31 936 Luchtvaartbeleid

Nr. 426 BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 3 november 2017

De leden Remco Dijkstra (VVD) en Van Helvert (CDA) hebben gevraagd om een reactie op het bericht «Rusland dreigt met sluiten van luchtruim voor KLM» waarbij wordt ingegaan op de problematiek van de slots voor Russische vrachtvluchten en vrachtvluchten in het algemeen. Ik kan daarover het volgende mededelen.

Zoals in het genoemde bericht is vermeld, heeft KLM problemen ondervonden bij het verkrijgen van toestemming voor vluchten door het Siberische luchtruim voor het IATA Winterseizoen 2017/2018. Naar aanleiding daarvan is er contact opgenomen met de Russische luchtvaartautoriteiten. Daaruit bleek dat de Russische luchtvaartautoriteiten een verband legden tussen de overvliegrechten van KLM en het feit dat de Russische luchtvrachtmaatschappij AirBridgeCargo dit winterseizoen haar operaties vanaf Schiphol niet volledig kon uitvoeren omdat daarvoor te weinig slots waren verkregen. Hierop is aan de Russische luchtvaartautoriteiten aangegeven dat er geen verband is tussen de bilateraal met de Russische Federatie overeengekomen overvliegrechten en slots. Tevens is aan KLM gevraagd te bezien of KLM met AirBridgeCargo tot een zakelijke oplossing zou kunnen komen.

KLM is met AirBridgeCargo in overleg getreden om binnen het kader van de EU slotverordening tot een operationele overeenkomst te komen waarbij door gezamenlijke vluchtuitoefening gebruik gemaakt kan worden van bepaalde slots van KLM voor het lopende winterseizoen. Op 2 november hebben de luchtvaartmaatschappijen hierover een akkoord bereikt. Op 3 november hebben de Russische luchtvaartautoriteiten toestemming gegeven voor de vluchten van KLM door het Siberisch luchtruim. Hiermee is het winterschema van KLM voor wat betreft vluchten door het Siberisch luchtruim zeker gesteld.

Ik realiseer me dat als gevolg van de schaarse capaciteit op Schiphol ook andere luchtvrachtmaatschappijen geen of minder slots hebben kunnen verkrijgen voor het IATA winterseizoen 2017/2018. Ik onderken het grote belang van behoud van de luchtvrachtsector voor de luchthaven Schiphol en de Nederlandse economie.

Daarom heeft mijn ambtsvoorganger de luchthaven Schiphol per brief van 20 oktober 2017 verzocht om binnen vier weken tot een gedragen voorstel voor een local rule te komen, die ik, rekening houdend met de (Europese) regelgeving, kan vaststellen.

Tenslotte geeft de ontstane situatie mij aanleiding om, binnen de kaders van de EU slotverordening, op korte termijn te bezien op welke wijze de aanpak van het vaststellen en verdelen van de schaarse slotcapaciteit op Schiphol kan worden verbeterd.

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, C. van Nieuwenhuizen Wijbenga

Naar boven