32 264 Wijziging van de Wet op de kansspelen in verband met de instelling van de kansspelautoriteit

Nr. 10 AMENDEMENT VAN HET LID BOUWMEESTER

Ontvangen 6 september 2011

De ondergetekende stelt het volgende amendement voor:

In artikel I, onderdeel C, wordt artikel 4a als volgt gewijzigd:

1. Na het tweede lid wordt een lid 2a ingevoegd, luidende:

  • 2a. Onder zorgvuldige en evenwichtige wervings- en reclameactiviteiten als bedoeld in het tweede lid wordt in ieder geval verstaan dat:

    • a. wervings- en reclameactiviteiten niet samengaan met wervings- en reclameactiviteiten voor andere diensten of producten dan kansspelen;

    • b. bij de wervings- of reclameactiviteiten wordt gewezen op de risico’s van onmatige deelneming aan kansspelen; en,

    • c. wervings- en reclameactiviteiten niet zijn gericht op individuele personen, tenzij die hiermee zelf eerder schriftelijk hebben ingestemd.

2. In het derde lid wordt de zinsnede «kunnen regels worden gesteld» vervangen door «worden regels gesteld» en wordt «eerste en tweede lid» vervangen door: eerste lid, tweede lid en lid 2a.

3. Het vierde lid, aanhef, komt te luiden:

  • 4. De regels, bedoeld in het derde lid, hebben onder meer betrekking op:.

4. In het vierde lid, onderdeel c, wordt de zinsnede «en de tijdsduur» vervangen door: , de tijdsduur en het tijdstip.

Toelichting

Dit amendement strekt ertoe enige verduidelijking aan te brengen in het voorgestelde artikel 4a met betrekking tot reclame afkomstig van vergunninghouders voor kansspelen. Indiener meent dat dit artikel te vrijblijvend is geformuleerd en stelt om die reden voor de kan-bepalingen uit het derde en vierde lid te schrappen. Op deze wijze wordt de regering verplicht tot het stellen van regels met betrekking tot dit onderwerp.

Het eerste onderdeel van het amendement ziet op een nadere duiding van het begrip zorgvuldige en evenwichtige wervings- en reclameactiviteiten. Indiener is van mening dat de reclame met betrekking tot kansspelen niet mag samengaan met het aanbieden van andere diensten of producten en dat het subject van de reclame moet worden gewezen op de risico’s en gevaren van kansspelen, zoals verslaving. Ook stelt indiener voor dat reclame voor kansspelen niet mag worden gecombineerd met reclame voor andere diensten of producten van dezelfde vergunninghouder en dat persoonlijk gerichte reclame per post, per sms of e-mail afhankelijk wordt gemaakt van de voorafgaande toestemming van de adressaat. Ongeadresseerde reclame dient niet te worden opgevat als een reclameactiviteit die is gericht op individuele personen. Dergelijke reclame is gericht op een groep van personen. Derhalve is de bepaling dat wervings- en reclameactiviteiten niet mogen worden gericht op individuele personen, tenzij die hiermee zelf eerder schriftelijk hebben ingestemd, niet van toepassing voor ongeadresseerde reclame.

Bouwmeester

Naar boven