31 936 Luchtvaartbeleid

Nr. 196 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 23 april 2014

In het Algemeen Overleg van 12 februari 2013 is afgesproken dat de regering u alle kabinetsreacties stuurt op consultaties van de Europese Commissie (EC)1. Graag bied ik u daarom, mede namens mijn collega van Defensie, de ingediende reactie aan op de EC consultatie over implementatie van technische functionaliteiten in Europa voor luchtverkeersleiding, Air Traffic Management (ATM)2.

Deze technische functionaliteiten worden ontwikkeld onder het programma Single European Sky ATM Research (SESAR). Zoals ik in mijn brief van 24 april 20133 heb aangegeven, zijn de eerste technieken en procedures zo ver gevorderd dat ze klaar zijn voor implementatie. Met de verordening van 3 mei 20134 ligt het proces voor implementatie vast.

De reacties van de consultatie moeten input geven voor de aanvullende verordening over de inhoudelijke aspecten van de implementatie van SESAR. Zo zal de verordening vastleggen welke technieken en procedures als eerste zullen worden geïmplementeerd, welke Europese luchtvaartpartijen de technieken zullen implementeren en wat de geschatte kosten en deadlines zijn voor implementatie.

In de consultatie geeft de Nederlandse overheid aan achter de implementatie van SESAR te staan. Volgens Nederland is het daarbij van groot belang dat de EC ernaar streeft alle operationele luchtvaartpartijen te betrekken bij de implementatie. Immers de gesynchroniseerde implementatie van de technieken is essentieel om de voordelen van SESAR te bereiken.

Ik hoop u zo voldoende te hebben geïnformeerd.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, W.J. Mansveld


X Noot
1

Kamerstuk 22 112, nr. 1581

X Noot
2

Ter inzage gelegd bij het Centraal Informatiepunt Tweede Kamer

X Noot
3

Kamerstuk 31 936, nr. 138

X Noot
4

Commission Implementing Regulation (EU) No 409/2013 of 3 May 2013 on the definition of common projects, the establishment of governance and the identification of incentives supporting the implementation of the European Air Traffic Management Master Plan

Naar boven