Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2008-2009 | 31965-XVII nr. 2 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2008-2009 | 31965-XVII nr. 2 |
A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
Bij een wetsvoorstel tot een begrotingswijziging wordt geen algemene toelichting opgenomen. De beleidsinhoudelijke toelichting bij de begroting(sstaat) wordt opgenomen in onderdeel B van de memorie van toelichting (de begrotingstoelichting).
De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Compatibiliteitswet elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om de begrotingsstaat van de begroting voor Jeugd en Gezin voor het jaar 2009 te wijzigen.
De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zogenoemde begrotingstoelichting).
In deze suppletore begroting zijn de wijzigingen van de begroting 2009 voor Jeugd en Gezin opgenomen. De gepresenteerde cijfers sluiten aan bij de Voorjaarsnota 2009, die de Minister van Financiën aan de Tweede Kamer aanbiedt.
Om de leesbaarheid van de toelichting op de beleidsartikelen te bevorderen zijn de volgende criteria voor het toelichten van wijzigingen van de begroting toegepast:
1. Naast de beleidsmatig relevante mutaties worden de mutaties toegelicht als het hiermee gepaard gaande bedrag voor de programma-uitgaven op doelstellingsniveau hoger is dan 3% van de vastgestelde begroting of groter dan € 3 miljoen.
2. Mutaties die afzonderlijk lager zijn dan deze criteria en/of die betrekking hebben op interne verrekeningen binnen de administratie van Jeugd en Gezin, staan gesaldeerd toegelicht met de algemene tekst Overige mutaties. Hierdoor kan dat saldo uiteindelijk hoger zijn dan de bovengenoemde normen.
3. Voor wat betreft de verplichtingenmutaties wordt per artikel enkel het saldo weergegeven;
In paragraaf 2 wordt het beleid met betrekking tot de begrotingsuitgaven- en ontvangsten besproken. Ten slotte volgt in paragraaf 3 de artikelsgewijze toelichting.
2. HET BELEID MET BETREKKING TOT DE BEGROTINGSUITGAVEN ENONTVANGSTEN
In paragraaf 2.1 wordt een overzicht gegeven van de tijdens de begrotingsbehandeling aangenomen amendementen en de moties met een directe relatie tot de begroting.
In paragraaf 2.2 worden de belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties op de begroting toegelicht.
2.1. Nota van wijziging en amendementen en moties
De budgettaire consequenties van het aangenomen amendement naar aanleiding van de begrotingsbehandeling Jeugd en Gezin eind 2008, is in tabel 1 opgenomen.
Ter informatie bevat tabel 2 de toelichting bij de mutaties zoals vermeld in de nota van wijziging 31 700 XVII, nummer 4 naar aanleiding van de Algemene Politieke Beschouwingen.
Tabel 1: Budgettaire consequenties (bedragen x € 1 000)
Artikel | Bijstelling budget (Kas = Verplichting) | Toelichting |
---|---|---|
2 | 250 | Amendement 31 700 XVII, nr. 30 van lid Bouwmeester. Financiële ondersteuning in 2009 aan Gezin in Balans van Humanitas, dat opvoedingsondersteuning en gezinsbegeleiding biedt in combinatie met maatschappelijke re-integratie voor (ex-)gedetineerde moeders. Dekking budget binnen artikel 2. |
Tabel 2: Budgettaire consequenties (bedragen x € 1 000)
Artikel | Bijstelling budget (Kas = Verplichting) | Toelichting |
---|---|---|
2 | 6 000 | De toevoeging ad € 6 miljoen voor 2009 (tevens € 6 miljoen voor de jaren 2010 en 2011) is de uitvoering van de motie Slob, en betreft de impuls vrijwilligerswerk in de vorm van innovatieve projecten voor gezinnen en jongeren. Hiertoe is het budget van artikel 2 verhoogd met € 6 miljoen. Zie Nota van wijziging 31 700 XVII, nummer 4. |
3 | 5 000 | De toevoeging ad € 5 miljoen voor 2009 (tevens € 10 miljoen voor de jaren 2010 en 2011) zullen dienen ter bevordering van snelle toewijzing van gezinsvoogden en het verzekeren van voldoende tijd voor begeleiding van kinderen. Zie Nota van wijziging 31 700 XVII, nummer 4. |
99 | – 1 692 | Budget ad -/- € 1 692 miljoen bestemd voor dekking van intensiveringen die voortvloeien uit de Algemene Politieke Beschouwingen. Het betreft een structurele subsidietaakstelling. |
2.2. Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties
Onderstaand overzicht geeft inzicht in de belangrijkste beleidsmatige mutaties. Hierbij is een ondergrens van € 5 miljoen gehanteerd.
Tabel 3: Belangrijkste begrotingsuitgavenmutaties (bedragen x € 1 000)
Stand ontwerpbegroting 2009 | Artikel | Uitgaven | |
---|---|---|---|
1 | Financiële tegemoetkoming in de kosten van kinderen | 1 | 134 000 |
2 | Bijdrage aan de drie grootstedelijke regio’s bestemd voor jeugdzorg | 3 | 6 000 |
3 | Bijdrage ten gunste van de Raad voor de Kinderbescherming | 3 | 6 868 |
Hieronder worden bovenstaande mutaties toegelicht.
Ad 1) Het voorschotbedrag dat de Belastingdienst voor januari 2009 heeft uitgekeerd ten behoeve van het Kindgebonden Budget (WKB) is hoger dan geraamd. Op basis van deze hogere bevoorschotting wordt voor 2009 een tegenvaller ingeboekt ad € 134 miljoen.
Ad 2) In 2008 is met de grootstedelijke regio’s afgesproken dat de helft van de bijdrage die zij uit eigen middelen zouden moeten leveren voor het oplossen van de wachtlijsten in de jeugdzorg, door Jeugd en Gezin wordt betaald. Tevens heeft Jeugd en Gezin € 2 miljoen van de resterende eigen bijdrage voorgefinancierd. Het totale bedrag van € 6 miljoen is gedekt uit 2008-budget en in 2009 toegevoegd aan het budget voor de uitkering jeugdzorg.
Ad 3) Overboeking naar Jeugd en Gezin ten gunste van de Raad voor de Kinderbescherming. Deze middelen zijn voornamelijk bestemd voor het opvangen van autonome groei als gevolg van groei elders in de jeugdketen. Het gaat met name om een toename van het aantal door de Raad uit te voeren beschermingsonderzoeken, die plaatsvinden voorafgaand aan een uitspraak door de kinderrechter over een ondertoezichtstelling of een voogdijmaatregel. Tevens is budget bestemd voor het opleiden van nieuwe medewerkers.
3. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING
Beleidsartikel 1 Gezin en Inkomen
Gezinnen ontvangen een financiële tegemoetkoming in de kosten van het opvoeden en het onderhouden van kinderen.
1.2 Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1 000)
Stand ontwerp begroting | Mutaties via NvW en amendementen | Mutaties 1e suppletore wet | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2010 | Mutaties 2011 | Mutaties 2012 | Mutaties 2013 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | (4)=(1+2+3) | |||||
Verplichtingen | 4 267 391 | 0 | 134 000 | 4 401 391 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Uitgaven | 4 267 391 | 0 | 134 000 | 4 401 391 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Programma-uitgaven | 4 267 391 | 0 | 134 000 | 4 401 391 | 0 | 0 | 0 | 0 |
1. Financiële tegemoetkoming in de kosten van kinderen | 4 267 391 | 0 | 134 000 | 4 401 391 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 272 | 0 | 0 | 272 | 0 | 0 | 0 | 0 |
1.3.1 Financiële tegemoetkoming in de kosten van kinderen
Stand vastgestelde begroting 2009 (bedragen x € 1 000) | 4 267 391 |
---|---|
Mutaties 1e suppletore begroting: | |
1. Het voorschotbedrag dat de Belastingdienst voor januari 2009 heeft uitgekeerd ten behoeve van het Kindgebonden Budget (WKB) is hoger dan geraamd. Op basis van deze hogere bevoorschotting wordt voor 2009 een tegenvaller ingeboekt ad € 134 miljoen. | 134 000 |
Stand 1e suppletore begroting | 4 401 391 |
Beleidsartikel 2 Gezond opgroeien
Kinderen groeien lichamelijk en geestelijk gezond op.
2.2 Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1 000)
Stand ontwerp begroting | Mutaties via NvW en amendementen | Mutaties 1e suppletore wet | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2010 | Mutaties 2011 | Mutaties 2012 | Mutaties 2013 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | (4)=(1+2+3) | |||||
Verplichtingen | 52 608 | 6 000 | 4 845 | 63 453 | 4 429 | 4 542 | 462 | 662 |
Uitgaven | 342 179 | 6 000 | 7 128 | 355 307 | 5 211 | 4 792 | 462 | 662 |
Programma-uitgaven | 342 179 | 6 000 | 7 128 | 355 307 | 5 211 | 4 792 | 462 | 662 |
1. Kinderen en hun ouders/verzorgers krijgen laagdrempelige ondersteuning bij het opgroeien, opvoeden en verzorgen. | 329 918 | 0 | 5 891 | 335 809 | – 1 849 | – 2 181 | – 511 | – 311 |
2. Kinderen hebben een gezonde leefstijl en zijn actief en positief betrokken bij hun leefomgeving. 12 261 | 6 000 | 1 237 | 19 498 | 7 060 | 6 973 | 973 | 973 | |
Ontvangsten | 1 545 | 0 | 5 142 | 6 687 | 432 | 0 | 0 | 0 |
2.3 Operationele doelstellingen
Er zijn 2 operationele doelstellingen op dit beleidsartikel:
1. Kinderen en hun ouders/verzorgers krijgen laagdrempelige ondersteuning bij het opgroeien, opvoeden en verzorgen;
2. Kinderen hebben een gezonde leefstijl en zijn actief en positief betrokken bij hun leefomgeving.
2.3.1 Kinderen en hun ouders/verzorgers krijgen laagdrempelige ondersteuning bij het opgroeien, opvoeden en verzorgen
Stand vastgestelde ontwerpbegroting 2009 (bedragen x € 1 000) | 329 918 |
---|---|
Mutaties 1e suppletore begroting: | |
1. Overboeking van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties naar Jeugd en Gezin. De Ministerraad heeft op 25 april 2008 incidentele middelen beschikbaar gesteld voor Jeugd en Gezin om op korte termijn zichtbare verbeteringen op het gebied van Jeugd en Gezin te realiseren op de BES-eilanden, te weten Bonaire, Sint Eustatius en Saba. | 3 000 |
2. In 2009 wordt € 4,1 miljoen terugverwacht vanwege liquidatie van de stichting EKD.NL. Volgens afspraak worden deze middelen ingezet voor het Elektronisch Kinddossier (EKD). Het gaat onder meer om de kosten voor de zogenaamde landelijke kop. | 4 100 |
3. Overige mutaties | – 1 209 |
Stand 1e suppletore begroting | 335 809 |
2.3.2 Kinderen hebben een gezonde leefstijl en zijn actief en positief betrokken bij hun leefomgeving
Stand vastgestelde begroting 2009 (bedragen x € 1 000) | 18 261 |
---|---|
Mutaties 1e suppletore begroting: | |
1. De middelen die bij het voormalige kennisinstituut Collegio zijn vrijgevallen, zijn conform afspraak toegevoegd aan de stucturele middelen voor het nieuwe kennisinstituut voor Jeugd en Gezin: het Nederlands Jeugd Instituut (NJi). | 662 |
2. Overige mutaties | 575 |
Stand 1e suppletore begroting | 19 498 |
Beleidsartikel 3 Zorg en bescherming
Kinderen die ernstig in hun ontwikkeling worden bedreigd, krijgen zorg en worden, indien nodig, in bescherming genomen, zodat zij veilig kunnen opgroeien en zich kunnen ontwikkelen tot zelfstandige burgers.
3.2 Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1 000)
Stand ontwerp begroting | Mutaties via NvW en amendementen | Mutaties 1e suppletore wet | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2010 | Mutaties 2011 | Mutaties 2012 | Mutaties 2013 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | (4)=(1+2+3) | |||||
Verplichtingen | 1 601 744 | 5 000 | 218 261 | 1 825 005 | 24 377 | 26 676 | 17 380 | 17 681 |
Uitgaven | 1 601 744 | 5 000 | 31 108 | 1 637 852 | 25 616 | 26 839 | 17 380 | 17 681 |
Programma-uitgaven | 1 601 744 | 5 000 | 31 108 | 1 637 852 | 25 616 | 26 839 | 17 380 | 17 681 |
1. Tijdig effectieve hulp bij een zorgaanbieder | 1 229 557 | 0 | 16 549 | 1 246 106 | 6 701 | 6 620 | 7 161 | 7 462 |
2. Snelle inzet van de meest adequate dwangmiddelen | 367 437 | 5 000 | 13 686 | 386 123 | 18 915 | 20 219 | 10 219 | 10 219 |
3. Campussen | 4 750 | 0 | 873 | 5 623 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 11 698 | 0 | 700 | 12 398 | 1 000 | 1 200 | 1 500 | 1 500 |
3.3 Operationele doelstellingen
Er zijn 3 operationele doelstellingen op dit beleidsartikel:
1. Tijdig effectieve hulp bij een zorgaanbieder;
2. Snelle inzet van de meest adequate dwangmiddelen;
3. Campussen.
3.3.1 Tijdig effectieve hulp bij een zorgaanbieder
Stand vastgestelde begroting 2009 (bedragen x € 1 000) | 1 229 557 |
---|---|
Mutaties 1e suppletore begroting: | |
1. Overboeking van het ministerie van Justitie naar Jeugd en Gezin in verband met een nabetaling eerste tranche Justitiële Jeugdinrichtingen. | 3 064 |
2. In 2008 is met de grootstedelijke regio’s afgesproken dat de helft van de bijdrage die zij uit eigen middelen zouden moeten leveren voor het oplossen van de wachtlijsten in de jeugdzorg, door Jeugd en Gezin wordt betaald. Tevens heeft Jeugd en Gezin € 2 miljoen van de resterende eigen bijdrage voorgefinancierd. Het totale bedrag van € 6 miljoen is gedekt uit 2008-budget en in 2009 toegevoegd aan het budget voor de uitkering jeugdzorg. | 6 000 |
3. Bij de invoering van maatregelen in de AWBZ is een bedrag beschikbaar gehouden voor compensatie van een groter beroep op aanpalende zorgvormen. Voor de geïndiceerde jeugdzorg is in 2009 € 3 miljoen beschikbaar gekomen om de extra groei in de geïndiceerde jeugdzorg op te vangen. | 3 000 |
4. Overige mutaties | 4 485 |
Stand 1e suppletore begroting | 1 246 106 |
3.3.2 Snelle inzet van de meest adequate hulpmiddelen
Stand vastgestelde begroting 2009 (bedragen x € 1 000) | 372 437 |
---|---|
Mutaties 1e suppletore begroting: | |
1. Overboeking naar Jeugd en Gezin ten gunste van de Raad voor de Kinderbescherming. Deze middelen zijn voornamelijk bestemd voor het opvangen van autonome groei als gevolg van groei elders in de jeugdketen. Het gaat met name om een toename van het aantal door de Raad uit te voeren beschermingsonderzoeken, die plaatsvinden voorafgaand aan een uitspraak door de kinderrechter over een ondertoezichtstelling of een voogdijmaatregel. Tevens is budget bestemd voor het opleiden van nieuwe medewerkers. | 6 886 |
2. Overige mutaties | 6 800 |
Stand 1e suppletore begroting | 386 123 |
Stand vastgestelde begroting 2009 (bedragen x € 1 000) | 4 750 |
---|---|
Mutaties 1e suppletore begroting: | |
1. In 2008 is er onderuitputting bij de campussen opgetreden omdat een aantal geplande activiteiten door zijn geschoven naar 2009. | 873 |
Stand 1e suppletore begroting | 5 623 |
Stand vastgestelde begroting 2009 (bedragen x € 1 000) | 11 698 |
---|---|
Mutaties 1e suppletore begroting: | |
1. De raming van de door het Landelijk Bureau Inning Onderhoudsbijdragen (LBIO) te innen ouderbijdragen, is opwaarts bijgesteld. | 700 |
Stand 1e suppletore begroting | 12 389 |
Niet-beleidsartikel 98: Algemeen
Hieronder valt de verzameluitkering Jeugd en Gezin. Deze bevat de uitkering van bestuurskosten aan de drie grootstedelijke regio’s, namelijk de stadsregio Amsterdam, het stadsgewest Haaglanden en de stadsregio Rotterdam.
98.2 Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1 000)
Stand ontwerp begroting | Mutaties via NvW en amendementen | Mutaties 1e suppletore wet | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2010 | Mutaties 2011 | Mutaties 2012 | Mutaties 2013 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | (4)=(1+2+3) | |||||
Verplichtingen | 300 | 0 | 0 | 300 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Uitgaven | 300 | 0 | 0 | 300 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Programma-uitgaven | 300 | 0 | 0 | 300 | 0 | 0 | 0 | 0 |
1. Verzameluitkering Jeugd en Gezin | 300 | 0 | 0 | 300 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting mutaties 1e suppletore begroting:
Stand vastgestelde begroting 2009 (bedragen x € 1 000) | 300 |
---|---|
Mutaties 1e suppletore begroting: | |
Geen mutaties | 0 |
Stand 1e suppletore begroting | 300 |
Niet-beleidsartikel 99 Nominaal en Onvoorzien
Dit is een technisch, administratief artikel, waarop middelen voor de loon en prijsbijstelling worden geparkeerd voordat ze worden overgeheveld naar de desbetreffende beleidsartikelen. Ook worden hierop de onvoorziene uitgaven geraamd. Daarnaast worden op dit artikel de taakstellingen geboekt, voordat deze verder worden verdeeld over de beleidsartikelen.
99.2 Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1 000)
Stand ontwerp begroting | Mutaties via NvW en amendementen | Mutaties 1e suppletore wet | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2010 | Mutaties 2011 | Mutaties 2012 | Mutaties 2013 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | (4)=(1+2+3) | |||||
Verplichtingen | 916 | – 1 692 | 60 915 | 60 139 | 61 530 | 63 037 | 63 049 | 63 006 |
Uitgaven | 916 | – 1 692 | 60 915 | 60 139 | 61 530 | 63 037 | 63 049 | 63 006 |
Programma-uitgaven | 916 | – 1 692 | 60 915 | 60 139 | 61 530 | 6 3 037 | 63 049 | 63 006 |
1 – Loonbijstelling | 2 216 | 0 | 50 691 | 52 907 | 53 231 | 54 617 | 54 626 | 54 584 |
2 – Prijsbijstelling | 0 | 0 | 7 232 | 7 232 | 6 999 | 7 120 | 7 123 | 7 122 |
3 – Onvoorzien | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4 – Taakstelling | – 1 300 | – 1 692 | 2 992 | 0 | 1 300 | 1 300 | 1 300 | 1 300 |
Toelichting mutaties 1e suppletore begroting:
Stand vastgestelde begroting 2009 (bedragen x € 1 000) | 2 216 |
---|---|
Mutaties 1e suppletore begroting: | |
1. Mutaties loonbijstelling | 50 691 |
Stand 1e suppletore begroting | 52 907 |
Stand vastgestelde begroting 2009 (bedragen x € 1 000) | 0 |
---|---|
Mutaties 1e suppletore begroting: | |
1. Mutaties prijsbijstelling | 7 232 |
Stand 1e suppletore begroting | 7 232 |
Stand vastgestelde begroting 2009 (bedragen x € 1 000) | 0 |
---|---|
Mutaties 1e suppletore begroting: | |
1. Geen mutaties | 0 |
Stand 1e suppletore begroting | 0 |
Stand vastgestelde begroting 2009 (bedragen x € 1 000) | – 2 292 |
---|---|
Mutaties 1e suppletore begroting: | |
1. Mutaties loonbijstelling | 2 992 |
Stand 1e suppletore begroting | 0 |
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-31965-XVII-2.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.