Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2009-2010 | 32222-IIA nr. 2 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2009-2010 | 32222-IIA nr. 2 |
A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET VOORSTEL 2
B. BEGROTINGSTOELICHTING 3
1. Leeswijzer 3
2. Het beleid 3
2.1 Overzicht belangrijkste uitgaven en ontvangstenmutaties 3
2.2 De beleidsartikelen 3
1. Wetgeving en Controle Eerste Kamer 3
2. Uitgaven ten behoeve van leden en oud-leden Tweede Kamer alsmede leden van het Europees parlement 4
3. Wetgeving en controle Tweede Kamer 4
4. Wetgeving en controle Eerste en Tweede Kamer 6
2.3 De niet-beleidsartikelen 6
10. Nominaal en onvoorzien 6
A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET VOORSTEL
De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2009 wijzigingen aan te brengen in de begrotingsstaat van de Staten-Generaal.
De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
Deze tweede suppletore begroting geeft een geactualiseerd beeld van de uitvoering van de begroting 2009. In de begrotingstoelichting worden de mutaties die groter zijn dan € 0,5 mln. en/of opvallende beleidsmatige mutaties gepresenteerd en toegelicht. In de tabel budgettaire gevolgen van beleid worden alle mutaties, zowel beleidsmatige als technische opgenomen. De stand van de tweede suppletore begroting (Najaarsnotastand) wordt opgebouwd door middel van de mutaties vanaf de stand van de ontwerpbegroting 2009 en de stand van de 1e suppletore begroting 2009 en de mutaties 2e suppletore begroting 2009.
In de tabel budgettaire gevolgen van beleid is voor de Staten-Generaal geen regel met juridisch verplicht opgenomen. Met juridisch verplicht wordt beoogd om inzichtelijk te maken welk deel van programmagelden juridisch verplicht is. Bij de Staten-Generaal zijn echter de verschillende budgetten te duiden als apparaatskosten.
2.1 Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties
Door middel van het onderhavige wetsvoorstel wordt voorgesteld de begroting van de verplichtingen/uitgaven en de ontvangsten van de Staten-Generaal (IIA) voor het jaar 2009 te wijzigen (x € 1 000):
Totaaloverzicht budgettaire gevolgen van beleid (bedragen in € 1 000)
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting (1) | Stand 1e suppletore begroting (2) | Mutaties 2e suppletore begroting (3) | Stand 2e subpletore begroting (4)=(2)+(3) | |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 133 588 | 141 521 | – 6 394 | 135 127 |
Uitgaven | 133 588 | 141 521 | – 6 394 | 135 127 |
Ontvangsten | 2 454 | 2 454 | 3 800 | 6 254 |
Overzicht budgettaire gevolgen van beleid (bedragen in € 1 000)
1: Wetgeving en controle Eerste Kamer | Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting (1) | Stand 1e suppletore begroting (2) | Mutaties 2e suppletore begroting (3) | Stand 2e subpletore begroting (4)=(2)+(3) |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 10 358 | 10 602 | 205 | 10 807 |
Uitgaven | 10 358 | 10 602 | 205 | 10 807 |
1.1 apparaat | 6 395 | 6 639 | 70 | 6 709 |
a. reeds opgenomen in de ontwerpbegroting 2010 | 193 | |||
b. overloop diverse projecten | – 123 | |||
1.2 vergoedingen voorzitter en leden Eerste Kamer | 3 920 | 3 920 | 134 | 4 054 |
a. reeds opgenomen in de ontwerpbegroting 2010 | 134 | |||
1.3 verenigde vergadering | 43 | 43 | 1 | 44 |
a reeds opgenomen in de ontwerpbegroting 2010 | 1 | |||
1 Ontvangsten | 79 | 79 | 0 | 79 |
Overzicht budgettaire gevolgen van beleid (bedragen in € 1 000)
2: Uitgaven ten behoeve van leden en oud-leden Tweede Kamer alsmede leden Europese Parlement | Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting (1) | Stand 1e suppletore begroting (2) | Mutaties 2e suppletore begroting (3) | Stand 2e subpletore begroting (4)=(2)+(3) |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 32 432 | 32 432 | 1 045 | 33 477 |
Uitgaven | 32 432 | 32 432 | 1 045 | 33 477 |
2.1 schadeloosstelling | 20 726 | 20 726 | 675 | 21 401 |
a reeds opgenomen in de ontwerpbegroting 2010 | 675 | |||
2.2 pensioenen en wachtgelden | 9 325 | 9 325 | 265 | 9 590 |
a reeds opgenomen in de ontwerpbegroting 2010 | 265 | |||
2.3 schadeloosstelling Europarlemen- tariërs | 2 381 | 2 381 | 105 | 2 486 |
a reeds opgenomen in de ontwerpbegroting 2010 | 105 | |||
2 Ontvangsten | 286 | 286 | 0 | 286 |
Overzicht budgettaire gevolgen van beleid (bedragen in € 1 000)
3: Wetgeving en controle Tweede Kamer | Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting (1) | Stand 1e suppletore begroting (2) | Mutaties 2e suppletore begroting (3) | Stand 2e subpletore begroting (4)=(2)+(3) |
---|---|---|---|---|
Garantieverplichtingen | ||||
Verplichtingen | 89 325 | 92 420 | – 3 169 | 89 251 |
Uitgaven | 89 325 | 92 420 | – 3 169 | 89 251 |
3.1 apparaat | 64 345 | 67 440 | – 4 108 | 63 332 |
a reeds opgenomen in de ontwerpbegroting 2010 | 2 142 | |||
b bijdrage Huis voor Democratie | – 500 | |||
c overloop parlementaire zelfreflectie | – 1 200 | |||
d extra inkomsten fractiekosten | 3 800 | |||
e bijdrage vier stromen beleid | – 350 | |||
f intertemporele compensatie ICT projecten (2011) | – 4 000 | |||
g intertemporele compensatie rekencentrum (2012) | – 4 000 | |||
3.2 onderzoeksbudget | 1 057 | 1 057 | 33 | 1 090 |
a reeds opgenomen in de ontwerpbegroting 2010 | 33 | |||
3.3 drukwerk | 2 803 | 2 803 | 36 | 2 839 |
a reeds opgenomen in de ontwerpbegroting 2010 | 49 | |||
b overboeking Financiën voor het Kluwercontract | – 13 | |||
3.4 fractiekosten | 20 697 | 20 697 | 863 | 21 560 |
a reeds opgenomen in de ontwerpbegroting 2010 | 863 | |||
3.5 uitzending leden | 423 | 423 | 7 | 430 |
a reeds opgenomen in de ontwerpbegroting 2010 | 7 | |||
3 Ontvangsten | 2 066 | 2 066 | 3 800 | 5 866 |
a inkomsten fractiekosten | 3 800 |
b) Bijdrage Huis voor Democratie
Dit betreft een bijdrage van de Tweede Kamer aan het project Huis voor democratie en rechtsstaat.
c) Onderzoek Parlementaire Zelfreflectie
Een deel van de onderzoekskosten voor de uitvoering van de aanbevelingen van de Parlementaire Zelfreflectie wordt doorgeschoven naar 2010.
Zowel de uitgaven als de inkomsten (art. 3.5) voor de fractiekosten zijn toegenomen. Per saldo is dit neutraal.
Dit is een bijdrage van de Tweede Kamer aan WWI (Rijksgebouwendienst) voor fysieke aanpassingen.
De uitvoering van het ICT project AV-faciliteit schuift door naar 2011. De AV-voorzieningen moeten bijdragen aan het toegankelijk en transparant maken van het functioneren van het parlement. De realisatie van de AV voorzieningen zal programmatisch geschieden. Dat houdt in dat bestaande en nieuwe projecten ingepast worden binnen het programma. Kenmerkend voor de projecten is dat zij een hoog ICT gehalte hebben. Dat dit project in 2009 niet meer tot uitgaven heeft geleid is vooral gelegen in de behoefte aan een betere en meer integrale projectaanpak en visie. Hiervoor wordt 2010 gebruikt. De verwachting is dat pas in 2011 en 2012 overgegaan wordt tot daadwerkelijke (technische) realisatie. Deze uitgaven hebben een eenmalig karakter en zijn vooral gericht op het inlopen van technische achterstanden. Wel wordt in beheers- en onderhoudslasten voorzien. Deze worden in de toekomst opgevangen binnen de reguliere begroting.
Het project vervanging rekencentrum schuift door naar 2012. De Kamer beschikt thans over een rekencentrum. Al jaren bestaat de noodzaak om het rekencentrum te moderniseren en uit te breiden. Er waren plannen om dit al in 2009 te doen. Er is echter voor gekozen met een aantal noodmaatregelen de levensduur van het bestaande rekencentrum te verlengen en daarna op zoek te gaan naar een lange termijnoplossing. Hiervoor worden gesprekken gevoerd met het ministerie van VROM, i.c. de Rijksgebouwendienst. Een nieuw rekencentrum al dan niet binnen de gebouwen van de Tweede Kamer is een noodzaak om de continuïteit van de systemen beter te kunnen borgen.
Zowel de uitgaven als de inkomsten (zie d) voor de fractiekosten zijn toegenomen. Per saldo is dit neutraal.
Overzicht budgettaire gevolgen van beleid (bedragen in € 1 000)
4: Wetgeving en controle Eerste en Tweede Kamer | Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting (1) | Stand 1e suppletore begroting (2) | Mutaties 2e suppletore begroting (3) | Stand 2e subpletore begroting (4)=(2)+(3) |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 1 473 | 1 473 | 17 | 1 490 |
Uitgaven | 1 473 | 1 473 | 17 | 1 490 |
4.2 apparaat griffie interparlementaire betrekkingen | 0 | 0 | 13 | 13 |
a reeds opgenomen in de ontwerpbegroting 2010 | 13 | |||
4.3 interparlementaire betrekkingen | 1 473 | 1 473 | 4 | 1 477 |
a reeds opgenomen in de ontwerpbegroting 2010 | 4 | |||
4 Ontvangsten | 23 | 23 | 0 | 23 |
Overzicht budgettaire gevolgen van beleid (bedragen in € 1 000)
10: Nominaal en onvoorzien | Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting (1) | Stand 1e suppletore begroting (2) | Mutaties 2e suppletore begroting (3) | Stand 2e subpletore begroting (4)=(2)+(3) |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 0 | 4 594 | – 4 492 | 102 |
Uitgaven | 0 | 4 594 | – 4 492 | 102 |
10.1 loonbijstelling | 0 | 3 708 | – 3 708 | 0 |
a reeds opgenomen in de ontwerpbegroting 2010 | – 3 708 | |||
10.2 prijsbijstelling | 0 | 780 | – 780 | 0 |
a reeds opgenomen in de ontwerpbegroting 2010 | – 780 | |||
10.3 onvoorzien | 0 | 106 | – 4 | 102 |
a reeds opgenomen in de ontwerpbegroting 2010 | – 4 | |||
10.4 waarde-overdracht en waarde-overname | 0 | 0 | 0 | 0 |
10.5 taakstellingen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-32222-IIA-2.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.