31 936 Luchtvaartbeleid

Nr. 461 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN DEFENSIE

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 21 februari 2018

Naar aanleiding van het verzoek van het lid Van Raan (PvdD) gedaan tijdens de regeling van werkzaamheden op 20 februari jl. (Handelingen II 2017/18, nr. 54, Regeling van werkzaamheden) ga ik in deze brief in op het bericht van de NOS over de luchtverkeersleiders. Volgens dit bericht heeft het personeelstekort bij de militaire luchtverkeersleiding gevolgen voor de dienstverlening door Air Operations Control Station (AOCS), die een aantal malen ’s nachts is opgeschort. De afgelopen jaren is de Kamer geïnformeerd over de personeelsproblematiek.1

Ik wil onderstrepen dat de veiligheid in het luchtruim altijd voorop staat en nooit in het geding mag komen. Juist omdat de veiligheid te allen tijde moet worden gewaarborgd, is de dienstverlening een aantal malen opgeschort. Samen met Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) werken we aan maatregelen op de korte en de lange termijn om de dienstverlening weer op orde te krijgen. De co-locatie op Schiphol-Oost biedt hiervoor concrete mogelijkheden. Op langere termijn draagt de samenwerking met de LVNL en de herindeling van het luchtruim bij aan een effectiever en efficiënter beheer en gebruik van het luchtruim.

In de beantwoording van de schriftelijke vragen over dit onderwerp kom ik hier uitgebreider op terug.

De Staatssecretaris van Defensie, B. Visser


X Noot
1

O.a. brief van de Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu over de voortgang van de uitvoering van de Luchtruimvisie (Kamerstuk 31 936, nr. 322) d.d. 17 december 2015;

Naar boven