Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2010-2011 | 32500-H nr. 5 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2010-2011 | 32500-H nr. 5 |
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 19 mei 2011
Hierbij bied ik u, mede namens de minister van Financiën, op grond van art. 94 van de Wet financiën openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba (hierna: Wet FinBES) het Overzicht bijzondere uitkeringen aan.
Op 10-10-’10 hebben de eilanden Bonaire, St. Eustatius en Saba een nieuwe staatsrechtelijke positie binnen het Nederlandse staatsbestel verkregen. Op grond van de Wet FinBES kan aan de openbare lichamen een bijdrage in de vorm van een bijzondere uitkering uit Rijk’s kas worden gedaan ten behoeve van een bepaalde publieke taak. Op grond van artikel 94 van dezelfde wet wordt jaarlijks uiterlijk op de derde woensdag van mei het Overzicht bijzondere uitkeringen aan de Tweede Kamer aangeboden. Dit is het equivalent van het Onderhoudsrapport specifieke uitkeringen dat op grond van de Financiële-verhoudingswet aan u wordt aangeboden. Met deze brief is het de eerste maal dat dit Overzicht bijzondere uitkeringen aan u wordt gezonden.
Net als bij de overige decentrale overheden geeft het Rijk rekenschap van de financiële gevolgen van zijn beleid voor deze openbare lichamen. Hierbij dient het Rijk zich af te vragen welke kosten het beleid met zich mee brengt voor de openbare lichamen. Indien het beleid een kostenaspect heeft dienen de financiële gevolgen met redenen omkleed en met kwantitatieve gegevens gestaafd te zijn.
Het is van groot belang inzicht te krijgen in de wijze waarop deze gevolgen kunnen worden opgevangen. Daarom is geregeld dat de betreffende minister aangeeft via welke bekostigingswijze de gevolgen kunnen worden opgevangen. Mijn collega, de staatssecretaris van Financiën, en ik hebben hierin wettelijk een toetsende rol.
Eén van de mogelijkheden is dat het betreffende departement de openbare lichamen een renteloze lening verstrekt. Als er een sterke relatie is met de ontvanger van de dienst, dan zou er gekozen kunnen worden voor een belastingheffing in de vorm van een recht. Heeft het nieuwe beleid een sterke relatie met de lokale belastingbetaler, dan zou er eerder gekozen worden voor een (verhoging van de) lokale belasting. Is er geen relatie met de lokale belastingbetaler maar is de inzet dat álle belastingbetalers er voor op moeten draaien, dan kan er gekozen worden voor een bijzondere uitkering
met een financiële verantwoordingsplicht voor dat specifieke beleidsdoel dan wel een andere prioritering of een verhoging van de vrije uitkering ten bedrage van de kosten van dat beleidsvoornemen.
Iedere financiële bijdrage van het Rijk aan de openbare lichamen om bepaalde activiteiten uit te voeren is een bijzondere uitkering voor zover die middelen worden verstrekt met het oog op een daarmee te dienen openbaar belang. Voor bijzondere uitkeringen geldt, in tegenstelling tot de vrije uitkering, dat zij voor een bepaald doel worden gegeven. Indien het geld niet wordt besteed aan het voorgeschreven doel of als een doelstelling niet wordt gerealiseerd dan kan het Rijk het geld terugvorderen.
De volgende bijzondere uitkeringen worden in 2011 toegekend:
Het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap kent in 2011 drie bijzondere uitkeringen toe. De eerste betreft een structurele uitkering voor de regionale meld- en coördinatiecentra uit de Wet educatie en beroepsonderwijs BES. Verder kent dit Ministerie een structurele bijzondere uitkering toe op basis van de Wet sociale kanstrajecten jongeren BES en een bijzondere uitkering voor de kosten van de huisvesting van de scholen op de BES op het terrein van de scholen voor primair onderwijs, voortgezet onderwijs, beroepsonderwijs en de instanties die de kinderopvang verzorgen.
In 2011 gaat het om de volgende bedragen:
Totaal – $ |
Totaal – € |
---|---|
$ 115 000 |
€ 80 000 |
Bonaire |
St. Eustatius |
Saba |
Totaal – $ |
Totaal – € |
---|---|---|---|---|
$ 556 000 |
$ 347 500 |
$ 208 500 |
$ 1 112 000 |
€ 800 000 |
Bonaire |
St. Eustatius |
Saba |
Totaal – $ |
Totaal – € |
---|---|---|---|---|
$13 000 000 |
$ 2 900 000 |
$ 7 200 000 |
$ 23 100 000 |
€ 16 632 000 |
Het Ministerie van Veiligheid en Justitie kent een structurele bijzondere uitkering toe op basis van het Kostenbesluit Veiligheidswet BES. Het gaat om een bijdrage in de kosten die voor de openbare lichamen voortvloeien uit de organisatie van de rampenbestrijding en de crisisbeheersing, en uit de brandweerzorg. De hoogte van deze bijzondere uitkering is nog niet bekend. Zodra deze bekend is, zal u hierover geïnformeerd worden.
Mede namens de minister van Financiën,
De minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,
J. P. H. Donner
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-32500-H-5.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.