32 123 XIII
Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Economische Zaken (XIII) voor het jaar 2010

nr. 12H1
AMENDEMENT VAN HET LID TEN HOOPEN C.S. TER VERVANGING VAN DAT GEDRUKT ONDER NR. 82

Ontvangen 29 oktober 2009

De ondergetekenden stellen het volgende amendement voor:

De begrotingsstaat wordt als volgt gewijzigd

I

In artikel 2 Een sterk innovatievermogen worden het verplichtingenbedrag en het uitgavenbedrag verhoogd met € 20 000 (x € 1 000).

II

In artikel 2 Een sterk innovatievermogen worden het verplichtingenbedrag en het uitgavenbedrag verlaagd met € 10 000 (x € 1 000).

III

In artikel 5 Internationaal economische betrekkingen worden het verplichtingenbedrag en het uitgavenbedrag verlaagd met € 10 000 (x € 1 000).

Toelichting

Met de IPC regeling (Innovatie Prestatie Contracten) worden groepen MKB-bedrijven gestimuleerd om samen te innoveren. De minister van Economische Zaken heeft het budget voor deze regeling in 2009 verhoogd naar € 35 miljoen omdat er geen budget meer was. Voor 2010 heeft de minister van Economische Zaken € 20 miljoen begroot voor de uitvoering van deze regeling. Het aantal aanvragen voor deze regeling vanuit het MKB is onverminderd groot. Naar verwachting is er in 2010 minimaal € 40 miljoen nodig. Het begrote bedrag voor IPC (binnen artikel 2 onderdeel van operationele doelstelling 1) wordt daarom verhoogd met € 20 miljoen.

Dekking voor het benodigde budget wordt voor gevonden door binnen artikel 2 een sterk innovatievermogen, operationele doelstelling 2, het budget van de innovatieprogramma’s met € 10 miljoen te verlagen. Deandere helft van de dekking van het benodigde budget wordt gevonden door binnen artikel 5 internationaal economische betrekkingen, operationele doelstelling 3, het budget van de subsidieregeling Togetthere met€ 10 miljoen te verlagen Beide subsidieregelingen kampen met structurele onderuitputting van het besteedbare budget.

Ten Hoopen

Smeets

Ortega-Martijn

Van der Ham

BIJLAGE ACTAL ADVIES D.D. 10 DECEMBER 2009

Op 2 december 2009 heeft het bureau Wetgeving bovengenoemde amendementen namens de indieners voor een spoedadvies aan ons gezonden.

Het amendement 32 123 XIII, nr. 9 beoogt om voldoende budget op de begroting van het ministerie van EZ te reserveren voor de regeling VKB (Veiligheid Kleine Bedrijven). Gezien het stijgende aantal aanvragen wordt verwacht dat dit budget begin 2010 op is en tenm inste 10 miljoen extra budget nodig zal zijn om alle aanvragen te honoreren. De dekking hiervoor wordt gevonden door het budget van de subsidieregeling PRIMA met 10 m iljoen te verlagen.

Het amendement 32 123 XIII, nr. 12 beoogt om voldoende budget voor de IPC-regeling (Innovatie Prestatie Contracten) te reserveren, omdat de verwachting is dat het gereserveerde budget van E 20 mln. te laag is in vergelijking met het huidige budget van 35 mln. Daarom wordt dit budget voor 2010 verhoogd met 20 miljoen. De dekking hiervoor wordt gevonden in het verlagen van het budget van zowel de subsidie van Innovatieprogramma’s als de subsidieregeling Togetthere met 10 mln. elk. Dit vanwege de onderuitputting van deze budgetten.

Wij hebben de consequenties van de amendementen voor de administratieve lasten getoetst.

Wij toetsen op vier hoofdpunten:

1. Zijn de te verwachten administratieve lasten gekwantificeerd en is de berekening voldoende onderbouwd?

2. Is er voldoende aandacht besteed aan alternatieven, die mogelijk minder administratieve lasten opleveren?

3. Is er binnen het doel van het amendement gekozen voor het minst belastende alternatief?

4. Is er gekozen voor een uitvoering en toezicht met minimale administratieve lasten?

In beeld brengen van de administratieve lasten

Het ministerie van Economische Zaken heeft inmiddels laten weten dat het netto effect van de amendementen neerkomt op een tijdelijke daling van de administratieve lasten voor bedrijven van 172 000. Volgens de definitie en spelregels van de administratieve lastenoperatie klopt dit. Wij wijzen er wel op, dat bij de berekening van administratieve lasten wordt uitgegaan van de aanname dat budgetten geheel gebruikt worden. Maar bij onderuitputting wordt een deel van het budget niet aangewend. Als dat geld alsnog gebruikt wordt voor subsidieverstrekking, zullen de facto de administratieve lasten stijgen.

Het ministerie van EZ wijst terecht op een indirect effect van het verlagen van de subsidieregeling PRIMA in 2010. Dit levert een risico op voor het behalen van de 25%-reductiedoelstellingen op het terrein van administratieve lasten. Met de PRIMA-subsidie worden namelijk diverse ICT-projecten gefinancierd, die van groot belang zijn voor verlaging van administratieve lasten, zowel voor bedrijven als voor burgers.

Het is lastig in te schatten hoe groot dit risico is. Niet alleen is onduidelijk voor welke ICTprojecten volgend jaar financiering aangevraagd zal worden, maar ook hoeveel invloed die zullen hebben op AL-reductiedoelstelling. Een volgende onzekerheid is de prioriteitstelling als het budget beperkt wordt tot 10 mln. Mogelijk treft dit projecten die van belang zijn voor ALreductie geselecteerd worden. Gelet op het grote belang van ICT-projecten voor het behalen van de 25%-reductiedoelstelling voor administratieve lasten, kan het amendement het verwezenlijken van deze doelstelling bemoeilijken. En juist over de voortgang van deze ICTprojecten heeft Actal zijn zorgen uitgesproken in ons advies bij de Voortgangsrapportage1.

Alternatieven en uitvoering

Een mogelijkheid om bovengenoemd risico voor het verwezenlijken van de kabinetsdoelstelling ten aanzien van administratieve lasten te verminderen is om de regering op te roepen de ICTprojecten ter verlaging van administratieve lasten de hoogste prioriteit te geven bij de selectie van PRIMA-projecten in 2010.

Eindoordeel

Wanneer wij een advies over voorgenomen regelgeving uitbrengen, geven wij een eindoordeel waarin tot uitdrukking komt of het voorstel al dan niet in gewijzigde vorm doorgang moet vinden.

Wij hanteren 4 categorieën:

1. Indienen («ja»).

2. Indienen, nadat met onze adviespunten rekening is gehouden («ja, nadat»).

3. Niet indienen, tenzij met onze adviespunten rekening is gehouden («nee, tenzij»).

4. Niet indienen («nee»).

Bij een ingediend amendement beogen wij met ons advies met de conclusie «ja, nadat», «nee, tenzij» en «nee» een aanpassing van het amendement.

Ons eindoordeel over het amendement 32 123 XIII, nr. 9 luidt: ja, nadat met het vorenstaande rekening is gehouden.

Ons eindoordeel over het amendement 32 123 XIII, nr. 12 luidt: ja, indienen.

Hoogachtend,

Dr. S.R.A. van Eijck

Collegevoorzitter


XNoot
1

Herdruk in verband met het als bijlage toevoegen van het advies van Actal.

XNoot
2

Vervanging in verband met wijziging van de ondertekening.

XNoot
1

Advies van 20-8-2009 bij Voortgangsrapportage Regeldruk bedrijven, Kamerstukken 29 515, nr. 287.

Naar boven