voorstel komen.

Oordeel: ondersteuning beleid

32500XII-46 Motie Dijkgraaf c.s.

Verzoekt de regering om – in overleg met gemeenten en binnenvaartorganisaties – te inventariseren welke overslagplekken thans beschikbaar zijn en welk aantal ten minste behouden dient te blijven, dan wel welke uitbreiding hiervan eventueel nodig is, om het goederenvervoer over water adequaat te kunnen blijven faciliteren, en de Kamer hierover de nader te informeren.

In 2009 is samen met de regio’s een uitgebreide inventarisatie gemaakt van beschikbare en nog benodigde binnenhavens, en andere overslaglocaties. Hierbij zijn door de regio ook de vele laad- en losplekken op lokaal niveau betrokken. Het is overigens een verantwoordelijkheid van decentrale beheerders wat men hiermee doet.

Oordeel: ontraden.

32500XII-47 Motie Dijkgraaf c.s.

Verzoekt de regering om een substantieel deel van de genoemde 500 miljoen euro te investeren in de binnenvaart en de Kamer nader te informeren op welke wijze dit gestalte krijgt.

Het Kabinet kiest er in het Regeerakkoord bewust voor intensiveringsgelden, in te zetten voor in spoor en weg. Tegelijkertijd wordt er wel flink geïnvesteerd in het wegwerken van het achterstallig onderhoud van onze vaarwegen. Zoals ook in de schriftelijke beantwoording aangegeven zal in de toekomst in het kader van het MIRT steeds weer een afweging worden gemaakt tussen investeringen in wegen, spoor en vaarwegen, afhankelijk van de grootste noden.

Oordeel: ontraden

32500XII-48 Dijkgraaf c.s.

Verzoekt de regering convenanten stelselmatig te evalueren op hun effectiviteit, waarbij centraal staat wat convenanten bijdragen ten opzichte van autonome ontwikkelingen.

De minister onderschrijft het belang van goede, kritische evaluaties over de effectiviteit van convenanten. Veel convenanten kennen ook al evaluatiemomenten.

Oordeel: ondersteuning van beleid.

32500XII-49 Ouwehand c.s.

Spreekt uit, dat intensivering van de veehouderij niet de oplossing is voor het aanpakken van klimaatverandering en het realiseren van voedselzekerheid, verzoekt de regering, dienovereenkomstig te handelen in haar klimaatbeleid.

Voedselzekerheid is wereldwijd een groot probleem. In 2050 zal de bevolking gegroeid zijn tot 9 miljard mensen. Om in de noodzakelijke voedselvoorziening te voorzien kan de landbouw een belangrijke rol spelen. Dit kabinet staat voor een veehouderij die dat op een duurzame en verantwoorde wijze doet.

Oordeel: ontraden.

32500XII-50 Motie Ouwehand/Van Tongeren

Verzoekt de regering, een wetswijziging voor te bereiden om het systeem van dierrechten ook na 2015 in stand te houden.

In het AO duurzame veehouderij van 11 november hebben de staatssecretarissen van ELI en I&M toegezegd in het voorjaar van 2011 met een visie op de veehouderij te komen.

Oordeel: ontraden.

32500XII-51 Motie Ouwehand c.s.

Verzoekt de regering, ervoor te zorgen dat er geen onherstelbaar biodiversiteitsverlies optreedt in de Rijkswateren die zijn aangewezen als Natura 2000 gebied.

In de schriftelijke beantwoording op uw vraag in de 1e termijn heeft de staatssecretaris al aangegeven bij de selectie van maatregelen bewust te zoeken naar synergiemogelijkheden. Ook als het gaat om synergie om de Natura 2000 doelen te bereiken. Behoud van biodiversiteit is daarbij uiteraard het uitgangspunt. Ik zie dus geen aanleiding extra inzet hierop te plegen.

Oordeel: ontraden.

32500XII-52 Motie Ouwehand

Verzoekt de regering, te garanderen dat de drinkwatersector en daarmee de consument niet worden geconfronteerd met stijgende kosten voor schoon drinkwater als gevolg van temporisering van de Kaderrichtlijn Water.

De staatssecretaris herkent niet uw constatering dat de drinkwatersector, en daarmee de consument, wordt geconfronteerd met stijgende kosten voor schoon drinkwater als gevolg van temporisering van de Kaderrichtlijn Water (KRW). De temporisering leidt de komende jaren hoofdzakelijk tot een vermindering van de uitvoering van inrichtingsmaatregelen in het hoofdwatersysteem (bijvoorbeeld de aanleg van natuurvriendelijke oevers, nevengeulen, strangen, vispassages). Dit hoeft geen invloed te hebben op de kosten voor de zuivering van drinkwater.

Oordeel: ontraden.

32500XII-53 Motie Ouwehand/Slob

Verzoekt de regering binnen 3 maanden het plan van aanpak elektrische auto’s te actualiseren.

Samen met de collega van EL&I zal, tegelijk met de voortgangsrapportage, een update van het Plan van Aanpak elektrisch rijden worden gemaakt. Het voornemen is om dit in het eerste kwartaal van 2011 naar uw Kamer te sturen.

Oordeel: ondersteuning van beleid.

32500XII-54 Motie Ouwehand/Slob

Verzoekt de regering voor de zomer 2011 te komen met een voorstel voor een vervoersautoriteit voor het hele openbaar vervoer als onafhankelijke beroepsinstantie.

Na het Notaoverleg over de evaluatie van de spoorwetgeving op 12 oktober 2009 heeft de Kamer de motie Van Gent aangenomen (Kamerstuk 31 843 nr. 7) waarin de regering verzocht wordt om ter versterking van het toezicht en de geschilbeslechting op het gebied van spoor extra wettelijke bevoegdheden voor de vervoerskamer van de Nederlandse Mededingingsautoriteit te ontwikkelen. In afwachting van de inwerkingtreding van het onlangs door uw Kamer aangenomen Wetsvoorstel implementatie EU-richtlijnen spoor treedt de IVW tijdelijk op als toezichthouder op de verordening passagiersrechten. Bij de inwerkingtreding van het wetsvoorstel (naar verwachting medio 2011) zal de minister een definitief besluit nemen over dit toezicht en over de invulling/uitvoering van de motie. Zodra het wetsvoorstel in werking is getreden, zal de minister reageren op de motie Van Gent. Als de minister de motie Ouwehand kan beschouwen als ondersteuning van deze planning, neemt zij haar graag over.

Oordeel: ondersteuning van beleid

Naar boven