Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2008-2009 | 31965-XII nr. 2 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2008-2009 | 31965-XII nr. 2 |
A. ARTIKELGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
Wetsartikel 1 (uitgaven/verplichtingen en ontvangsten)
De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2009 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat.
De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
1. | Leeswijzer | 3 |
2. | Het beleid | 3 |
2.1 | Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangsten mutaties | 3 |
2.2 | De beleidsartikelen | 5 |
2.3 | De niet-beleidsartikelen | 13 |
Allereerst is de begrotingsstaat voor de verplichtingen, uitgaven en ontvangsten voor de begroting van Verkeer en Waterstaat (XII) opgenomen. Hierin wordt inzicht gegeven in de financiële mutaties die op artikelniveau worden voorgesteld in de begroting voor het jaar 2009.
Daarna is onder 2.1 in een overzicht met de belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties de aansluiting gemaakt met de budgettaire nota (Voorjaarsnota) van het ministerie van Financiën.
Vervolgens worden de belangrijkste begrotingsmutaties uit dit wetsvoorstel gespecificeerd en toegelicht.
Tenslotte wordt onder 2.2 en 2.3 De (niet-) beleidsartikelen inzicht gegeven in de mutaties op financieel instrumentniveau, die zijn opgenomen in de begrotingsstaat.
2.1 Overzicht belangrijkste suppletore uitgaven- en ontvangsten mutaties
Belangrijkste suppletore mutaties 2009 (Voorjaarsnota) (x EUR 1 mln.)
Art.nr. | Uitgaven | Ontvangsten | |
---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2009 | 8 794,2 | 90,4 | |
Amendement van der Staaij en Cramer, 2008–2009, 31 700 XII, nr. 13 | 0,0 | ||
Amendement Roefs en Koopmans, 2008–2009, 31 700 XII, nr. 41 | 0,0 | ||
Amendement Koopmans en Cramer, 2008–2009, 31 700 XII, nr. 50 | 0,0 | ||
Amendement van der Staaij en Cramer, 2008–2009, 31 700 XII, nr. 13 | |||
Nota van Wijziging, 2009–2009, 31 700 XII, nr. 43 | – 3,4 | ||
Stand vastgestelde begroting 2009 | 8 790,8 | 90,4 | |
– Belangrijkste suppletore mutaties: | |||
1. Eindejaarsmarge | div. | 25,5 | |
2. FES | div. | 18,9 | |
2. FES | 41 | 18,9 | |
3. GIS | 36 | – 23,1 | |
GIS | 40 | 20,6 | |
4. Intensivering Kaderbrief | 39 | 230,0 | |
5. Versnelling uitgaven in 2008 | 39 | – 200,0 | |
6. Actieplannen | 34 | 6,3 | |
6. Actieplannen | 39 | – 6,3 | |
7. Loon- en prijsbijstelling | 40 | 244,6 | |
8. Bijdragen derden | 41 | 7,0 | |
9. Diverse uitgaven/overboeking van ministerie | 41 | 15,7 | |
10. Motie van Geel | 31 en 39 | 6,5 | |
11. Diversen | div. | – 2,7 | 1,0 |
Stand 1e suppletore begroting 2009 | 9 126,8 | 117,3 |
De in 2008 onbesteed gebleven gelden van circa € 25,5 mln. op de begroting van Hoofdstuk XII zijn door middel van de eindejaarsmarge 2008–2009 (de zogenoemde 1%-regeling) weer aan de diverse artikelen binnen de begroting van hoofdstuk XII voor het jaar 2009 toegevoegd.
In 2008 zijn ramingen voor een aantal FES gerelateerde projecten (Fonds Economische Structuurversterking) niet of niet geheel tot uitbetaling gekomen. Die begrotingsgelden zijn in dat jaar naar het FES teruggeboekt en worden nu weer opgevraagd en toegevoegd aan de artikelen waarop die projecten worden verantwoord. Aanvullend daarop wordt € 7,4 mln. ten behoeve van het project Duurzaamheid Biobrandstoffen aan Hoofdstuk XII toegevoegd. Ook deze financiering is afkomstig uit het FES en wordt verantwoord op het ontvangstenartikel 41.
De verlaging van de raming met ca. € 23,1 mln. wordt hoofdzakelijk veroorzaakt doordat uitgaven voor GIS III naar verwachting in 2010 zullen plaatsvinden in plaats van zoals geraamd in 2009. Oorzaak hiervan is de vertraging in het ontwerp van de geluidwerende voorzieningen. Daarnaast zijn de uitbetalingen van schadeclaims ten gevolge van een uitspraak van de Raad van State (april 2008) voorlopig opgeschort totdat een speciaal daarvoor ingestelde commissie haar advies heeft afgerond over de gevolgen van de uitspraak voor de beoordeling van toekomstige schadeclaims.
Van het overschot GIS wordt in 2009 € 20,6 mln. tijdelijk geparkeerd op artikel 40 Nominaal en Onvoorzien.
Besloten is een pakket aan stimuleringsmaatregelen te nemen van € 230 mln. in 2009 en € 313 mln. in 2010.
De toevoeging aan de begroting van het IF vindt plaats via artikel 39 (Bijdragen Infrastructuurfonds en BDU).
5. Versnelling van uitgaven in 2008
In 2008 zijn uitgaven verricht tot een totaalbedrag van € 200 mln. ten behoeve van het Basispakket Beheer en Onderhoud Hoofdwegennet. Die uitgaven waren in 2009 geraamd. In 2008 zijn de uitgaven gefinancierd uit het FES en komen dit jaar ten gunste van de algemene middelen. In verband hiermede worden de artikelen 39 (Bijdragen Infrastructuurfonds en BDU) alsmede 19 (Bijdrage van andere Begrotingen) en 12 (Hoofdwegennet) in het Infrastructuurfonds met genoemd bedrag verminderd.
In het kader van Actieplannen worden uitgaven verricht ten behoeve van het aanbod aan ex-studenten van de voordeelurenkaart en 2 dagkaarten openbaar vervoer alsmede gratis openbaar vervoer. Compensatie vindt plaats uit artikel 13 (Spoorwegen) van het Infrastructuurfonds. In verband hiermede worden de artikelen 39 (Bijdragen Infrastructuurfonds en BDU) en 19 (Bijdragen andere begrotingen) en artikel 13 (Spoorwegen) in het Infrastructuurfonds met € 6,3 mln. verminderd.
7. Loon-en prijsbijstelling 2009
Dit betreft de toevoeging van de loon- en prijsbijstelling voor het jaar 2009. Deze gelden zijn tijdelijk op artikel 40 Nominaal en Onvoorzien geparkeerd. De toedeling naar de betreffende artikelen zal plaatsvinden bij Miljoenennota 2010.
De hogere ontvangsten hebben voor € 6 mln. betrekking op in 2008 verrichte uitgaven voor de service level agreement en kosten ten behoeve van het programma Implementatie Duurzaam Efficiënt Elektronisch Archief, die aan het agentschap Rijkswaterstaat zijn doorbelast maar niet tijdig in 2008 zijn terugontvangen. Daarnaast worden er bijdragen ontvangen tot een bedrag van € 1,0 mln. van derden voor het Inspraakpunt.
9. Diverse uitgaven/overboekingen van ander ministerie
De hogere uitgaven van ca. € 15,7 mln. hebben hoofdzakelijk betrekking op:
– de invoering van de migratie en implementatie van de VenW/Rijkspas;
– de digitalisering van de financiële processen bij de Shared Services Organisatie (SSO);
– (voorbereidings-)kosten voor de transitie naar informatiemanagement (waaronder digitalisering personeels- en inkoopdossiers);
– het project Implementatie Duurzaam Efficiënt Elektronisch Archief;
– de overdracht van ICT medewerkers van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport alsmede een voorschot in de kosten voor de ICT dienstverlening;
– de modificatie van het interieur in het regeringsvliegtuig (via de eindejaarsmarge 2008–2009 aan dit artikel toegevoegd – zie punt 1 –)
Voorts wordt binnen artikel 41 een overboeking aangebracht vanuit de budgetten voor de Centrale Staf Diensten/DG Mobiliteit/DG Luchtvaart en Maritieme zaken en DG Water naar de SSO. Deze overboeking houdt verband met de centralisatie van de gezamenlijke bedrijfsvoering.
Ingevolgde de Motie van Geel (kamerstukken II, 2008–2009, 31 700, nr.10) wordt aan artikel 31 een bedrag van € 3,0 mln. toegevoegd voor Kwartiermaken Delta programma. Ingevolgde de motie van Geel wordt aan het Infrastructuurfonds een bedrag van € 3,5 mln. toegevoegd voor NSP Utrecht Centraal. De toevoeging aan het Infrastructuurfonds vindt plaats via artikel 39 (Bijdragen Infrastructuurfonds en BDU).
Budgettaire gevolgen van beleid: Voorjaarsnota 2009 (Bedragen in EUR 1 000)
31 Integraal Waterbeleid | Stand ontwerpbegroting | Mutaties via NvW en amen- dement | Mutaties 1e supple- tore begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | Mutatie 2012 | Mutatie 2013 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4) | |||||
Verplichtingen | 72 581 | 0 | 2 046 | 74 627 | – 1 127 | – 1 062 | – 947 | – 1 057 |
Uitgaven | 79 382 | 0 | 2 475 | 81 857 | – 1 053 | – 1 072 | – 947 | – 1 057 |
31.01 Bestuurlijke Organisatie en instrumentatie | 32 356 | 0 | 5 846 | 38 202 | 2 802 | 2 693 | 2 663 | 2 620 |
31.01.01 Algemene strategie en beleidsvorming | 13 401 | 0 | 6 137 | 19 538 | 2 802 | 2 693 | 2 663 | 2 620 |
31.01.02 HGIS Partners voor Water | 14 687 | 0 | – 291 | 14 396 | ||||
31.01.03 Leven met Water | 4 268 | 0 | 0 | 4 268 | ||||
31.02 Veiligheid | 14 805 | 0 | 700 | 15 505 | 143 | 115 | 106 | 88 |
31.02.01 Hoogwaterbescherming | 9 426 | 0 | 314 | 9 740 | 9 | – 44 | – 34 | – 64 |
31.02.02 Kust | 1 973 | 0 | – 157 | 1 816 | – 497 | – 497 | – 497 | – 497 |
31.02.03 Inspectie VenW | 3 406 | 0 | 543 | 3 949 | 631 | 656 | 637 | 649 |
31.03 Waterkwantiteit | 3 613 | 0 | – 1 195 | 2 418 | – 1 205 | – 1 220 | – 1 220 | 1 226 |
31.03.01 Waterbeleid 21e eeuw | 3 613 | 0 | – 1 195 | 2 418 | – 1 205 | – 1 220 | – 1 220 | 1 226 |
31.04 Waterkwaliteit | 28 608 | 0 | – 2 876 | 25 732 | – 2 793 | – 2 660 | – 2 496 | 2 539 |
31.04.01 Europese kaderrichtlijn water | 21 627 | 0 | – 3 117 | 18 510 | – 3 034 | 2 901 | – 2 737 | – 2 780 |
31.04.02 OSPAR/Europese Mariene Strategie | 3 313 | 0 | 241 | 3 554 | 241 | 241 | 241 | 241 |
31.04.03 Inspectie VenW | 3 668 | 0 | 0 | 3 668 | ||||
Van totale uitgaven: | ||||||||
– Apparaatsuitgaven | 8 139 | |||||||
– Agentschapsbijdragen | 25 768 | |||||||
– Restant | 47 950 | |||||||
– waarvan op 1 maart 2009 juridisch verplicht | 57% | |||||||
31.09 Ontvangsten | 570 | 0 | 0 | 570 |
Budgettaire gevolgen van beleid: Voorjaarsnota 2009 (Bedragen in EUR 1 000)
32 Het bereiken van optimale veiligheid in of als gevolg van mobiliteit | Stand ontwerpbegroting | Mutaties via NvW en amen- dement | Mutaties 1e supple- tore begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | Mutatie 2012 | Mutatie 2013 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4) | |||||
Verplichtingen | 51 411 | 0 | 1 225 | 52 636 | 1 476 | 1 444 | 1 442 | 1 417 |
Uitgaven | 54 411 | 0 | 1 545 | 55 956 | 1 551 | 1 519 | 1 442 | 1 417 |
32.01 Aantal verk.slachtoffers op de weg verm. | 48 850 | 0 | 742 | 49 592 | 618 | 551 | 502 | 459 |
32.01.01 Alg.strategie en beleidsontwikkeling | 1 811 | 0 | 0 | 1 811 | ||||
32.01.02 Vereisten aan voertuig en technologie | 4 609 | 0 | 0 | 4 609 | ||||
32.01.03 Gedragsbeinvloeding | 26 379 | 0 | – 1 817 | 24 562 | – 1 760 | – 1 905 | – 1 870 | – 1 952 |
32.01.04 Aanpassingen aan weginfrastructuur | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
32.01.05 Inspectie Verkeer en Waterstaat | 16 051 | 0 | 2 559 | 18 610 | 2 378 | 2 456 | 2 372 | 2 411 |
32.02 Aantal verk.slachtoffers op het spoor verm. | 5 471 | 0 | 805 | 6 276 | 935 | 971 | 943 | 961 |
32.02.01 Alg.strategie en beleidsontwikkeling | 201 | 0 | – 201 | 0 | – 201 | – 161 | – 161 | – 161 |
32.02.02 Kadernota Railveiligheid «Veiligheid op de rails» | 218 | 0 | 201 | 419 | 201 | 161 | 161 | 161 |
32.02.03 Inspectie Verkeer en Waterstaat | 5 052 | 0 | 805 | 5 857 | 935 | 971 | 943 | 961 |
32.03 Sociale veiligheid OV verbeteren | 90 | 0 | – 2 | 88 | – 2 | – 3 | – 3 | – 3 |
32.03.01 Alg.strategie en beleidsontwikkeling | 27 | 0 | 0 | 27 | ||||
32.03.02 Uitv.beleidskader Sociale Veiligheid OV | 63 | 0 | – 2 | 61 | – 2 | – 3 | – 3 | – 3 |
Van totale uitgaven: | ||||||||
– Apparaatsuitgaven | 2 370 | |||||||
– Agentschapsbijdragen | 25 479 | |||||||
– Restant | 28 107 | |||||||
– waarvan op 1 maart 2009 juridisch verplicht | 63% | |||||||
32.09 Ontvangsten | 3 700 | 0 | 0 | 3 700 |
Budgettaire gevolgen van beleid: Voorjaarsnota 2009 (Bedragen in EUR 1 000)
33 Veiligheid gericht op de beheersing van veiligheidsrisico’s | Stand ontwerpbegroting | Mutaties via NvW en amen- dement | Mutaties 1e supple- tore begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | Mutatie 2012 | Mutatie 2013 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4) | |||||
Verplichtingen | 46 147 | 0 | 4 454 | 50 601 | 5 185 | 2 896 | 2 769 | 2 789 |
Uitgaven | 47 747 | 0 | 5 498 | 53 245 | 5 191 | 2 896 | 2 769 | 3 098 |
33.01 Externe veiligheid | 7 847 | 0 | 2 063 | 9 910 | 943 | – 77 | – 85 | 217 |
33.01.01 Verb.veiligh.verv. gev.stoffen | 3 572 | 0 | 889 | 4 461 | 468 | – 570 | – 564 | – 579 |
33.01.02 Externe veiligheid luchthavens | 393 | 0 | 766 | 1 159 | ||||
33.01.03 Aankoop LIB veiligh.sloopzone’s Schiphol | 1 320 | 0 | 0 | 1 320 | 309 | |||
33.01.04 IVW-domein goederenvervoer | 2 562 | 0 | 408 | 2 970 | 475 | 493 | 479 | 487 |
33.02 Veiligh. Goederenverv.scheepvaart | 16 682 | 0 | 1 552 | 18 234 | 1 331 | 1 348 | 1 292 | 1 301 |
33.02.01 Verbeteren veiligheid zeevaart | 2 163 | 0 | – 710 | 1 453 | – 1 033 | – 1 084 | – 1 049 | – 1 084 |
33.02.02 Verbeteren veiligheid zeehavens | 892 | 0 | 214 | 1 106 | ||||
33.02.03 Verbeteren veiligheid binnenwateren | 614 | 0 | 40 | 654 | ||||
33.02.04 IMO (HGIS) | 416 | 0 | 0 | 416 | ||||
33.02.05 IVW-domein binnenvaart, koopvaardij en visserij | 12 597 | 0 | 2 008 | 14 605 | 2 364 | 2 432 | 2 341 | 2 385 |
33.03 Veiligheid luchtvaart | 22 427 | 0 | 1 901 | 24 328 | 2 936 | 1 646 | 1 584 | 1 603 |
33.03.01 Verbetering veiligheid luchtvaart | 1 619 | 0 | – 521 | 1 098 | – 1 403 | – 1 284 | – 1 244 | – 1 277 |
33.03.02 ICAO en EASA (HGIS) | 1 365 | 0 | 0 | 1 365 | ||||
33.03.03 Internationaal | 4 250 | 0 | – 3 000 | 1 250 | – 7 000 | |||
33.03.04 IVW-domein luchthavens/luchtruim, luchtvaart-, operationele- en luchtvaarttechnische bedijven | 15 193 | 0 | 2 422 | 17 615 | 2 839 | 2 930 | 2 828 | 2 880 |
33.03.05 Luchtvaartveiligheid BES | 0 | 0 | 3 000 | 3 000 | 7 000 | |||
33.03.06 Galileo Supervisory Authority | 0 | 1 500 | ||||||
33.04 Bescherming tegen moedwillige verstoring | 791 | 0 | – 18 | 773 | – 19 | – 21 | – 22 | – 23 |
33.04.01 Beveiliging scheepvaart en zeehavens | 449 | 0 | – 18 | 431 | – 19 | – 21 | – 22 | – 23 |
33.04.02 Beveiliging luchtvaart | 278 | 0 | 0 | 278 | ||||
33.04.03 Beveiliging infrastructuur hoofdwegen | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
33.04.04 Beveiliging infrastructuur spoorwegen | 64 | 0 | 0 | 64 | ||||
33.04.05 Beveiliging Openbaar Vervoer | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
Van totale uitgaven: | ||||||||
– Apparaatsuitgaven | 5 524 | |||||||
– Agentschapsbijdragen | 40 221 | |||||||
– Restant | 7 500 | |||||||
– waarvan op 1 maart 2009 juridisch verplicht | 88% |
Budgettaire gevolgen van beleid: Voorjaarsnota 2009 (Bedragen in EUR 1 000)
34 Betrouwbare netwerken, voorspelbare reistijden en een goed bereikbaarheid | Stand ontwerpbegroting | Mutaties via NvW en amen- dement | Mutaties 1e supple- tore begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | Mutatie 2012 | Mutatie 2013 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4) | |||||
Verplichtingen | 83 437 | – 10 000 | 1 898 | 75 335 | 2 635 | – 1 684 | – 1 638 | – 1 451 |
Uitgaven | 87 784 | – 10 000 | 11 186 | 88 970 | 7 791 | 3 473 | 1 032 | – 1 451 |
34.01 Netwerk weg | 6 287 | 0 | 1 431 | 7 718 | 4 | 17 | 14 | 8 |
34.01.01 Alg.strategie- en beleidsontwikkeling | 3 039 | 0 | 1 255 | 4 294 | – 192 | – 215 | – 213 | – 225 |
34.01.02 Beheer en onderhoud | 86 | 0 | 0 | 86 | ||||
34.01.03 Anders betalen voor mobiliteit | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
34.01.04 Benutting en aanleg | 602 | 0 | 0 | 602 | ||||
34.01.05 Verkeersmanagement | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
34.01.06 Weginfrastructuur voor het goederenvervoer | 874 | 0 | – 93 | 781 | – 110 | – 89 | – 89 | – 89 |
34.01.07 IVW | 1 686 | 0 | 269 | 1 955 | 306 | 321 | 316 | 322 |
34.02 Netwerk vaarwegen | 2 299 | 0 | – 53 | 2 246 | – 60 | – 67 | – 66 | – 71 |
34.02.01 Verbeteren kwaliteit vaarwegen | 2 299 | 0 | – 53 | 2 246 | – 60 | – 67 | – 66 | 71 |
34.03 Netwerk spoor | 42 666 | 0 | 5 297 | 47 963 | 3 977 | 4 071 | 1 598 | – 1 146 |
34.03.01 Alg.strategie- en beleidsontwikkeling | 913 | 0 | 0 | 913 | ||||
34.03.02 Beheer cf. Spoorwegwet | 635 | 0 | 0 | 635 | ||||
34.03.03 Beheer overig | 558 | 0 | 0 | 558 | ||||
34.03.04 Vervoer cf. Concessiewet | 39 808 | 0 | 5 199 | 45 007 | 3 869 | 3 963 | 1 495 | – 1 251 |
34.03. 05 Vervoer overig | 137 | 0 | 0 | 137 | ||||
34.03.06 Verbeteren kwaliteit spoorverbindingen goed.verv. | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
34.03.07 IVW | 615 | 0 | 98 | 713 | 108 | 108 | 103 | 105 |
34.04 Netwerk decentraal/regionaal vervoer | 36 532 | – 10 000 | 4 511 | 31 043 | 3 870 | – 548 | – 514 | – 242 |
34.04.01 Alg.strategie- en beleidsontwikkeling | 5 138 | 0 | – 821 | 4 317 | ||||
34.04.02 Samenwerking Rijk-Regio’s | 6 888 | – 10 000 | 4 000 | 888 | 4 000 | |||
34.04.03 Stimulering dec.overh.en maatschap. organisaties | 3 367 | 0 | – 1 258 | 2 109 | – 781 | – 819 | – 841 | – 562 |
34.04.04 Stimulering martwerking OV | 8 090 | 0 | – 75 | 8 015 | 62 | 62 | ||
34.04.05 Stimulering toegankelijkheid OV | 775 | 0 | 0 | 775 | ||||
34.04.06 Stimulering martwerking Taxi | 1 772 | 0 | 991 | 2 763 | 96 | 96 | 96 | 96 |
34.04.07 IVW | 10 502 | 0 | 1 674 | 12 176 | 555 | 175 | 169 | 162 |
34.04.08 Regionale bereikbaarheid | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
Van totale uitgaven: | ||||||||
– Apparaatsuitgaven | 10 704 | |||||||
– Agentschapsbijdragen | 9 763 | |||||||
– Restant | 68 503 | |||||||
– waarvan op 1 maart 2009 juridisch verplicht | 65% | |||||||
34.09 Ontvangsten | 98 | 0 | 0 | 98 |
Het verschil tussen de uitgaven- en verplichtingenmutatie 1e suppletore begroting wordt veroorzaakt doordat de betalingsverplichting voor het aanbod aan de ex-studenten (voordeeluren- en 2 dagen kaart) reeds in het voorgaande jaar zijn vastgelegd. Daarnaast zijn er in 2008 verplichtingen aangegaan die begroot staan in 2009. Hierdoor kan de verplichtingenbegroting in 2009 worden verminderd.
Budgettaire gevolgen van beleid: Voorjaarsnota 2009 (Bedragen in EUR 1 000)
35 Mainports en logistiek | Stand ontwerpbegroting | Mutaties via NvW en amen- dement | Mutaties 1e supple- tore begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | Mutatie 2012 | Mutatie 2013 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4) | |||||
Verplichtingen | 63 518 | 0 | 3 311 | 66 829 | – 1 084 | – 2 117 | – 1 657 | – 1 177 |
Uitgaven: | 69 578 | 0 | 13 611 | 83 189 | – 137 | 279 | 513 | 212 |
35.01 Mainport Schiphol en reg.Luchthavens | 4 858 | 0 | 2 199 | 7 057 | 198 | 195 | 195 | 189 |
35.01.01 Kostenconvenant Schiphol | 50 | 0 | 0 | 50 | ||||
35.01.02 Luchthavens en omgeving | 3 061 | 0 | 118 | 3 179 | 104 | 97 | 100 | 92 |
35.01.03 Evaluatie Schipholbeleid | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
35.01.04 Implementatie Schipholwet en Luchthavenbesl. 0 | 0 | 0 | 0 | |||||
35.01.05 Regelgeving Regionale en Kleine Luchthavens | 1 240 | 0 | 2 000 | 3 240 | ||||
35.01.06 IVW-Regiebureau Schiphol | 507 | 0 | 81 | 588 | 94 | 98 | 95 | 97 |
35.02 Mainport Rotterdam en overige zeehavens | 2 527 | 0 | 509 | 3 036 | 700 | 1 195 | 1 256 | 1 052 |
35.02.01 Verbetering martkwerking | 1 225 | 0 | 471 | 1 696 | 768 | 1 263 | 1 324 | 1 120 |
35.02.02 Formuleren maatschappelijke ransvoorwaarden | 701 | 0 | – 68 | 633 | – 68 | – 68 | – 68 | – 68 |
35.02.03 Instandhouden en verbeteren infracapaciteit | 601 | 0 | 106 | 707 | ||||
35.03 Logistieke efficiëntie luchtvaart | 31 969 | 0 | – 497 | 31 472 | – 534 | – 635 | – 637 | – 691 |
35.03.01 Kennis luchtvaart en luchthavens | 25 169 | 0 | – 89 | 25 080 | 0 | 0 | 0 | 0 |
35.03.02 Luchtruim | 2 572 | 0 | 70 | 2 642 | ||||
35.03.03 Marktordening en markttoegang | 2 079 | 0 | – 821 | 1 258 | – 936 | – 1 048 | – 1 035 | – 1 096 |
35.03.04 IVW-domein luchthavens/luchtruim en luchtvaartoperationele bedrijven | 2 149 | 0 | 343 | 2 492 | 402 | 413 | 398 | 405 |
35.04 Logistieke efficiëntie goederenvervoer | 30 224 | 0 | 11 400 | 41 624 | – 501 | 476 | – 301 | – 338 |
35.04.01 Vergroting strategische en internat.oriëntatie | 5 485 | 0 | 513 | 5 998 | – 303 | – 324 | – 148 | – 185 |
35.04.02 Logistieke efficiëntie zee- en kustvaart | 6 054 | 0 | 1 191 | 7 245 | ||||
35.04.03 Logistieke efficiëntie binnenvaart | 4 523 | 0 | 1 860 | 6 383 | ||||
35.04.04 Logistieke efficiëntie wegvervoer | 4 201 | 0 | – 194 | 4 007 | – 229 | – 185 | – 185 | – 185 |
35.04.05 Logistieke efficiëntie spoorvervoer | 9 793 | 0 | 8 000 | 17 793 | ||||
35.04.06 IVW-domein goederenvervoer | 168 | 0 | 30 | 198 | 31 | 33 | 32 | 32 |
Van totale uitgaven: | ||||||||
– Apparaatsuitgaven | 12 961 | |||||||
– Agentschapsbijdragen | 6 728 | |||||||
– Restant | 63 500 | |||||||
– waarvan op 1 maart 2009 juridisch verplicht | 46% | |||||||
35.09 Ontvangsten | 11 276 | 0 | 0 | 11 276 | 0 | 0 | 0 | 0 |
35.09.01 Ontv.St.Buisleidingenstraat | 2 042 | 0 | 0 | 2 042 | ||||
35.09.02 Overige ontvangsten | 9 234 | 0 | 0 | 9 234 |
Het verschil tussen de uitgaven- en de verplichtingenmutatie 1e suppletore begroting wordt veroorzaakt doordat er in een voorgaand jaar reeds verplichtingen zijn vastgelegd voor o.a. de ECTS-regeling level 1 (€ 8 mln.) en er in 2008 verplichtingen zijn aangegaan die begroot staan in 2009, zodat de verplichtingenbegroting hiervoor kan worden verminderd.
Budgettaire gevolgen van beleid: Voorjaarsnota 2009 (Bedragen in EUR 1 000)
36 Bewaken, waarborgen en verbeteren van kwaliteit leefomgeving gegeven de toename van mobiliteit | Stand ontwerpbegroting | Mutaties via NvW en amen- dement | Mutaties 1e supple- tore begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | Mutatie 2012 | Mutatie 2013 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4) | |||||
Verplichtingen | 80 654 | 0 | 5 270 | 85 924 | – 1 030 | – 587 | – 548 | – 519 |
Uitgaven | 107 945 | 0 | – 10 577 | 97 368 | 11 266 | 4 551 | 21 004 | – 519 |
36.01 Leefomgeving hoofdwegen | 26 839 | 0 | 11 166 | 38 005 | 3 013 | – 656 | – 615 | 586 |
36.01.01 Algemene strategie- en beleidsvorming | 791 | 0 | 0 | 791 | ||||
36.01.02 Investeringsimpuls voor innovatie | 2 463 | 0 | 2 829 | 5 292 | 2 829 | |||
36.01.03 Maatregelen klimaatbeleid personenvervoer | 14 351 | 0 | 8 328 | 22 679 | 401 | – 461 | – 420 | – 391 |
36.01.04 Maatregelen lokale luchtkwaliteit | 1 082 | 0 | 0 | 1 082 | ||||
36.01.05 Bevorderen geluidsreducerende oploss.wegverv. | 148 | 0 | 0 | 148 | ||||
36.01.06 Duurzaam weggoederenvervoer | 8 004 | 0 | 9 | 8 013 | – 217 | – 195 | – 195 | – 195 |
36.02 Leefomgeving spoorwegen | 9 152 | 0 | 0 | 9 152 | 0 | 0 | 0 | 0 |
36.02.01 Algemene strategie- en beleidsvorming | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
36.02.02 Bev.geluidsreducerende oplossingen voor personen- en goederenvervoer per spoor | 76 | 0 | 0 | 76 | ||||
36.02.03 Bodemsanering NS percelen | 9 076 | 0 | 0 | 9 076 | 0 | 0 | 0 | 0 |
36.03 Luchtvaart | 68 121 | 0 | – 22 428 | 45 693 | 8 279 | 5 175 | 21 587 | 35 |
36.03.01 Doorstorting heffingen GIS-1 aan Stichting GIS | 11 641 | 0 | 1 014 | 12 655 | – 381 | – 61 | – 59 | – 61 |
36.03.02 Geluidsisolatie Schiphol fase 2 (GIS-2) | 4 318 | 0 | – 3 015 | 1 303 | ||||
36.03.03 Geluidsisolatie Schiphol fase 3 (GIS-3) | 31 000 | 0 | – 12 000 | 19 000 | 18 000 | 4 181 | – 131 | |
36.03.04 Klachtenafhandeling Geluidsisolatie Schiphol | 905 | 0 | 70 | 975 | ||||
36.03.05 Woonschepen geluidszones Schiphol | 202 | 0 | – 182 | 20 | ||||
36.03.06 Behandeling en uitbetaling schadeclaims Schiphol | 17 291 | 0 | – 9 290 | 8 001 | – 9 437 | 21 604 | ||
36.03.07 Aankoop LIB geluidszones Schiphol | 1 320 | 0 | 0 | 1 320 | 957 | 79 | ||
36.03.08 Geluidsisolatie regionale luchthavens | 150 | 0 | 894 | 1 044 | ||||
36.03.09 Behandeling en uitbetaling schadeclaims regionale luchthavens | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
36.03.10 Duurzame luchtvaart | 786 | 0 | 0 | 786 | ||||
36.03.11 Groenvoorziening Schiphol | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
36.03.12 IVW-domein luchtvaarttechn.bedr.en luchth./luchtruim | 508 | 0 | 81 | 589 | 97 | 98 | 94 | 96 |
36.04 Scheepvaart | 3 833 | 0 | 685 | 4 518 | – 26 | 32 | 32 | 32 |
36.04.01 Duurzame zeevaart | 791 | 0 | 47 | 838 | ||||
36.04.02 Duurzame zeehavens | 315 | 0 | 0 | 315 | ||||
36.04.03 Duurzame binnenvaart | 2 155 | 0 | 547 | 2 702 | – 132 | – 78 | – 75 | – 77 |
36.04.04 IVW-domein koopvaardij en visserij | 572 | 0 | 91 | 663 | 106 | 110 | 107 | 109 |
Van totale uitgaven: | ||||||||
– Apparaatsuitgaven | 2 103 | |||||||
– Agentschapsbijdragen | 1 618 | |||||||
– Restant | 93 647 | |||||||
– waarvan op 1 maart 2009 juridisch verplicht | 97% | |||||||
36.09 Ontvangsten | 59 190 | 0 | 1 068 | 60 258 | 0 | 0 | 0 | 0 |
36.09.01 Ontvangsten heffingen GIS-1 | 11 638 | 0 | 262 | 11 900 | ||||
36.09.02 Ontvangsten SGIS klachtenafhandeling GIS-1 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
36.09.03 Ontvangsten heffingen GIS-2 & 3 | 35 929 | 0 | 798 | 36 727 | ||||
36.09.04 Ontvangsten wensvoorzieningen GIS-2 & 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
36.09.05 Ontvangsten heffingen overige Schiphol projecten | 11 348 | 0 | 8 | 11 356 | ||||
36.09.06 Ontvangsten heffingen regionale luchthavens | 250 | 0 | 0 | 250 | ||||
36.09.07 Overige ontvangsten | 25 | 0 | 0 | 25 |
Het verschil tussen de uitgaven- en de verplichtingenmutatie 1e suppletore begroting wordt veroorzaakt doordat de mutaties voor de geluidsisolatie Schiphol en de FES gerelateerde projecten geen doorwerking hebben in de verplichtingen. Deze zijn reeds in een voorgaand jaar als betalingsverplichting vastgelegd.
Budgettaire gevolgen van beleid: Voorjaarsnota 2009 (Bedragen in EUR 1 000)
37 Weer, klimaat, seismologie en ruimtevaart | Stand ontwerpbegroting | Mutaties via NvW en amen- dement | Mutaties 1e supple- tore begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | Mutatie 2012 | Mutatie 2013 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4) | |||||
Verplichtingen | 47 903 | 0 | – 1 846 | 46 057 | – 2 655 | – 3 117 | – 3 117 | 2 817 |
Uitgaven | 44 445 | 0 | – 2 598 | 41 847 | – 2 617 | – 3 117 | – 3 117 | 4 117 |
37.01 Weer, klimaat en seismologie | 29 915 | 0 | – 598 | 29 317 | – 617 | – 617 | – 617 | – 617 |
37.01.01 Weer | 15 811 | 0 | – 18 | 15 793 | – 37 | – 37 | – 37 | – 37 |
37.01.02 Klimaat | 11 835 | 0 | – 482 | 11 353 | – 482 | – 482 | – 482 | – 482 |
37.01.03 Seismologie | 1 533 | 0 | – 98 | 1 435 | – 98 | – 98 | – 98 | – 98 |
37.01.04 Contributie WMO (HGIS) | 736 | 0 | 0 | 736 | ||||
37.02 Ruimtevaart | 14 530 | 0 | – 2 000 | 12 530 | – 2 000 | – 2 500 | – 2 500 | 3 500 |
37.02.01 Aardobservatie | 14 530 | 0 | – 2 000 | 12 530 | – 2 000 | – 2 500 | – 2 500 | – 3 500 |
Van totale uitgaven: | ||||||||
– Apparaatsuitgaven | ||||||||
– Agentschapsbijdragen | 28 581 | |||||||
– Restant | 13 266 | |||||||
– waarvan op 1 maart 2009 juridisch verplicht | 100% | |||||||
37.09 Ontvangsten | 454 | 0 | 0 | 454 |
De volgende prestatie-indicator is ten opzichte van de begroting 2009 gewijzigd:
Prestatie-indicator | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 |
---|---|---|---|---|---|---|
Percentage tijdige beschikbaarheid van de meteorologische producten | 98,5 | 98,5 | 98,5 | 98,5 | 98,5 | 98,5 |
Bron: EUMETSAT
De indicator geeft de tijdige beschikbaarheid van de meteorologische producten van de METEOSAT satelliet van EUMETSAT op de nulmeridiaan aan.
Budgettaire gevolgen van beleid: Voorjaarsnota 2009 (Bedragen in EUR 1 000)
39 Bijdragen Infrastructuurfonds en BDU | Stand ontwerpbegroting | Mutaties via NvW en amen- dement | Mutaties 1e supple- tore begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | Mutatie 2012 | Mutatie 2013 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4) | |||||
Verplichtingen | 8 487 097 | 15 000 | – 14 988 | 8 487 109 | 295 696 | – 20 457 | 2 670 | – 105 000 |
Uitgaven: | 8 073 770 | 15 000 | 30 874 | 8 119 644 | 327 314 | – 5 157 | – 2 670 | – 105 000 |
39.01 Bijdrage aan het IF | 6 202 356 | 15 000 | 18 048 | 6 235 404 | 304 958 | – 8 895 | – 3 808 | – 106 138 |
39.02 Bijdrage aan de BDU | 1 871 414 | 0 | 12 826 | 1 884 240 | 2 356 | 8 738 | 1 138 | 1 138 |
Het verschil tussen de uitgaven- en verplichtingenmutatie 1e suppletoire begroting wordt veroorzaakt doordat er ten laste van 39.02 in voorgaande jaren reeds verplichtingen zijn vastgelegd (o.a. brandveiligheid), waardoor de verplichtingenraming voor 2009 kan worden verminderd.
Budgettaire gevolgen van beleid: Voorjaarsnota 2009 (Bedragen in EUR 1 000)
40 Nominaal en onvoorzien | Stand ontwerpbegroting | Mutaties via NvW en amen- dement | Mutaties 1e supple- tore begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | Mutatie 2012 | Mutatie 2013 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4) | |||||
Verplichtingen | 1 116 | – 8 412 | 265 269 | 257 973 | 248 605 | 234 186 | 233 476 | 234 361 |
Uitgaven | 1 116 | – 8 412 | 265 269 | 257 973 | 248 605 | 234 186 | 233 476 | 234 361 |
Budgettaire gevolgen van beleid: Voorjaarsnota 2009 (Bedragen in EUR 1 000)
41 Ondersteunen functioneren VenW | Stand ontwerpbegroting | Mutaties via NvW en amen- dement | Mutaties 1e supple- tore begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | Mutatie 2012 | Mutatie 2013 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4) | |||||
Verplichtingen | 203 064 | 0 | 13 482 | 216 546 | 1 522 | 39 | – 2 521 | 1 066 |
Uitgaven: | 228 054 | 0 | 18 664 | 246 718 | 2 405 | 1 539 | 1 479 | 1 066 |
41.01 Centrale diensten | 143 647 | 0 | – 3 557 | 140 090 | – 1 846 | – 1 552 | 1 485 | – 1 285 |
41.01.01 Interne en externe communicatie VenW | 9 524 | 0 | 163 | 9 687 | 893 | 1 245 | 1 245 | 1 245 |
41.01.02 Bedrijfsvoering VenW | 35 532 | 0 | 5 083 | 40 615 | 9 176 | 11 689 | 8 852 | 8 852 |
41.01.03 Ondersteuning ambtelijke en politieke leiding | 9 022 | 0 | – 776 | 8 246 | – 371 | – 371 | – 371 | – 371 |
41.01.04 Internationaal beleid VenW | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
41.01.05 Wetgeving en bestuurlijk-juridische advisering | 9 662 | 0 | – 257 | 9 405 | ||||
41.01.06 Financial en operational auditing | 6 672 | 0 | – 148 | 6 524 | ||||
41.01.07 Externe oriëntatie en inspraak | 4 305 | 0 | 176 | 4 481 | – 765 | – 765 | – 763 | – 763 |
41.01.08 HGIS-gelden | 2 365 | 0 | 0 | 2 365 | ||||
41.01.09 Uitg.tbv alg. departement en bijdr.derden | 59 568 | 0 | – 6 701 | 52 867 | – 10 279 | – 12 850 | – 9 948 | – 9 748 |
41.01.10 Kennis Instituut Mobiliteit | 6 997 | 0 | – 1 097 | 5 900 | – 500 | – 500 | – 500 | – 500 |
41.02 Shared Service Organisatie | 60 853 | 0 | 26 704 | 87 557 | 7 997 | 6 024 | 5 899 | 5 286 |
41.02.01 ICT-dienstverlening | 6 725 | 0 | 11 114 | 17 839 | 2 890 | 2 633 | 2 633 | 2 020 |
41.02.02 Facilitaire dienstverlening | 34 944 | 0 | 5 447 | 40 391 | – 7 | – 8 | – 8 | – 8 |
41.02.03 Personele dienstverlening | 9 778 | 0 | 4 528 | 14 306 | 2 063 | 1 015 | 890 | 890 |
41.02.04 Financiële dienstverlening | 3 473 | 0 | 6 471 | 9 944 | 5 637 | 4 929 | 4 929 | 4 929 |
41.02.05 Advies, Innovatie en Ontwikkeling | 5 933 | 0 | – 856 | 5 077 | – 2 586 | – 2 545 | – 2 545 | – 2 545 |
41.03 Algemene uitg. departementale onderd. | 23 554 | 0 | – 4 483 | 19 071 | – 3 746 | – 2 933 | – 2 935 | – 2 935 |
41.03.01 Regeringsvliegtuig SSO | 5 613 | 0 | 3 040 | 8 653 | ||||
41.03.02 Personeel en materieel DGMo | 6 046 | 0 | – 3 215 | 2 831 | – 1 890 | – 1 559 | 1 559 | – 1 559 |
41.03.03 Personeel en materieel DGLM | 7 886 | 0 | – 2 537 | 5 349 | – 1 095 | – 725 | – 727 | – 727 |
41.03.04 Personeel en materieel DGW | 4 009 | 0 | – 1 771 | 2 238 | – 761 | – 649 | – 649 | – 649 |
Van totale uitgaven: | ||||||||
– Apparaatsuitgaven | 215 052 | |||||||
– Agentschapsbijdragen | 6 122 | |||||||
– Restant | 25 544 | |||||||
– waarvan op 1 maart 2009 juridisch verplicht | 88% | |||||||
41.09 Ontvangsten | 15 085 | 0 | 25 925 | 41 010 | 6 484 |
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-31965-XII-2.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.