Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 12 april 2013
Op 1 juli 2012 is SWUNG (Samen Werken Uitvoering Nieuw Geluidbeleid) van kracht geworden.
Geluid van rijkswegen en spoor is daarmee gebonden aan grenzen om omwonenden tegen
geluidoverlast te beschermen. Hierdoor zijn er wettelijke normen voor de hoeveelheid
geluid die het verkeer op weg of spoor maximaal mag produceren. Deze norm wordt een
geluidproductieplafond genoemd. In de wet is vastgelegd dat het geluid niet onbeheerst
mag toenemen. Op ongeveer 60.000 punten langs de weg en ongeveer 60.000 langs het
spoor (zogenaamde referentiepunten) is met de geluidproductieplafonds de maximaal
toegestane hoeveelheid geluid vastgelegd. Dit is gedaan door gebruik te maken van
brongegevens, zoals informatie over het soort wegdek en intensiteiten.
Al deze gegevens zijn opgenomen in de zogenaamde geluidsregisters, die met de grootste
zorg zijn samengesteld op basis van een grote hoeveelheid bestaande data. De instelling
van deze registers is de eerste gelegenheid dat een dergelijk grote diversiteit aan
(geluid)gegevens bijeengebracht is. De beheerders van de registers werken voortdurend
aan de verbetering van de gegevensbestanden. Dat dergelijke complexe gegevensbestanden
onvolkomenheden bevatten is niet te voorkomen. Zo is medio 2012 al een aantal onvolkomenheden
hersteld. U bent daarover toen per brief geïnformeerd1.
Met deze brief informeer ik u, mede namens de minister van Infrastructuur en Milieu,
over de uitgevoerde analyse, het herstel, de consequenties en het vervolg.
Analyse
Na een (nieuwe) analyse eind 2012 van de registers spoor en rijkswegen door ProRail,
Rijkswaterstaat en externe bureaus zijn verschillende soorten onvolkomenheden naar
voren gekomen. Het betreft onder meer verbeterde gegevens op het gebied van aantallen
wagons per trein, hoogtegegevens van de weg, snelheden in bochten, type asfalt en
afmetingen of locaties van geluidschermen. De aanpassingen van het register op basis
van deze gegevens hebben overigens niet altijd een directe doorwerking in geluidproductieplafonds.
Herstel
Onvolkomenheden in de registers kunnen mogelijk geleid hebben tot onjuiste (te hoge
of te lage) vaststelling van geluidproductieplafonds. Daarom en om te voorkomen dat
er onjuiste gegevens in de geluidregisters staan, dienen de registers hersteld te
worden. Begin 2013 is gestart met het herstel van de registers. Vervolgens dient een
besluitvormingsprocedure doorlopen te worden om de gegevens in de registers te wijzigen.
De wijzigingen zullen in mei 2013 worden gepubliceerd.
Consequenties en vervolg
Op een beperkt aantal lopende tracéprocedures (A7 Zuidelijke Ringweg Groningen, A7/A8
Purmerend – Coentunnel, A1 Apeldoorn Zuid – Beekbergen en de N35 Zwolle – Wythmen)
werkt dit vertragend, maar mogelijk heeft dit geen extra effect vanwege de noodzakelijke
aanpassing van mijlpalen door de bezuinigingen. Over de gevolgen van het herstel van
het geluidregister voor de planning van projecten zal ik u voor de zomer informeren.
Vanzelfsprekend zal ik er alles aan doen om de tijdsconsequenties zo beperkt mogelijk
te houden.
De onvolkomenheden in het geluidregister spoor hebben voor zover nu bekend geen consequenties
voor spoorwegprojecten en hebben ook geen invloed op de huidige dienstregeling.
Ook voor (ruimtelijke) projecten van derden kunnen er consequenties zijn. Na interne
consultatie zijn mij geen projecten van derden bekend die mogelijk moeten wachten
totdat het register hersteld is. Op de websites van beide registers wordt gewezen
op de onvolkomenheden die de gegevens op dit moment nog kunnen bevatten. Voor vragen
daarover en voor informatie over eventuele consequenties wordt de bezoeker verwezen
naar de geluidloketten voor spoor of weg.
De staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu,
W.J. Mansveld