nr. 3
BRIEF VAN DE ALGEMENE REKENKAMER
Den Haag, 10 augustus 2009
Hierbij treft u aan een erratumpagina, behorende bij ons rapport Implementatie Kwaliteitswet zorginstellingen (kamerstuk
31 961, nrs. 1–2) en de bijbehorende stukken1.
Algemene Rekenkamer
Drs. Saskia J. Stuiveling,
President
Drs. E. J. M. Polman,
Wnd. secretaris
dat dit uiterlijk twee jaar later goed moet worden vastgelegd in contracten
met de zorgaanbieders, en dat het College Toezicht Zorgverzekeringen hierop
moet toezien (VWS, 2002b). In 2004 is dit herbevestigd in een convenant tussen
het Ministerie van VWS en de brancheorganisatie van zorgverzekeraars, Zorgverzekeraars
Nederland (VWS, 2005a). In juni 2005 spreekt de staatssecretaris opnieuw de
wens uit dat certificatie een rol speelt bij het afsluiten van contracten
voor zorg door verzekeraars en zorgkantoren (VWS, 2005b).1
Sinds de contractbesprekingen voor het jaar 2006 dringen de zorgverzekeraars
in de ouderenzorg en gehandicaptenzorg niet alleen aan op certificatie van
zorgaanbieders, maar stellen zij op termijn ook sancties in het vooruitzicht
bij het ontbreken daarvan. Dat kunnen tariefmaatregelen zijn, minder inkoop
van zorg of zelfs helemaal geen inkoop van zorg meer bij niet-gecertificeerde
instellingen. Veel instellingen zijn daardoor begonnen aan een certificatietraject.
Bij de evaluatie in 2006 van de pilot Normen voor Verantwoorde Zorg in de
Verpleging, Verzorging en Thuiszorg is overigens getoetst of er een relatie
bestond tussen de aanwezigheid van gecertificeerde systemen en kwaliteit van
zorg. Er bleek geen statistisch significant verschil waarneembaar tussen de
prestaties van gecertificeerde en niet-gecertificeerde instellingen (Plexus,
2007).
Het blijkt dat binnen de zorgsectoren niet op uniforme wijze wordt gecertificeerd.
Voor een aanduiding van de verschillende vormen van certificatie (of accreditatie),
zie het volgende kader.
Certificatie of accreditatieDe
term «accreditatie» wordt door NIAZ gebruikt. |
In de gezondheidszorg zijn de volgende
organisaties actief met de ontwikkeling en implementatie van kwaliteitskeurmerken: |
1. Stichting Harmonisatie
Kwaliteitsbeoordeling in de Zorgsector (HKZ) |
HKZ is in 1994 opgericht door brancheorganisaties
van zorgaanbieders, zorgverzekeraars en cliënten met als doel harmonisatie
van kwaliteitsbeoordeling in zorg en welzijn. HKZ richt zich op kwaliteitsmanagementsystemen.
HKZ ontwikkelt hiertoe normenstelsels voor sectoren en stimuleert en ondersteunt
organisaties bij de introductie van deze normenstelsels. Een certificaat maakt
zichtbaar dat een dergelijk systeem getoetst is aan de normen die zijn beschreven
in het normenstelsel voor de betreffende sector. |
2. Nederlands Instituut
voor Accreditatie van Ziekenhuizen (NIAZ) |
e NIAZ is
in 1998 opgericht door de Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ), de Nederlandse
Federatie van Universitair Medische Centra (NFU), de Orde van Medisch Specialisten
en de Stichting Proefproject Accreditatie (PACE). PACE, een initiatief van
acht ziekenhuizen uit 1989, had twee doelen: het ontwikkelen van een normenstelsel
voor de beoordeling van het functioneren van ziekenhuizen en het opzetten
van een auditsysteem. Na een aantal proefaccreditaties werd het NIAZ opgericht. |
[Erratumtekst]
3. Perspekt |
De in 2003 opgerichte
Stichting Perspekt ontwikkelt kwaliteitssystemen en auditmethodieken en voert
onder andere audits uit in het kader van het gouden, zilveren en bronzen keurmerk
in de zorg. Perspekt heeft veel ervaring in de sector verpleeg- en verzorgingshuizen
en thuiszorg en heeft op verzoek, en in samenwerking met de brancheorganisatie
van deze sector (Actiz), een nieuw keurmerk ontwikkeld, waarin relatief veel
aandacht is voor zorguitkomsten. |
4. Voorbeeld van overige
organisaties |
Naast eerdergenoemde
organisaties hebben verschillende beroeps- en brancheorganisaties eigen keurmerken
ontwikkeld of laten ontwikkelen, bijvoorbeeld het NHGkeurmerk (NHG is het
Nederlands Huisartsen Genootschap) voor praktijkaccreditering van huisartsen. [Einde
erratumtekst] |
Duidelijk is dat het aantal certificaten en accreditaties de laatste jaren
is toegenomen. Het is in de meeste sectoren echter niet mogelijk om goede
schattingen te maken van het percentage gecertificeerde of geaccrediteerde
instellingen. Om te beginnen is het aantal instellingen in een sector niet
altijd precies bekend. Een organisatie kan ook meerdere certificaten hebben.
Bovendien betreffen sommige certificaten de organisatie als geheel, andere
een bepaalde afdeling of locatie. Ten slotte worden ook