Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 31 oktober 2017
Met de brief van 16 oktober 2017 (Kamerstuk 31 936, nr. 422) heeft de voormalig Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu uw Kamer geïnformeerd
over enkele onvolkomenheden in de invoergegevens voor de geluidberekeningen in het
MER voor Lelystad Airport, het herstel daarvan en de afspraak om een milieueffectrapportage
(m.e.r.)-beoordeling uit te voeren om de consequenties in beeld te brengen. In die brief is ook aangekondigd
dat uit zorgvuldigheid een extra controle wordt uitgevoerd op de berekeningen, die
zijn gedaan voor het concept luchthavenbesluit Maastricht. Toegezegd is uw Kamer uiterlijk
eind oktober 2017 te informeren over de uitkomsten en consequenties van de toetsing
van de berekeningen voor het luchthavenbesluit Maastricht. Met deze brief informeer
ik u nader over de invulling van deze toezegging.
De afgelopen periode heeft het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR) een analyse
uitgevoerd naar de invoergegevens voor de geluidberekeningen voor het luchthavenbesluit
Maastricht. Daaruit is gebleken dat voor een aantal vliegtuigtypes met de verkeerde
invoergegevens is gerekend voor wat betreft de prestatie van het vliegtuig (stuwkracht).
Ik heb het NLR opdracht gegeven de incorrecte invoergegevens voor Maastricht Aachen
Airport te herstellen. Dit zal medio november door het NLR worden afgerond.
Op basis van de aangepaste invoergegevens zal ik door een extern bureau berekeningen
laten uitvoeren naar de effecten voor de geluidcontouren en de grenswaarden in de
handhavingspunten uit het luchthavenbesluit. Deze zijn naar verwachting ook in de
maand november gereed. Daarna is ook duidelijk welke consequenties er zijn voor het
luchthavenbesluit en het vervolgproces.
Met de provincie Limburg en de luchthaven Maastricht Aachen Airport is constructief
overleg gevoerd over de ontstane situatie en ook over eventuele consequenties van
de verkeerde invoergegevens voor het luchthavenbesluit. Vanuit de provincie en de
luchthaven is de urgentie benadrukt om hierover zo spoedig mogelijk duidelijkheid
te krijgen. Uiteraard deel ik deze urgentie gelet op de grote economische belangen
voor de regio en de luchthaven. Gezamenlijk is geconcludeerd dat naast snelheid ook
zorgvuldigheid van cruciaal belang blijft, mede gezien de belangen en zorgen van omwonenden.
Afgesproken is dat partijen in direct contact met elkaar staan om tot een gedragen
oplossing te komen, waarbij zowel de belangen van de luchthaven als die van omwonenden
worden afgewogen en waarbij de huidig vergunde gebruiksruimte randvoorwaardelijk blijft.
Mijn streven is om uw Kamer uiterlijk begin december te informeren over de uitkomsten
van de nieuwe geluidsberekeningen en de voorgenomen vervolgstappen met betrekking
tot het luchthavenbesluit.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, C. van Nieuwenhuizen-Wijbenga