Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 7 maart 2014
Hierbij zend ik u het ontwerp luchthavenbesluit luchthaven Twente1. Tevens ontvangt u ter informatie de door de initiatiefnemer (Area Development Twente
(ADT), mede namens de Exploitatiemaatschappij Vliegveld Twente B.V.,) opgestelde samenvatting
en het hoofdrapport van het MER en de toelichting op de economische onderbouwing2. In deze toelichting zijn bedrijfsvertrouwelijke gegevens weggelakt.
Met het voorliggende ontwerp luchthavenbesluit krijgen ADT en de exploitatiemaatschappij,
de ruimte om de luchthaven te ontwikkelen voor groot commercieel verkeer (circa 6.500
vliegtuigbewegingen per jaar), gemotoriseerde General Aviation (circa 15.600 vliegtuigbewegingen
per jaar) en zweefvliegactiviteiten (circa 8.200 zweefvliegbewegingen per jaar, waarvan
er 7.700 starten met een lierstart). De luchthaven zal gebruik maken van een verharde
start- en landingsbaan van 2.406 meter voor het starten en landen van het gemotoriseerde
luchtverkeer en van een onverharde zweefvliegstrip. De reguliere openstelling van
de luchthaven is zeven dagen in de week van 06.00 uur – 23.00 uur. In bijzondere omstandigheden
kan ook na 23.00 uur nog van de luchthaven gebruik worden gemaakt, bijvoorbeeld door
hulpdiensten (hele nacht) of in het geval van vertraging als gevolg van een technische
storing of door het weer (extensieregeling van 23.00 uur tot 00.00 uur).
De voorlegging van dit ontwerpbesluit aan de Eerste en Tweede Kamer der Staten-Generaal
geschiedt in het kader van de wettelijk voorgeschreven voorhangprocedure van artikel
8.71 Wet luchtvaart. Het ontwerpbesluit en het MER worden tevens gelijktijdig in de
Staatscourant en lokale media bekendgemaakt, teneinde een ieder gedurende zes weken
in de gelegenheid te stellen zijn zienswijze aan mij te doen toekomen.
Het luchthavenbesluit luchthaven Twente heeft gelet op artikel 8.70, zesde lid, Wet
luchtvaart de status van een ministerieel besluit. Het zal door mij worden vastgesteld
nadat er onder andere een positieve beschikking van de Europese Commissie is op het
punt van staatssteun en er voldoende zekerheid is over respectievelijk de te vliegen
routes van en naar de luchthaven Twente en de realisatie van luchtverkeersleiding.
Ik verzoek u mij uw reactie te geven voor het einde van de zienswijzenperiode, zijnde
17 april 2014.
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu,
W.J. Mansveld