32 222 XVII
Wijziging van de begrotingsstaat van de begroting voor Jeugd en Gezin (XVII) voor het jaar 2009 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota)

nr. 2
MEMORIE VAN TOELICHTING NAJAARSNOTA

A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL

Wetsartikel 1 tot en met 3

De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Compatibiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om de begrotingsstaat van de begroting voor Jeugd en Gezin voor het jaar 2009 te wijzigen.

De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zogenoemde begrotingstoelichting).

De minister voor Jeugd en Gezin,

A. Rouvoet

B. BEGROTINGSTOELICHTING

1. LEESWIJZER

In deze suppletore begroting zijn de wijzigingen van de begroting 2009 voor Jeugd en Gezin opgenomen. De gepresenteerde cijfers sluiten aan bij de Najaarsnota 2009, die de Minister van Financiën aan de Tweede Kamer aanbiedt.

Om de leesbaarheid van de toelichting op de beleidsartikelen te bevorderen zijn de volgende criteria voor het toelichten van wijzigingen van de begroting toegepast:

1. Naast de beleidsmatig relevante mutaties worden de mutaties toegelicht als het hiermee gepaard gaande bedrag voor de programma-uitgaven op doelstellingsniveau hoger is dan 3% van de vastgestelde begroting of groter dan € 3 miljoen.

2. Mutaties die afzonderlijk lager zijn dan deze criteria en/of die betrekking hebben op interne verrekeningen binnen de administratie van Jeugd en Gezin, staan gesaldeerd toegelicht met de algemene tekst Overige mutaties. Hierdoor kan dat saldo uiteindelijk hoger zijn dan de bovengenoemde normen.

3. Voor wat betreft de verplichtingenmutaties wordt per artikel enkel het saldo weergegeven.

Paragraaf 2 bestaat uit een artikelsgewijze toelichting.

In paragraaf 3 is een lijst met instellingen en maximumbedragen voor 2009 ten aanzien van de incidentele middelen die beschikbaar zijn gesteld voor de bouwimpuls jeugdzorg opgenomen. In de eerste suppletore begroting 2010 volgen de bedragen voor 2010.

Tijdens de behandeling van de 1e suppletore begroting 2009 zijn geen amendementen of moties aangenomen.

2. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING

Beleidsartikel 1 Gezin en Inkomen

1.1 Algemene doelstelling

Gezinnen ontvangen een financiële tegemoetkoming in de kosten van het opvoeden en het onderhouden van kinderen.

1.2 Budgettaire gevolgen van beleid

(bedragen x € 1 000)

 Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting Stand 1e suppletore begrotingMutaties 2e suppletore begroting Stand 2e suppletore begroting
 1 2 3 4 = 2 + 3
Verplichtingen4 267 3914 401 39121 3924 422 783
     
Uitgaven4 267 3914 401 39121 3924 422 783
     
Programma-uitgaven4 267 3914 401 39121 3924 422 783
1. Financiële tegemoetkoming in de kosten van kinderen 4 267 3914 401 391 21 392 4 422 783
     
Ontvangsten2722727 1567 428

1.3.1 Financiële tegemoetkoming in de kosten van kinderen

Stand 1e suppletore begroting (bedragen x € 1 000)4 401 391
Mutaties 2e suppletore begroting: 
1. Indexatie Algemene Kinderbijslagwet (AKW) 2009. 15 772
2. Als het gevolg van het actualiseren van de raming voor AKW-toekenning met terugwerkende kracht over 2009 wordt de AKW-raming opwaarts bijgesteld.24 000
3. Indexatie Wet Kindgebonden budget (WKB) 2009.17 464
4. Op basis van realisaties van de Belastingdienst wordt de raming voor de WKB-bevoorschotting voor geheel 2009 neerwaarts aangepast. – 35 000
5. Overige mutaties– 844
Stand 2e suppletore begroting 4 422 783

1.3.2 Toelichting ontvangsten

Stand 1e suppletore begroting (bedragen x € 1 000)272
Mutaties 2e suppletore begroting: 
1. Op basis van de nadere afrekening AKW 2008 betaalt de Sociale Verzekeringsbank (SVB) circa € 7,2 terug aan Jeugd en Gezin. 7 156
Stand 2e suppletore begroting7 428

Beleidsartikel 2 Gezond opgroeien

2.1 Algemene doelstelling

Kinderen groeien lichamelijk en geestelijk gezond op.

2.2 Budgettaire gevolgen van beleid

(bedragen x € 1 000)

 Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting Stand 1e suppletore begrotingMutaties 2e suppletore begroting Stand 2e suppletore begroting
 1 2 3 4 = 2 + 3
Verplichtingen58 60863 45313 54376 996
     
Uitgaven348 179355 307– 5 916349 391
     
Programma-uitgaven348 179355 307– 5 916349 391
1. Kinderen en hun ouders/verzorgers krijgen laagdrempelige ondersteuning bij het opgroeien, opvoeden en verzorgen. 329 918 335 809 461336 270
2. Kinderen hebben een gezonde leefstijl en zijn actief en positief betrokken bij hun leefomgeving. 18 26119 498 – 6 377 13 121
     
Ontvangsten1 5456 68706 687

2.3 Operationele doelstellingen

Er zijn 2 operationele doelstellingen op dit beleidsartikel:

1. Kinderen en hun ouders/verzorgers krijgen laagdrempelige ondersteuning bij het opgroeien, opvoeden en verzorgen;

2. Kinderen hebben een gezonde leefstijl en zijn actief en positief betrokken bij hun leefomgeving.

Kinderen en hun ouders/verzorgers krijgen laagdrempelige ondersteuning bij het opgroeien, opvoeden en verzorgen

Stand 1e suppletore begroting (bedragen x € 1 000)335 809
Mutaties 2e suppletore begroting: 
1. Loonbijstelling 2009 8 856
2. Een deel van de stimuleringsenvelop jeugdwerkloosheid slaat neer op de Jeugd en Gezin-begroting; dit bedrag is bestemd voor het ontwikkelen van plusvoorzieningen voor overbelaste jongeren en het project MKB/MOgroep jeugdzorg (MKB: Midden-en Kleinbedrijf; MO: Maatschappelijke Ondernemersgroep). 17 500
3. Overboeking naar het ministerie van Onderwijs Cultuur en Wetenschap bestemd voor het ontwikkelen van plusvoorzieningen voor overbelaste jongeren. – 15 000
4. Overboeking naar het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (Gemeentefonds) in verband met de invoering van het digitaal dossier Jeugdgezondheidszorg/Elektronisch Kinddossier (EKD).– 2 000
5. Jeugd en Gezin heeft in het kader van de stimuleringsenveloppe jeugdwerkloosheid middelen in 2009 en 2010 beschikbaar gekregen voor landelijke voorbeeldprojecten (o.a. MKB/MO-groep). De zwaarte van uitvoering van deze projecten blijkt evenwel in 2010 te liggen, waardoor in in 2009 slechts een beperkt deel van het beschikbare budget tot besteding komt. – 2 000
6. Overige mutaties– 6 895
Stand 2e suppletore begroting 336 270

2.3.2 Kinderen hebben een gezonde leefstijl en zijn actief en positief betrokken bij hun leefomgeving

Stand 1e suppletore begroting (bedragen x € 1 000)19 498
Mutaties 2e suppletore begroting: 
1. Overboeking naar het ministerie van Volksgezondheid Welzijn en Sport (VWS) in verband met projecten vrijwilligerswerk. De motie Slob heeft hiervoor middelen vrijgemaakt op de begroting van Jeugd en Gezin. Uitvoering van deze projecten vindt plaats door ZonMw. – 4 100
2. Overboeking naar het ministerie van VWS in verband met een bijdrage aan de campagne tegen alcoholgebruik door kinderen. – 1 000
3. Overige mutaties – 1 277
Stand 2e suppletore begroting13 121

Beleidsartikel 3 Zorg en bescherming

3.1 Algemene doelstelling

Kinderen die ernstig in hun ontwikkeling worden bedreigd, krijgen zorg en worden, indien nodig, in bescherming genomen, zodat zij veilig kunnen opgroeien en zich kunnen ontwikkelen tot zelfstandige burgers.

3.2 Budgettaire gevolgen van beleid

(bedragen x € 1 000)

 Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting Stand 1e suppletore begrotingMutaties 2e suppletore begroting Stand 2e suppletore begroting
 1 2 3 4 = 2 + 3
Verplichtingen1 606 7441 825 005142 3381 967 343
     
Uitgaven1 606 7441 637 85267 8681 705 720
     
Programma-uitgaven1 606 7441 637 85267 8681 705 720
1. Tijdig effectieve hulp bij een zorgaanbieder 1 229 557 1 246 10661 679 1 307 785
2. Snelle inzet van de meest adequate dwangmiddelen 372 437 386 123 6 689 392 812
3. Campussen 4 750 5 623 – 500 5 123
     
Ontvangsten11 69812 39827412 672

3.3 Operationele doelstellingen

Er zijn 3 operationele doelstellingen op dit beleidsartikel:

1. Tijdig effectieve hulp bij een zorgaanbieder;

2. Snelle inzet van de meest adequate dwangmiddelen;

3. Campussen.

3.3.1 Tijdig effectieve hulp bij een zorgaanbieder

Stand 1e suppletore begroting (bedragen x € 1 000)1 246 106
Mutaties 2e suppletore begroting: 
1. Loonbijstelling 2009 33 619
2. Bouwimpuls Jeugdzorginstellingen (zie paragraaf 3 voor toelichting) 25 000
3. Overige mutaties 3 060
Stand 2e suppletore begroting 1 307 785

3.3.2 Snelle inzet van de meest adequate hulpmiddelen

Stand 1e suppletore begroting (bedragen x € 1 000)386 123
Mutaties 2e suppletore begroting: 
1. Er treedt onderuitputting op bij de jeugdbescherming omdat de groei in 2009 lager uitvalt dan geraamd.– 5 000
2. Loonbijstelling 2009 7 481
3. Overige mutaties 4 208
Stand 2e suppletore begroting 392 812

3.3.3 Campussen

Stand 1e suppletore begroting (bedragen x € 1 000)5 623
Mutaties 2e suppletore begroting: 
1. Een deel van de stimuleringsenvelop jeugdwerkloosheid slaat neer op de Jeugd en Gezin-begroting; dit bedrag is bestemd voor het Internaat voor Veiligheid en Vakmanschap. 500
2. Er is in 2009 minder uitgegeven aan campussen dan eerder verwacht, onder andere omdat één campus niet is doorgegaan. Daarnaast zal een geplande conferentie worden doorgeschoven naar 2010.– 1 000
3. Overige mutaties 0
Stand 2e suppletore begroting 5 123

3.3.4 Toelichting ontvangsten

Stand 1e suppletore begroting (bedragen x € 1 000)12 398
Mutaties 2e suppletore begroting: 
1. Overige mutaties 274
Stand 2e suppletore begroting 12 672

Niet-beleidsartikel 98: Algemeen

98.1 Algemeen

Hieronder valt de verzameluitkering Jeugd en Gezin. Deze bevat de uitkering van bestuurskosten aan de drie grootstedelijke regio’s, namelijk de stadsregio Amsterdam, het stadsgewest Haaglanden en de stadsregio Rotterdam.

98.2 Budgettaire gevolgen van beleid

(bedragen x € 1 000)

 Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting Stand 1e suppletore begrotingMutaties 2e suppletore begroting Stand 2e suppletore begroting
 1 2 3 4 = 2 + 3
Verplichtingen3003008308
     
Uitgaven3003008308
     
Programma-uitgaven3003008308
1. Verzameluitkering Jeugd en Gezin 300 3008 308

98.3 Toelichting mutaties 2e suppletore begroting:

Stand 1e suppletore begroting (bedragen x € 1 000)300
Mutaties 2e suppletore begroting: 
1. Loonbijstelling 2009 8
Stand 2e suppletore begroting 308

99.1 Niet-beleidsartikel 99 Nominaal en Onvoorzien

Dit is een technisch, administratief artikel, waarop middelen voor de loon- en prijsbijstelling worden geparkeerd voordat ze worden overgeheveld naar de desbetreffende beleidsartikelen. Ook worden hierop de onvoorziene uitgaven geraamd. Daarnaast worden op dit artikel de taakstellingen geboekt, voordat deze verder worden verdeeld over de beleidsartikelen.

99.2 Budgettaire gevolgen van beleid

(bedragen x € 1 000)

 Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting Stand 1e suppletore begrotingMutaties 2e suppletore begroting Stand 2e suppletore begroting
 1 2 3 4 = 2 + 3
Verplichtingen– 77660 139– 60 1390
     
Uitgaven– 77660 139– 60 1390
     
Programma-uitgaven– 77660 139– 60 1390
1 – Loonbijstelling2 216 52 907 – 52 907 0
2 – Prijsbijstelling0 7 232 – 7 232 0
3 – Onvoorzien 0 00 0
4 – Taakstelling – 2 992 0 00

99.3 Toelichting mutaties 2e suppletore begroting:

99.3.1 Loonbijstelling

Stand 1e suppletore begroting (bedragen x € 1 000)52 907
Mutaties 2e suppletore begroting: 
1. Uitdelen loonbijstelling 2009 aan beleidsartikelen – 52 907
Stand 2e suppletore begroting0

99.3.2 Prijsbijstelling

Stand 1e suppletore begroting (bedragen x € 1 000)7 232
Mutaties 2e suppletore begroting: 
1. Uitdelen prijsbijstelling 2009 aan beleidsartikelen – 4 647
2. Vrijval restant prijsbijstelling 2009 – 2 585
Stand 2e suppletore begroting0

99.3.3 Onvoorzien

Stand 1e suppletore begroting (bedragen x € 1 000)0
Mutaties 2e suppletore begroting: 
1. Geen mutaties 0
Stand 2e suppletore begroting 0

99.3.4 Taakstelling

Stand 1e suppletore begroting (bedragen x € 1 000)0
Mutaties 2e suppletore begroting: 
1. Geen mutaties 0
Stand 2e suppletore begroting 0

3. Stimuleringsmaatregel bouw en onderhoud jeugdzorginstellingen

In het aanvullende beleidsakkoord 2009–2015 van het kabinet is een reeks van maatregelen opgenomen om de economische ontwikkeling in 2009 en 2010 te stimuleren.

Daarbij zijn incidentele middelen beschikbaar gekomen voor bouw en onderhoud van jeugdzorginstellingen. Het gaat in totaal om € 80 miljoen, te verdelen over de jaren 2009 en 2010. Van dit bedrag is € 70 miljoen bestemd voor de provinciaal gefinancierde jeugdzorg en € 10 miljoen voor de gesloten jeugdzorg.

Om deze eenmalige, tijdelijke impuls zo snel en zo gericht mogelijk (temporary, timely and targeted) effect te laten hebben, worden de jeugdzorginstellingen rechtstreeks gesubsidieerd op grond van de Begrotingswet. In deze tweede suppletoire begroting 2009 is een lijst met instellingen en maximumbedragen voor 2009 opgenomen. In de eerste suppletore begroting 2010 volgen de bedragen voor 2010.

De incidentele middelen die beschikbaar zijn voor de bouwimpuls jeugdzorg, zijn als subsidieplafond gehanteerd. Voor het bepalen van de volgorde waarin de subsidieaanvragen gehonoreerd werden, zijn van tevoren beleidsprioriteiten aangebracht voor de provinciaal gefinancierde jeugdzorg en voor de gesloten jeugdzorg is na beschouwing van alle aanvragen het beleid aangescherpt tot drie type projecten. De subsidies zijn verleend met vermelding van de verplichtingen van de subsidieontvanger. Deze verplichtingen zijn zoveel als mogelijk ontleend aan de Subsidieregeling VWS-subsidies.

Naam instellingBedrag in €
Provinciaal gefinancierd 
Stichting Jeugdhulp Friesland 966 965
Stichting Trajectum Novum1 086 944
Mutsaersstichting 604 451
Stichting Horizon instelling voor Jeugdzorg En Onderwijs 24 680
Stichting Parlan Specialisten in Kinder En Jongerenzorg393 670
Stichting Jeugdhulpverlening Flevoland 699 729
Stichting Gereformeerd Jeugdwelzijn 205 000
Stichting Altra 160 155
Stichting het Kabouterhuis 1 423 183
Leger Des Heils (Gelderland) 125 000
Stichting Lindenhout168 018
Stichting Tender 347 159
Stichting Bj Brabant58 017
Stichting Kompaan 344 148
Stichting Leger Des Heils Welzijns En Gezondheidszorg 136 500
Stichting Base Groep137 145
De Hoenderloo Groep 868 300
Stichting Rubicon Jeugdzorg 163 000
Stichting Oosterpoort 366 237
Stichting Jeugdformaat 3 179 120
Stichting Ock het Spalier 327 649
Stichting De Opbouw 586 831
Stichting Timon 170 491
Stichting Koraal Groep 150 684
Stichting Frentrop Jongerenhuis Harreveld 692 776
Triade98 378
Stichting De Combinatie Jeugdzorg Zuidoost-Brabant847 201
Leo Stichting Groep 614 000
Stichting Yorneo381 893
Stichting Reinaerde 114 702
Entrea1 000 107
Stichting Trivium 131 500
Stichting Frentrop De Widdonck 249 490
Stichting Stek Jeugdzorg51 883
Stichting Xonar 1 051 019
Jarabee Stichting Voor Jeugdzorg in Twente 1 209 820
Leger Des Heils Jeugdzorg & Reclassering 792 051
Spirit 540 000
Stichting Prokino 334 855
Stichting Cardea Jeugdzorg 1 381 144
Stichting Agogische Zorgcentra 407 610
Subtotaal provinciaal gefinancierde jeugdzorg22 591 505
  
Gesloten jeugdzorg 
De Hoenderloo Groep191 500
Spirit 431 620
Stichting Jeugdzorg St Joseph288 504
Stg Rentray 425 000
Stg Frentrop Jongerenhuis Harreveld 48 405
Stg Bj Brabant 201 370
Stg het Poortje Justitiële Jeugdinrichting 662 044
Stg Jjc42 385
Vws Agentschap De Lindenhorst 130 800
Vws Agentschap Almata 680 223
Subtotaal gesloten jeugdzorg3 101 851
Totaal bouwimpuls jeugdzorginstellingen 200925 693 356
Naar boven