Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 28 juli 2017
Mede namens de Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu en de Minister van Economische
Zaken, informeer ik u graag over de nieuwe strategische samenwerking die Air France-KLM
gisteravond bekend heeft gemaakt. Hoewel de Nederlandse staat geen aandeelhouder is
in Air France-KLM en op dit punt geen zeggenschap heeft, ben ik in de afgelopen dagen
door Air France-KLM geïnformeerd.
Inhoud nieuwe strategische samenwerking
Enerzijds is het doel om de Trans-Atlantische alliantie en de positie naar het Verre
Oosten te versterken en zo de concurrentiepositie te verbeteren. Anderzijds leidt
het tot een versterking van de balans van Air France-KLM waardoor beide vliegtuigmaatschappijen
ruimte kunnen krijgen om te investeren. De nieuwe strategische samenwerking bestaat
uit een aantal onderdelen:
-
1. Air France-KLM gaat met Delta Air Lines en Virgin Atlantic deel uitmaken van een nieuwe
Trans-Atlantische joint venture voor Noord-Amerika en Europa inclusief het Verenigd
Koninkrijk. De oude alliantie van Air France-KLM met onder andere Delta Air Lines
is de afgelopen jaren zeer succesvol geweest. Delta Air Lines had ook een joint venture
met Virgin Atlantic, die een sterke positie heeft in het Verenigd Koninkrijk. Met
het samenvoegen van de twee joint ventures wordt de concurrentiepositie van de drie
partijen sterker.
-
2. De samenwerking wordt verder versterkt doordat Air France-KLM 31% van de aandelen
in Virgin Atlantic neemt. Air France-KLM betaalt hiervoor GBP 220 miljoen. Virgin
Group houdt dan nog 20% van de aandelen en Delta Airlines was reeds voor 49% aandeelhouder
in Virgin Atlantic.
-
3. Om dit te financieren en om de balans verder te versterken vindt een aandelenuitgifte
plaats. Delta Airlines neemt een 10%-belang in Air France-KLM. Ook China Eastern koopt
10% van de aandelen, hetgeen leidt tot een betere positie van Air France-KLM in Azië.
De aandelenuitgifte zorgt ervoor dat het eigen vermogen met EUR 751 miljoen wordt
versterkt. Met Delta Air Lines en China Eastern is afgesproken dat zij ieder één lid
in de one-tier board van Air France-KLM voordragen.
Appreciatie
De Nederlandse boardleden van Air France-KLM hebben aangegeven positief tegenover
de plannen te staan en dit geldt ook voor de directie en raad van commissarissen van
KLM. Dit is voor mij een belangrijk signaal.
Zoals u begrijpt kan ik u alleen een globale visie geven op de nieuwe strategische
samenwerking, die ik slechts op hoofdlijnen ken. Deze samenwerking dient bovendien
nog verder uitgewerkt te worden. Ik vertrouw erop dat KLM, Air France en Air France-KLM
dit gezamenlijk met de overige betrokken partijen doen. Daarnaast zal bijvoorbeeld
de vergadering van aandeelhouders van Air France-KLM goedkeuring dienen te verlenen
voordat de plannen ook daadwerkelijk kunnen worden uitgevoerd.
Ik ben positief over het feit dat Air France-KLM een antwoord heeft geformuleerd op
de belangrijke strategische uitdagingen van dit moment. Door meer samenwerking met
deze partners wordt de concurrentiepositie van Air France-KLM versterkt. Voor KLM
geldt dat zij bredere toegang krijgt tot de markt in het Verenigd Koninkrijk en dat
er meer verbindingen worden toegevoegd aan het KLM netwerk. Dat is ook positief voor
de netwerkkwaliteit op Schiphol en dus voor Nederland en geeft de Nederlandse passagier
meer keuzemogelijkheden. Daarnaast wordt de financiële positie van de groep versterkt.
Het eigen vermogen neemt toe en daarmee wordt de balanspositie van Air France-KLM
als geheel versterkt, wat ook positief is voor KLM.
Op basis van de huidige informatie ben ik positief over de plannen. Ik zal Air France-KLM
vragen mij actief op de hoogte te houden van de verdere uitwerking. Het is voor Nederland
van belang dat KLM de mogelijkheid behoudt om te groeien en te investeren. Het kabinet
zal hiervoor aandacht blijven vragen vanwege de publieke belangen die met KLM zijn
gemoeid zoals de netwerkkwaliteit en de werkgelegenheid.
De Minister van Financiën,
J.R.V.A. Dijsselbloem