31 965 XIV
Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (XIV) voor het jaar 2009 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota)

nr. 2
MEMORIE VAN TOELICHTING

A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL

Wetsartikelen 1 tot en met 3

De begrotingsstaten die deel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2009 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit;

De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).

De minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit,

G. Verburg

B. BEGROTINGSTOELICHTING

1.Leeswijzer 
2.Het beleid 
 A.Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties 
 B.De beleidsartikelen 
 C.De niet-beleidsartikelen 
3.Baten-lastendiensten 

1. Leeswijzer

De suppletore begroting geeft een geactualiseerd beeld van de uitvoering van de begroting 2009. In onderdeel A, de begrotingstoelichting, worden de belangrijkste beleidsmatige mutaties in een overzichtstabel weergegeven en toegelicht.

In onderdeel B van deze suppletore begroting is bij ieder beleidsartikel de tabel «Budgettaire gevolgen van beleid» opgenomen. In deze tabel zijn alle mutaties, zowel beleidsmatig relevante als technische mutaties, opgenomen. De beleidsmatig relevante mutaties worden onder de tabel toegelicht.

2. Het beleid

A. OVERZICHT BELANGRIJKSTE SUPPLETORE UITGAVEN- EN ONTVANGSTENMUTATIES

Overzicht belangrijkste suppletore uitgavenmutaties 2009 (Voorjaarsnota) (x € 1 mln.)

 Art.nr.Uitgaven 2009
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting 2009 2 476,6
Nota van Wijziging – 3,2
   
Belangrijkste suppletore mutaties:  
Duurzame agrarische sector («Werken aan Toekomst»)21,2430,0
ILG-kasschuif – 100,0
Loonbijstelling tranche 20092855,8
Prijsbijstelling tranche 20092818,4
ILG-BTW-compensatiefonds22,23,24,2715,5
ILG-synergiegelden2712,9
Vernieuwing rijksdienst2912,8
Motie van Geel (greenports)229,0
Sociaal flankerend beleid (Bekkergelden)294,0
Eindejaarsmarge213,3
Nitraatactieprogramma mest212,5
Fonds Economische Structuurversterking21,266,3
Overige mutaties 7,0
Stand 1e suppletore begroting 2009 2 550,9

Toelichting:

Duurzame agrarische sector (Aanvullend beleidsakkoord «Werken aan Toekomst»)

In het aanvullend beleidsakkoord zijn ter stimulering van de economie middelen voor verduurzaming van de agrarische sector opgenomen (Kmst. 2008–2009, 31 700 XIV, nr. 149).

Hiermee wordt de ontwikkeling van en investering in duurzame stallen versneld en de investeringsregeling luchtwassers voor de veehouderij opgehoogd. Daarnaast wordt geïnvesteerd in Biobased economy en Agrologistiek. Tot slot zal er geïnvesteerd worden in het opruimen van verspreid liggend glas.

De verdeling is als volgt:

 Art.nr.Bedrag
Duurzame stallen2110,0
Luchtkwaliteit veehouderij2110,0
Bio Based Economy en agrologistiek215,0
Opruiming verspreid liggend glas245,0

ILG-kasschuif

Het Kabinet heeft in het aanvullend beleidsakkoord besloten een kasschuif uit te voeren voor het Investeringsbudget Landelijk Gebied (ILG) op de onderdelen EHS en RODS. Het ILG wordt zowel in 2009 als 2010 met 100 mln. per jaar verlaagd en in 2011 verhoogd met 200 mln. Na overleg me de provincies zal bij begroting 2010 definitieve toedeling van deze kasschuif over de relevante begrotingsartikelen volgen.

ILG-BTW-compensatiefonds

Bij de voorjaarsnota 2007 is 113 mln. van de LNV-begroting overgeheveld naar het BTW-compensatiefonds. Dit betrof 3,7% van het totale Investeringsbudget Landelijk Gebied voor de periode 2007 t/m 2013. Hierop vindt thans een meerjarige correctie plaats voor het deel dat door de provincies niet declarabel is bij het BTW-compensatiefonds.

ILG-synergiegelden

In 2008 zijn conform de ILG-systematiek en bestuursovereenkomsten verplichtingen aangegaan richting provincies om opdrachten uit de Kaderrichtlijn Water en andere opgaven voor het verbeteren van de waterkwaliteit te realiseren (o.a. inrichting van natuurvriendelijke oevers, aanleg van ecologische verbindingszones en projecten op het gebied van beekherstel). Met deze mutatie wordt de meerjarige doorwerking verwerkt.

Vernieuwing rijksdienst

In het kader van de vernieuwing rijksdienst wordt vanuit de zgn. 1e tranche ICT-middelen Bekker voor 2009 € 12,8 mln. en 2010 € 9 mln. beschikbaar gesteld voor het LNV-programma «digitale dienstverlening», waarmee wordt geïnvesteerd in de infrastructuur en services voor communicatie met bedrijven (agrosector) en burgers via het internet. Met dit programma wordt een bijdrage geleverd aan de krimpdoelstelling van LNV en krijgt het terugdringen van de «beleefde last» bij bedrijven en burgers een forse impuls.

Motie van Geel (Greenports)

Dit betreft de middelen voor de uitvoering van de motie Van Geel c.s. (APB) (TK 2008/2009, 31 700, nr. 10) voor de versterking van de ruimtelijke economie. Hiermee wordt ook recht gedaan aan de nadere toedeling zoals verzocht in de motie Koopmans en Koppejan (Begrotingsbehandeling VenW) (TK 2008/2009, 31 700 XII, nr. 22). Aan de LNV-begroting worden middelen overgeheveld ten behoeve van de Greenports. Dit zijn integrale ruimtelijke glastuinbouwprojecten met name in de zuidvleugel van de Randstad, waarmee een impuls wordt gegeven aan een duurzame, vitale en gevarieerde inrichting.

Sociaal flankerend beleid (Bekkergelden)

In het kader van maatregelen (Sociaal Flankerend Beleid sector Rijk 2008–2012 is aan het ministerie van LNV de jaartranche voor 2009 ad € 4 mln. toegekend.

Eindejaarsmarge

De eindejaarsmarge van € 3,3 mln. wordt toegevoegd aan het budget voor biobased economy en bilaterale economische samenwerking op artikel 21 aangezien een deel van deze uitgaven in 2008 niet tot betaling is gekomen.

Nitraatactieprogramma mest

Het actieprogramma Nitraatrichtlijn bevat de hoofdlijnen van het mestbeleid bedoeld om de doelen van de Europese nitraatrichtlijn te realiseren. In 2009 voert LNV diverse onderzoeks- en monitoringsactiviteiten uit om te voldoen aan de voorwaarden die de Europese Commissie aan de derogatieverlening heeft gesteld. De kosten hebben betrekking op vier urgente onderwerpen, namelijk luchtkwaliteit/fijn stof, toetsdiepte nitraat, mestverwerking en monitoring stroomgebieden.

Fonds Economische Structuurversterking

Vanuit het Fonds Economische Structuurversterking worden middelen overgeheveld naar de LNV-begroting ten behoeve van de volgende onderzoeksprojecten (zie ook ontvangsten):

Onderzoeksprojecten 
Kennisnetwerk transitie duurzame landbouw2,0
Investering luchtkwaliteit1,5
Plantenkundig onderzoek1,3
Aviaire Influenza1,5
  
Totaal6,3

Overzicht belangrijkste suppletore ontvangstenmutaties 2009 (Voorjaarsnota) (x € 1 000)

 Art.nr.Ontvangsten 2009
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting 2009 608,0
   
Belangrijkste suppletore mutaties:  
Landbouwheffingen29– 118,7
ILG/Synergiegelden2712,9
Fonds Economische Structuurversterking21,266,3
Overige mutaties 6,5
Stand 1e suppletore begroting 2009 515,0

Toelichting:

Landbouwheffingen

Als gevolg van de inzakkende wereldhandel en gegeven de realisatie over 2008 worden de ontvangsten invoerrechten op landbouwproducten meerjarig bijgesteld.

De overige wijzigingen op de ontvangstenbegroting hangen samen met wijzigingen op de uitgavenbegroting die bij de uitgaven zijn toegelicht.

B. DE BELEIDSARTIKELEN

Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1 000)

21 Duurzaam ondernemenStand ontwerp begroting 2009Mutaties via NvW en amen-dementenMutaties 1e supple- tore begroting 2009Stand 1e suppletore begroting 2009Mutatie 2010Mutatie 2011Mutatie 2012Mutatie 2013
 (1)(2)(3)(4)=(1+2+3)    
Verplichtingen312 661 17 941330 60237 481201926 312– 5 888
         
Uitgaven305 660 30 901336 56122 109– 1– 4 288– 5 988
         
Programma-uitgaven:132 141 33 987166 12829 0709 8345 5473 847
21.11 Verbeteren van ondernemerschap en ondernemersklimaat11 995 1 21513 210– 200– 1 200– 1 200– 1 200
21.12 Bevorderen van maatschappelijk geaccepteerde productievoorwaarden en dierenwelzijn14 858 18 84533 70321 61111 7667 2295 529
21.13 Bevorderen van duurzame productiemethoden en bedrijfssystemen w.o. biologische landbouw87 695 14 942102 6378 474183433433
21.14 Bevorderen duurzame vangst en kweek van vis en schelpdieren17 593 – 1 01516 578– 815– 915– 915– 915
         
Apparaatsuitgaven173 519 – 3 086170 433– 6 961– 9 835– 9 835– 9 835
21.21 Apparaat18 798 70319 501437537537537
21.22 Baten-lastendiensten154 721 – 3 789150 932– 7 398– 10 372– 10 372– 10 372
         
Ontvangsten13 104 5 82418 9283 638497400400

Toelichting

De mutaties op de uitgaven en verplichtingen houden voornamelijk verband met het volgende:

• Een deel van de uitgaven voor o.a. biobased economy en bilaterale economische samenwerking is in 2008 niet tot betaling gekomen; deze betalingen vinden plaats in 2009. De eindejaarsmarge wordt volledig toebedeeld aan deze instrumenten op OD 21.11 (€ 1,2 mln.) en 21.13 (€ 2 mln.).

• De verhoging van het budget op OD 21.12 hangt samen met de inzet in het kader van het aanvullend beleidsakkoord «Werken aan Toekomst» op het gebied van duurzame stallen (€ 10 mln.) en de benodigde inzet voor het actieprogramma nitraat (€ 2,5 mln.). Ook wordt er invulling gegeven aan het impulsprogramma Verduurzaming Agroketens zoals aangekondigd in de begroting 2009. Deze middelen worden ingezet op het gebied van mestpilots, investeringsregeling duurzame stallen en de klimaat- en nutriëntneutrale veehouderijketens (€ 4,1 mln.). Daarnaast zijn er in 2008 als gevolg van vertraging in het kader van het Plantkundig Onderzoek minder middelen overgeheveld vanuit het Fonds Economische Structuurversterking (FES) naar de LNV-begroting. De uitgaven vinden in 2009 en 2010 plaats, waardoor zowel de uitgaven als de ontvangsten worden verhoogd (€ 1,3 mln.).

• De verhoging van het budget op OD 21.13 hangt samen met de inzet in het kader van het aanvullend beleidsakkoord «Werken aan Toekomst» voor de investeringsregeling luchtwassers (€ 10 mln.), Biobased Economy en Agrologistiek (€ 5 mln.). Door vertraging in 2008 zijn er minder middelen overgeheveld vanuit het Fonds Economische Structuurversterking (FES) naar de LNV-begroting. De uitgaven vinden in 2009 en 2010 plaats, waardoor zowel de uitgaven als de ontvangsten worden verhoogd met € 1,6 mln.

• De verlaging van het budget op OD 21.14 hangt voor het grootste gedeelte samen met een overheveling naar OD 21.21 voor de ICT uitgaven die betrekking hebben op het ontwikkelen van ICT systemen voor het monitoren van het visserijbeleid. Deze uitgaven worden verantwoord op OD 21.21.

• De mutatie op OD 21.22 hangt voor het grootste gedeelte samen met het invulling van de ICT-taakstelling en de taakstelling inhuur externen ( € 3,5 mln.).

• Het verschil tussen de verplichtingen- en de uitgavenmutatie is voornamelijk het gevolg van een verplichtingenschuif op het gebied van de verschillende energie regelingen. Om de kabinetsdoelen (in 2020) klimaatneutraal telen, reductie gebruik primaire brandstof en glastuinbouwsector leverancier van duurzame warmte en elektriciteit te kunnen realiseren zijn op de LNV-begroting middelen gereserveerd voor investeringen via de energieregelingen Marktintroductie Energie Innovatie (MEI), Investerings Regeling Energie (IRE) en Energienetwerken. In de begroting 2009 zijn de beschikbare kasbudgetten 2008 en 2009 gespreid over latere jaren (2010 t/m 2013). Middels deze mutatie worden de verplichtingenbudgetten hiermee in overeenstemming gebracht.

De verhoging van de ontvangsten is voornamelijk het gevolg van de bijdrage vanuit het Fonds Economische Structuurversterking (FES) voor de uitvoering van FES-projecten. Daarnaast draagt het Productschap Tuinbouw bij aan diverse projecten o.a. de demo energie en de voorlichtingstenders op het gebied van energie.

Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1 000)

22 Agrarische RuimteStand ontwerp-begroting 2009Mutaties via NvW en amen-dementenMutaties 1e supple-tore begroting 2009Stand 1e suppletore begroting 2009Mutatie 2010Mutatie 2011Mutatie 2012Mutatie 2013
 (1)(2)(3)(4)=(1+2+3)    
Verplichtingen29 195 – 7 61921 576– 3 678– 1 059– 2 440– 2 037
         
Uitgaven70 336 9 88180 21711 7237 567486889
         
Programma-uitgaven59 400 9 98469 38411 8867 7907091 112
         
22.11 Ruimte voor grondgebonden landbouw22 816 72923 5456527907091 112
22.12 Ruimte voor niet grondgebonden landbouw36 584 9 25545 83911 2347 000  
         
Apparaatsuitgaven10 936 – 10310 833– 163– 223– 223– 223
22.21 Overige apparaat0  0    
22.22 baten-lastendiensten10 936 – 10310 833– 163– 223– 223– 223
         
Ontvangsten68 782 668 7886   

Toelichting

De mutaties op dit artikel houden met name verband met het volgende:

• De verplichtingenverlaging ten opzichte van de uitgavenverhoging wordt veroorzaakt door de meerjarige doorwerking van een verplichtingenschuif bij Najaarsnota 2008. Hierbij is het verplichtingenbudget voor 2009 met € 17,5 mln. verlaagd. Aan de begroting 2009 zijn middelen toegevoegd vanuit het Fonds Economische Structuurversterking in het kader van de Nota Ruimte. Een deel van deze middelen maakt deel uit van het Investeringsbudget Landelijk Gebied (ILG). Het betreft hier het project Klavertje 4 ten behoeve van integrale gebiedsontwikkeling waarin een hoogwaardig en duurzaam economisch werklandschap voor de toekomst wordt ontwikkeld en het project Primaviera ten behoeve van de ontwikkeling van een op sierteelt gerichte glastuinbouwcluster. De verplichtingen voor deze projecten zijn in zijn geheel in 2008 aangegaan. Hiervoor is bij Najaarsnota 2008 een verplichtingenverhoging verwerkt en thans wordt de verplichtingenverlaging 2009–2011 verwerkt.

• De mutatie op OD 22.12 wordt voor het grootste deel veroorzaakt door toevoeging van de middelen (€ 9 mln.) voor de uitvoering van de motie Van Geel c.s. (APB) (TK 2008/2009, 31 700, nr. 10) voor de versterking van de ruimtelijke economie. Hiermee wordt ook recht gedaan aan de nadere toedeling zoals verzocht in de motie Koopmans en Koppejan (Begrotingsbehandeling VenW) (TK 2008/2009, 31 700 XII, nr. 22). Aan de LNV-begroting worden middelen overgeheveld ten behoeve van de Greenports. Dit zijn integrale ruimtelijke glastuinbouwprojecten met name in de zuidvleugel van de Randstad, waarmee een impuls wordt gegeven aan een duurzame, vitale en gevarieerde inrichting.

Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1 000)

23 NatuurStand ontwerp-begroting 2009Mutaties via NvW en amen-dementenMutaties 1e supple-tore begroting 2009Stand 1e suppletore begroting 2009Mutatie 2010Mutatie 2011Mutatie 2012Mutatie 2013
 (1)(2)(3)(4)=(1+2+3)    
Verplichtingen286 1249 0007 713302 8378 3316 5816 54115 157
         
Uitgaven533 0809 000– 91 387450 693– 91 769206 4816 44115 137
         
Programma-uitgaven:457 2559 000– 90 891375 364– 90 187208 8718 83117 527
23.11 Verwerven Ecologische Hoofdstructuur84 523 1 81986 3421 9401 2861 3822 723
23.12 Inrichten Ecologische Hoofdstructuur131 830 – 96 32935 501– 96 421203 4683 2886 321
23.13 Beheren Ecologische Hoofdstructuur168 9978 0003 614180 6113 9803 7733 9937 685
23.14 Beheer van de natuur buiten de EHS en beschermen van de internationale biodiversiteit71 9051 000572 910314344168798
         
Apparaatsuitgaven75 825 – 49675 329– 1 582– 2 390– 2 390– 2 390
23.21 Overige apparaat6 955 9487 903667667667667
23.22 baten- lastendiensten68 870 – 1 44467 426– 2 249– 3 057– 3 057– 3 057
         
Ontvangsten26 848  26 848    

Toelichting:

De mutaties op dit artikel houden met name verband met het volgende:

BTW-compensatiefonds

Bij Voorjaarsnota 2007 is € 113 mln. vanuit de LNV-begroting overgeheveld naar het BTW-compensatiefonds aangezien de provincies gelet op de bepalingen in de Wet op het BTW-compensatiefonds compensabele BTW kunnen declareren bij het BTW-compensatiefonds. Dit betreft 3,7% van het totale Investeringsbudget Landelijk Gebied (ILG) voor de periode 2007 t/m 2013. Hierop heeft een correctie plaats gevonden voor 2008 t/m 2013 voor het deel dat niet door de provincies declarabel is bij het BTW-compensatiefonds. De bijstellingen voor 2008 zijn in de Najaarsnota 2008 verwerkt. Bij onderhavig wetsvoorstel wordt thans de structurele verwerking vanaf 2009 verwerkt . Dit leidt tot de volgende bijstellingen.

Kas=Verplichtingen200920102011201220132014
U23.11 Verwerven EHS1 8191 9401 2861 3822 723
U23.12 Inrichten EHS3 6713 5793 4683 2886 321
U23.13 Beheren EHS3 8503 9953 7884 0087 700
U23.14 Beheren buiten EHS4885165465701 120

Het Kabinet heeft in het aanvullend beleidsakkoord «Werken aan Toekomst» besloten een kasschuif uit te voeren voor het ILG onder andere op de onderdelen EHS en RODS. Het ILG wordt zowel in 2009 als 2010 met 100 mln. per jaar verlaagd en in 2011 verhoogd met 200 mln. Deze kasschuif is vooralsnog verwerkt op Inrichting EHS. Bij begroting 2010 zal toedeling van deze kasschuif over de relevante begrotingsartikelen volgen.

De verlaging bij de bijdrage baten-lastendiensten houdt verband met een aanvullende taakstelling op inhuur externen (opgelegd bij motie Van Geel tijdens de Algemene Politieke Beschouwingen 2008) en een taakstelling op ICT-uitgaven.

Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1 000)

24 Landschap en RecreatieStand ontwerp-begroting 2009Mutaties via NvW en amen-dementenMutaties 1e supple-tore begroting 2009Stand 1e suppletore begroting 2009Mutatie 2010Mutatie 2011Mutatie 2012Mutatie 2013
 (1)(2)(3)(4)=(1+2+3)    
Verplichtingen84 351– 2 0003 56185 9122 2251 1581 2715 032
         
Uitgaven186 483– 2 0003 886188 3692 5001 4581 5715 332
         
Programma-uitgaven:148 899– 2 0004 133151 0322 9272 0652 1785 939
24.11 Nationale Landschappen24 671 57125 242528510538881
24.12 Landschap Algemeen5 677 – 1165 561– 2144111
24.13 Recreatie om de Stad79 5031 000– 1 70878 7952 0551 2531 3664 124
24.14 Recreatie algemeen39 048– 3 0005 38641 434365298270823
         
Apparaatsuitgaven37 584 – 24737 337– 427– 607– 607– 607
24.21 Overige apparaat4 576 624 63862626262
24.22 baten- lastendiensten33 008 – 30932 699– 489– 669– 669– 669
         
Ontvangsten28 559 028 559    

Toelichting:

De mutaties op dit artikel houden met name verband met het volgende:

BTW-compensatie fonds

Bij Voorjaarsnota 2007 is € 113 mln. vanuit de LNV-begroting overgeheveld naar het BTW-compensatiefonds aangezien de provincies gelet op de bepalingen in de Wet op het BTW-compensatiefonds compensabele BTW kunnen declareren bij het BTW-compensatiefonds. Dit betreft 3,7% van het totale Investeringsbudget Landelijk Gebied (ILG) voor de periode 2007 t/m 2013. Hierop heeft een correctie plaats gevonden voor 2008 t/m 2013 voor het deel dat niet door de provincies declarabel is bij het BTW-compensatiefonds. De bijstellingen voor 2008 zijn in de Najaarsnota 2008 verwerkt. Bij onderhavig wetsvoorstel wordt thans de structurele verwerking vanaf 2009 verwerkt . Dit leidt tot de volgende bijstellingen.

Kas=Verplichtingen20092010201120122013
U24.11 Nationale landschappen589546528556899
U24.12 Landschap algemeen29444111
U24.13 Groen en de stad2 2922 2701 3581 3664 124
U24.14 Recreatie algemeen413392325297850
Totaal3 3233 2122 2152 2235 984

OD 24.13

In 2008 is besloten om over de periode 2008 t/m 2011 € 7,8 mln. te investeren in groen in de krachtwijken. Het budget voor Groene Partners zal worden uitgekeerd aan de steden door het Ministerie van Binnenlandse Zaken via de verzameluitkering. Deze is opgericht in het kader van de Financiële-verhoudingswet en beoogd medeoverheden ruimte te bieden voor lokaal maatwerk, en administratieve lasten bij het Rijk en medeoverheden te beperken. De regeling Groene Partners voldoet aan de criteria van de verzameluitkering en het budget (€ 3,8 mln. voor 2009) wordt daarom verplaatst naar een nieuw OD 29.13 Verzameluitkering. Verantwoording over de beleidsprestaties en realisatie zal via de LNV begroting geschieden.

OD24.14

In het kader van het aanvullend beleidsakkoord «Werken aan Toekomst» wordt voor 2009 € 5,0 mln. aan de begroting toegevoegd om verspreid liggend glas op te ruimen. Dit sluit aan bij de samenwerkingsagenda «Mooi Nederland».

Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1 000)

25 Voedselkwaliteit en DiergezondheidStand ontwerp-begroting 2009 Mutaties via NvW en amen-dementenMutaties 1e supple-tore begroting 2009Stand 1e suppletore begroting 2009Mutatie 2010Mutatie 2011Mutatie 2012Mutatie 2013
 (1)(2)(3)(4)=(1+2+3)    
Verplichtingen101 419 2 951104 370404– 1 143– 1 143– 1 143
         
Uitgaven102 637 423103 060– 327– 1 174– 1 143– 1 143
         
Programma-uitgaven48 257 – 93747 320– 31– 31  
25.11 Bevorderen van kwalitatief hoogwaardig voedselaanbod en consumptiepatroon27 226 – 1 25325 973– 31– 31  
25.12 Handhaven diergezondheidsniveau21 031 31621 347    
         
Apparaatsuitgaven54 380 1 36055 740– 296– 1 143– 1 143– 1 143
U25.21 Overige Apparaat6 325  6 325    
U25.22 baten-lastendiensten48 055 1 36049 415– 296– 1 143– 1 143– 1 143
         
Ontvangsten10 347 1 94412 291    

Toelichting:

De mutaties op dit artikel houden met name verband met het volgende:

De verhoging van het verplichtingenbudget houdt verband met het feit dat in 2008 in het kader van CBRN-weerstandsverhoging (Chemisch, biologisch, radiologisch en nucleair) € 2,8 mln. minder verplichtingen zijn aangegaan. Deze verplichtingen worden in 2009 aangegaan.

De budgetverlaging op OD 25.11 houdt voornamelijk verband met compensatie ten gunste van de bijdrage aan Dienst Regelingen (OD25.22) voor de implementatie van de Elektronische Identificatie en Registratie (I&R) van schapen en geiten van € 0,8 mln. en een bijdrage aan het Ministerie van Economische zaken van € 0,4 mln. voor de uitvoering van het actieprogramma Nanotechnologie 2009.

De verhoging op OD 25.12 van € 0,3 mln. is een saldo van een verlaging ten gunste van de Bijdrage Dienst Regelingen van – € 1,2 mln. (zie toelichting bij OD 25.11), een bijdrage van het Ministerie van Buitenlandse Zaken in het kader van het Partnerschap Preventie en Bestrijding Vogelgriep Indonesië van + € 1,9 mln. (zie ook ontvangsten) en een verlaging als compensatie voor onderzoeksprojecten uitgevoerd door de Dienst Landbouwkundig Onderzoek van – € 0,4 mln.

De verhoging van de bijdrage aan de baten-lastendiensten houdt verband met het volgende:

Ten behoeve van de implementatie van de Elektronische Identificatie en Registratie (I&R) van schapen en geiten is € 2 mln. extra budget benodigd.

Voorts worden de laboratoriumfuncties van de laboratoria WUR/ RIKILT en VWA herschikt om een efficiencyslag te realiseren. Dit leidt tot extra BTW lasten waarvoor LNV en VWS vanuit de algemene middelen worden gecompenseerd. Dit leidt tot een verhoging van de LNV begroting met € 0,4 mln. voor 2009 en € 1,6 mln. voor 2010 en volgende jaren.

Tegenover deze verhogingen staat een lagere bijdrage van € 1,0 mln. voor 2009 oplopend tot € 2,7 mln. voor 2011 t/m 2013 als invulling van de taakstelling op ICT-uitgaven en de taakstelling op inhuur externen die is opgelegd bij motie van Geel tijdens de Algemene Politieke Beschouwingen bij de begroting 2009.

De verhoging van de ontvangsten van € 1,9 mln. heeft betrekking op een bijdrage van het Ministerie van Buitenlandse Zaken in het kader van het Partnerschap Preventie en Bestrijding Vogelgriep Indonesië.

Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1 000)

26 Kennis en InnovatieStand ontwerp-begroting 2009Mutaties via NvW en amen-dementenMutaties 1e supple-tore begroting 2009Stand 1e suppletore begroting 2009Mutatie 2010Mutatie 2011Mutatie 2012Mutatie 2013
 (1)(2)(3)(4)=(1+2+3)    
Verplichtingen962 405 4 792967 1972 8442 4352 4242 424
         
Uitgaven977 197 7 245984 4426 0062 8022 5352 444
         
Programma-uitgaven963 889 7 781971 6706 5423 3383 0712 980
26.15 Kennisontwikkeling en innovatie172 970 6 552179 52265115– 233– 233
26.16 Waarborgen en vernieuwen onderzoek en onderwijs790 919 1 229792 1485 8913 3233 3043 213
         
Apparaatsuitgaven13 308 – 53612 772– 536– 536– 536– 536
26.21 Overige apparaat12 625 – 53612 089– 536– 536– 536– 536
26.22 baten-lastendiensten683  683    
         
Ontvangsten23 894 3 81427 7083 32510  

Toelichting:

De mutatie op OD26.15 Kennisontwikkeling en Innovatie houdt met name verband met de uitvoering van diverse onderzoeksprojecten op het gebied van gewasbescherming, bemesting, biologische landbouw en innovatiesubsidies welke door DLO worden uitgevoerd.

De mutatie op OD26.16 Waarborgen en vernieuwen onderzoek en innovatie houdt verband met:

• Een overboeking vanuit OCW voor het LNV-aandeel in actieplan LeerKracht van Nederland, waarin resultaatafspraken worden gemaakt tussen de overheid en werkgevers- en werknemersorganisatie in het onderwijs. (€ 1,7 mln.)

• Middelen voor projecten op het gebied van biologische landbouw en innovatiesubsidies die vanuit deze OD zijn overgeheveld naar OD26.15 Kennisontwikkeling en Innovatie. (€ 4,1 mln.)

• Middelen die vanuit het FES zijn toegevoegd aan deze OD ten behoeve van de uitvoering van de onderzoeksprojecten Aviaire Influenza en Transitie Duurzame Landbouw.(€ 3,4 mln.)

De verhoging van de ontvangsten hangt samen met de onderzoeksprojecten Aviaire Influenza en Transitie Duurzame Landbouw die vanuit het Fonds Economische Structuurverwerking (FES) gefinancierd worden.

Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1 000)

27 Bodem, Water en reconstructie in zandgebiedenStand ontwerp-begroting 2009 Mutaties via NvW en amen-dementenMutaties 1e suppletore begroting 2009Stand 1e suppletore begroting 2009Mutatie 2010Mutatie 2011Mutatie 2012Mutatie 2013
 (1)(2)(3)(4)=(1+2+3)    
Verplichtingen28 478– 7 000– 6 80314 675– 11 138– 8 2899362 301
         
Uitgaven71 825– 7 00014 09778 92218 06218 61117 03614 901
         
Programma-uitgaven52 601– 7 00014 30359 90418 38819 05717 48215 347
27.11 Reconstructie zandgebieden52 073– 7 0001 38646 4591 1551 1241 3492 723
27.12 Bodem en water528 12 91713 44517 23317 93316 13312 624
         
Apparaatsuitgaven19 224 – 20619 018– 326– 446– 446– 446
27.21 Overige apparaat0 00    
27.22 baten-lastendiensten19 224 – 20619 018– 326– 446– 446– 446
         
Ontvangsten548 12 90013 44817 20017 90016 10012 600

Toelichting:

De mutaties op dit artikel houden met name verband met het volgende:

Verplichtingen

De verlaging van de verplichtingen houdt met name verband met verplichtingen van het ILG om bodemdaling in veenweidegebieden tegen te gaan. Conform de ILG-systematiek zijn de verplichtingen voor de periode 2008 t/m 2011 in zijn geheel in 2008 aangegaan. De verplichtingenbudgetten voor deze periode dienen daarom te worden verlaagd. In 2009 bedraagt deze verlaging € 8,0 mln. Voorts wordt het verschil tussen de uitgaven en verplichtingen veroorzaakt door de hogere uitgaven van € 12,9 mln. in het kader van synergiegelden voor projecten water. Zie OD 27.12. Hierbij is alleen het uitgavenbudget verhoogd.

BTW-compensatie fonds

Bij Voorjaarsnota 2007 is € 113 mln. vanuit de LNV-begroting overgeheveld naar het BTW-compensatiefonds aangezien de provincies gelet op de bepalingen in de Wet op het BTW-compensatiefonds compensabele BTW kunnen declareren bij het BTW-compensatiefonds. Dit betreft 3,7% van het totale Investeringsbudget Landelijk Gebied (ILG) voor de periode 2007 t/m 2013. Hierop heeft een correctie plaats gevonden voor 2008 t/m 2013 voor het deel dat niet door de provincies declarabel is bij het BTW-compensatiefonds. De bijstellingen voor 2008 zijn in de Najaarsnota 2008 verwerkt. Bij onderhavig wetsvoorstel wordt thans de structurele verwerking vanaf 2009 verwerkt . Dit leidt tot de volgende bijstellingen.

Kas=Verplichtingen20092010201120122013
U27.11 Reconstructie zandgebieden1 3861 1551 1241 3492 723
U27.12 Bodem en Water1733333324
      
Totaal1 4031 1881 1571 3822 747

OD 27.12

In 2008 zijn conform de ILG-systematiek en bestuursovereenkomst verplichtingen aangegaan richting provincies ad € 76,7 mln. om opdrachten uit de Kaderrichtlijn Water en andere opgaven voor het verbeteren van de waterkwaliteit te realiseren (o.a. inrichting van natuurvriendelijke oevers, aanleg van ecologische verbindingszones en projecten op het gebied van beekherstel) in het kader van synergiegelden voor projecten water. LNV ontvangt via een jaarlijkse bijdrage middelen van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat ter financiering van deze projecten. De uitgaven worden via een desaldering over de periode 2007 t/m 2013 met ditzelfde bedrag verhoogd. Voor 2009 betekent dit een verhoging van € 12,9 mln.

C. DE NIET-BELEIDSARTIKELEN

Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1 000)

28 Nominaal en OnvoorzienStand ontwerp-begroting 2009 Mutaties via NvW en amen-dementenMutaties 1e supple-tore begroting 2009Stand 1e suppletore begroting 2009Mutatie 2010Mutatie 2011Mutatie 2012Mutatie 2013
 (1)(2)(3)(4)=(1+2+3)    
Verplichtingen– 1 837– 3 25274 17169 08255 49943 78046 65247 722
         
Uitgaven– 1 837– 3 25274 17169 08255 49943 78046 65247 722
         
Programma-uitgaven– 1 837– 3 25274 17169 08255 49943 78046 65247 722
28.11 Prijsbijstelling0 18 40218 40217 98815 27514 84614 394
28.12 Loonbijstelling0 55 75755 75754 16952 96352 76452 586
28.13 Onvoorzien– 1 837– 3 25212– 5 077– 16 658– 24 458– 20 958– 19 258
         
Ontvangsten        

Toelichting:

De mutaties op artikel 28 houden met name verband met het volgende:

– De prijs- en loonbijstellingstranche 2009 zijn aan de LNV-begroting toegevoegd (OD’s 28.11 en 28.12). De toedeling van de loon- en prijsbijstelling wordt verwerkt in de ontwerp-begroting 2010.

Op OD 28.13 zijn, in afwachting van definitieve invulling bij ontwerp-begroting 2010, verwerkt:

• de Voorjaarsnotataakstelling (LNV-aandeel in mee- en tegenvallers) van € 9,4 mln. in 2010 en vanaf 2011 € 13,8 mln. structureel

• de dekking van het knelpunt 3e en 4e nitraat actieprogramma mest (€ 2,5 mln. in 2009; € 6,3 mln. in 2010; € 9,7 mln. in 2011; € 6,2 mln. in 2012; € 4,5 mln. in 2013)

Daarnaast zijn bij Nota van Wijziging op de ontwerp-begroting 2009 op dit OD een subsidietaakstelling (€ 1,8 mln. structureel) en een taakstelling inhuur externen (oplopende naar € 2,4 mln. structureel vanaf 2011) verwerkt. Deze hangen samen met de bij de Algemene Politieke Beschouwingen (APB) aanvaarde moties (motie-van Geel c.s. (TK 2008/2009, 31 700, nr. 10), motie-Hamer c.s. (nr. 15) en de motie-Slob c.s. (nr. 17). Thans vindt toedeling en verwerking plaats van de taakstelling inhuur externen en het niet-ILG deel van de subsidietaakstelling over de relevante artikelen van de LNV-begroting.

Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1 000)

29 AlgemeenStand ontwerp-begroting 2009Mutaties via NvW en amen-dementenMutaties 1supple-tore begroting 2009Stand 1e suppletore begroting 2009Mutatie 2010Mutatie 2011Mutatie 2012Mutatie 2013
 (1)(2)(3)(4)=(1+2+3)    
Verplichtingen231 193 28 387259 58020 61515 93115 93120 931
         
Uitgaven231 189 28 387259 57620 61515 93115 93120 931
         
Programma-uitgaven39 416 3 84643 262    
29.11 Internationale contributies8 347 568 403    
29.12 Uitvoering van EU-maatregelen31 069  31 069    
29.13 Verzameluitkering  3 7903 790    
         
Apparaatsuitgaven191 773 24 541216 31420 61515 93115 93120 931
29.21 Overige apparaat182 191 17 131199 32220 78916 18916 18921 189
29.22 Baten-lastendiensten9 582 7 41016 992– 174– 258– 258– 258
         
Ontvangsten435 966 – 117 542318 424– 126 844– 135 047– 143 822– 143 822

Toelichting:

De mutatie op OD 29.13 houdt verband met de invoering van de zogenaamde verzameluitkering. Deze is opgericht in het kader van de Financiële-verhoudingswet en beoogt medeoverheden ruimte te bieden voor lokaal maatwerk en administratieve lasten bij het Rijk en medeoverheden te beperken. De regeling Groene Partners voldoet aan de criteria van de verzameluitkering en het budget (€ 3,8 mln. voor 2009) dat hiervoor oorspronkelijk was geraamd op OD 24.13 wordt thans overgeboekt naar OD 29.13 (nieuw). Verantwoording over de beleidsprestaties en realisatie zal via de LNV begroting geschieden.

De mutaties op OD 29.21 apparaat houden met name verband met het volgende:

• Overheveling van het uitvoeringsbudget ICT voor het kerndepartement naar het relevante bijdrage artikel van DICTU. (€ 7,5 mln.)

• Bij Coalitie-akkoord is een huisvestingstaakstelling van € 2,3 mln. structureel aan de LNV-begroting opgelegd. Daarnaast is bij begroting 2009 een ICT-taakstelling verwerkt van € 5 mln. in 2009, € 10 mln. in 2010 en € 15 mln. structureel vanaf 2011. Deze beide taakstellingen zijn in afwachting van definitieve invulling verwerkt op het apparaatsartikel algemeen. Beide taakstellingen worden thans toegedeeld over de relevante artikelen van de LNV-begroting. Het grootste deel van beide taakstellingen slaat neer op de baten-lastendiensten van LNV. In het kader van de maatregelen SFB (Sociaal Flankerend beleid sector Rijk 2008–2012) wordt aan de begroting van LNV de tranche 2009 ad€ 4 mln. toegevoegd.

• In het kader van de vernieuwing rijksdienst wordt vanuit de zgn. 1e tranche ICT-middelen Bekker voor 2009 € 12,8 mln. en voor 2010 € 9 mln. beschikbaar gesteld voor het LNV-programma «digitale dienstverlening», waarmee wordt geïnvesteerd in de infrastructuur en services voor communicatie met bedrijven (agrosector) en burgers via het internet. Met dit programma wordt een bijdrage geleverd aan de krimpdoelstelling van LNV en krijgt het terugdringen van de administratieve lasten bij bedrijven en een forse impuls.

De mutatie bij de ontvangsten houdt verband met een neerwaartse bijstelling op de raming voor landbouwheffingen, dit als gevolg van de inzakkende wereldhandel.

Naar boven