Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2008-2009 | 31965-XVIII nr. 2 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2008-2009 | 31965-XVIII nr. 2 |
A. | Artikelsgewijze toelichting bij het wetsvoorstel | 2 |
B. | Begrotingstoelichting | 3 |
1. | Algemeen | 3 |
2. | Het beleid | 3 |
Overzicht belangrijkste suppletore uitgaven- en ontvangsten mutaties | 3 | |
Artikelsgewijze toelichting | 6 | |
Wetsartikel 1 (uitgaven / verplichtingen en ontvangsten) | 6 | |
2.2. | De beleidsartikelen | 6 |
Artikel 1. Stimuleren krachtige steden, vitale wijken en voldoende woningbouw | 6 | |
Artikel 2. Stimuleren van een duurzame kwaliteit van woningen, gebouwen en bouwwerken | 8 | |
Artikel 3. Garanderen van keuzemogelijkheden en betaalbaarheid op de woningmarkt | 12 | |
Artikel 4. Integratie niet-westerse migranten | 14 | |
Artikel 5. Kennis en ordening wonen, wijken en integratie | 17 | |
Artikel 6. Rijkshuisvesting | 18 | |
2.3. | De niet-beleidsartikelen | 22 |
Artikel 95. Algemeen | 22 | |
Artikel 96. Onverdeeld | 24 | |
Wetsartikel 2 (begroting Baten-lastendiensten) | 24 | |
3. | Baten-lastendienst: Rijksgebouwendienst | 24 |
A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
Bij een wetsvoorstel tot een begrotingswijziging wordt geen algemene toelichting opgenomen. De beleidsinhoudelijke toelichting bij de begroting(sstaat) wordt opgenomen in onderdeel B van de memorie van toelichting (de begrotingstoelichting).
De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2009 wijzigingen aan te brengen in:
a. de begrotingsstaat van de begroting Wonen, Wijken en Integratie (XVIII));
b. de begrotingsstaat inzake de baten-lastendienst Rijksgebouwendienst.
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De minister voor Wonen, Wijken en Integratie, Mede namens de minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer,
E. E. van der Laan
De suppletore begroting geeft een geactualiseerd beeld van de uitvoering van de begroting van het lopende jaar. De suppletore begroting is bedoeld om (tussentijds) afwijkingen ten opzichte van de oorspronkelijke begroting voor te leggen aan de Staten-Generaal. Door onder andere inzicht te verschaffen in de financiële consequenties van beleidsvoornemens wordt aan de allocatie- en autorisatiefunctie van de Tweede Kamer tegemoet gekomen.
In de artikelsgewijze toelichting worden alle mutaties in de volgorde van de begrotingsartikelen van de begrotingsstaat opgenomen. Technische mutaties c.q. beleidsmatig niet relevante mutaties worden slechts cijfermatig gepresenteerd. Alleen indien er sprake is van een grote omvang worden ook technische mutaties nader toegelicht. De beleidsmatig relevante mutaties worden nader omschreven in de toelichting waarbij het bijbehorende mutatiebedrag wordt genoemd. Een beleidsmatige mutatie is het gevolg van gevoerd beleid en is dus te beïnvloeden (b.v. beleidsintensivering- en extensivering, beleidswijzigingen met financiële gevolgen, afwijkingen uit hoofde van behoorlijk bestuur).
De stand 1e suppletore begroting samenhangende met de Voorjaarsnota, wordt opgebouwd door middel van mutaties op de stand ontwerpbegroting. De mutaties worden in de tabel «budgettaire gevolgen van beleid» op instrumentniveau gesaldeerd opgenomen. Indien mutaties worden toegelicht op instrumenten waarbij sprake is van een saldering, worden deze afzonderlijk zichtbaar gemaakt.
In tabel «budgettaire gevolgen van beleid» is allereerst een nadere uitsplitsing van de uitgaven naar «apparaat- en programmagelden» gemaakt. Het artikelonderdeel «programma» wordt vervolgens uitgesplitst naar operationele doelen welke weer zijn opgebouwd uit (financiële) beleidsinstrumenten. Dit biedt de Tweede Kamer beleidsmatig relevante en duidelijke aangrijpingspunten om de begrotingsuitvoering kritisch te volgen en eventueel wijzigingen aan te brengen.
Volledigheidshalve wordt vermeld dat in de tabellen een kolom is opgenomen met daarin mutaties die voortvloeien uit een amendement of Nota van Wijziging waardoor de oorspronkelijke begrotingsstand is gewijzigd.
Overzicht belangrijkste suppletore uitgaven- en ontvangsten mutaties
In onderstaande tabel worden de belangrijkste suppletore mutaties weergegeven gevolgd door een korte toelichting. Voor een uitgebreide toelichting wordt u verwezen naar het betreffende artikel.
(x € 1 000) | Uitgaven | Artikelnr: |
---|---|---|
Stand Begroting 2009 | 4 891 646 | |
Belangrijkste suppletore mutaties: | ||
1. Aan BZK/Gemeentefonds, bewonersbudgetten | – 24 300 | 1 |
2. Aan BZK/Gemeentefonds, wijkenbudget | – 58 500 | 1 |
3. Naar 95.88.90 «Algemeen – verzameluitkering»: impulsbudget SV | – 13 587 | 1 |
4. Bijstelling uitgaven huurtoeslag | 55 200 | 3 |
5. Bijstelling huurtoeslag als gevolg beperking aftrek buitengewone lasten | 19 000 | 3 |
6. Naar Gemeentefonds: uitvoeringskosten Inburgering | – 23 830 | 4 |
7. Actualisering ramingen investeringsprojecten | – 21 000 | 6 |
8. Vertragingen in 2008 diverse paleizenprojecten | 13 981 | 6 |
9. Van 01.05.01 «Fysiek Investeringen Stedelijke vernieuwing»: afwikkeling impulsregeling SV | 13 587 | 95 |
10. Overige mutaties | 17 811 | |
Stand 1e suppletore begroting 2009 | 4 870 008 |
Ad 1.
Ter bevordering van de leefbaarheid in hun wijk en ter versterking van de sociale samenhang wordt voor de jaren 2008–2011 budget beschikbaar gesteld voor de 18 gemeenten met de 40 aandachtswijken als voor de G-31 gemeenten. De hiervoor op de begroting voor WWI voor de jaren 2009–2011 gereserveerde budgetten worden thans overgeboekt naar het Gemeentefonds.
Ad 2.
In het kader van het Actieplan Krachtwijken vindt vanuit het Rijk medefinanciering van de wijkactieplannen in de 40 aandachtswijken plaats. De hiervoor op de begroting voor WWI voor de jaren 2009–2010 gereserveerde budgetten (€ 58,5 mln per jaar) worden thans overgeboekt naar het Gemeentefonds.
Ad 3.
De voor de afwikkeling van de impulsregeling stedelijke vernieuwing beschikbare uitgavenbudgetten vormen voortaan onderdeel van de verzameluitkering van WWI. Verantwoording van deze budgetten vindt op artikel 95 «Algemeen» plaats.
Ad 4.
De raming van de uitgaven van de huurtoeslag wordt in 2009 met € 55 mln verhoogd. De belangrijkste oorzaak is de verslechterde economische vooruitzichten, zoals aangegeven in het CEP 2009. Onder meer een toename van het aantal mensen in de WW en in de bijstand maken een verhoging van de uitgavenraming van de huurtoeslag noodzakelijk.
Ad 5.
In de ontwerpbegroting 2009 is een tentatieve besparing op de huurtoeslag ingeboekt vanwege het beperken van de fiscale aftrek buitengewone uitgaven. Thans blijkt dat deze besparing lager uitvalt dan vorig jaar verondersteld.
Ad 6.
Voor de uitvoering van het Deltaplan inburgering wordt budget overgeboekt naar de gemeenten.
Ad 7.
De vertragingen in de uitvoering bij diverse projecten dwingen er toe de totale uitgavenramingen over de jaren heen ook te herzien. Vertragingen in lopende projecten hebben namelijk ook tot gevolg, mede door beperkingen die gesteld zijn aan de beschikbare capaciteit, dat voorziene nieuwe projecten later in uitvoering worden genomen.
Ad 8.
Er zijn momenteel verschillende, grote en kleinere, projecten in uitvoering. De uitgavenramingen voor alle projecten worden periodiek herzien op basis van actuele inzichten. De optelsom van alle geactualiseerde uitgavenramingen leidt tot het benodigd budget in een jaar. Diverse projecten zijn eind 2008 vertraagd. Dat heeft geleid tot een beroep op de eindejaarsmarge van € 3,5 mln om het benodigde uitgavenbudget voor de uitvoering in 2009 te behouden en is er bij de afrekening over de verstrekte voorschotten door het moederdepartement aan de Rijksgebouwendienst rekening mee gehouden dat uitgavenbudget bedoeld voor deze paleizenprojecten beschikbaar moet blijven.
Dit budget wordt in 2009 opnieuw bevoorschot (€ 10,481 mln)
Ad 9.
De voor de afwikkeling van de impulsregeling stedelijke vernieuwing beschikbare uitgavenbudgetten vormen voortaan onderdeel van de verzameluitkering van WWI. Verantwoording van deze budgetten vindt op dit artikel 95 «Algemeen» plaats.
(x € 1 000) | Ontvangsten | Artikelnr: |
---|---|---|
Stand Begroting 2009 | 847 312 | |
Belangrijkste suppletore mutaties: | ||
1. Uitvoering Innovatie Agenda Energie Gebouwde Omgeving (FES) | 8 000 | 2 |
2. Bijstelling raming ontvangsten huurtoeslag | 41 400 | 3 |
3. Verlaging ontvangsten 2009–2011 bij de huursubsidie | – 4 200 | 3 |
4. Overige mutaties | – 76 | |
Stand 1e suppletore begroting 2009 | 892 436 |
Ad 1.
Voor de uitvoering van de Innovatie Agenda Gebouwde Omgeving wordt in 2009 € 8 mln. aan FES-gelden toegevoegd aan de begroting voor WWI. Hier staan even hoge ontvangsten tegenover.
Ad 2.
De ontvangsten bij de huurtoeslag stijgen in de periode 2009–2013 sterk door hogere aantallen terugvorderingen.
Ad 3.
De invordering van de huursubsidie terugvorderingen bevindt zich in een afrondende fase. Daar het veelal oudere terugvorderingen betreft, heeft de Belastingdienst aangegeven dat het vaak zeer moeilijk blijkt om de teruggevorderde huursubsidie te incasseren. Dit heeft geleid tot een neerwaartse bijstelling van de raming van de ontvangsten huursubsidie.
Wetsartikel 1 (uitgaven / verplichtingen en ontvangsten)
Artikel 1. Stimuleren krachtige steden, vitale wijken en voldoende woningbouw
(x € 1 000,-) | (1) | (2) | (3) | (4)=(1+2+3) | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerp-begroting 2009 | Mutaties via NvW en amendement | Mutaties 1e suppletore begroting 2009 | Stand 1e suppletore begroting 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | Mutatie 2012 | Mutatie 2013 | |
Verplichtingen: | 657 722 | 10 000 | – 53 434 | 614 088 | – 73 256 | – 16 970 | – 1 970 | – 1 970 |
Uitgaven: | 1 188 186 | 10 000 | – 67 888 | 1 130 298 | – 87 678 | – 18 171 | 1 416 | – 1 000 |
Programma: | 1 188 186 | 10 000 | – 67 888 | 1 130 298 | – 87 678 | – 18 171 | – 1 416 | – 1 000 |
Bevorderen van de leefbaarheid van de woonwijken: | 115 500 | 10 000 | – 82 800 | 42 700 | 81 830 | – 14 030 | 970 | 970 |
Investeringen Stedelijke vernieuwing | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bewonersinitiatieven | 25 000 | 0 | – 24 300 | 700 | – 24 300 | – 15 000 | 0 | 0 |
Innovatiebudget Stedelijke vernieuwing | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Programma Sociale Veiligheid | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stimuleren wijkenaanpak | 60 500 | 10 000 | – 58 500 | 12 000 | – 57 530 | 970 | 970 | 970 |
Preventiebudget | 30 000 | 0 | 0 | 30 000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Sociaal, Fysiek en economisch verbeteren van de steden: | 929 704 | 0 | – 13 949 | 915 755 | – 5 261 | – 2 941 | – 1 236 | – 970 |
BDU-Fysiek Investeringen Stedelijke vernieuwing | 341 664 | 0 | – 10 559 | 331 105 | – 5 160 | – 2 941 | – 1 236 | – 970 |
Innovatiebudget Stedelijke vernieuwing | 17 083 | 0 | 0 | 17 083 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Sociale herovering | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Sittard Geleen | 413 | 0 | 0 | 413 | 0 | 0 | 0 | 0 |
BDU-Sociaal, Integratie en Veiligheid | 516 489 | 0 | 0 | 516 489 | 0 | 0 | 0 | 0 |
BDU-veiligheidsmiddelen/leefbaarheid | 52 593 | 0 | – 1 928 | 50 665 | – 101 | 0 | 0 | 0 |
Faciliteren grotestedenbeleid | 1 462 | 0 | – 1 462 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Voldoende woningproductie: | 136 030 | 0 | 30 600 | 166 630 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Budget BLS | 136 030 | 0 | 30 600 | 166 630 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdragen stimulering woningproductie | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige programmabudgetten: | 6 952 | 0 | – 1 739 | 5 213 | – 587 | – 1 200 | – 1 150 | – 1 000 |
Onderzoek | 1 482 | 0 | 158 | 1 640 | – 100 | – 500 | – 500 | – 500 |
Kennisoverdracht | 2 386 | 0 | – 1 821 | 565 | – 410 | – 700 | – 650 | – 500 |
FES NICIS | 3 084 | 0 | – 76 | 3 008 | – 77 | 0 | 0 | 0 |
Kenniscentum | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Kosten uitvoeringsorganisaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Nader aan te wijzen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten: | 519 707 | – 76 | 519 631 | – 77 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting relevante mutaties:
Instrument: Bewonersinitiatieven
Op dit instrument is de volgende mutatie verwerkt:
x € 1000,- | Verplichtingen | Uitgaven |
---|---|---|
Mutaties 1e suppletore begroting: | ||
1. Aan BZK/Gemeentefonds, bewonersbudgetten | – 24 300 | – 24 300 |
Totaal | – 24 300 | – 24 300 |
Ad 1.
Ter bevordering van de leefbaarheid in hun wijk en ter versterking van de sociale samenhang wordt voor de jaren 2008–2011 budget beschikbaar gesteld voor de 18 gemeenten met de 40 aandachtswijken als voor de G-31 gemeenten. De hiervoor op de begroting voor WWI voor de jaren 2009–2011 gereserveerde budgetten worden thans overgeboekt naar het Gemeentefonds.
Instrument: Stimuleren wijkenaanpak
Op dit instrument is de volgende mutatie verwerkt:
x € 1000,- | Verplichtingen | Uitgaven |
---|---|---|
Mutaties 1e suppletore begroting: | ||
1. Aan BZK/Gemeentefonds, wijkenbudget | – 58 500 | – 58 500 |
Totaal | – 58 500 | – 58 500 |
Ad 1.
In het kader van het Actieplan Krachtwijken vindt vanuit het Rijk medefinanciering van de wijkactieplannen in de 40 aandachtswijken plaats. De hiervoor op de begroting voor WWI voor de jaren 2009–2010 gereserveerde budgetten (€ 58,5 mln per jaar) worden thans overgeboekt naar het Gemeentefonds.
Instrument: Fysiek Investeringen Stedelijke vernieuwing
Op dit instrument zijn de volgende mutaties verwerkt:
x € 1000,- | Verplichtingen | Uitgaven |
---|---|---|
Mutaties 1e suppletore begroting: | ||
1. Aanpassing fasering budget volkstuinen | 2 000 | 2 000 |
2. Naar 95.88.90 «Algemeen – verzameluitkering»: impulsbudget SV | 0 | – 13 587 |
3. Overige mutaties | 0 | 1 028 |
Totaal | 2 000 | – 10 559 |
Ad 1.
Het in 2008 voor de uitbreiding van het areaal aan volkstuinen beschikbare gestelde budget wordt eerst in 2009 toegekend en betaald. Derhalve wordt nu € 2 mln aan de begroting voor WWI toegevoegd
Ad 2.
De voor de afwikkeling van de impulsregeling stedelijke vernieuwing beschikbaar uitgavenbudgetten vormen voortaan onderdeel van de verzameluitkering van WWI. Verantwoording van deze budgetten vindt op artikel 95 «Algemeen» plaats.
Op dit instrument is de volgende mutatie verwerkt:
x € 1000,- | Verplichtingen | Uitgaven |
---|---|---|
Mutaties 1e suppletore begroting: | ||
1. Aanpassing fasering BLS-budgetten | 27 200 | 30 600 |
Totaal |
Ad 1.
Een achterblijvende woningbouwproductie en realisatie op het gebied van particulier opdrachtgeverschap hebben in 2008 geleid tot een onderuitputting bij de BLS-budgetten. Deze onderuitputting wordt nu aan de raming voor 2009 toegevoegd.
Artikel 2. Stimuleren van een duurzame kwaliteit van woningen, gebouwen en bouwwerken
Algemeen – aanpassing grondslag
Voor de uitvoering van de garantie op energiebesparingskredieten wordt tot € 35 mln subsidie verleend aan de stichting Waarborgfonds Eigen Woningen (WEW) waaruit die stichting de schade kan dekken die zich voor kan doen in het geval de kredietnemer het krediet niet binnen de gestelde termijn kan terugbetalen aan de bank. Mocht er na afloop van de terugbetalingstermijn van de energiebesparingskredieten blijken dat de totale schade minder is dan het aan het WEW beschikbaar gestelde bedrag, dan zal het resterende bedrag weer terugvloeien naar de WWI-begroting.
(x € 1 000,-) | (1) | (2) | (3) | (4)=(1+2+3) | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerp-begroting 2009 | Mutaties via NvW en amendement | Mutaties 1e suppletore begroting 2009 | Stand 1e suppletore begroting 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | Mutatie 2012 | Mutatie 2013 | |
Verplichtingen: | 38 397 | – 62 | 28 579 | 66 914 | – 573 | – 1 579 | – 1 700 | – 1 200 |
Uitgaven: | 57 292 | – 62 | 10 213 | 67 443 | – 1 067 | – 1 200 | – 1 200 | – 1 200 |
Programma: | 57 292 | – 62 | 10 213 | 67 443 | – 1 067 | – 1 200 | – 1 200 | – 1 200 |
Stimuleren van voldoende woningproductie: | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Budget BLS | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Planologische en woningbouwknelpunten VINEX en VINAC | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdragen stimulering woningproductie | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Verruimen van het aanbod van geschikte woningen voor ouderen en gehandicapten: | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Verruimen van het aanbod van geschikte woningen voor ouderen en gehandicapten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Realisatie CO2 reductiedoelstellingen in de gebouwde omgeving: | 51 712 | – 62 | 1 702 | 53 352 | – 426 | 0 | 0 | 0 |
Programma energiebudgetten | 11 022 | – 62 | – 10 458 | 502 | – 283 | 0 | 0 | 0 |
Subsidies energiebesparing (CO2 reductie) gebouwde omgeving | 34 171 | 3 899 | 38 070 | – 143 | 0 | 0 | 0 | |
Regeling sanering loden drinkwaterleidingen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Regeling energiebesparing huishoudens met lagere inkomens | 519 | 0 | 0 | 519 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Innovatief bouwen | 0 | 0 | 261 | 261 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subsidies innovatie energiebesparing gebouwde omgeving (FES) | 6 000 | 0 | 8 000 | 14 000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige programmabudgetten: | 5 580 | 0 | 8 511 | 14 091 | – 641 | – 1 200 | – 1 200 | – 1 200 |
Onderzoek | 661 | 0 | 2 514 | 3 175 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Kennisoverdracht | 2 132 | 0 | – 457 | 1 675 | – 430 | – 700 | – 700 | – 700 |
Kosten uitvoeringsorganisaties | 2 557 | 0 | 6 519 | 9 076 | – 38 | – 500 | – 500 | – 500 |
Nader aan te wijzen | 230 | 0 | – 65 | 165 | – 173 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten: | 6 091 | 0 | 8 000 | 14 091 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting relevante mutaties:
Instrument: Programma energiebudgetten
Op dit instrument zijn de volgende mutaties verwerkt:
x € 1000,- | Verplichtingen | Uitgaven |
---|---|---|
Mutaties 1e suppletore begroting: | ||
1. Overboeking naar VROM (XI): opdracht SenterNovem apparaatskosten WWI 2009 | 0 | – 5 379 |
2. Naar 02.79.89 «Kosten uitvoeringsorganisaties»: opdracht SenterNovem projectmiddelen WWI 2009 | 0 | – 4 815 |
3. Overige mutaties | – 117 | – 264 |
Totaal | 68 | – 10 273 |
Ad 1.
In 2008 is door VROM één opdracht aan SenterNovem verstrekt voor de uitvoering van diverse Subsidieregelingen op de beleidsterreinen van VROM en WWI. In samenhang hiermee worden hiervoor op de begroting voor WWI in 2009 en 2010 gereserveerde kasbudgetten overgeboekt naar de begroting van VROM.
Instrument: Subsidies energiebesparing (CO2 reductie) gebouwde omgeving
Op dit instrument zijn de volgende mutaties verwerkt:
x € 1000,- | Verplichtingen | Uitgaven |
---|---|---|
Mutaties 1e suppletore begroting: | ||
1. Aanpassing fasering budgetten Meer met Minder | 10 579 | 7 349 |
2. Overboeking naar VROM (XI): opdracht SenterNovem apparaatskosten WWI 2009 | 0 | – 2 014 |
3. Naar 02.79.89 «Kosten uitvoeringsorganisaties»: opdracht SenterNovem projectmiddelen WWI 2009 | 0 | – 1 160 |
4. Overige mutaties | 0 | – 276 |
Totaal | 10 579 | 3 899 |
Ad 1.
De fasering van de budgetten beschikbaar voor Meer met Minder wordt aangepast in samenhang met de ontwikkeling en uitvoering van het beleidsinstrumentarium. Dit heeft tot gevolg dat in 2008 niet besteed budget (€ 10,6 mln aan verplichtingen en € 7 mln aan uitgaven) wordt toegevoegd aan de ramingen voor 2009.
Ad 2.
In 2008 is door VROM één opdracht aan SenterNovem verstrekt voor de uitvoering van diverse Subsidieregelingen op de beleidsterreinen van VROM en WWI. In samenhang hiermee worden hiervoor op de begroting voor WWI in 2009 en 2010 gereserveerde kasbudgetten overgeboekt naar de begroting van VROM.
Instrument: Subsidies innovatie energiebesparing gebouwde omgeving (FES)
Op dit instrument zijn de volgende mutaties verwerkt:
x € 1000,- | Verplichtingen | Uitgaven |
---|---|---|
Mutaties 1e suppletore begroting: | ||
1. Uitvoering Innovatie Agenda Energie Gebouwde Omgeving (FES) | 8 000 | 8 000 |
2. Aanpassing fasering toekenningen | 7 000 | 0 |
Totaal | 15 000 | 8 000 |
Ad 1.
Voor de uitvoering van de Innovatie Agenda Gebouwde Omgeving wordt in 2009 € 8 mln. aan FES-gelden toegevoegd aan de begroting voor WWI. Hier staan even hoge ontvangsten tegenover.
Instrument: Kosten uitvoeringsorganisaties
Op dit instrument zijn de volgende mutaties verwerkt:
x € 1000,- | Verplichtingen | Uitgaven |
---|---|---|
Mutaties 1e suppletore begroting: | ||
1. Herschikking binnen WWI: opdracht SenterNovem projectmiddelen WWI 2009 | 0 | 7 232 |
2. Overige mutaties | 0 | – 713 |
Totaal | 0 | 6 519 |
Ad 1.
In 2008 is door WWI één opdracht aan SenterNovem verstrekt voor de uitvoering van diverse Projecten en programma’s op de beleidsterreinen van WWI. In samenhang hiermee worden hiervoor op de begroting voor WWI in 2009 gereserveerde kasbudgetten overgeboekt naar dit instrument.
Op dit artikel is de volgende mutatie verwerkt:
x € 1000,- | Ontvangsten |
---|---|
Mutaties 1e suppletore begroting: | |
1. Uitvoering Innovatie Agenda Energie Gebouwde Omgeving (FES) | 8 000 |
Totaal | 8 000 |
Zie de toelichting hierboven bij de betreffende uitgaven mutatie.
Artikel 3. Garanderen van keuzemogelijkheden en betaalbaarheid op de woningmarkt
(x € 1 000,-) | (1) | (2) | (3) | (4)=(1+2+3) | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerp-begroting 2009 | Mutaties via NvW en amendement | Mutaties 1e suppletore begroting 2009 | Stand 1e suppletore begroting 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | Mutatie 2012 | Mutatie 2013 | |
Verplichtingen: | 2 392 768 | 0 | 75 614 | 2 468 382 | 73 799 | 123 627 | 153 600 | 163 800 |
Uitgaven: | 2 320 776 | 0 | 71 445 | 2 392 221 | 89 473 | 139 500 | 153 600 | 163 800 |
Programma: | 2 320 776 | 0 | 71 445 | 2 392 221 | 89 473 | 139 500 | 153 600 | 163 800 |
Garanderen betaalbaarheid voldoende huurwoningen en evenwichtige verdeling: | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Garanderen van de betaalbaarheid van voldoende huurwoningen en een evenwichtige verdeling hiervan (aanbodgericht) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Garanderen betaalbaarheid wonen voor lage inkomensgroepen (vraaggericht): | 2 317 749 | 0 | 72 747 | 2 390 496 | 89 320 | 139 500 | 153 600 | 163 800 |
Huursubsidie en huurtoeslag | 2 302 276 | 0 | 76 200 | 2 378 476 | 89 500 | 139 500 | 153 600 | 163 800 |
Vangnetregeling | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Eénmalige bijdrage huurbeleid | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Kostenvergoeding verhuurders | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bevorderen eigen woonbezit | 15 473 | 0 | – 3 453 | 12 020 | – 180 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage financiering startersleningen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige programmabudgetten: | 3 027 | 0 | – 1 302 | 1 725 | 153 | 0 | 0 | 0 |
Onderzoek | 542 | 143 | 685 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Kennisoverdracht | 625 | 145 | 770 | 173 | 0 | 0 | 0 | |
Kosten uitvoeringsorganisaties | 1 860 | – 1 590 | 270 | – 20 | 0 | 0 | 0 | |
Nader aan te wijzen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Ontvangsten: | 316 000 | 37 200 | 353 200 | 73 200 | 78 700 | 93 900 | 104 400 |
Toelichting relevante mutaties:
Instrument: Huursubsidie en huurtoeslag
Op dit instrument zijn de volgende mutaties verwerkt:
x € 1000,- | Verplichtingen | Uitgaven |
---|---|---|
Mutaties 1e suppletore begroting: | ||
1. Doorwerking convenant energiebesparing in de uitgaven huurtoeslag | 2 000 | 2 000 |
2. Bijstelling uitgaven huurtoeslag | 55 200 | 55 200 |
3. Bijstelling huurtoeslag als gevolg beperking aftrek buitengewone lasten | 19 000 | 19 000 |
Totaal | 76 200 | 76 200 |
Ad. 1
Als onderdeel van het met Aedes afgesloten convenant zijn afspraken gemaakt over energiebesparende investeringen in bestaande huurwoningen. De extra kosten in de huurtoeslag worden veroorzaakt doordat verhuurders hun energiebesparende maatregelen deels mogen doorberekenen in de huren.
Ad 2.
De raming van de uitgaven van de huurtoeslag wordt in 2009 met € 55 mln verhoogd. De belangrijkste oorzaak is de verslechterde economische vooruitzichten, zoals aangegeven in het CEP 2009. Onder meer een toename van het aantal mensen in de WW en in de bijstand maken een verhoging van de uitgavenraming van de huurtoeslag noodzakelijk.
Ad 3.
In de ontwerpbegroting 2009 is een tentatieve besparing op de huurtoeslag ingeboekt vanwege het beperken van de fiscale aftrek buitengewone uitgaven. Thans blijkt dat deze besparing lager uitvalt dan vorig jaar verondersteld. Dit maakt een bijstelling van de uitgavenraming van € 19 mln tot € 20 mln per jaar noodzakelijk.
Instrument: Bevorderen eigen woningbezit
Op dit instrument zijn de volgende mutaties verwerkt:
x € 1000,- | Verplichtingen | Uitgaven |
---|---|---|
Mutaties 1e suppletore begroting: | ||
1. Overboeking naar VROM (XI): opdracht SenterNovem apparaatskosten WWI 2009 | – 874 | – 3 413 |
2. Overige mutaties | 0 | – 40 |
Totaal | – 874 | – 3 453 |
Ad 1.
In 2008 is door VROM één opdracht aan SenterNovem verstrekt voor de uitvoering van diverse Subsidieregelingen op de beleidsterreinen van VROM en WWI. In samenhang hiermee worden hiervoor op de begroting voor WWI in 2009 en 2010 gereserveerde kasbudgetten overgeboekt naar de begroting van VROM.
Instrument: Kosten uitvoeringsorganisaties
Op dit instrument zijn de volgende mutaties verwerkt:
x € 1000,- | Verplichtingen | Uitgaven |
---|---|---|
Mutaties 1e suppletore begroting: | ||
1. Naar 02.79.89 «Kosten uitvoeringsorganisaties»: opdracht SenterNovem projectmiddelen WWI 2009 | 0 | – 1 217 |
2. Overboeking naar VROM (XI): opdracht SenterNovem apparaatskosten WWI 2009 | 0 | – 373 |
Totaal | 0 | – 1 590 |
Ad 2.
In 2008 is door VROM één opdracht aan SenterNovem verstrekt voor de uitvoering van diverse Subsidieregelingen op de beleidsterreinen van VROM en WWI. In samenhang hiermee worden hiervoor op de begroting voor WWI in 2009 en 2010 gereserveerde kasbudgetten overgeboekt naar de begroting van VROM.
Op dit artikel zijn de volgende mutaties verwerkt:
x € 1000,- | Ontvangsten |
---|---|
Mutaties 1e suppletore begroting: | |
1. Bijstelling raming ontvangsten huurtoeslag | 41 400 |
2. Verlaging ontvangsten 2009–2011 bij de huursubsidie | – 4 200 |
Totaal | 37 200 |
Ad 1.
De ontvangsten bij de huurtoeslag stijgen in de periode 2009–2013 sterk door hogere aantallen terugvorderingen.
Ad 2.
De invordering van de huursubsidie terugvorderingen bevindt zich in een afrondende fase. Daar het veelal oudere terugvorderingen betreft, heeft de Belastingdienst aangegeven dat het vaak zeer moeilijk blijkt om de teruggevorderde huursubsidie te incasseren. Dit heeft geleid tot een neerwaartse bijstelling van de raming van de ontvangsten huursubsidie.
Artikel 4. Integratie niet-westerse migranten
Algemeen – aanpassing grondslag
In dit begrotingsartikel zijn zoals vermeld in het Deltaplan Inburgering (Kamerstukken II, 2006–2007, 31 143, nr. 1) de apparaatuitgaven en de uitgaven voor de tijdelijke projectorganisatie opgenomen.
(x € 1 000,-) | (1) | (2) | (3) | (4)=(1+2+3) | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerp-begroting 2009 | Mutaties via NvW en amendement | Mutaties 1e suppletore begroting 2009 | Stand 1e suppletore begroting 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | Mutatie 2012 | Mutatie 2013 | |
Verplichtingen: | 502 416 | – 94 | – 28 655 | 473 667 | – 5 017 | – 8 901 | – 4 874 | – 9 800 |
Uitgaven: | 502 416 | – 94 | – 32 255 | 470 067 | – 5 017 | – 8 901 | – 4 874 | – 9 800 |
Programma: | 502 416 | – 94 | – 32 255 | 470 067 | – 5 017 | – 8 901 | – 4 874 | – 9 800 |
Bewerkstelligen dat oud-en nieuwkomers hun inburgerings examen halen: | 425 911 | 0 | – 35 218 | 390 693 | – 7 817 | – 9 175 | – 5 000 | – 5 000 |
Facilitering inburgering | 425 911 | 0 | – 35 218 | 390 693 | – 7 817 | – 9 175 | – 5 000 | – 5 000 |
Het versterken van maatschappelijke emancipatie en het vergroten van de sociale integratie van niet-westerse migranten: | 76 505 | – 94 | 2 963 | 79 374 | 2 800 | 274 | 126 | – 4 800 |
Facilitering remigratie | 37 781 | 0 | – 2 087 | 35 694 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige instrumenten | 38 724 | – 94 | 5 050 | 43 680 | 2 800 | 274 | 126 | – 4 800 |
Ontvangsten: | 2 440 | 0 | 0 | 2 440 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting relevante mutaties:
Instrument: Facilitering inburgering
Op dit instrument zijn de volgende mutaties verwerkt:
x € 1000,- | Verplichtingen | Uitgaven |
---|---|---|
Mutaties 1e suppletore begroting: | ||
1. Naar Gemeentefonds: uitvoeringskosten Inburgering | – 23 830 | – 23 830 |
2. Naar Gemeentefonds: budget voor de uitvoering van de regeling taalcoaches | – 5 589 | – 5 589 |
3. Naar Gemeentefonds: uitvoering van innovatietrajecten (Deltaplan Inburgering) | – 1 887 | – 1 887 |
4. Efficiencytaakstelling inburgering | – 3 000 | – 3 000 |
5. Overige mutaties | – 912 | – 912 |
Totaal | – 35 218 | – 35 218 |
Ad 1.
Voor de uitvoering van het Deltaplan inburgering wordt budget overgeboekt naar de gemeenten.
Ad 2.
In het kader van het Deltaplan inburgering wordt aan de G-50 gemeenten en de niet-G50 gemeenten budget beschikbaar gesteld voor het opzetten van projecten voor in totaal 19 600 taalcoaches. Voor 2009 is hiervoor € 2,5 mln resp. € 3 mln beschikbaar.
Ad 3.
Aan een beperkt aantal gemeenten zijn financiële middelen toegezegd voor de uitvoering van een aantal innovatietrajecten, in het kader van het Deltaplan inburgering. In 2009 is hiervoor een bedrag van € 1,887 mln beschikbaar gesteld. Dit wordt als volgt verdeeld over drie innovatietrajecten: wijkgerichte inburgering € 1,4 mln, inburgering en ondernemerschap € 0,137 mln en persoonlijk inburgeringbudget € 0,35 mln. Voor de jaren 2011 en 2011 wordt voor deze projecten € 1,4 mln resp. € 1 mln beschikbaar gesteld.
Ad 4.
Ter oplossing van de rijksbrede budgettaire problematiek wordt onder meer het budget voor inburgering verlaagd met € 3 mln in 2009 en 2010 en structureel € 5 mln per jaar met ingang van 2011. In 2009 zal incidenteel worden bezuinigd op activiteiten die het Rijk onderneemt voor inburgering en integratie. Voor de jaren daarna zal nog worden bezien op welke wijze efficiency gerealiseerd kan worden op de uitvoeringskosten voor inburgering.
Instrument: Facilitering remigratie
Op dit instrument zijn de volgende mutaties verwerkt:
x € 1000,- | Verplichtingen | Uitgaven |
---|---|---|
Mutaties 1e suppletore begroting: | ||
1. Aanpassing fasering prijsbijstelling tranche 2008 | 1 513 | 1 513 |
2. EJM: dekking problematiek vertraagde ontvangsten remigratie | 0 | – 3 600 |
Totaal | 1 513 | – 2 087 |
Ad 1.
Aan de begroting 2008 toegevoegde prijsbijstelling tranche 2008 is eerst in 2009 en latere jaren benodigd en wordt derhalve vanuit 2008 toegevoegd aan het budget 2009.
Ad 2.
Door een vertraagde afwikkeling van projecten worden voor 2008 geplande ontvangsten eerst in 2009 gerealiseerd. Vooralsnog is deze mutatie als verlaging van de uitgaven op het betreffende instrument verwerkt.
Instrument: Overige instrumenten
Op dit instrument zijn de volgende mutaties verwerkt:
x € 1000,- | Verplichtingen | Uitgaven |
---|---|---|
Mutaties 1e suppletore begroting: | ||
1. Aanpassing fasering budget Antillianengemeenten | 4 500 | 4 500 |
2. Bevordering integratie Marokkaans-Nederlandse jongeren | 3 000 | 3 000 |
3. Naar VWS: bijdrage aan programma «Diversiteit in Jeugdbeleid» | – 1 000 | – 1 000 |
4. Ombuiging regelingen integratie | – 1 000 | – 1 000 |
5. Overige mutaties | – 544 | – 544 |
Totaal | 4 956 | 4 956 |
Ad 1.
In 2008 liepen de bestuurlijke arrangementen met de 21 zogenaamde Antillianengemeenten (AG21) af. Met de AG 21 is afgesproken dat 2009 een overgangsjaar zal zijn, waarbij de AG21 € 4,5 mln ontvangen om hetgeen opgebouwd is met de bestuurlijke arrangementen niet verloren te laten gaan.
Ad 2.
Ter bevordering van de integratie van Marokkaans-Nederlandse jongeren wordt extra budget beschikbaar gesteld voor onder andere de inzet van gezinsmanagers en straatcoaches en voor gemeentelijke ondersteuning op dit terrein.
Ad 3.
WWI neemt samen met Jeugd & Gezin deel aan het programma «Diversiteit in Jeugdbeleid», dat in opdracht van de bewindslieden voor J&G en voor WWI door ZonMw wordt uitgevoerd.
Ad 4.
Ter oplossing van de rijksbrede budgettaire problematiek wordt onder meer vanaf 2009 structureel bezuinigd op diverse regelingen op het gebied van integratie. In 2009 betreft het een taakstelling van € 1 mln.
Artikel 5. Kennis en ordening wonen, wijken en integratie
(x € 1 000,-) | (1) | (2) | (3) | (4)=(1+2+3) | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerp-begroting 2009 | Mutaties via NvW en amendement | Mutaties 1e suppletore begroting 2009 | Stand 1e suppletore begroting 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | Mutatie 2012 | Mutatie 2013 | |
Verplichtingen: | 11 426 | 0 | – 1 226 | 10 200 | – 400 | – 1 000 | – 1 000 | – 1 000 |
Uitgaven: | 11 318 | 0 | – 1 226 | 10 092 | – 400 | – 1 000 | – 1 000 | – 1 000 |
Programma: | 11 318 | 0 | – 1 226 | 10 092 | – 400 | – 1 000 | – 1 000 | – 1 000 |
Tijdig inspelen op maatschappelijke veranderingen: | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Tijdig inspelen op maatschappelijke veranderingen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontsluiten van kennis en onderzoekscoördinatie: | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontsluiten van kennis en onderzoekscoördinatie | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bevorderen van maximale maatschappelijke prestaties van wooncorporaties: | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bevorderen van maximale maatschappelijke prestaties van wooncorporaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Versterken van de positie van de woonconsument: | 1 302 | 0 | 0 | 1 302 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subsidies woonconsumentenorganisaties | 1 302 | 0 | 0 | 1 302 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige programmabudgetten: | 10 016 | 0 | – 1 226 | 8 790 | – 400 | – 1 000 | – 1 000 | – 1 000 |
Onderzoek | 6 243 | 0 | – 234 | 6 009 | – 200 | – 500 | – 500 | – 500 |
Experimenten en kennisoverdracht | 3 773 | 0 | – 992 | 2 781 | – 200 | – 500 | – 500 | – 500 |
Nader aan te wijzen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten: | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Geen nadere toelichting.
(x € 1 000,-) | (1) | (2) | (3) | (4)=(1+2+3) | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerp-begroting 2009 | Mutaties via NvW en amendement | Mutaties 1e suppletore begroting 2009 | Stand 1e suppletore begroting 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | Mutatie 2012 | Mutatie 2013 | |
Verplichtingen: | 113 236 | 0 | – 23 303 | 89 933 | 18 541 | 20 361 | 5 370 | 1 370 |
Uitgaven: | 113 236 | 0 | – 23 303 | 89 933 | 18 541 | 20 361 | 5 370 | 1 370 |
Programma: | 113 236 | 0 | – 23 303 | 89 933 | 18 541 | 20 361 | 5 370 | 1 370 |
Vanuit rijkshuisvesting bijdragen aan rijksdoelen: | 10 618 | 0 | – 5 353 | 5 265 | – 459 | 1 361 | 2 370 | – 630 |
Beleid (mede) van toepassing op de rijkshuisvesting en de doelmatige werking van het rijkshuisvestingsstelsel | 3 324 | 0 | – 915 | 2 409 | – 459 | – 639 | – 630 | – 630 |
Onderzoek Rgd | 589 | 0 | 0 | 589 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Coördinatie rijksopdrachtgeverschap in de bouw | 2 193 | 0 | – 1 282 | 911 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Energiebesparing rijkshuisvesting | 4 512 | 0 | – 3 156 | 1 356 | 0 | 2 000 | 3 000 | 0 |
Monumenten beheren: | 14 508 | 0 | – 8 086 | 6 422 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stimuleren architectonische kwaliteit | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Beheer monumenten in rijksbezit | 14 508 | 0 | – 8 086 | 6 422 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Huisvesten van het Koninklijk Huis, de Hoge Colleges van Staat en het ministerie van Algemene Zaken: | 88 110 | 0 | – 9 864 | 78 246 | 10 334 | 7 346 | – 10 654 | – 1 654 |
Onderhoud HCvS/AZ | 3 601 | 0 | 8 271 | 11 872 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Investeringen HCvS/AZ | 42 968 | 0 | – 14 957 | 28 011 | 10 000 | 11 000 | 0 | 0 |
Huren HCvS/AZ | 3 490 | 0 | 1 173 | 4 663 | 4 000 | 4 000 | 2 000 | 2 000 |
Paleizen | 29 548 | 0 | – 4 050 | 25 498 | 4 000 | 0 | – 5 000 | 4 000 |
Functionele kosten Koninklijk Huis | 8 503 | 0 | – 301 | 8 202 | – 7 666 | – 7 654 | 7 654 | – 7 654 |
Ontvangsten: | 2 626 | 0 | 0 | 2 626 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting relevante mutaties:
Instrument: Coördinatie rijksopdrachtgeverschap in de bouw
Op dit instrument is de volgende mutatie verwerkt:
x € 1000,- | Verplichtingen | Uitgaven |
---|---|---|
Mutaties 1e suppletore begroting: | ||
1. Overboeking naar VROM (XI): afrekening 2008 | – 1 282 | – 1 282 |
Totaal | – 1 282 | – 1 282 |
Ad 1.
Betreft de afrekening tussen de Rijksgebouwendienst en het moederdepartement over het betaalde voorschot 2008. Het moederdepartement VROM verstrekt jaarlijks aan de Rijksgebouwendienst een voorschot voor de coördinatie van het rijksopdrachtgeverschap in de bouw. Dit voorschot wordt het jaar daarop afgerekend.
Instrument: Energiebesparing rijkshuisvesting
Op dit instrument zijn de volgende mutaties verwerkt:
x € 1000,- | Verplichtingen | Uitgaven |
---|---|---|
Mutaties 1e suppletore begroting: | ||
1. Vertraging en actualisering kasraming Programma Groene Technologieën | – 2 500 | – 2 500 |
2. Overboeking naar VROM (XI): afrekening 2008 | – 656 | – 656 |
Totaal | – 3 156 | – 3 156 |
Ad 1.
Door een vertraging in de uitvoering in 2008 van het programma Groene Technologieën (PGT) zijn de ramingen voor het Programma Groene Technologieën herzien.
Ad 2.
Betreft de afrekening tussen de Rijksgebouwendienst en het moederdepartement over het betaalde voorschot 2008. Het moederdepartement VROM verstrekt jaarlijks aan de Rijksgebouwendienst een voorschot voor de energiebesparing rijkshuisvesting. Dit voorschot wordt het jaar daarop afgerekend
Instrument: Beheer monumenten in rijksbezit
Op dit instrument zijn de volgende mutaties verwerkt:
x € 1000,- | Verplichtingen | Uitgaven |
---|---|---|
Mutaties 1e suppletore begroting: | ||
1. Naar 06.31.13 «Onderhoud Hoge Colleges van Staat/Ministerie van Algemene Zaken» | – 4 000 | – 4 000 |
2. Overboeking naar VROM (XI): afrekening 2008 | – 4 086 | – 4 086 |
Totaal | – 8 086 | – 8 086 |
Ad 1.
Hoge Colleges van Staat en het ministerie van AZ zijn eveneens deels gevestigd in monumenten. Voor het onderhoud van de gebouwen van de HCvS/AZ zijn in 2009 extra middelen nodig, waarvoor de ruimte binnen het budget voor monumenten is gevonden.
Ad 2.
De afrekening tussen de Rijksgebouwendienst en het moederdepartement over het betaalde voorschot 2008 heeft deze mutatie als resultaat. Het moederdepartement VROM verstrekt jaarlijks aan de Rijksgebouwendienst een voorschot voor de uitvoering van het onderhoudsprogramma voor de monumenten. Dit voorschot wordt het jaar daarop afgerekend.
Instrument: Onderhoud Hoge Colleges van Staat/Ministerie van AZ
Op dit instrument zijn de volgende mutaties verwerkt:
x € 1000,- | Verplichtingen | Uitgaven |
---|---|---|
Mutaties 1e suppletore begroting: | ||
1. Van 06.29.11 «Beheer monumenten in rijksbezit» | 4 000 | 4 000 |
2. Overboeking van VROM (XI): afrekening 2008 | 4 271 | 4 271 |
Totaal | 8 271 | 8 271 |
Ad 1.
Hoge Colleges van Staat en het ministerie van AZ zijn eveneens deels gevestigd in monumenten. Voor het onderhoud van de gebouwen van de HCvS/AZ zijn extra middelen nodig in 2009. De spiegelmutatie van deze overboeking is te vinden op het instrument «Beheer monumenten in rijksbezit».
Ad 2.
De afrekening tussen de Rijksgebouwendienst en het moederdepartement over het betaalde voorschot 2008 heeft deze mutatie als resultaat. Het moederdepartement VROM verstrekt jaarlijks aan de Rijksgebouwendienst een voorschot voor de uitvoering van het onderhoudsprogramma voor de huisvesting van de Hoge Colleges en het ministerie van Algemene Zaken. Dit voorschot wordt het jaar daarop afgerekend.
Instrument: Investeringen Hoge Colleges van Staat/Ministerie van AZ
Op dit instrument zijn de volgende mutaties verwerkt:
x € 1000,- | Verplichtingen | Uitgaven |
---|---|---|
Mutaties 1e suppletore begroting: | ||
1. Actualisering ramingen investeringsprojecten | – 21 000 | – 21 000 |
2. Overboeking naar VROM (XI): afrekening 2008 | – 4 163 | – 4 163 |
3. Vertragingen in 2008 diverse projecten bij de Hoge Colleges van Staat en het ministerie van AZ | 10 206 | 10 206 |
Totaal | – 14 957 | – 14 957 |
Ad 1.
De vertragingen in de uitvoering bij diverse projecten dwingen er toe de totale uitgavenramingen over de jaren heen ook te herzien. Vertragingen in lopende projecten hebben namelijk ook tot gevolg, mede door beperkingen die gesteld zijn aan de beschikbare capaciteit, dat voorziene nieuwe projecten later in uitvoering worden genomen.
Ad 2.
Betreft de afrekening tussen de Rijksgebouwendienst en het moederdepartement over het betaalde voorschot 2008. Het moederdepartement VROM verstrekt jaarlijks aan de Rijksgebouwendienst een voorschot voor de uitvoering van het onderhoudsprogramma voor de monumenten. Dit voorschot wordt het jaar daarop afgerekend.
Ad 3.
Er zijn momenteel circa 35 (deel)projecten in uitvoering. De uitgavenramingen voor alle projecten worden periodiek herzien op basis van actuele inzichten. De optelsom van alle geactualiseerde uitgavenramingen leidt tot het benodigd budget in een jaar. Diverse projecten voor de Hoge Colleges van Staat en het ministerie van Algemene Zaken zijn eind 2008 vertraagd. Dat heeft geleid tot een beroep op de eindejaarsmarge van € 6,0 mln om het benodigde uitgavenbudget voor de uitvoering in 2009 te behouden en is er bij de afrekening over de verstrekte voorschotten door het moederdepartement aan de Rijksgebouwendienst rekening mee gehouden dat uitgavenbudget bedoeld voor deze huisvestings-projecten beschikbaar moet blijven. Dit budget wordt in 2009 opnieuw bevoorschot (€ 4,206 mln).
Op dit instrument zijn de volgende mutaties verwerkt:
x € 1000,- | Verplichtingen | Uitgaven |
---|---|---|
Mutaties 1e suppletore begroting: | ||
1. Actualisering ramingen investeringsprojecten | – 10 000 | – 10 000 |
2. Overboeking naar VROM (XI): afrekening 2008 | – 8 031 | – 8 031 |
3. Vertragingen in 2008 diverse paleizenprojecten | 13 981 | 13 981 |
Totaal | – 4 050 | – 4 050 |
Ad 1.
De vertragingen in de uitvoering bij diverse projecten dwingen er toe de totale uitgavenramingen over de jaren heen ook te herzien (– € 10,0 mln in 2009), + € 5,0 mln in 2010, + € 4,0 mln in 2011 en + € 1,0 mln in 2012. Vertragingen in lopende projecten hebben namelijk ook tot gevolg, mede door beperkingen die gesteld zijn aan de beschikbare capaciteit, dat voorziene nieuwe projecten later in uitvoering worden genomen.
Ad 2.
Betreft de afrekening tussen de Rijksgebouwendienst en het moederdepartement over het betaalde voorschot 2008. Het moederdepartement VROM verstrekt jaarlijks aan de Rijksgebouwendienst een voorschot voor de uitvoering van onderhoud, beheer en investeringen in de staatspaleizen. Dit voorschot wordt het jaar daarop afgerekend.
Ad 3.
Er zijn momenteel verschillende, grote en kleinere, projecten in uitvoering. De uitgavenramingen voor alle projecten worden periodiek herzien op basis van actuele inzichten. De optelsom van alle geactualiseerde uitgavenramingen leidt tot het benodigd budget in een jaar. Diverse projecten zijn eind 2008 vertraagd. Dat heeft geleid tot een beroep op de eindejaarsmarge van € 3,5 mln om het benodigde uitgavenbudget voor de uitvoering in 2009 te behouden en is er bij de afrekening over de verstrekte voorschotten door het moederdepartement aan de Rijksgebouwendienst rekening mee gehouden dat uitgavenbudget bedoeld voor deze paleizenprojecten beschikbaar moet blijven.
Dit budget wordt in 2009 opnieuw bevoorschot (€ 10,481 mln).
(x € 1 000,-) | (1) | (2) | (3) | (4)=(1+2+3) | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerp-begroting 2009 | Mutaties via NvW en amendement | Mutaties 1e suppletore begroting 2009 | Stand 1e suppletore begroting 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | Mutatie 2012 | Mutatie 2013 | |
Verplichtingen: | 548 242 | 0 | 0 | 548 242 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Uitgaven: | 688 782 | 0 | 7 832 | 696 614 | 4 155 | 1 971 | 266 | 0 |
Programma: | 688 782 | 0 | 7 832 | 696 614 | 4 155 | 1 971 | 266 | 0 |
Afkoop subsidies DGW regelingen | 545 000 | 0 | – 665 | 544 335 | – 35 | 0 | 0 | 0 |
Kosten uitvoeringsorganisaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Betaalbare woonkeuze koop- en huursector | 10 947 | 0 | 0 | 10 947 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Budget BWS 1992–1994 | 128 776 | 0 | – 5 090 | 123 686 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Woningbouw en duurzame kwaliteit | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Huisvesting gehandicapten en woon-zorg | 797 | 0 | 0 | 797 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stedelijke vernieuwing Lelystad | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
LVS en WI | 3 262 | 0 | 0 | 3 262 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Verzameluitkering | 0 | 0 | 13 587 | 13 587 | 4 190 | 1 971 | 266 | 0 |
Ontvangsten: | 448 | 0 | 0 | 448 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting relevante mutaties:
Instrument: Budget BWS 1992–1994
Op dit instrument is de volgende mutatie verwerkt:
x € 1000,- | Verplichtingen | Uitgaven |
---|---|---|
Mutaties 1e suppletore begroting: | ||
1. Doorwerking hogere uitgaven BWS 2008 | 0 | – 5 090 |
Totaal | 0 | – 5 090 |
Ad 1.
Bij het BWS 1992–1994 is sprake van in het verleden aangegane, vastliggende verplichtingen.
Het vermoedelijk beloop aan in 2008 te betalen reguliere bijdragen is hoger uitgekomen dan het oorspronkelijk voor 2008 beschikbare budget. Compensatie wordt geboden door een tegengestelde verlaging van het kasbudget 2009 met ruim € 5 mln
Op dit instrument is de volgende mutatie verwerkt:
x € 1000,- | Verplichtingen | Uitgaven |
---|---|---|
Mutaties 1e suppletore begroting: | ||
1. Van 01.05.01 «Fysiek Investeringen Stedelijke vernieuwing»: afwikkeling impulsregeling SV | 0 | 13 587 |
Totaal | 0 | 13 587 |
Ad 1.
De voor de afwikkeling van de impulsregeling stedelijke vernieuwing beschikbaar uitgavenbudgetten vormen voortaan onderdeel van de verzameluitkering van WWI. Verantwoording van deze budgetten vindt op dit artikel 95 «Algemeen» plaats.
(x € 1 000,-) | (1) | (2) | (3) | (4)=(1+2+3) | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerp-begroting 2009 | Mutaties via NvW en amendement | Mutaties 1e suppletore begroting 2009 | Stand 1e suppletore begroting 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | Mutatie 2012 | Mutatie 2013 | |
Verplichtingen: | – 204 | 0 | – 24 923 | – 25 127 | 12 603 | 17 784 | 14 652 | 13 885 |
Uitgaven: | – 204 | 0 | 13 638 | 13 434 | 12 603 | 17 784 | 14 652 | 13 885 |
Programma: | – 204 | 0 | 13 638 | 13 434 | 12 603 | 17 784 | 14 652 | 13 885 |
Prijsbijstelling: | 0 | 0 | 13 638 | 13 638 | 12 603 | 17 784 | 14 652 | 13 885 |
Prijsbijstelling | 0 | 0 | 13 638 | 13 638 | 12 603 | 17 784 | 14 652 | 13 885 |
Nog te verdelen: | – 204 | 0 | 0 | – 204 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Nog nader te verdelen taakstellingen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Nog nader te verdelen overig | – 204 | 0 | 0 | – 204 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting relevante mutaties:
Op dit instrument is de volgende mutatie verwerkt:
x € 1000,- | Verplichtingen | Uitgaven |
---|---|---|
Mutaties 1e suppletore begroting: | ||
1. Van Financiën ontvangen prijsbijstelling 2009 | 13 638 | 13 638 |
Totaal | 13 638 | 13 638 |
Ad 1.
De van Financiën ontvangen prijsbijstelling tranche 2009 is vooralsnog toegevoegd aan artikel 96 «Onverdeeld». In een later stadium zal uitdeling naar de betreffende artikelen op de begroting voor WWI plaatsvinden.
Wetsartikel 2 (begroting Baten-lastendiensten)
3. Baten-lastendienst: Rijksgebouwendienst
Begroting Baten-Lastendienst: Rijksgebouwendienst
Ten behoeve van de Suppletore begrotingsstaat inzake baten-lastendiensten (Voorjaarsnota):
Totaal baten | Totaal lasten | Saldo van baten en lasten | |
---|---|---|---|
Oorspronkelijk vastgestelde begroting* | 1 423 255 | 1 422 086 | 1 169 |
Mutaties (+ of -) 1e suppletore begroting | 56 801 | 56 801 | – |
Stand 1e suppletore begroting | 1 480 056 | 1 478 887 | 1 169 |
Totaal kapitaaluitgaven | Totaal kapitaalontvangsten | ||
Oorspronkelijk vastgestelde begroting | 807 099 | 535 000 | |
Mutaties (+ of -) 1e suppletore begroting | – | – | |
Stand 1e suppletore begroting | 807 099 | 535 000 |
* In de oorspronkelijk vastgestelde begroting is ook meegenomen € 1 mln bijdrage DGOBR van de Nota van Wijziging (kamerstukken II, 2008–2009, 31 700 XVIII, nr.10).
Exploitatie-overzicht Rgd Opbouw vanaf de stand ontwerpbegroting naar de stand van de Voorjaarsnota bedragen in € * 1 000
Omschrijving | Oorspronkelijk vastgestelde begroting* | Mutaties (+ of -) 1e suppletore begroting | Totaal geraamd |
---|---|---|---|
Baten | |||
Leveren producten/diensten: | |||
Opbrengst departementen | 1 285 484 | 45 000 | 1 330 484 |
Opbrengst moeder | 118 283 | – 2 199 | 116 084 |
Opbrengst derden | 9 338 | 2 000 | 11 338 |
Bedrijfsvoering: | – | ||
Rentebaten | 5 075 | – | 5 075 |
Overige baten | 5 075 | 12 000 | 17 075 |
Totaal baten | 1 423 255 | 56 801 | 1 480 056 |
Lasten | |||
Product Huisvesting: | |||
Apparaatskosten (netto) | 69 403 | 9 000 | 78 403 |
Huren vanuit de markt | 319 133 | 10 173 | 329 306 |
Rentelasten | 319 886 | – 7 000 | 312 886 |
Afschrijvingen | 297 423 | – | 297 423 |
Dagelijks onderhoud | 170 858 | 2 334 | 173 192 |
Mutaties voorzieningen | 31 946 | – | 31 946 |
Belastingen en heffingen | 23 579 | – | 23 579 |
Investeringen buiten gebruiksvergoedingen | 108 380 | 24 387 | 132 767 |
Overige producten: | – | ||
Services | 61 408 | – | 61 408 |
Adviezen | 5 075 | – | 5 075 |
Beleid | 11 153 | – 4 093 | 7 060 |
PPS-lasten | – | 10 000 | 10 000 |
Overige lasten | 3 842 | 12 000 | 15 842 |
Totaal lasten | 1 422 086 | 56 801 | 1 478 887 |
Saldo | 1 169 | – | 1 169 |
* In de oorspronkelijk vastgestelde begroting is ook meegenomen € 1mln bijdrage DGOBR van de Nota van Wijziging.
De hogere opbrengst departementen is een gevolg van verwachte stijgingen van de kleine huisvestingsprojecten en huren. Er vindt steeds meer een verschuiving plaats van grote huisvestingsoperaties naar kleinere vragen waarbij departementen er de voorkeur aan geven verbouwingen (deels) à fonds perdu te financieren in plaats van via een jaarlijkse aflossing. Daarnaast is de stijging een gevolg van de verwerking van de opbrengsten van opgeleverde panden die zijn aanbesteed door middel van Publiek Private Samenwerking (PPS). In het jaarverslag 2008 is deze verwerkingswijze toegelicht. De PPS-opbrengsten omvatten de totale vergoedingen die de gebruiker uit hoofde van een DBFMO-contract verschuldigd is voor onderhoud, dienstverlening en rente.
Deze wijzigingen treden eveneens bij de lasten (huren, investeringen buiten gebruiksvergoedingen en PPS lasten) op en hebben geen resultaatconsequenties.
De wijziging van de opbrengst moeder wordt verklaard door de afrekening met het moederdepartement over 2008 en door de mutaties bij 1e suppletore 2009 op artikel 6 van de WWI-begroting «Rijkshuisvesting» en artikel 2 van de VROM-begroting, voor wat betreft het onderdeel «architectuur». Hiermee hangen enkele wijzigingen aan de lastenkant, met name bij dagelijks beheer en beleid, samen.
De andere wijzigingen aan de batenkant hebben betrekking op een verwachte stijging van de opbrengst derden en de overige baten. De opbrengsten derden zijn hoger geraamd door de stijging van de huuropbrengsten. De hogere overige baten worden veroorzaakt door de verwerkingswijze van de kosten voor het programma Brandveiligheid. De aanwending van voor deze kosten gevormde bestemmingsreserve verloopt in de staat van baten en lasten via de overige baten. Deze mutatie treedt eveneens bij de overige lasten op.
Bij de apparaatskosten is uitgegaan van de invulling van de fte-taakstelling Balkenende IV. Het uitgangspunt is een groei naar een kostendekkendheid van 100% vanaf 2013. Daarnaast zijn de rentelasten verlaagd op grond van de realisatie in voorgaande jaren.
Kasstroomoverzicht baten-lastendienst Kasstroomoverzicht bedragen in € * 1 000
Omschrijving | Oorspronkelijk vastgestelde begroting* | Mutaties (+ of -) 1e suppletore begroting | Stand 1e suppletore begroting |
---|---|---|---|
1. Rekening-courant RHB 1 januari 2009 | 213 852 | 163 199 | 377 051 |
2. Operationele kasstroom | 271 736 | – | 271 736 |
3a. Investeringen | – 500 000 | – | – 500 000 |
3b. Desinvesteringen | 35 000 | – | 35 000 |
3. Investeringskasstroom | – 465 000 | – | – 465 000 |
4a. Afdracht | – | – | – |
4b. Aflossing | – 307 099 | – | – 307 099 |
4c. Beroep op leenfaciliteit | 500 000 | – | 500 000 |
4. Financieringskasstroom | 192 901 | – | 192 901 |
5. Rekening-courant RHB 31 dec. 2009 | 213 489 | 163 199 | 376 688 |
* In de oorspronkelijk vastgestelde begroting is ook meegenomen € 1 mln bijdrage DGOBR van de Nota van Wijziging.
De beginstand van de rekening-courant RHB is aangepast aan de realisatie per ultimo 2008.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-31965-XVIII-2.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.