32 011 Tabaksbeleid

Nr. 55 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN VOLKSGEZONDHEID, WELZIJN EN SPORT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 23 december 2016

Tijdens het AO preventie van 14 december jl. heb ik uw Kamer toegezegd om voor het kerstreces te laten weten of een convenant tussen supermarkten en andere verkooppunten tot stand is gekomen. Dit naar aanleiding van uw motie van 10 november jl. (Kamerstuk 34 550 XVI, nr. 64) waarin u vraagt wetgeving voor te bereiden, indien er geen convenant ligt. Ik verwijs u ook naar de moties van 2 juli 2015 (Kamerstuk 32 011, nr. 41) en 28 januari 2016 (Kamerstuk 34 234, nr. 24). Met de laatstgenoemde motie vraagt u ook de andere verkooppunten naast het CBL te betrekken bij een convenant.

Ik constateer dat CBL (brancheorganisatie voor supermarkten) als enige brancheorganisatie bereid is om tabaksproducten per 2020 daadwerkelijk uit het zicht te halen. Het CBL stelt dit wel afhankelijk van de deelname van andere verkooppunten. Ook vraagt CBL om een schriftelijke bevestiging van de ACM dat de voorwaarden in haar convenant geen mededingingsproblemen opleveren.

Andere brancheorganisaties zijn bereid om stappen te zetten om te komen tot verminderde zichtbaarheid van tabaksproducten, maar niet tot invoering van een boogde displayban.

De NSO (brancheorganisatie voor tabak- en gemakszaken) is overeengekomen dat tabak en gemakszaken per 2020 afzien van gevelreclame en het uitstallen van tabaksproducten in de etalage van de winkels. Ook is ze bereid om onderzoek te doen naar verdere maatregelen in de winkel om het jeugdroken verder terug te dringen. Ze wijst een displayban echter af vanwege het economische belang van tabak voor haar omzet.

De VNPI, BOVAG en BETA (brancheorganisaties voor tankstations) geven aan dat zij toe willen naar een verminderde zichtbaarheid van tabaksproducten en dat zij afspraken tot een gedeeltelijke displayban in juli 2019 afgerond kunnen hebben. Daarbij verwijzen ze naar het klantenprofiel van de tankshops en het economische belang van tabak voor de omzet van de tankshops. Aanvullend stellen ze als voorwaarde dat een schriftelijke bevestiging van de ACM is gewenst.

De brancheorganisatie voor automaten, TZN, is bereid om de tabaksautomaten die de tabaksproducten in het zicht tonen, voor medio 2017 te vervangen (circa 100 automaten). Ook wil ze de zogenaamde packshot-indicators op de knoppen van een automaat in het eerste kwartaal van 2017 aanpassen aan de regelgeving om pakjes met afschrikwekkende afbeeldingen te tonen. Verder is TZN bereid om de visuals op automaten verder aan te passen, al zou het merendeel van de automaten al zijn voorzien van visuals met een NIX 18 uitstraling.

Ik constateer dat het CBL als enige organisatie een volledige displayban voorstelt conform voornoemde moties indien andere branches met het oog op een gelijk speelveld dit ook doen. Nu dit niet het geval is, concludeer ik dat een vrijwillig convenant niet tot de mogelijkheden behoort. Ik zal daarom conform moties en toezeggingen wetgeving voorbereiden. Daarbij zal ik bezien of een nadere differentiatie, met oog op jongeren, mogelijk en wenselijk is.

De Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, M.J. van Rijn

Naar boven