Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2019-2020 | 31936 nr. 713 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2019-2020 | 31936 nr. 713 |
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 20 december 2019
Met deze brief willen wij uw Kamer informeren over de afgifte op 20 december jl. van de nieuwe vergunning voor burgermedegebruik aan Eindhoven Airport. Deze vergunning is als bijlage bij deze brief gevoegd1. Om de operatie van Eindhoven Airport op de militaire luchthaven Eindhoven in 2020 te continueren is de afgifte van een nieuwe vergunning benodigd. Met de nieuwe vergunning voor burgermedegebruik wordt uitvoering gegeven aan het onderdeel uit het advies van de heer Van Geel over de korte termijnontwikkeling van Eindhoven Airport.2
Op 6 september jl. heeft de Minister van Infrastructuur en Waterstaat, mede namens de Staatssecretaris van Defensie, aan uw Kamer een inhoudelijke reactie op het advies van de heer Pieter van Geel naar aanleiding van de Proefcasus Eindhoven Airport toegezonden.3 De huidige vergunning voor burgermedegebruik van Eindhoven Airport verloopt op 31 december aanstaande. Dit was mede de aanleiding voor de start van het traject «Eindhoven Airport na 2019» dat eind 2017 door het Rijk en regio gezamenlijk is opgestart, en waar de Proefcasus Eindhoven Airport onderdeel van uitmaakte.
Voor de korte termijn heeft de heer Van Geel geadviseerd een «pas op de plaats» te maken. Voor 2020 en 2021 heeft hij de volgende twee aanbevelingen gedaan:
1. Begrens het aantal vliegbewegingen op 41.500 voor 2020 en 2021.
2. Verminder de geluidbelasting vanaf 2020 door geen geplande vluchten na 23.00 uur uit te laten voeren.
Conform dit advies zijn voor 2020 en 2021 daarom een maximaal aantal van 41.500 vliegtuigbewegingen op jaarbasis vergund in plaats van het huidig vergunde maximumaantal van 43.000. Daarnaast worden vanaf het winterseizoen 2020, ingaande op 25 oktober 2020, geen geplande, landende vluchten na 23.00 uur meer toegestaan. Dit is een belangrijke stap in het verminderen van de hinder voor omwonenden. Voor het zomerseizoen 2020 (29 maart 2020 tot en met 24 oktober 2020) is een maximum van vier van dergelijke vluchten per dag gesteld.
In de brief aan uw Kamer van 6 september jl. gaf de Minister aan er naar te streven al vanaf het zomerseizoen 2020 geen geplande, landende vluchten na 23.00 uur meer toe te staan. Ondanks een uiterste inspanning van Eindhoven Airport hiertoe is gebleken dat het zomerseizoen 2020 te vroeg komt om op een veilige en voor betrokken partijen haalbare wijze tot een volledige beperking van deze vluchten te komen. Eindhoven Airport werkt momenteel in overleg met betrokken luchtvaartmaatschappijen aan het structureel verplaatsen van de vluchten van na 23:00 uur naar andere momenten op de dag. Dit verplaatsen betekent dat het op andere momenten drukker zal worden, terwijl Eindhoven Airport gebonden is aan de beschikbare ruimte voor onder andere vliegtuigopstelplaatsen en de passagiersterminal met bijbehorende mogelijkheden voor bagageafhandeling. Voor het verschuiven van deze vluchten, binnen de normen van Eindhoven Airport voor veiligheid, openbare orde en kwaliteit, en het waar nodig moeten doen van aanpassingen, is meer tijd nodig. Daarnaast moeten luchtvaartmaatschappijen hun schema’s aanpassen op de nieuwe situatie. De nieuwe vergunning voor burgermedegebruik aan Eindhoven Airport betekent dat vanaf 25 oktober 2020 geen geplande, landende vluchten na 23.00 uur zijn toegestaan.
Voor de langere termijnontwikkeling van Eindhoven Airport staat de invoering van een nieuw sturingsmodel voor geluid, zoals geadviseerd door de heer Van Geel, centraal. Door de ministeries van Defensie en Infrastructuur en Waterstaat wordt gewerkt aan de uitwerking van dit nieuwe model waarbij het doel is dat een aanzienlijke vermindering van de geluidbelasting als gevolg van het civiele vliegverkeer wordt bereikt. Bij dit proces worden de verschillende belanghebbende partijen betrokken, bijvoorbeeld via de zogenoemde Challenge Group met vertegenwoordigers van bewoners, maatschappelijke organisaties, bedrijfsleven en overheden. Wij zullen uw Kamer over dit traject blijven informeren.
Begin december dit jaar hebben Rijk en regio zowel over de uitvoering van bovengenoemde onderdelen van het advies als over de overige onderdelen afspraken gemaakt. De komende periode zal benut worden om deze uitvoering verder te concretiseren. Ten aanzien van de oprichting van een nieuwe, permanente overlegstructuur voor Eindhoven Airport is het streven dat aan het eind van het eerste kwartaal van 2020 een advies wordt opgeleverd.
De Staatssecretaris van Defensie, B. Visser
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, C. van Nieuwenhuizen Wijbenga
Opnieuw verbonden; advies ontwikkeling Eindhoven Airport 2020–2030, openbaar gemaakt met Kamerstuk 31 936, nr. 593.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-31936-713.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.