Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2008-2009 | 31965-XIV nr. 2 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2008-2009 | 31965-XIV nr. 2 |
A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
De begrotingsstaten die deel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2009 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit;
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
1. | Leeswijzer | ||
2. | Het beleid | ||
A. | Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties | ||
B. | De beleidsartikelen | ||
C. | De niet-beleidsartikelen | ||
3. | Baten-lastendiensten |
De suppletore begroting geeft een geactualiseerd beeld van de uitvoering van de begroting 2009. In onderdeel A, de begrotingstoelichting, worden de belangrijkste beleidsmatige mutaties in een overzichtstabel weergegeven en toegelicht.
In onderdeel B van deze suppletore begroting is bij ieder beleidsartikel de tabel «Budgettaire gevolgen van beleid» opgenomen. In deze tabel zijn alle mutaties, zowel beleidsmatig relevante als technische mutaties, opgenomen. De beleidsmatig relevante mutaties worden onder de tabel toegelicht.
A. OVERZICHT BELANGRIJKSTE SUPPLETORE UITGAVEN- EN ONTVANGSTENMUTATIES
Overzicht belangrijkste suppletore uitgavenmutaties 2009 (Voorjaarsnota) (x € 1 mln.)
Art.nr. | Uitgaven 2009 | |
---|---|---|
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting 2009 | 2 476,6 | |
Nota van Wijziging | – 3,2 | |
Belangrijkste suppletore mutaties: | ||
Duurzame agrarische sector («Werken aan Toekomst») | 21,24 | 30,0 |
ILG-kasschuif | – 100,0 | |
Loonbijstelling tranche 2009 | 28 | 55,8 |
Prijsbijstelling tranche 2009 | 28 | 18,4 |
ILG-BTW-compensatiefonds | 22,23,24,27 | 15,5 |
ILG-synergiegelden | 27 | 12,9 |
Vernieuwing rijksdienst | 29 | 12,8 |
Motie van Geel (greenports) | 22 | 9,0 |
Sociaal flankerend beleid (Bekkergelden) | 29 | 4,0 |
Eindejaarsmarge | 21 | 3,3 |
Nitraatactieprogramma mest | 21 | 2,5 |
Fonds Economische Structuurversterking | 21,26 | 6,3 |
Overige mutaties | 7,0 | |
Stand 1e suppletore begroting 2009 | 2 550,9 |
Duurzame agrarische sector (Aanvullend beleidsakkoord «Werken aan Toekomst»)
In het aanvullend beleidsakkoord zijn ter stimulering van de economie middelen voor verduurzaming van de agrarische sector opgenomen (Kmst. 2008–2009, 31 700 XIV, nr. 149).
Hiermee wordt de ontwikkeling van en investering in duurzame stallen versneld en de investeringsregeling luchtwassers voor de veehouderij opgehoogd. Daarnaast wordt geïnvesteerd in Biobased economy en Agrologistiek. Tot slot zal er geïnvesteerd worden in het opruimen van verspreid liggend glas.
De verdeling is als volgt:
Art.nr. | Bedrag | |
---|---|---|
Duurzame stallen | 21 | 10,0 |
Luchtkwaliteit veehouderij | 21 | 10,0 |
Bio Based Economy en agrologistiek | 21 | 5,0 |
Opruiming verspreid liggend glas | 24 | 5,0 |
Het Kabinet heeft in het aanvullend beleidsakkoord besloten een kasschuif uit te voeren voor het Investeringsbudget Landelijk Gebied (ILG) op de onderdelen EHS en RODS. Het ILG wordt zowel in 2009 als 2010 met 100 mln. per jaar verlaagd en in 2011 verhoogd met 200 mln. Na overleg me de provincies zal bij begroting 2010 definitieve toedeling van deze kasschuif over de relevante begrotingsartikelen volgen.
Bij de voorjaarsnota 2007 is 113 mln. van de LNV-begroting overgeheveld naar het BTW-compensatiefonds. Dit betrof 3,7% van het totale Investeringsbudget Landelijk Gebied voor de periode 2007 t/m 2013. Hierop vindt thans een meerjarige correctie plaats voor het deel dat door de provincies niet declarabel is bij het BTW-compensatiefonds.
In 2008 zijn conform de ILG-systematiek en bestuursovereenkomsten verplichtingen aangegaan richting provincies om opdrachten uit de Kaderrichtlijn Water en andere opgaven voor het verbeteren van de waterkwaliteit te realiseren (o.a. inrichting van natuurvriendelijke oevers, aanleg van ecologische verbindingszones en projecten op het gebied van beekherstel). Met deze mutatie wordt de meerjarige doorwerking verwerkt.
In het kader van de vernieuwing rijksdienst wordt vanuit de zgn. 1e tranche ICT-middelen Bekker voor 2009 € 12,8 mln. en 2010 € 9 mln. beschikbaar gesteld voor het LNV-programma «digitale dienstverlening», waarmee wordt geïnvesteerd in de infrastructuur en services voor communicatie met bedrijven (agrosector) en burgers via het internet. Met dit programma wordt een bijdrage geleverd aan de krimpdoelstelling van LNV en krijgt het terugdringen van de «beleefde last» bij bedrijven en burgers een forse impuls.
Dit betreft de middelen voor de uitvoering van de motie Van Geel c.s. (APB) (TK 2008/2009, 31 700, nr. 10) voor de versterking van de ruimtelijke economie. Hiermee wordt ook recht gedaan aan de nadere toedeling zoals verzocht in de motie Koopmans en Koppejan (Begrotingsbehandeling VenW) (TK 2008/2009, 31 700 XII, nr. 22). Aan de LNV-begroting worden middelen overgeheveld ten behoeve van de Greenports. Dit zijn integrale ruimtelijke glastuinbouwprojecten met name in de zuidvleugel van de Randstad, waarmee een impuls wordt gegeven aan een duurzame, vitale en gevarieerde inrichting.
Sociaal flankerend beleid (Bekkergelden)
In het kader van maatregelen (Sociaal Flankerend Beleid sector Rijk 2008–2012 is aan het ministerie van LNV de jaartranche voor 2009 ad € 4 mln. toegekend.
De eindejaarsmarge van € 3,3 mln. wordt toegevoegd aan het budget voor biobased economy en bilaterale economische samenwerking op artikel 21 aangezien een deel van deze uitgaven in 2008 niet tot betaling is gekomen.
Het actieprogramma Nitraatrichtlijn bevat de hoofdlijnen van het mestbeleid bedoeld om de doelen van de Europese nitraatrichtlijn te realiseren. In 2009 voert LNV diverse onderzoeks- en monitoringsactiviteiten uit om te voldoen aan de voorwaarden die de Europese Commissie aan de derogatieverlening heeft gesteld. De kosten hebben betrekking op vier urgente onderwerpen, namelijk luchtkwaliteit/fijn stof, toetsdiepte nitraat, mestverwerking en monitoring stroomgebieden.
Fonds Economische Structuurversterking
Vanuit het Fonds Economische Structuurversterking worden middelen overgeheveld naar de LNV-begroting ten behoeve van de volgende onderzoeksprojecten (zie ook ontvangsten):
Onderzoeksprojecten | |
---|---|
Kennisnetwerk transitie duurzame landbouw | 2,0 |
Investering luchtkwaliteit | 1,5 |
Plantenkundig onderzoek | 1,3 |
Aviaire Influenza | 1,5 |
Totaal | 6,3 |
Overzicht belangrijkste suppletore ontvangstenmutaties 2009 (Voorjaarsnota) (x € 1 000)
Art.nr. | Ontvangsten 2009 | |
---|---|---|
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting 2009 | 608,0 | |
Belangrijkste suppletore mutaties: | ||
Landbouwheffingen | 29 | – 118,7 |
ILG/Synergiegelden | 27 | 12,9 |
Fonds Economische Structuurversterking | 21,26 | 6,3 |
Overige mutaties | 6,5 | |
Stand 1e suppletore begroting 2009 | 515,0 |
Als gevolg van de inzakkende wereldhandel en gegeven de realisatie over 2008 worden de ontvangsten invoerrechten op landbouwproducten meerjarig bijgesteld.
De overige wijzigingen op de ontvangstenbegroting hangen samen met wijzigingen op de uitgavenbegroting die bij de uitgaven zijn toegelicht.
Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1 000)
21 Duurzaam ondernemen | Stand ontwerp begroting 2009 | Mutaties via NvW en amen-dementen | Mutaties 1e supple- tore begroting 2009 | Stand 1e suppletore begroting 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | Mutatie 2012 | Mutatie 2013 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(1+2+3) | |||||
Verplichtingen | 312 661 | 17 941 | 330 602 | 37 481 | 20192 | 6 312 | – 5 888 | |
Uitgaven | 305 660 | 30 901 | 336 561 | 22 109 | – 1 | – 4 288 | – 5 988 | |
Programma-uitgaven: | 132 141 | 33 987 | 166 128 | 29 070 | 9 834 | 5 547 | 3 847 | |
21.11 Verbeteren van ondernemerschap en ondernemersklimaat | 11 995 | 1 215 | 13 210 | – 200 | – 1 200 | – 1 200 | – 1 200 | |
21.12 Bevorderen van maatschappelijk geaccepteerde productievoorwaarden en dierenwelzijn | 14 858 | 18 845 | 33 703 | 21 611 | 11 766 | 7 229 | 5 529 | |
21.13 Bevorderen van duurzame productiemethoden en bedrijfssystemen w.o. biologische landbouw | 87 695 | 14 942 | 102 637 | 8 474 | 183 | 433 | 433 | |
21.14 Bevorderen duurzame vangst en kweek van vis en schelpdieren | 17 593 | – 1 015 | 16 578 | – 815 | – 915 | – 915 | – 915 | |
Apparaatsuitgaven | 173 519 | – 3 086 | 170 433 | – 6 961 | – 9 835 | – 9 835 | – 9 835 | |
21.21 Apparaat | 18 798 | 703 | 19 501 | 437 | 537 | 537 | 537 | |
21.22 Baten-lastendiensten | 154 721 | – 3 789 | 150 932 | – 7 398 | – 10 372 | – 10 372 | – 10 372 | |
Ontvangsten | 13 104 | 5 824 | 18 928 | 3 638 | 497 | 400 | 400 |
De mutaties op de uitgaven en verplichtingen houden voornamelijk verband met het volgende:
• Een deel van de uitgaven voor o.a. biobased economy en bilaterale economische samenwerking is in 2008 niet tot betaling gekomen; deze betalingen vinden plaats in 2009. De eindejaarsmarge wordt volledig toebedeeld aan deze instrumenten op OD 21.11 (€ 1,2 mln.) en 21.13 (€ 2 mln.).
• De verhoging van het budget op OD 21.12 hangt samen met de inzet in het kader van het aanvullend beleidsakkoord «Werken aan Toekomst» op het gebied van duurzame stallen (€ 10 mln.) en de benodigde inzet voor het actieprogramma nitraat (€ 2,5 mln.). Ook wordt er invulling gegeven aan het impulsprogramma Verduurzaming Agroketens zoals aangekondigd in de begroting 2009. Deze middelen worden ingezet op het gebied van mestpilots, investeringsregeling duurzame stallen en de klimaat- en nutriëntneutrale veehouderijketens (€ 4,1 mln.). Daarnaast zijn er in 2008 als gevolg van vertraging in het kader van het Plantkundig Onderzoek minder middelen overgeheveld vanuit het Fonds Economische Structuurversterking (FES) naar de LNV-begroting. De uitgaven vinden in 2009 en 2010 plaats, waardoor zowel de uitgaven als de ontvangsten worden verhoogd (€ 1,3 mln.).
• De verhoging van het budget op OD 21.13 hangt samen met de inzet in het kader van het aanvullend beleidsakkoord «Werken aan Toekomst» voor de investeringsregeling luchtwassers (€ 10 mln.), Biobased Economy en Agrologistiek (€ 5 mln.). Door vertraging in 2008 zijn er minder middelen overgeheveld vanuit het Fonds Economische Structuurversterking (FES) naar de LNV-begroting. De uitgaven vinden in 2009 en 2010 plaats, waardoor zowel de uitgaven als de ontvangsten worden verhoogd met € 1,6 mln.
• De verlaging van het budget op OD 21.14 hangt voor het grootste gedeelte samen met een overheveling naar OD 21.21 voor de ICT uitgaven die betrekking hebben op het ontwikkelen van ICT systemen voor het monitoren van het visserijbeleid. Deze uitgaven worden verantwoord op OD 21.21.
• De mutatie op OD 21.22 hangt voor het grootste gedeelte samen met het invulling van de ICT-taakstelling en de taakstelling inhuur externen ( € 3,5 mln.).
• Het verschil tussen de verplichtingen- en de uitgavenmutatie is voornamelijk het gevolg van een verplichtingenschuif op het gebied van de verschillende energie regelingen. Om de kabinetsdoelen (in 2020) klimaatneutraal telen, reductie gebruik primaire brandstof en glastuinbouwsector leverancier van duurzame warmte en elektriciteit te kunnen realiseren zijn op de LNV-begroting middelen gereserveerd voor investeringen via de energieregelingen Marktintroductie Energie Innovatie (MEI), Investerings Regeling Energie (IRE) en Energienetwerken. In de begroting 2009 zijn de beschikbare kasbudgetten 2008 en 2009 gespreid over latere jaren (2010 t/m 2013). Middels deze mutatie worden de verplichtingenbudgetten hiermee in overeenstemming gebracht.
De verhoging van de ontvangsten is voornamelijk het gevolg van de bijdrage vanuit het Fonds Economische Structuurversterking (FES) voor de uitvoering van FES-projecten. Daarnaast draagt het Productschap Tuinbouw bij aan diverse projecten o.a. de demo energie en de voorlichtingstenders op het gebied van energie.
Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1 000)
22 Agrarische Ruimte | Stand ontwerp-begroting 2009 | Mutaties via NvW en amen-dementen | Mutaties 1e supple-tore begroting 2009 | Stand 1e suppletore begroting 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | Mutatie 2012 | Mutatie 2013 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(1+2+3) | |||||
Verplichtingen | 29 195 | – 7 619 | 21 576 | – 3 678 | – 1 059 | – 2 440 | – 2 037 | |
Uitgaven | 70 336 | 9 881 | 80 217 | 11 723 | 7 567 | 486 | 889 | |
Programma-uitgaven | 59 400 | 9 984 | 69 384 | 11 886 | 7 790 | 709 | 1 112 | |
22.11 Ruimte voor grondgebonden landbouw | 22 816 | 729 | 23 545 | 652 | 790 | 709 | 1 112 | |
22.12 Ruimte voor niet grondgebonden landbouw | 36 584 | 9 255 | 45 839 | 11 234 | 7 000 | |||
Apparaatsuitgaven | 10 936 | – 103 | 10 833 | – 163 | – 223 | – 223 | – 223 | |
22.21 Overige apparaat | 0 | 0 | ||||||
22.22 baten-lastendiensten | 10 936 | – 103 | 10 833 | – 163 | – 223 | – 223 | – 223 | |
Ontvangsten | 68 782 | 6 | 68 788 | 6 |
De mutaties op dit artikel houden met name verband met het volgende:
• De verplichtingenverlaging ten opzichte van de uitgavenverhoging wordt veroorzaakt door de meerjarige doorwerking van een verplichtingenschuif bij Najaarsnota 2008. Hierbij is het verplichtingenbudget voor 2009 met € 17,5 mln. verlaagd. Aan de begroting 2009 zijn middelen toegevoegd vanuit het Fonds Economische Structuurversterking in het kader van de Nota Ruimte. Een deel van deze middelen maakt deel uit van het Investeringsbudget Landelijk Gebied (ILG). Het betreft hier het project Klavertje 4 ten behoeve van integrale gebiedsontwikkeling waarin een hoogwaardig en duurzaam economisch werklandschap voor de toekomst wordt ontwikkeld en het project Primaviera ten behoeve van de ontwikkeling van een op sierteelt gerichte glastuinbouwcluster. De verplichtingen voor deze projecten zijn in zijn geheel in 2008 aangegaan. Hiervoor is bij Najaarsnota 2008 een verplichtingenverhoging verwerkt en thans wordt de verplichtingenverlaging 2009–2011 verwerkt.
• De mutatie op OD 22.12 wordt voor het grootste deel veroorzaakt door toevoeging van de middelen (€ 9 mln.) voor de uitvoering van de motie Van Geel c.s. (APB) (TK 2008/2009, 31 700, nr. 10) voor de versterking van de ruimtelijke economie. Hiermee wordt ook recht gedaan aan de nadere toedeling zoals verzocht in de motie Koopmans en Koppejan (Begrotingsbehandeling VenW) (TK 2008/2009, 31 700 XII, nr. 22). Aan de LNV-begroting worden middelen overgeheveld ten behoeve van de Greenports. Dit zijn integrale ruimtelijke glastuinbouwprojecten met name in de zuidvleugel van de Randstad, waarmee een impuls wordt gegeven aan een duurzame, vitale en gevarieerde inrichting.
Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1 000)
23 Natuur | Stand ontwerp-begroting 2009 | Mutaties via NvW en amen-dementen | Mutaties 1e supple-tore begroting 2009 | Stand 1e suppletore begroting 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | Mutatie 2012 | Mutatie 2013 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(1+2+3) | |||||
Verplichtingen | 286 124 | 9 000 | 7 713 | 302 837 | 8 331 | 6 581 | 6 541 | 15 157 |
Uitgaven | 533 080 | 9 000 | – 91 387 | 450 693 | – 91 769 | 206 481 | 6 441 | 15 137 |
Programma-uitgaven: | 457 255 | 9 000 | – 90 891 | 375 364 | – 90 187 | 208 871 | 8 831 | 17 527 |
23.11 Verwerven Ecologische Hoofdstructuur | 84 523 | 1 819 | 86 342 | 1 940 | 1 286 | 1 382 | 2 723 | |
23.12 Inrichten Ecologische Hoofdstructuur | 131 830 | – 96 329 | 35 501 | – 96 421 | 203 468 | 3 288 | 6 321 | |
23.13 Beheren Ecologische Hoofdstructuur | 168 997 | 8 000 | 3 614 | 180 611 | 3 980 | 3 773 | 3 993 | 7 685 |
23.14 Beheer van de natuur buiten de EHS en beschermen van de internationale biodiversiteit | 71 905 | 1 000 | 5 | 72 910 | 314 | 344 | 168 | 798 |
Apparaatsuitgaven | 75 825 | – 496 | 75 329 | – 1 582 | – 2 390 | – 2 390 | – 2 390 | |
23.21 Overige apparaat | 6 955 | 948 | 7 903 | 667 | 667 | 667 | 667 | |
23.22 baten- lastendiensten | 68 870 | – 1 444 | 67 426 | – 2 249 | – 3 057 | – 3 057 | – 3 057 | |
Ontvangsten | 26 848 | 26 848 |
De mutaties op dit artikel houden met name verband met het volgende:
Bij Voorjaarsnota 2007 is € 113 mln. vanuit de LNV-begroting overgeheveld naar het BTW-compensatiefonds aangezien de provincies gelet op de bepalingen in de Wet op het BTW-compensatiefonds compensabele BTW kunnen declareren bij het BTW-compensatiefonds. Dit betreft 3,7% van het totale Investeringsbudget Landelijk Gebied (ILG) voor de periode 2007 t/m 2013. Hierop heeft een correctie plaats gevonden voor 2008 t/m 2013 voor het deel dat niet door de provincies declarabel is bij het BTW-compensatiefonds. De bijstellingen voor 2008 zijn in de Najaarsnota 2008 verwerkt. Bij onderhavig wetsvoorstel wordt thans de structurele verwerking vanaf 2009 verwerkt . Dit leidt tot de volgende bijstellingen.
Kas=Verplichtingen | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 |
---|---|---|---|---|---|---|
U23.11 Verwerven EHS | 1 819 | 1 940 | 1 286 | 1 382 | 2 723 | – |
U23.12 Inrichten EHS | 3 671 | 3 579 | 3 468 | 3 288 | 6 321 | – |
U23.13 Beheren EHS | 3 850 | 3 995 | 3 788 | 4 008 | 7 700 | – |
U23.14 Beheren buiten EHS | 488 | 516 | 546 | 570 | 1 120 | – |
Het Kabinet heeft in het aanvullend beleidsakkoord «Werken aan Toekomst» besloten een kasschuif uit te voeren voor het ILG onder andere op de onderdelen EHS en RODS. Het ILG wordt zowel in 2009 als 2010 met 100 mln. per jaar verlaagd en in 2011 verhoogd met 200 mln. Deze kasschuif is vooralsnog verwerkt op Inrichting EHS. Bij begroting 2010 zal toedeling van deze kasschuif over de relevante begrotingsartikelen volgen.
De verlaging bij de bijdrage baten-lastendiensten houdt verband met een aanvullende taakstelling op inhuur externen (opgelegd bij motie Van Geel tijdens de Algemene Politieke Beschouwingen 2008) en een taakstelling op ICT-uitgaven.
Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1 000)
24 Landschap en Recreatie | Stand ontwerp-begroting 2009 | Mutaties via NvW en amen-dementen | Mutaties 1e supple-tore begroting 2009 | Stand 1e suppletore begroting 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | Mutatie 2012 | Mutatie 2013 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(1+2+3) | |||||
Verplichtingen | 84 351 | – 2 000 | 3 561 | 85 912 | 2 225 | 1 158 | 1 271 | 5 032 |
Uitgaven | 186 483 | – 2 000 | 3 886 | 188 369 | 2 500 | 1 458 | 1 571 | 5 332 |
Programma-uitgaven: | 148 899 | – 2 000 | 4 133 | 151 032 | 2 927 | 2 065 | 2 178 | 5 939 |
24.11 Nationale Landschappen | 24 671 | 571 | 25 242 | 528 | 510 | 538 | 881 | |
24.12 Landschap Algemeen | 5 677 | – 116 | 5 561 | – 21 | 4 | 4 | 111 | |
24.13 Recreatie om de Stad | 79 503 | 1 000 | – 1 708 | 78 795 | 2 055 | 1 253 | 1 3664 | 124 |
24.14 Recreatie algemeen | 39 048 | – 3 000 | 5 386 | 41 434 | 365 | 298 | 270 | 823 |
Apparaatsuitgaven | 37 584 | – 247 | 37 337 | – 427 | – 607 | – 607 | – 607 | |
24.21 Overige apparaat | 4 576 | 62 | 4 638 | 62 | 62 | 62 | 62 | |
24.22 baten- lastendiensten | 33 008 | – 309 | 32 699 | – 489 | – 669 | – 669 | – 669 | |
Ontvangsten | 28 559 | 0 | 28 559 |
De mutaties op dit artikel houden met name verband met het volgende:
Bij Voorjaarsnota 2007 is € 113 mln. vanuit de LNV-begroting overgeheveld naar het BTW-compensatiefonds aangezien de provincies gelet op de bepalingen in de Wet op het BTW-compensatiefonds compensabele BTW kunnen declareren bij het BTW-compensatiefonds. Dit betreft 3,7% van het totale Investeringsbudget Landelijk Gebied (ILG) voor de periode 2007 t/m 2013. Hierop heeft een correctie plaats gevonden voor 2008 t/m 2013 voor het deel dat niet door de provincies declarabel is bij het BTW-compensatiefonds. De bijstellingen voor 2008 zijn in de Najaarsnota 2008 verwerkt. Bij onderhavig wetsvoorstel wordt thans de structurele verwerking vanaf 2009 verwerkt . Dit leidt tot de volgende bijstellingen.
Kas=Verplichtingen | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 |
---|---|---|---|---|---|
U24.11 Nationale landschappen | 589 | 546 | 528 | 556 | 899 |
U24.12 Landschap algemeen | 29 | 4 | 4 | 4 | 111 |
U24.13 Groen en de stad | 2 292 | 2 270 | 1 358 | 1 366 | 4 124 |
U24.14 Recreatie algemeen | 413 | 392 | 325 | 297 | 850 |
Totaal | 3 323 | 3 212 | 2 215 | 2 223 | 5 984 |
In 2008 is besloten om over de periode 2008 t/m 2011 € 7,8 mln. te investeren in groen in de krachtwijken. Het budget voor Groene Partners zal worden uitgekeerd aan de steden door het Ministerie van Binnenlandse Zaken via de verzameluitkering. Deze is opgericht in het kader van de Financiële-verhoudingswet en beoogd medeoverheden ruimte te bieden voor lokaal maatwerk, en administratieve lasten bij het Rijk en medeoverheden te beperken. De regeling Groene Partners voldoet aan de criteria van de verzameluitkering en het budget (€ 3,8 mln. voor 2009) wordt daarom verplaatst naar een nieuw OD 29.13 Verzameluitkering. Verantwoording over de beleidsprestaties en realisatie zal via de LNV begroting geschieden.
In het kader van het aanvullend beleidsakkoord «Werken aan Toekomst» wordt voor 2009 € 5,0 mln. aan de begroting toegevoegd om verspreid liggend glas op te ruimen. Dit sluit aan bij de samenwerkingsagenda «Mooi Nederland».
Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1 000)
25 Voedselkwaliteit en Diergezondheid | Stand ontwerp-begroting 2009 | Mutaties via NvW en amen-dementen | Mutaties 1e supple-tore begroting 2009 | Stand 1e suppletore begroting 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | Mutatie 2012 | Mutatie 2013 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(1+2+3) | |||||
Verplichtingen | 101 419 | 2 951 | 104 370 | 404 | – 1 143 | – 1 143 | – 1 143 | |
Uitgaven | 102 637 | 423 | 103 060 | – 327 | – 1 174 | – 1 143 | – 1 143 | |
Programma-uitgaven | 48 257 | – 937 | 47 320 | – 31 | – 31 | |||
25.11 Bevorderen van kwalitatief hoogwaardig voedselaanbod en consumptiepatroon | 27 226 | – 1 253 | 25 973 | – 31 | – 31 | |||
25.12 Handhaven diergezondheidsniveau | 21 031 | 316 | 21 347 | |||||
Apparaatsuitgaven | 54 380 | 1 360 | 55 740 | – 296 | – 1 143 | – 1 143 | – 1 143 | |
U25.21 Overige Apparaat | 6 325 | 6 325 | ||||||
U25.22 baten-lastendiensten | 48 055 | 1 360 | 49 415 | – 296 | – 1 143 | – 1 143 | – 1 143 | |
Ontvangsten | 10 347 | 1 944 | 12 291 |
De mutaties op dit artikel houden met name verband met het volgende:
De verhoging van het verplichtingenbudget houdt verband met het feit dat in 2008 in het kader van CBRN-weerstandsverhoging (Chemisch, biologisch, radiologisch en nucleair) € 2,8 mln. minder verplichtingen zijn aangegaan. Deze verplichtingen worden in 2009 aangegaan.
De budgetverlaging op OD 25.11 houdt voornamelijk verband met compensatie ten gunste van de bijdrage aan Dienst Regelingen (OD25.22) voor de implementatie van de Elektronische Identificatie en Registratie (I&R) van schapen en geiten van € 0,8 mln. en een bijdrage aan het Ministerie van Economische zaken van € 0,4 mln. voor de uitvoering van het actieprogramma Nanotechnologie 2009.
De verhoging op OD 25.12 van € 0,3 mln. is een saldo van een verlaging ten gunste van de Bijdrage Dienst Regelingen van – € 1,2 mln. (zie toelichting bij OD 25.11), een bijdrage van het Ministerie van Buitenlandse Zaken in het kader van het Partnerschap Preventie en Bestrijding Vogelgriep Indonesië van + € 1,9 mln. (zie ook ontvangsten) en een verlaging als compensatie voor onderzoeksprojecten uitgevoerd door de Dienst Landbouwkundig Onderzoek van – € 0,4 mln.
De verhoging van de bijdrage aan de baten-lastendiensten houdt verband met het volgende:
Ten behoeve van de implementatie van de Elektronische Identificatie en Registratie (I&R) van schapen en geiten is € 2 mln. extra budget benodigd.
Voorts worden de laboratoriumfuncties van de laboratoria WUR/ RIKILT en VWA herschikt om een efficiencyslag te realiseren. Dit leidt tot extra BTW lasten waarvoor LNV en VWS vanuit de algemene middelen worden gecompenseerd. Dit leidt tot een verhoging van de LNV begroting met € 0,4 mln. voor 2009 en € 1,6 mln. voor 2010 en volgende jaren.
Tegenover deze verhogingen staat een lagere bijdrage van € 1,0 mln. voor 2009 oplopend tot € 2,7 mln. voor 2011 t/m 2013 als invulling van de taakstelling op ICT-uitgaven en de taakstelling op inhuur externen die is opgelegd bij motie van Geel tijdens de Algemene Politieke Beschouwingen bij de begroting 2009.
De verhoging van de ontvangsten van € 1,9 mln. heeft betrekking op een bijdrage van het Ministerie van Buitenlandse Zaken in het kader van het Partnerschap Preventie en Bestrijding Vogelgriep Indonesië.
Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1 000)
26 Kennis en Innovatie | Stand ontwerp-begroting 2009 | Mutaties via NvW en amen-dementen | Mutaties 1e supple-tore begroting 2009 | Stand 1e suppletore begroting 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | Mutatie 2012 | Mutatie 2013 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(1+2+3) | |||||
Verplichtingen | 962 405 | 4 792 | 967 197 | 2 844 | 2 435 | 2 424 | 2 424 | |
Uitgaven | 977 197 | 7 245 | 984 442 | 6 006 | 2 802 | 2 535 | 2 444 | |
Programma-uitgaven | 963 889 | 7 781 | 971 670 | 6 542 | 3 338 | 3 071 | 2 980 | |
26.15 Kennisontwikkeling en innovatie | 172 970 | 6 552 | 179 522 | 651 | 15 | – 233 | – 233 | |
26.16 Waarborgen en vernieuwen onderzoek en onderwijs | 790 919 | 1 229 | 792 148 | 5 891 | 3 323 | 3 304 | 3 213 | |
Apparaatsuitgaven | 13 308 | – 536 | 12 772 | – 536 | – 536 | – 536 | – 536 | |
26.21 Overige apparaat | 12 625 | – 536 | 12 089 | – 536 | – 536 | – 536 | – 536 | |
26.22 baten-lastendiensten | 683 | 683 | ||||||
Ontvangsten | 23 894 | 3 814 | 27 708 | 3 325 | 10 |
De mutatie op OD26.15 Kennisontwikkeling en Innovatie houdt met name verband met de uitvoering van diverse onderzoeksprojecten op het gebied van gewasbescherming, bemesting, biologische landbouw en innovatiesubsidies welke door DLO worden uitgevoerd.
De mutatie op OD26.16 Waarborgen en vernieuwen onderzoek en innovatie houdt verband met:
• Een overboeking vanuit OCW voor het LNV-aandeel in actieplan LeerKracht van Nederland, waarin resultaatafspraken worden gemaakt tussen de overheid en werkgevers- en werknemersorganisatie in het onderwijs. (€ 1,7 mln.)
• Middelen voor projecten op het gebied van biologische landbouw en innovatiesubsidies die vanuit deze OD zijn overgeheveld naar OD26.15 Kennisontwikkeling en Innovatie. (€ 4,1 mln.)
• Middelen die vanuit het FES zijn toegevoegd aan deze OD ten behoeve van de uitvoering van de onderzoeksprojecten Aviaire Influenza en Transitie Duurzame Landbouw.(€ 3,4 mln.)
De verhoging van de ontvangsten hangt samen met de onderzoeksprojecten Aviaire Influenza en Transitie Duurzame Landbouw die vanuit het Fonds Economische Structuurverwerking (FES) gefinancierd worden.
Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1 000)
27 Bodem, Water en reconstructie in zandgebieden | Stand ontwerp-begroting 2009 | Mutaties via NvW en amen-dementen | Mutaties 1e suppletore begroting 2009 | Stand 1e suppletore begroting 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | Mutatie 2012 | Mutatie 2013 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(1+2+3) | |||||
Verplichtingen | 28 478 | – 7 000 | – 6 803 | 14 675 | – 11 138 | – 8 289 | 936 | 2 301 |
Uitgaven | 71 825 | – 7 000 | 14 097 | 78 922 | 18 062 | 18 611 | 17 036 | 14 901 |
Programma-uitgaven | 52 601 | – 7 000 | 14 303 | 59 904 | 18 388 | 19 057 | 17 482 | 15 347 |
27.11 Reconstructie zandgebieden | 52 073 | – 7 000 | 1 386 | 46 459 | 1 155 | 1 124 | 1 349 | 2 723 |
27.12 Bodem en water | 528 | 12 917 | 13 445 | 17 233 | 17 933 | 16 133 | 12 624 | |
Apparaatsuitgaven | 19 224 | – 206 | 19 018 | – 326 | – 446 | – 446 | – 446 | |
27.21 Overige apparaat | 0 | 0 | 0 | |||||
27.22 baten-lastendiensten | 19 224 | – 206 | 19 018 | – 326 | – 446 | – 446 | – 446 | |
Ontvangsten | 548 | 12 900 | 13 448 | 17 200 | 17 900 | 16 100 | 12 600 |
De mutaties op dit artikel houden met name verband met het volgende:
De verlaging van de verplichtingen houdt met name verband met verplichtingen van het ILG om bodemdaling in veenweidegebieden tegen te gaan. Conform de ILG-systematiek zijn de verplichtingen voor de periode 2008 t/m 2011 in zijn geheel in 2008 aangegaan. De verplichtingenbudgetten voor deze periode dienen daarom te worden verlaagd. In 2009 bedraagt deze verlaging € 8,0 mln. Voorts wordt het verschil tussen de uitgaven en verplichtingen veroorzaakt door de hogere uitgaven van € 12,9 mln. in het kader van synergiegelden voor projecten water. Zie OD 27.12. Hierbij is alleen het uitgavenbudget verhoogd.
Bij Voorjaarsnota 2007 is € 113 mln. vanuit de LNV-begroting overgeheveld naar het BTW-compensatiefonds aangezien de provincies gelet op de bepalingen in de Wet op het BTW-compensatiefonds compensabele BTW kunnen declareren bij het BTW-compensatiefonds. Dit betreft 3,7% van het totale Investeringsbudget Landelijk Gebied (ILG) voor de periode 2007 t/m 2013. Hierop heeft een correctie plaats gevonden voor 2008 t/m 2013 voor het deel dat niet door de provincies declarabel is bij het BTW-compensatiefonds. De bijstellingen voor 2008 zijn in de Najaarsnota 2008 verwerkt. Bij onderhavig wetsvoorstel wordt thans de structurele verwerking vanaf 2009 verwerkt . Dit leidt tot de volgende bijstellingen.
Kas=Verplichtingen | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 |
---|---|---|---|---|---|
U27.11 Reconstructie zandgebieden | 1 386 | 1 155 | 1 124 | 1 349 | 2 723 |
U27.12 Bodem en Water | 17 | 33 | 33 | 33 | 24 |
Totaal | 1 403 | 1 188 | 1 157 | 1 382 | 2 747 |
In 2008 zijn conform de ILG-systematiek en bestuursovereenkomst verplichtingen aangegaan richting provincies ad € 76,7 mln. om opdrachten uit de Kaderrichtlijn Water en andere opgaven voor het verbeteren van de waterkwaliteit te realiseren (o.a. inrichting van natuurvriendelijke oevers, aanleg van ecologische verbindingszones en projecten op het gebied van beekherstel) in het kader van synergiegelden voor projecten water. LNV ontvangt via een jaarlijkse bijdrage middelen van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat ter financiering van deze projecten. De uitgaven worden via een desaldering over de periode 2007 t/m 2013 met ditzelfde bedrag verhoogd. Voor 2009 betekent dit een verhoging van € 12,9 mln.
Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1 000)
28 Nominaal en Onvoorzien | Stand ontwerp-begroting 2009 | Mutaties via NvW en amen-dementen | Mutaties 1e supple-tore begroting 2009 | Stand 1e suppletore begroting 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | Mutatie 2012 | Mutatie 2013 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(1+2+3) | |||||
Verplichtingen | – 1 837 | – 3 252 | 74 171 | 69 082 | 55 499 | 43 780 | 46 652 | 47 722 |
Uitgaven | – 1 837 | – 3 252 | 74 171 | 69 082 | 55 499 | 43 780 | 46 652 | 47 722 |
Programma-uitgaven | – 1 837 | – 3 252 | 74 171 | 69 082 | 55 499 | 43 780 | 46 652 | 47 722 |
28.11 Prijsbijstelling | 0 | 18 402 | 18 402 | 17 988 | 15 275 | 14 846 | 14 394 | |
28.12 Loonbijstelling | 0 | 55 757 | 55 757 | 54 169 | 52 963 | 52 764 | 52 586 | |
28.13 Onvoorzien | – 1 837 | – 3 252 | 12 | – 5 077 | – 16 658 | – 24 458 | – 20 958 | – 19 258 |
Ontvangsten |
De mutaties op artikel 28 houden met name verband met het volgende:
– De prijs- en loonbijstellingstranche 2009 zijn aan de LNV-begroting toegevoegd (OD’s 28.11 en 28.12). De toedeling van de loon- en prijsbijstelling wordt verwerkt in de ontwerp-begroting 2010.
Op OD 28.13 zijn, in afwachting van definitieve invulling bij ontwerp-begroting 2010, verwerkt:
• de Voorjaarsnotataakstelling (LNV-aandeel in mee- en tegenvallers) van € 9,4 mln. in 2010 en vanaf 2011 € 13,8 mln. structureel
• de dekking van het knelpunt 3e en 4e nitraat actieprogramma mest (€ 2,5 mln. in 2009; € 6,3 mln. in 2010; € 9,7 mln. in 2011; € 6,2 mln. in 2012; € 4,5 mln. in 2013)
Daarnaast zijn bij Nota van Wijziging op de ontwerp-begroting 2009 op dit OD een subsidietaakstelling (€ 1,8 mln. structureel) en een taakstelling inhuur externen (oplopende naar € 2,4 mln. structureel vanaf 2011) verwerkt. Deze hangen samen met de bij de Algemene Politieke Beschouwingen (APB) aanvaarde moties (motie-van Geel c.s. (TK 2008/2009, 31 700, nr. 10), motie-Hamer c.s. (nr. 15) en de motie-Slob c.s. (nr. 17). Thans vindt toedeling en verwerking plaats van de taakstelling inhuur externen en het niet-ILG deel van de subsidietaakstelling over de relevante artikelen van de LNV-begroting.
Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1 000)
29 Algemeen | Stand ontwerp-begroting 2009 | Mutaties via NvW en amen-dementen | Mutaties 1supple-tore begroting 2009 | Stand 1e suppletore begroting 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | Mutatie 2012 | Mutatie 2013 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(1+2+3) | |||||
Verplichtingen | 231 193 | 28 387 | 259 580 | 20 615 | 15 931 | 15 931 | 20 931 | |
Uitgaven | 231 189 | 28 387 | 259 576 | 20 615 | 15 931 | 15 931 | 20 931 | |
Programma-uitgaven | 39 416 | 3 846 | 43 262 | |||||
29.11 Internationale contributies | 8 347 | 56 | 8 403 | |||||
29.12 Uitvoering van EU-maatregelen | 31 069 | 31 069 | ||||||
29.13 Verzameluitkering | 3 790 | 3 790 | ||||||
Apparaatsuitgaven | 191 773 | 24 541 | 216 314 | 20 615 | 15 931 | 15 931 | 20 931 | |
29.21 Overige apparaat | 182 191 | 17 131 | 199 322 | 20 789 | 16 189 | 16 189 | 21 189 | |
29.22 Baten-lastendiensten | 9 582 | 7 410 | 16 992 | – 174 | – 258 | – 258 | – 258 | |
Ontvangsten | 435 966 | – 117 542 | 318 424 | – 126 844 | – 135 047 | – 143 822 | – 143 822 |
De mutatie op OD 29.13 houdt verband met de invoering van de zogenaamde verzameluitkering. Deze is opgericht in het kader van de Financiële-verhoudingswet en beoogt medeoverheden ruimte te bieden voor lokaal maatwerk en administratieve lasten bij het Rijk en medeoverheden te beperken. De regeling Groene Partners voldoet aan de criteria van de verzameluitkering en het budget (€ 3,8 mln. voor 2009) dat hiervoor oorspronkelijk was geraamd op OD 24.13 wordt thans overgeboekt naar OD 29.13 (nieuw). Verantwoording over de beleidsprestaties en realisatie zal via de LNV begroting geschieden.
De mutaties op OD 29.21 apparaat houden met name verband met het volgende:
• Overheveling van het uitvoeringsbudget ICT voor het kerndepartement naar het relevante bijdrage artikel van DICTU. (€ 7,5 mln.)
• Bij Coalitie-akkoord is een huisvestingstaakstelling van € 2,3 mln. structureel aan de LNV-begroting opgelegd. Daarnaast is bij begroting 2009 een ICT-taakstelling verwerkt van € 5 mln. in 2009, € 10 mln. in 2010 en € 15 mln. structureel vanaf 2011. Deze beide taakstellingen zijn in afwachting van definitieve invulling verwerkt op het apparaatsartikel algemeen. Beide taakstellingen worden thans toegedeeld over de relevante artikelen van de LNV-begroting. Het grootste deel van beide taakstellingen slaat neer op de baten-lastendiensten van LNV. In het kader van de maatregelen SFB (Sociaal Flankerend beleid sector Rijk 2008–2012) wordt aan de begroting van LNV de tranche 2009 ad€ 4 mln. toegevoegd.
• In het kader van de vernieuwing rijksdienst wordt vanuit de zgn. 1e tranche ICT-middelen Bekker voor 2009 € 12,8 mln. en voor 2010 € 9 mln. beschikbaar gesteld voor het LNV-programma «digitale dienstverlening», waarmee wordt geïnvesteerd in de infrastructuur en services voor communicatie met bedrijven (agrosector) en burgers via het internet. Met dit programma wordt een bijdrage geleverd aan de krimpdoelstelling van LNV en krijgt het terugdringen van de administratieve lasten bij bedrijven en een forse impuls.
De mutatie bij de ontvangsten houdt verband met een neerwaartse bijstelling op de raming voor landbouwheffingen, dit als gevolg van de inzakkende wereldhandel.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-31965-XIV-2.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.