32 370 Raming der voor de Tweede Kamer in 2011 benodigde uitgaven, alsmede aanwijzing en raming van de ontvangsten

Nr. 1 GELEIDENDE BRIEF

Den Haag, 21 april 2010

Ter voldoening aan het bepaalde bij artikel 10 van het Reglement van Orde bieden wij namens het Presidium de Raming aan van de in het volgende jaar benodigde uitgaven, alsmede die van de in dat jaar te verkrijgen ontvangsten en van de meerjarencijfers. De ramingen zijn bestemd om, na door de Kamer te zijn vastgesteld, aan de regering te worden gezonden ten behoeve van de rijksbegroting voor het jaar 2011. Met het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties heeft, zoals te doen gebruikelijk, op ambtelijk niveau vooroverleg plaatsgevonden. Op basis van de uitkomsten daarvan is de verwachting gerechtigd dat de nu voorliggende Raming in zijn geheel in hoofdstuk IIa zal worden overgenomen.

In deze brief wordt een aantal voorstellen van het Presidium aan u voorgelegd. Hieruit vloeit voort hoe de ondersteuning verbeterd kan worden tegen de achtergrond dat in deze tijd groei geen automatisme meer is en kwaliteit bij de ondersteuning van de Kamer hoog in het vaandel staat. De Tweede Kamer is een organisatie in beweging. De wensen van en eisen aan het parlementaire proces zijn altijd in ontwikkeling. De ambtelijke dienst beweegt mee met die veranderende wensen en eisen om zo een adequate, neutrale en innovatieve ondersteuning te bieden aan Kamerleden.

De Raming is traditioneel van de Kamer voor de Kamer en is geworden tot een parlementaire traditie waarin we niet alleen het geld voor het komende jaar begroten. De Raming is tevens het moment geworden waarop de Kamer terugblikt op het eigen functioneren en wensen voor de toekomst uitspreekt.

Soberheid en terughoudendheid lijken gepast in de huidige financieel-economische situatie. Voor 2010 zijn geen additionele claims ingediend. Wel is geclaimd voor de financiering van het onderzoek naar de kredietcrisis. Het Presidium stelt voor de lijn voor 2011 te handhaven. Dat betekent dat er geen claims worden ingediend voor de ambtelijke artikelen. In 2011 is de personele taakstelling van de Tweede Kamer gerealiseerd. Met het financieren van de aanbevelingen uit de Parlementaire Zelfreflectie binnen de eigen begroting is een groot beroep gedaan op de elasticiteit van de budgetten.

Het Presidium heeft ervoor gekozen het aantal speerpunten te beperken tot drie majeure thema’s. De organisatie kan niet alles doen en ook niet alles tegelijk. Realiteitszin maakt dat de focus komt te liggen op:

  • 1. Uitvoering aanbevelingen uit Parlementaire Zelfreflectie

  • 2. Modernisering audiovisuele faciliteiten

  • 3. Ombuigingen

Daarnaast wordt in 2011 aandacht geschonken aan een aantal zaken die ook in 2009 en 2010 investeringen in tijd en geld met zich mee hebben gebracht en een zekere permanentheid kennen. Dit zijn het vergroten van de transparantie van het parlementaire proces, een betere betrokkenheid bij de Europese Unie, investeren in duurzaamheid, energiebesparing, duurzaam inkopen, de oprichting van het Huis voor democratie en rechtsstaat en de ambitie om meer diversiteit in het personeel te brengen. Onder andere door de ondertekening van het Charter Talent naar de Top.

1 Uitvoering aanbevelingen uit Parlementaire Zelfreflectie

In het proces van parlementaire zelfreflectie kijkt de Tweede Kamer in 2009 van buiten naar binnen. Een kritische blik op het eigen handelen, die leidt tot nieuwe mogelijkheden om verrijkt de toekomst in te gaan. Om de mensen in de samenleving meer te betrekken bij het werk in de Tweede Kamer zijn voorlichting en educatie van groot belang. Beide zijn erop gericht het democratische proces zichtbaar te maken. Het is een breed gedragen ambitie van de Tweede Kamer om de (jonge) burgers bij het parlement te betrekken.

De uitvoering van de aanbevelingen uit het rapport en de besluitvorming hierover zullen ook in 2011 onverkort aandacht krijgen. Er is structureel, dus ook in 2011, geld beschikbaar voor de versterking van de ondersteuning van de fracties, met name gericht op de afhandeling van e-mails. Daarnaast is er aandacht voor het versterken van de onderzoeks- en controlefunctie van de Tweede Kamer. De Kamer heeft in dit verband bovendien de beschikking over een verruimd onderzoeksbudget waardoor het mogelijk is om zeer specialistische kennis die niet direct in de Kamer voorhanden is, eveneens voor dit doel in te zetten. Door met dit budget creatief om te gaan, worden de mogelijkheden van de Kamer vergroot.

De uitvoering van de toekomst- en onderzoeksagenda, een uitkomst van de Parlementaire Zelfreflectie, zal in 2011 verder vorm krijgen. 2010 is het eerste jaar waarin gewerkt wordt met een agenda. In 2011 kunnen de eerste ervaringen worden verwerkt.

Evenals in vorige jaren zal ook in 2011 bijzondere aandacht worden besteed aan het wetgevingsproces en in het bijzonder aan de kwaliteit van de wetgeving. Niet alleen bij de indiening van amendementen en initiatiefvoorstellen maar ook bij de indiening van initiatiefnota’s kunnen leden worden ondersteund en begeleid (tot aan de stemming) door medewerkers van het Bureau Wetgeving. Onze juristen kunnen bovendien worden ingezet als de Kamer het instrument van de beknopte dan wel uitgebreide wetgevingsrapporten wil intensiveren.

2 Modernisering audiovisuele faciliteiten

De audiovisuele voorzieningen in de Tweede Kamer dateren uit de tijd van de oplevering van de nieuwbouw in 1992. Indien de Tweede Kamer in de toekomst het instrument «beeld en geluid» volledig wil blijven benutten, is een inhaalslag noodzakelijk, zo is ook gebleken uit een technische scan van de huidige audiovisuele infrastructuur en faciliteiten. De audiovisuele faciliteiten moeten bijdragen aan het toegankelijk maken van het parlement voor burgers en andere geïnteresseerde gebruikers en moeten de faciliteiten die ten dienste staan van leden en fracties versterken.

In 2011 zal daarom geïnvesteerd moeten worden in het ontsluiten van alle openbare vergaderzalen. Daarbij zal uitzending via internet voor al deze zalen mogelijk moeten worden gemaakt. Eveneens zal worden geïnvesteerd in het installeren van videoconferencing.

3 Ombuigingen

Na een Kamerbreed onderzoek in 2008 naar de doelmatigheid van de werkorganisatie is duidelijk geworden dat de Tweede Kamer een efficiënte organisatie is. Desondanks heeft het MT gerichte acties in gang gezet om doelmatige en efficiënte inzet van medewerkers te bevorderen met een daarop afgestemd beloningsbeleid, zonder de aandacht voor de motivatie, het werkplezier en het welzijn van de medewerkers te veronachtzamen. De ambtelijke organisatie werkt aan de realisatie van een personele taakstelling en gaat ervan uit dat deze voor 2011 is gerealiseerd. Tegelijkertijd is duidelijk dat de overheid financieel zware tijden in het vooruitzicht heeft. Of en in welke mate eventuele nieuwe ombuigingen de Kamerorganisatie en mogelijk de fracties zullen raken, is nog niet bekend. Toch is het zinvol om nu al te anticiperen op komende ontwikkelingen. Dit gebeurt langs twee lijnen. Ten eerste worden geen additionele financiële claims voorgesteld. Ten tweede toetst het MT bij iedere vacature of en onder welke voorwaarden deze vervuld wordt.

Naast de bovengenoemde speerpunten die specifiek zijn voor 2011 is er een aantal aandachtspunten met een zekere permanentheid. Het betreft de volgende zaken:

Vergroten transparantie parlementaire proces

De Kamer wil digitaal inzicht geven in het parlementaire proces vanuit haar rol als medewetgever en controleur, zowel voor Kamerleden als burgers. De informatie uit en over het proces moet objectief, betrouwbaar, volledig, actueel en toegankelijk zijn. Dit betekent dat ook in 2011 de informatiesystemen op projectmatige wijze verder worden ontwikkeld. Informatie moet duurzaam worden opgeslagen. De ontsluiting van en samenhang tussen de informatie in zowel tekst, beeld als geluid wordt met behulp van innovatieve technologieën verder gerealiseerd. In 2011 worden de presentatiesystemen, met name internet en intranet, verder ontwikkeld. De beschikbaarheid van informatie wordt geoptimaliseerd door effectieve gegevensuitwisseling. Bij de informatisering staat de aansluiting met de bedrijfsprocessen centraal.

Het op orde houden en continu vernieuwen van de IT-infrastructuur is een terugkerend aandachtspunt. De infrastructuur is voorwaardelijk voor een samenhangende informatievoorziening. Informatisering en automatisering en de presentatie daarvan zijn onlosmakelijk aan elkaar verbonden.

EU-betrokkenheid

De inwerkingtreding van het EU Verdrag van Lissabon in 2010 moet tot een grotere rol voor nationale parlementen leiden (onder meer via de zogenaamde gele/oranje-kaartprocedure) en daarmee extra inzet vergen van de permanente vertegenwoordiging van de Staten-Generaal in Brussel en de ondersteuning van de commissies.

In 2010 is ook het parlementair behandelvoorbehoud ingevoerd, een nieuw instrument waarbij de Kamer op een meer gestructureerde wijze nieuwe EU-voorstellen zal beoordelen en indien nodig ook in overleg met de regering zal treden.

In juni 2009 is een tussentijdse evaluatie opgesteld over de gekozen opzet van versterkte EU-ondersteuning door toevoeging van commissieadviseurs aan de bestaande organisatie, zoals die sinds zomer 2007 bestaat. Uiterlijk in het vroege voorjaar van 2011 is een definitieve evaluatie van het project voorzien.

Duurzaamheid/Energiebesparing/Duurzaam inkopen

De Tweede Kamer heeft zich verbonden aan de rijksbrede doelstelling om in 2010 duurzaam in te kopen. Het Restaurantbedrijf biedt de bewoners en gasten van de Tweede Kamer de gelegenheid om iedere dag zo verantwoord mogelijk te eten. Op het gebied van energiebesparing worden nieuwe, energiezuinige technieken toegepast. Duurzaamheid is voor de Tweede Kamerorganisatie méér dan een populair thema. In 2010 is 20 procent van de door het Restaurantbedrijf verwerkte producten biologisch geteeld. Dat percentage stijgt de komende jaren. Gefaseerd wordt alle verlichting vervangen door energiezuinige armaturen. In 2011 wordt deze lijn gecontinueerd. Duurzaamheid blijft een belangrijk thema mede ter uitvoering van de motie-Duyvendak (30 996, nr. 20).

De oprichting van het Huis voor democratie en rechtsstaat

De Tweede Kamer participeert in de oprichting van het Huis, waarbij de Kamer zowel inhoudelijk als met concrete producten betrokken is. Bij de Raming 2009 heeft de Kamer besloten tot een structurele bijdrage van de kant van de Tweede Kamer. Deze bijdrage zal bij gelegenheid structureel worden overgeboekt naar de begroting van het ministerie van BZK. De opening van het Huis is voorzien voor 2015.

Charter Talent naar de Top

De ambtelijke organisatie heeft zich verplicht om meer diversiteit in de organisatie te brengen, onder meer door meer vrouwen te benoemen in leidinggevende functies. Voor 2011 is de ambitie om ten minste vijf vrouwelijke diensthoofden te hebben.

De Voorzitter,

Verbeet

De Griffier,

Biesheuvel-Vermeijden

Naar boven