Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2009-2010 | 32222-VI nr. 2 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2009-2010 | 32222-VI nr. 2 |
A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
De begrotingsstaten die deel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2009 wijzigingen aan te brengen in: a. de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Justitie.
De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
1. Inleiding
2. Het beleid
2.1 Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties
2.2 De beleidsartikelen
11 Nederlandse rechtsorde
12 Rechtspleging en rechtsbijstand
13 Rechtshandhaving, criminaliteitsbestrijding en terrorismebestrijding
14 Jeugd
15 Vreemdelingen
17 Internationale rechtsorde
2.3 De niet-beleidsartikelen
91 Algemeen
92 Nominaal en onvoorzien
93 Geheim
Dit is de 2de suppletoire begroting 2009 van het Ministerie van Justitie. Deze suppletoire begroting hangt samen met de Najaarsnota 2009.
In hoofdstuk 2 zijn allereerst de belangrijkste uitgaven en ontvangstenmutaties per beleidsartikel opgenomen (paragraaf 2.1).
Vervolgens is per (niet-)beleidsartikel de tabel budgettaire gevolgen van beleid opgenomen (paragraaf 2.2 en 2.3). Hierin staan per beleidsartikel kolomsgewijs:
• de stand vastgestelde begroting 2009;
• de stand 1ste suppletoire begroting 2009;
• stand mutaties 2de suppletoire begroting 2009;
• de stand 2de suppletoire begroting 2009 met daarbij de budgetflexibiliteit.
Bij de beleidsartikelen en de niet-beleidsartikelen worden alle uitgaven- en ontvangstenmutaties groter dan € 5,0 miljoen toegelicht alsmede alle overige politiek relevante mutaties.
In dit hoofdstuk komen achtereenvolgens de belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties (2.1), de beleidsartikelen (2.2) en de niet-beleidsartikelen (2.3) aan de orde.
2.1 Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties
Overzicht belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2009 (Najaarsnota) x € 1 000
Beleidsartikel | Uitgaven | |
---|---|---|
Stand vastgestelde begroting 2009 | 5 730 878 | |
Stand 1ste suppletoire begroting 2009 | 6 206 861 | |
Belangrijkste suppletoire mutaties: | ||
1 Loonbijstelling 2009 | 11–93 | 159 300 |
2 Prijsbijstelling 2009 | 11–93 | 28 500 |
3 Voorlopige afrekening 2009 | 13 | – 12 558 |
4 Efficiënter kasbeheer | 13 | – 15 000 |
5 Interne herschikking Dienst Justitiële Inrichtingen | 13 | 41 618 |
5 Interne herschikking Dienst Justitiële Inrichtingen | 14 | – 20 406 |
5 Interne herschikking Dienst Justitiële Inrichtingen | 15 | – 21 212 |
6 Meevaller huisvesting RANOV | 15 | 10 000 |
Stand 2de suppletoire begroting 2009 | 6 167 027 |
Toelichting op de belangrijkste mutaties
De bij Voorjaarsnota 2009 vastgestelde loonbijstelling van € 159,3 miljoen is over de Justitie-onderdelen verdeeld.
De bij Voorjaarsnota 2009 vastgestelde prijsbijstelling van € 28,5 miljoen is over de Justitie-onderdelen verdeeld.
De bijdrage aan de Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI) wordt vastgesteld op basis van outputfinanciering (OPF). Dit betekent dat productie- en bezettingsverschillen met het moederdepartement worden afgerekend op basis van de afgesproken OPF-spelregels. In 2009 is er sprake van een lagere productie en/of bezetting. Vooruitlopend op de definitieve OPF-afrekening na afloop van het jaar, vindt reeds een terugbetaling aan het moederdepartement plaats op basis van de vermoedelijk uitkomst 2009.
Bij Voorjaarsnota 2009 zijn door het eenmalig aanpassen van het kasritme van de batenlasten diensten middelen vrijgespeeld, die nu verdeeld worden over de Justitie-onderdelen.
De bijdrage van het moederdepartement aan het agentschap Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI) vindt plaats vanuit vijf operationele doelstellingen (13.4.1, 13.4.2, 14.2.1, 15.3.1 en 15.3.2). Er heeft een technische herverdeling over deze operationele doelstellingen plaatsgevonden naar aanleiding van de concrete invulling van de taakstellingen uit het coalitieakkoord en andere algemene bijtellingen. Op deze wijze worden de bijdragen uit de verschillende operationele doelstellingen aan DJI inzichtelijk.
6. Meevaller huisvesting RANOV
Op operationele doelstelling 15.2 «verblijfsrechten vreemdelingen» doet zich een meevaller voor van € 10 miljoen. In 2009 is minder uitgegeven aan huisvesting in het kader van de regeling afwikkeling nalatenschap oude vreemdelingenwet (RANOV) dan eerder verwacht. Begin 2010 vindt de afrekening plaats over de laatste maanden van 2009.
Overzicht belangrijkste suppletoire ontvangstenmutaties 2009 (Najaarsnota) x € 1 000
Beleidsartikel | Ontvangsten | |
---|---|---|
Stand vastgestelde begroting 2009 | 1 253 338 | |
Stand 1ste suppletoire begroting 2009 | 1 286 951 | |
Belangrijkste suppletoire mutaties: | ||
1) Tegenvaller boeten & transacties | 13 | – 84 400 |
2) ODA toerekening hogere instroom asiel | 15 | 48 859 |
Stand 2de suppletoire begroting 2009 | 1 276 588 |
Toelichting op de belangrijkste mutaties
1. Tegenvaller boeten en transacties
Op operationele doelstelling 13.4 «Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties» doet zich een tegenvaller voor van € 86 miljoen op de ontvangsten bij Boeten en Transacties. Door het optimaliseren van de maatregelen ten behoeve van de verkeersveiligheid wordt voorkomen dat deze tegenvaller een structureel karakter krijgt. In 2009 leveren deze maatregelen naar verwachting een eerste opbrengst op van € 1,6 miljoen.
2. ODA toerekening hogere instroom asiel
Op operationele doelstelling 15.2 «Verblijfsrechten vreemdelingen» nemen de ontvangsten uit ODA (Official Development Assistance) ten behoeve van de eerstejaars opvang toe met € 48,9 miljoen in 2009. Dit naar aanleiding van de nieuwe vastgestelde in- en uitstroom gegevens.
Budgettaire gevolgen van beleid x € 1 000
Stand vastgestelde begroting | Mutaties 1ste suppletoire begroting | Stand 1ste suppletoire begroting | Mutaties 2de suppletoire begroting | Stand 2de suppletoire begroting | |
---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 11 480 | 4 092 | 15 572 | – 775 | 14 797 |
Apparaat-uitgaven | 11 480 | 4 092 | 15 572 | – 775 | 14 797 |
11.1 (Nationale) wetgeving | 6 150 | 92 | 6 242 | 662 | 6 904 |
11.1.1 Directie Wetgeving | 6 150 | 92 | 6 242 | 662 | 6 904 |
11.2 Wetgevingskwaliteitsbeleid | 5 330 | 4 000 | 9 330 | – 1 437 | 7 893 |
11.2.1 Directie Wetgeving | 5 330 | 4 000 | 9 330 | – 1 437 | 7 893 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Op dit beleidsterrein hebben geen mutaties plaatsgevonden die een toelichting behoeven.
12 RECHTSPLEGING EN RECHTSBIJSTAND
Budgettaire gevolgen van beleid x € 1 000
Stand vastgestelde begroting | Mutaties 1ste suppletoire begroting | Stand 1ste suppletoire begroting | Mutaties 2de suppletoire begroting | Stand 2de suppletoire begroting | |
---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 1 342 926 | 45 989 | 1 388 915 | 35 987 | 1 424 902 |
Programma-uitgaven | 1 342 926 | 45 989 | 1 388 915 | 35 987 | 1 424 902 |
12.1 Slagvaardige en kwalitatief goede rechtspleging | 911 796 | 4 919 | 916 715 | 33 802 | 950 517 |
Waarvan juridisch verplicht | 949 057 | ||||
12.1.1 Raad voor de rechtspraak – gerechten | 869 983 | 4 920 | 874 903 | 32 396 | 907 299 |
12.1.2 Hoge Raad | 26 022 | – 1 | 26 021 | 1 165 | 27 186 |
12.1.3 Overige diensten | 15 791 | 0 | 15 791 | 241 | 16 032 |
12.2 Adequate toegang tot het rechtsbestel | 431 130 | 41 070 | 472 200 | 2 185 | 474 385 |
Waarvan juridisch verplicht | 447 578 | ||||
12.2.1 Raden voor rechtsbijstand | 396 806 | 40 900 | 437 706 | 9 079 | 446 785 |
12.2.2 Overig | 34 324 | 170 | 34 494 | – 6 894 | 27 600 |
Ontvangsten | 184 895 | 5 000 | 189 895 | – 302 | 189 593 |
Waarvan Griffie-ontvangsten | 176 526 | 5 000 | 181 526 | 0 | 181 526 |
Artikel 12: Het niet-juridische verplichte deel op dit beleidsartikel is gereserveerd voor bestuurlijk gebonden uitgaven via diverse subsidiebeschikkingen, onder meer voor de Stichting Geschillencommissie Consumentenzaken, de Nederlandse Orde van Advocaten en het Bureau Financieel Toezicht. Daarnaast zijn er middelen gereserveerd voor de gesubsidieerde rechtsbijstand in de vorm van toevoegingen en piketten. Ook zijn er middelen bestemd voor toezicht en onderzoek, bijvoorbeeld op het terrein van rechtspraak, schuldsanering en rechtsbijstand.
Toelichting op beleidsartikel 12
Meevaller inbedding mediation en schuldsaneringstrajecten
Op operationele doelstelling 12.2 «Adequate toegang tot het rechtsbestel» doet zich een meevaller voor van € 6 miljoen. Bij de inbedding van mediation bij de juridisch loketten en de gerechten, zijn minder middelen nodig dan oorspronkelijk geraamd. Daarnaast blijft de instroom in schuldsaneringstrajecten achter ten opzichte van de oorspronkelijke raming.
13 RECHTSHANDHAVING, CRIMINALITEITSBESTRIJDING EN TERRORISMEBESTRJDING
Budgettaire gevolgen van beleid x € 1 000
Stand vastgestelde begroting | Mutaties 1ste suppletoire begroting | Stand 1ste suppletoire begroting | Mutaties 2de suppletoire begroting | Stand 2de suppletoire begroting | |
---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 2 746 513 | 64 346 | 2 810 859 | 115 419 | 2 926 278 |
Programma-uitgaven | 2 746 513 | 65 122 | 2 811 635 | 100 420 | 2 912 055 |
13.1 Preventieve maatregelen | 21 265 | 85 | 21 350 | 1 431 | 22 781 |
Waarvan juridisch verplicht | 22 781 | ||||
13.1.1 Dienst Justis | 6 130 | – 2 | 6 128 | – 1 845 | 4 283 |
13.1.2 Overig | 15 135 | 87 | 15 222 | 3 276 | 18 498 |
13.3 Handhaving en vervolging | 731 836 | 17 241 | 749 077 | 29 143 | 778 220 |
Waarvan juridisch verplicht | 663 158 | ||||
13.3.1 Rechtshandhaving | 100 749 | 11 591 | 112 340 | – 7 762 | 104 578 |
13.3.2 Openbaar Ministerie | 566 643 | 4 043 | 570 686 | 35 588 | 606 274 |
13.3.3 NFI | 64 444 | 1 607 | 66 051 | 1 317 | 67 368 |
13.4 Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties | 1 914 432 | 49 366 | 1 963 798 | 78 287 | 2 042 085 |
Waarvan juridisch verplicht | 2 041 823 | ||||
13.4.1 DJI-gevangeniswezen-regulier | 1 006 178 | 26 230 | 1 032 408 | 117 284 | 1 149 692 |
13.4.2 DJI-Forensische zorg | 589 922 | 15 100 | 605 022 | – 27 896 | 577 126 |
13.4.3 Reclassering | 244 753 | 6 630 | 251 383 | – 6 609 | 244 774 |
13.4.5 CJIB | 67 881 | 155 | 68 036 | – 5 217 | 62 819 |
13.4.6 Overig | 5 698 | 1 251 | 6 949 | 725 | 7 674 |
13.5 Slachtofferzorg | 43 263 | – 273 | 42 990 | – 8 878 | 34 112 |
Waarvan juridisch verplicht | 34 112 | ||||
13.5.1 Slachtofferhulp Nederland (SHN) | 20 552 | – 303 | 20 249 | – 4 260 | 15 989 |
13.5.2 Schadefonds Geweldsmisdrijven (SGM) | 22 711 | 30 | 22 741 | – 4 618 | 18 123 |
13.6 Terrorismebestrijding | 35 717 | – 1 297 | 34 420 | 437 | 34 857 |
Waarvan juridisch verplicht | 19 673 | ||||
13.6.1 NCTb | 32 578 | – 1 239 | 31 339 | 345 | 31 684 |
13.6.2 IND | 3 139 | – 58 | 3 081 | 92 | 3 173 |
Ontvangsten | 889 708 | 13 172 | 902 880 | – 60 186 | 842 694 |
Waarvan Boeten & Transacties | 858 785 | 0 | 858 785 | – 84 400 | 774 385 |
Waarvan Pluk-Ze | 15 820 | 8 000 | 23 820 | 0 | 23 820 |
Artikel 13: Het niet-juridisch verplichte deel op dit beleidsartikel is bestuurlijk gereserveerd voor onder meer strafrechtelijke handhaving door het Openbaar Ministerie, terrorismebestrijding en systeemvernieuwing van het CJIB. Daarnaast is een gedeelte complementair noodzakelijk of anderszins bestuurlijk gebonden. Het gaat hierbij bijvoorbeeld om projecten als Meld Misdaad Anoniem, Veiligheidshuizen, Regionale Arrondissementale Justitiële Beraden en bestrijding voetbalvandalisme. Indien de middelen niet besteedbaar zijn, heeft dit consequenties voor de capaciteit bij het OM en het CJIB. Ook de beschikbare middelen voor het programma Veiligheid begint bij Voorkomen (VbbV) zijn grotendeels bestuurlijk gebonden.
Toelichting op beleidsartikel 13
Deze mutatie wordt toegelicht in paragraaf 2.1 «overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties».
Deze mutatie wordt toegelicht in paragraaf 2.1 «overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties».
Deze mutatie wordt toegelicht in paragraaf 2.1 «overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties».
Tegenvaller boeten en transacties
Deze mutatie wordt toegelicht in paragraaf 2.1 «overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties».
Niet geraamde ontvangsten verbeurd verklaarde gelden
Verbeurd verklaarde gelden vloeien voort uit rechtelijke uitspraken. Deze rechtelijke uitspraken zijn niet te sturen en niet beïnvloedbaar. Gedurende 2009 blijken er meer verbeurd verklaringen te zijn uitgesproken dan eerder geraamd, hierdoor stijgen de ontvangsten met € 7,8 miljoen.
Budgettaire gevolgen van beleid x € 1 000
Stand vastgestelde begroting | Mutaties 1ste suppletoire begroting | Stand 1ste suppletoire begroting | Mutaties 2de suppletoire begroting | Stand 2de suppletoire begroting | |
---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 571 219 | 21 479 | 592 698 | – 15 353 | 577 345 |
Programma-uitgaven | 571 219 | – 22 480 | 548 739 | – 15 353 | 533 386 |
14.1 Uitvoering jeugdbescherming | 10 869 | – 42 | 10 827 | 206 | 11 033 |
Waarvan juridisch verplicht | 10 937 | ||||
14.1.1 RvdK – civiele maatregelen | 4 722 | – 42 | 4 680 | 126 | 4 806 |
14.1.4 Overig | 6 147 | 0 | 6 147 | 80 | 6 227 |
14.2 Tenuitvoerlegging justitiele sancties jeugd | 560 350 | – 22 438 | 537 912 | – 15 559 | 522 353 |
Waarvan juridisch verplicht | 520 306 | ||||
14.2.1 DJI – jeugd | 351 972 | – 16 441 | 335 531 | – 10 320 | 325 211 |
14.2.2 RvdK – strafzaken | 90 355 | – 3 700 | 86 655 | 15 684 | 102 339 |
14.2.3 HALT | 13 062 | – 400 | 12 662 | – 461 | 12 201 |
14.2.4 Bureaus jeugdzorg – jeugdreclassering | 57 493 | 3 000 | 60 493 | – 2 554 | 57 939 |
14.2.5 DJJ – overig | 47 468 | – 4 897 | 42 571 | – 17 908 | 24 663 |
Ontvangsten | 1 487 | 0 | 1 487 | 921 | 2 408 |
Artikel 14: Het niet-juridische verplichte deel van het budget op dit beleidsartikel is gereserveerd voor onder andere het gebied van de aanpak van de jeugdcriminaliteit en de verbetering van de kwaliteit van de JJI’s.
Toelichting op beleidsartikel 14
Deze mutatie wordt toegelicht in paragraaf 2.1 «overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties».
Budgettaire gevolgen van beleid x € 1 000
Stand vastgestelde begroting | Mutaties 1ste suppletoire begroting | Stand 1ste suppletoire begroting | Mutaties 2de suppletoire begroting | Stand 2de suppletoire begroting | |
---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 850 296 | 214 826 | 1 065 122 | 16 861 | 1 081 983 |
Programma-uitgaven | 850 296 | 214 826 | 1 065 122 | 16 861 | 1 081 983 |
15.1 Verblijfsrechten vreemdelingen | 207 819 | 58 749 | 266 568 | 27 515 | 294 083 |
Waarvan juridisch verplicht | 294 083 | ||||
15.1.1 IND | 207 561 | 58 829 | 266 390 | 27 511 | 293 901 |
15.1.2 Overig | 258 | – 80 | 178 | 4 | 182 |
15.2 Opvang gedurende beoordeling verblijf | 356 917 | 153 100 | 510 017 | 7 229 | 517 246 |
Waarvan juridisch verplicht | 517 246 | ||||
15.2.1 COA en overige opvanginstellingen | 321 229 | 153 100 | 474 329 | 11 928 | 486 257 |
15.2.2 Overige instellingen | 35 688 | 0 | 35 688 | – 4 699 | 30 989 |
15.3 Terugkeer vreemdelingen | 285 560 | 2 977 | 288 537 | – 17 883 | 270 654 |
Waarvan juridisch verplicht | 270 654 | ||||
15.3.1 DJI – vreemdelingenbewaring | 160 708 | 0 | 160 708 | – 18 265 | 142 443 |
15.3.2 DJI – uitzetcentra | 42 452 | 0 | 42 452 | 887 | 43 339 |
15.3.3 IND | 23 412 | 0 | 23 412 | 699 | 24 111 |
15.3.4 Overig | 6 605 | 0 | 6 605 | 699 | 7 304 |
15.3.5 Dienst terugkeer en vertrek | 52 383 | 2 977 | 55 360 | – 1 903 | 53 457 |
Ontvangsten | 175 175 | 15 441 | 190 616 | 48 859 | 239 475 |
Artikel 15: Het niet-juridisch verplichte deel van het budget op dit beleidsartikel is bestuurlijk gereserveerd voor onder meer de Vereniging Vluchtelingenwerk Nederland (VVN), voor de begeleiding van asielzoekers. Daarnaast is een deel bestuurlijk verplicht voor de Internationale Organisatie voor Migratie (IOM) teneinde haar in staat te stellen om (gewezen) asielzoekers te faciliteren om Nederland vrijwillig te verlaten. Tevens worden de kosten voor tolken en vertalers hieruit betaald.
Toelichting op beleidsartikel 15
Deze mutatie wordt toegelicht in paragraaf 2.1 «overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties».
Deze mutatie wordt toegelicht in paragraaf 2.1 «overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties».
Kasschuif dekking budgettaire problematiek
Op operationele doelstelling 15.1 «verblijfsrechten vreemdelingen» wordt door middel van een besparing in de jaren 2010 en 2011 de resterende budgettaire problematiek bij de IND ter grootte van € 7 miljoen in 2009 gedekt.
Ophogen bezetting AMV campussen
Op operationele doelstelling 15.2 «verblijfsrechten vreemdelingen» wordt € 5,8 miljoen generaal toegevoegd. Het aantal alleenstaande minderjarige vreemdelingen (AMV’s) dat naar Nederland komt, is hoger dan eerder geraamd. Er worden 200 extra AMV-plaatsen gecreëerd.
Op operationele doelstelling 15.1 «verblijfsrechten vreemdelingen» doet zich een tegenvaller voor van € 6,2 miljoen. De tegenvaller bij de ontvangsten van leges wordt voor een belangrijk deel (€ 5 miljoen) verklaard door te lage ontvangsten voor naturalisatie. Belangrijkste oorzaak hiervan is vertraging in de invoering van de nieuwe regelgeving voor naturalisatie. De verhoging van de leges is nu per 1-1-2010 voorzien. Ook bleek het juridisch niet mogelijk al in 2009 leges in te voeren voor VVA aanvragen voor onbepaalde tijd waardoor ruim € 1 miljoen aan legesontvangsten op dit type aanvragen niet geïnd kunnen worden.
Op operationele doelstelling 15.2 «verblijfsrechten vreemdelingen» doet zich per saldo een meevaller voor van € 9 miljoen. Deze meevaller heeft betrekking op projecten ten aanzien van asielopvang die in 2009 zijn afgerond, onder andere het Terugkeerproject en Beëindiging leefgelden.
Op operationele doelstelling 15.2 «verblijfsrechten vreemdelingen» doet zich per saldo een meevaller voor van € 7,4 miljoen. Dit bedrag zou in 2009 worden ingezet ter financiering van de krimpkosten waar het COA mee te maken krijgt bij het afnemen van de bezetting. Dit laatste heeft zich niet voorgedaan en daarmee valt het genoemde bedrag vrij.
Tegenvaller meer kleinschalige opvang
Op operationele doelstelling 15.2 «verblijfsrechten vreemdelingen» doet zich een tegenvaller voor van € 8,2 miljoen. Op korte termijn is uitbreiding van de kleinschalige opvang nodig met 225 plaatsen à € 36 000,–. Door de kleinschaligheid en hoeveelheid begeleiding is deze opvang duurder dan de reguliere opvang.
ODA toerekening hogere instroom asiel
Deze mutatie wordt toegelicht in paragraaf 2.1 «overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties».
Budgettaire gevolgen van beleid x € 1 000
Stand vastgestelde begroting | Mutaties 1ste suppletoire begroting | Stand 1ste suppletoire begroting | Mutaties 2de suppletoire begroting | Stand 2de suppletoire begroting | |
---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 1 886 | 0 | 1 886 | – 8 | 1 878 |
Apparaat-uitgaven | 1 886 | 0 | 1 886 | – 8 | 1 878 |
17.1 Internationale regelgeving | 1 886 | 0 | 1 886 | – 8 | 1 878 |
17.1.1 Directie Wetgeving | 1 886 | 0 | 1 886 | – 8 | 1 878 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Op dit beleidsterrein hebben geen mutaties plaatsgevonden die een toelichting behoeven.
Budgettaire gevolgen van beleid x € 1 000
Stand vastgestelde begroting | Mutaties 1ste suppletoire begroting | Stand 1ste suppletoire begroting | Mutaties 2de suppletoire begroting | Stand 2de suppletoire begroting | |
---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 213 543 | – 890 | 212 653 | – 5 642 | 207 011 |
Apparaat-uitgaven | 214 224 | – 890 | 213 334 | – 5 642 | 207 692 |
91.1 Algemeen | 214 224 | – 890 | 213 334 | – 5 642 | 207 692 |
91.1.1 Effectieve besturing van het Justitie apparaat | 214 224 | – 890 | 213 334 | – 5 642 | 207 692 |
Ontvangsten | 2 073 | 0 | 2 073 | 345 | 2 418 |
Toelichting op niet-beleidsartikel 91
Op operationele doelstelling 91.1 «effectieve besturing van het Justitie apparaat» doet zich een meevaller voor van € 6 miljoen. Dit is het saldo van een reeks van kleine meevallers die veroorzaakt zijn door bijvoorbeeld het eerder realiseren van de efficiencytaakstelling, door maatregelen ter vermindering van externe inhuur en door het uitstel of afstel van kleine projecten.
Budgettaire gevolgen van beleid x € 1 000
Stand vastgestelde begroting | Mutaties 1ste suppletoire begroting | Stand 1ste suppletoire begroting | Mutaties 2de suppletoire begroting | Stand 2de suppletoire begroting | |
---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | – 10 676 | 169 324 | 158 648 | – 170 874 | – 12 226 |
Apparaat-uitgaven | – 10 676 | 169 324 | 158 648 | – 170 874 | – 12 226 |
92.1 Nominaal en onvoorzien | – 10 676 | 169 324 | 158 648 | – 170 874 | 12 226 |
92.1.1 Nominaal en onvoorzien | – 10 676 | 169 324 | 158 648 | – 170 874 | 12 226 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ter dekking van de financiële consequenties van de aanvaarde moties tijdens de Algemene Politiek Beschouwingen (APB) op de miljoenennota, is een taakstelling opgelegd op de inhuur van externe krachten. Deze taakstelling is over de Justitie-onderdelen verdeeld.
Resterend saldo mee- en tegenvallers
Het geraamde tekort op de begroting 2009 van € 23 miljoen zal met € 8,4 miljoen afnemen.
Budgettaire gevolgen van beleid x € 1 000
Stand vastgestelde begroting | Mutaties 1ste suppletoire begroting | Stand 1ste suppletoire begroting | Mutaties 2de suppletoire begroting | Stand 2de suppletoire begroting | |
---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 3 010 | 0 | 3 010 | – 450 | 2 560 |
Programma-uitgaven | 3 010 | 0 | 3 010 | – 450 | 2 560 |
93.1 Geheim | 3 010 | 0 | 3 010 | – 450 | 2 560 |
93.1.1 Geheime uitgaven | 3 010 | 0 | 3 010 | – 450 | 2 560 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Op dit beleidsterrein hebben geen mutaties plaatsgevonden die een toelichting behoeven.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-32222-VI-2.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.