Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2008-2009 | 31924-A nr. 2 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2008-2009 | 31924-A nr. 2 |
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
’s-Gravenhage, 20 mei 2009
Hierbij bieden wij u het op 6 mei 2009 door ons vastgestelde «Rapport bij het Jaarverslag 2008 van het Infrastructuurfonds (A)» aan.
Algemene Rekenkamer
1 | Inleiding | 5 |
1.1 | Over het Infrastructuurfonds | 5 |
1.2 | Over dit onderzoek | 5 |
2 | Oordelen over het jaarverslag | 7 |
2.1 | Financiële informatie | 7 |
2.2 | Saldibalans en toelichting | 9 |
2.3 | Informatie over de bedrijfsvoering | 9 |
3 | Reactie minister en nawoord Algemene Rekenkamer | 11 |
Bijlage 1 | Overzicht fouten en onzekerheden in de financiële informatie in het Jaarverslag 2008 van het Infrastructuurfonds | 12 |
In dit rapport presenteren wij de oordelen en de belangrijkste bevindingen van ons rechtmatigheidsonderzoek bij het Infrastructuurfonds.
Hieronder geven we eerst een beschrijving van het Infrastructuurfonds. Ook gaan we in op onze onderzoeksaanpak en wijze van rapporteren. In hoofdstuk 2 presenteren wij vervolgens onze oordelen over het Jaarverslag 2008 van het Infrastructuurfonds.
1.1 Over het Infrastructuurfonds
Wij rapporteren over de resultaten van ons onderzoek per jaarverslag. In totaal zijn er 27 jaarverslagen. Dit rapport gaat over het Infrastructuurfonds (A). De minister van Verkeer en Waterstaat (VenW) is verantwoordelijk voor het Infrastructuurfonds.
Het Ministerie van VenW beschrijft in zijn begroting de beleidsdoelstellingen voor VenW. Een deel van dit beleid heeft betrekking op infrastructuur. Investeringen op dat gebied worden betaald uit het Infrastructuurfonds.
Het fonds draagt het karakter van een productbegroting. De producten zijn zichtbaar gemaakt per sector. Daarbij kan het gaan om rijkswegen, railwegen, lokale en regionale infrastructuur, waterkeren, waterbeheer en vaarwegen, en megaprojecten.
De uitgaven van het Infrastructuurfonds in 2008 bedroegen € 7,074 miljard. De verplichtingen bedroegen € 7,948 miljard, en de ontvangsten € 7,323 miljard. De ontvangsten bestaan onder andere uit een bijdrage van € 4,748 miljard uit de begroting van het Ministerie van VenW (Hoofdstuk XII) en een bijdrage van €1,478 miljard uit het Fonds economische structuurversterking (D).
De Algemene Rekenkamer doet jaarlijks rechtmatigheidsonderzoek bij het Rijk. Dit doen wij door na te gaan of de jaarverslagen van de ministers voldoen aan de eisen die de Comptabiliteitswet 2001 (CW 2001) stelt: is de financiële informatie, de informatie over bedrijfsvoering en de informatie over beleid tot stand gekomen volgens de daarvoor geldende regels en goed weergegeven?
Daarnaast onderzoeken we ook de bedrijfsvoering zelf. Hiervoor gaan we onder andere na of het financieel beheer en materieelbeheer voldoen aan de eisen die de CW 2001 stelt. De bedrijfsvoering van het Infrastructuurfonds is onderdeel van de bedrijfsvoering van het Ministerie van VenW, waarover wij rapporteren in ons Rapport bij het Jaarverslag 2008 van het Ministerie van VenW. In dat rapport staat ook de reactie van de minister van VenW op onze onderzoeken naar het jaarverslag van het Infrastructuurfonds en van VenW. Daarnaast bevat dit rapport ook ons nawoord bij de reactie van de minister.
In ons rapport bij het jaarverslag melden we zowel de fouten en onzekerheden in de financiële informatie die de kwantitatieve tolerantiegrenzen overschrijden als de fouten en onzekerheden in de financiële informatie die de kwalitatieve tolerantiegrenzen overschrijden. Onder «fouten» verstaan we financiële informatie die niet rechtmatig tot stand gekomen is (het begrotingsgeld is niet volgens de regels uitgegeven) of die niet deugdelijk is weergegeven (er is geen goede verantwoording afgelegd in het jaarverslag). We spreken van «onzekerheden», bijvoorbeeld wanneer we, door onvolkomenheden in het financieel beheer, niet kunnen vaststellen of er al dan niet sprake is van fouten.
Op www.rekenkamer.nl kunt u meer lezen over hoe onze rapporten bij de jaarverslagen tot stand komen.
2 OORDELEN OVER HET JAARVERSLAG
De Algemene Rekenkamer heeft het Jaarverslag 2008 van het Infrastructuurfonds beoordeeld. Wij hebben onderzocht of de minister het begrotingsgeld volgens de regels heeft uitgegeven en ontvangen en of hij daarover in het jaarverslag goed verantwoording heeft afgelegd.
Verder hebben we onderzocht of de informatie in het jaarverslag over de bedrijfsvoering en over het gevoerde beleid deugdelijk tot stand is gekomen en voldoet aan de daaraan te stellen kwaliteitsnormen.
In dit hoofdstuk lichten wij ons oordeel over het jaarverslag toe. Dit oordeel bestaat uit deeloordelen over:
• de financiële informatie (§ 2.1);
• de saldibalans (§ 2.2);
• de informatie over de bedrijfsvoering (§ 2.3);
• de informatie over het gevoerde beleid (§ 2.4).
De financiële informatie in het jaarverslag bestaat uit de verplichtingen, uitgaven en ontvangsten in de verantwoordingsstaat en de toelichting daarbij.
De financiële informatie dient op grond van de CW 2001:
• rechtmatig tot stand te zijn gekomen;
• deugdelijk te zijn weergegeven;
• te voldoen aan de verslaggevingsvoorschriften.
Oordeel | ||||
De financiële informatie in het Jaarverslag 2008 van het Infrastructuurfonds voldoet aan de eisen die de CW 2001 stelt. Dit betekent dat wij geen belangrijke fouten en onzekerheden in de rechtmatigheid en de deugdelijke weergave hebben geconstateerd die onze tolerantiegrenzen overschrijden. | ||||
Het totaalbedrag van alle geconstateerde fouten en onzekerheden valt binnen de tolerantiegrenzen voor de financiële informatie in het jaarverslag als geheel. |
Het bedrag aan verplichtingen en uitgaven omvat in totaal € 1,279 miljard, respectievelijk € 333 miljoen aan overschrijdingen op alle productartikelen, met uitzondering van artikel 11 Hoofdwatersystemen.
Bij de verplichtingen zijn de drie grootste overschrijdingen op de volgende artikelen:
• artikel 12 Hoofdwegennet (€ 492 miljoen);
• artikel 13 Spoorwegen (€ 252 miljoen);
• artikel 15 Hoofdvaarwegennet (€ 269 miljoen).
Bij de uitgaven zijn er overschrijdingen op drie productartikelen:
• artikel 14 Regionale lokale infrastructuur (€ 50 miljoen);
• artikel 15 Hoofdvaarwegennet (€ 27 miljoen);
• artikel 17 Megaprojecten Verkeer en Vervoer (€ 256 miljoen).
Gaan de Staten-Generaal niet akkoord met de hiermee samenhangende slotwetmutaties, dan moeten wij ons oordeel over de financiële informatie mogelijk herzien.
In bijlage 1 van het rapport staat een overzicht van alle fouten en onzekerheden.
Naleving Europese aanbestedingsregels
De Tweede Kamer heeft de afgelopen jaren geïnformeerd in hoeverre de ministeries de Europese aanbestedingsregels naleven. Wij constateren dat bij het Infrastructuurfonds in één geval voor een bedrag van € 167 671 deze regels niet zijn nageleefd. Dit geval heeft betrekking op artikel 13 Spoorwegen en betreft een onderzoeksrapportage.
Terugbetaling erfpacht aanleg Tweede Maasvlakte
De Europese Commissie heeft bij beschikking van 24 april 2007 besloten geen bezwaar te maken tegen de bijdrage van de Nederlandse staat in het Project Mainportontwikkeling Rotterdam. Onder andere vanwege de omstandigheid dat het Havenbedrijf Rotterdam een marktconforme prijs zal betalen voor de pacht van de gronden waarop de haven zal worden uitgebreid en het Havenbedrijf Rotterdam meer dan tweederde van de totale investeringen in Maasvlakte II zal financieren, is de Europese Commissie tot de conclusie gekomen dat geen sprake is van staatssteun.
In ons onderzoek is geconstateerd dat het Havenbedrijf Rotterdam een marktconforme afkoop van erfpacht ad circa € 16 miljoen heeft betaald. Dit bedrag heeft het Havenbedrijf als onderpachter van de zeebodem en daarop uit te voeren landaanwinning betaald aan de gemeente Rotterdam. De gemeente Rotterdam heeft als pachter van de zeebodem dit bedrag vervolgens doorbetaald aan het Ministerie van Financiën. Het Ministerie van Financiën heeft dit bedrag vervolgens doorbetaald aan het Ministerie van VenW. De Algemene Rekenkamer concludeert in het rapport bij de jaarrekening Financiën (IXB) dat dit daar tot een onrechtmatigheid heeft geleid. Het Ministerie van VenW heeft de betaling ad circa € 16 miljoen als ontvangst verantwoord op artikel 16 «Megaprojecten niet-Verkeer en Vervoer» van het Infrastructuurfonds.
In ons onderzoek is ook geconstateerd dat ter compensatie van de erfpacht overeenkomstig artikel 4.7 van de uitwerkingsovereenkomst voor de landaanwinning een bedrag van circa € 16 miljoen door het Ministerie van VenW is betaald aan het Havenbedrijf Rotterdam. Deze betaling is als uitgaaf verantwoord op artikel 16 «Megaprojecten niet-Verkeer en Vervoer» van het Infrastructuurfonds.
Ter zake van de compensatiebetaling van erfpacht is mogelijk sprake van staatssteun. Wij hebben geconstateerd dat ambtelijk bij nota van 29 september 2008 is geadviseerd over de casus erfpacht Tweede Maasvlakte. In deze nota hebben wij een expliciete afweging en conclusie aangetroffen over het al dan niet melden aan de Europese Commissie. Het ministerie heeft overwogen dat melding achterwege kon blijven vanwege de volgende redenen:
• De uitwerkingsovereenkomst landaanwinning met daarin de mogelijke compensatie inzake artikel 4.7 is al bij de aanvraag aan de Europese Commissie aangeboden;
• Het bedrag van circa € 16 miljoen is toegevoegd aan de door de Europese Commissie goedgekeurde rijksbijdrage voor openbare infrastructuur ad € 571 miljoen. Het ministerie is van mening dat de extra betaling van circa € 16 miljoen slechts een marginale verhoging is van de rijksbijdrage en het meer dan tweederde aandeel in de financiering door het Havenbedrijf niet in gevaar brengt en derhalve niet in strijd is met de beschikking van de Europese Commissie.
Mede naar aanleiding van deze casus neemt de Algemene Rekenkamer zich voor in 2009 opnieuw aandacht te schenken aan de werking van de «interdepartementale afspraken inzake staatssteun», laatstelijk vastgelegd in februari 2006, die terug te voeren zijn op rijksbreed onderzoek van de Algemene Rekenkamer uit najaar 2001.
2.2 Saldibalans en toelichting
De saldibalans is een overzicht van de posten die aan het eind van het jaar nog openstaan en die naar het volgende jaar moeten worden meegenomen. Bij de saldibalans hoort een toelichting waarin nadere informatie wordt verstrekt over de afzonderlijke posten op deze balans.
De informatie in de saldibalans dient op grond van de CW 2001:
• rechtmatig tot stand te zijn gekomen;
• deugdelijk te zijn weergegeven;
• te voldoen aan de verslaggevingsvoorschriften.
Oordeel | ||||
De informatie in de saldibalans in het Jaarverslag 2008 van het Infrastructuurfonds voldoet aan de eisen die de CW 2001 stelt. Dit betekent dat wij geen belangrijke fouten en onzekerheden in de rechtmatigheid en de deugdelijke weergave hebben geconstateerd die de tolerantiegrenzen overschrijden. | ||||
Het totaalbedrag van alle geconstateerde fouten en onzekerheden in de saldibalansposten valt binnen de tolerantiegrenzen voor de saldibalans als geheel. |
In 2008 is bij het Infrastructuurfonds voor een bedrag van € 2,291 miljard aan openstaande voorschotten afgerekend. Wij hebben vastgesteld dat deze afrekeningen voldoen aan de daaraan te stellen eisen.
In bijlage 1 van het rapport staat een overzicht van alle fouten en onzekerheden.
2.3 Informatie over de bedrijfsvoering
In de bedrijfsvoeringsparagraaf van het jaarverslag verantwoordt de minister zich over de rechtmatigheid van de begrotingsuitvoering (of het begrotingsgeld volgens de regels is uitgegeven).
De informatie over de bedrijfsvoering dient op grond van de CW 2001:
• op deugdelijke wijze tot stand te zijn gekomen;
• te voldoen aan de verslaggevingsvoorschriften.
Deze twee aspecten betrekken wij in ons oordeel over de informatie over de bedrijfsvoering. We zeggen daarmee niets over de kwaliteit van de informatie zelf.
Om tot een oordeel te komen over de totstandkoming van de informatie hebben wij de volgende aspecten ervan onderzocht:
• Beschikt de minister over een procedure voor de totstandkoming van de bedrijfsvoeringsparagraaf waarin de bevoegdheden en verantwoordelijkheden van alle actoren zijn vastgelegd?
• Heeft de minister vooraf criteria geformuleerd voor wat moet worden aangemerkt als opmerkelijke zaken en tekortkomingen in de bedrijfsvoering?
• Is het verloop van het totstandkomingsproces controleerbaar en is het afwegingsproces daarbij transparant vastgelegd?
Oordeel | ||||
De informatie over de bedrijfsvoering in het Jaarverslag 2008 van het Infrastructuurfonds is op deugdelijke wijze tot stand gekomen en voldoet aan de verslaggevingsvoorschriften. |
Het onderzoek naar de bedrijfsvoering zelf van het fonds is onderdeel van ons Rapport bij het Jaarverslag 2008 van het Ministerie van VenW, hoofdstuk 3.
3 REACTIE MINISTER EN NAWOORD ALGEMENE REKENKAMER
De minister van VenW heeft op 29 april 2009 gereageerd op ons rapport bij het Jaarverslag 2008 van het Ministerie van VenW (XII) en van het Infrastructuurfonds (A). De minister gaat niet in op specifieke bevindingen over het Infrastructuurfonds. Zijn reactie gaf ons daarom geen aanleiding tot een nawoord.
De volledige tekst van de brief van de minister staat op onze website www.rekenkamer.nl.
OVERZICHT FOUTEN EN ONZEKERHEDEN IN DE FINANCIËLE INFORMATIE IN HET JAARVERSLAG 2008 VAN HET INFRASTRUCTUURFONDS
Art. nr. | Omschrijving | Verantwoord bedrag | Fout | Onzekerheid | Totaal F + O | Tolerantie overschreden? | Onzekerheid over volledig-heid | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Rechtmatigheid | Deugdelijke weergave | Rechtmatigheid | Deugdelijke weergave | ||||||
11 | Hoofdwatersystemen | 853 645 | – | 1 595 | – | – | 1 595 | nee | – |
12 | Hoofdwegennet | 3 959 152 | – | 2 862 | – | – | 2 862 | nee | – |
13 | Spoorwegen | 1 765 610 | 168 | 1 325 | – | – | 1 493 | nee | – |
14 | Regionaal, lokale infrastructuur | 122 439 | – | – | – | – | – | – | |
15 | Hoofdvaarwegennet | 838 121 | – | – | – | – | – | – | |
16 | Megaprojecten niet-Verkeer en Vervoer | 249 389 | – | – | – | – | – | – | |
17 | Megaprojecten Verkeer en Vervoer | 116 126 | – | 502 | – | 2 030 | 2 532 | nee | – |
18 | Overige uitgaven en ontvangsten | 43 159 | – | – | – | – | – | – | |
19 | Bijdragen aan andere begrotingen Rijk | – | – | – | – | – | – | – | |
Totaal | 7 947 641 | 168 | 6 285 | – | 2 030 | – |
Individuele fouten in de deugdelijke weergave die de tolerantie overschrijden
Art. nr. | Post | Fout | |
---|---|---|---|
Totaal individuele fouten | 0 | ||
Totaal verplichtingen | 7 947 641 | ||
Procentuele fout | 0,08% | Tolerantiegrens niet overschreden | |
Procentuele onzekerheid | 0,03% | Tolerantiegrens niet overschreden |
B/C. Uitgaven + ontvangsten (€ x 1000)
Art. nr. | Omschrijving | Verantwoord bedrag | Fout | Onzekerheid | Totaal F + O | Tolerantie overschreden? | Onzekerheid over volledig-heid | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Rechtmatigheid | Deugdelijke weergave | Rechtmatigheid | Deugdelijke weergave | ||||||
11 | Hoofdwatersystemen | 686 291 | 23 | – | 285 | – | 308 | nee | – |
12 | Hoofdwegennet | 3 199 809 | 78 | – | 12 075 | – | 12 153 | nee | – |
13 | Spoorwegen | 1 860 333 | 7 522 | – | 6 | – | 7 528 | nee | – |
14 | Regionaal, lokale infrastructuur | 314 713 | 1 | – | 12 | – | 13 | nee | – |
15 | Hoofdvaarwegennet | 713 313 | – | – | – | – | – | – | |
16 | Megaprojecten niet-Verkeer en Vervoer | 212 592 | – | – | – | – | – | – | |
17 | Megaprojecten Verkeer en Vervoer | 321 199 | – | – | – | – | – | – | |
18 | Overige uitgaven en ontvangsten | 862 722 | 10 | – | 4 528 | – | 4 538 | nee | – |
19 | Bijdragen aan andere begrotingen Rijk | 6 226 227 | – | – | – | – | – | – | |
Totaal | 14 397 199 | 7 633 | – | 16 907 | – | – | |||
(1) | Totaal Uitgaven en Ontvangsten | 14 397 199 | Omvangsbasis uitgaven + ontvangsten | ||||||
Procentuele fout | 0,05% | Tolerantiegrens niet overschreden | |||||||
Procentuele onzekerheid | 0,12% | Tolerantiegrens niet overschreden | |||||||
(2) | Totaal | 14 397 199 | Omvangsbasis uitgaven + ontvangsten + bijdrage(n) van derden baten-lastendiensten | ||||||
Procentuele fout | 0,05% | Tolerantiegrens niet overschreden | |||||||
Procentuele onzekerheid | 0,12% | Tolerantiegrens niet overschreden |
Art. nr. | Omschrijving | Verantwoord bedrag | Fout | Onzekerheid | Totaal F + O | Tolerantie overschreden? | Onzekerheid over volledig-heid | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Rechtmatigheid | Deugdelijke weergave | Rechtmatigheid | Deugdelijke weergave | ||||||
11 | Hoofdwatersystemen | 682 900 | 23 | – | 285 | – | 308 | nee | – |
12 | Hoofdwegennet | 3 058 410 | 78 | – | 12 075 | – | 12 153 | nee | – |
13 | Spoorwegen | 1 835 464 | 7 522 | – | 6 | – | 7 528 | nee | – |
14 | Regionaal, lokale infrastructuur | 285 713 | 1 | – | 12 | – | 13 | nee | – |
15 | Hoofdvaarwegennet | 705 820 | – | – | – | – | – | – | |
16 | Megaprojecten niet-Verkeer en Vervoer | 186 390 | – | – | – | – | – | – | |
17 | Megaprojecten Verkeer en Vervoer | 275 348 | – | – | – | – | – | – | |
18 | Overige uitgaven en ontvangsten | 44 193 | 10 | – | 4 528 | – | 4 538 | nee | – |
19 | Bijdragen aan andere begrotingen Rijk | – | – | – | – | – | – | – | |
Totaal | 7 074 238 | 7 633 | – | 16 907 | – | – |
Individuele fouten in de deugdelijke weergave die de tolerantie overschrijden
Art. nr. | Post | Fout | |
---|---|---|---|
Totaal individuele fouten | 0 | ||
Totaal ontvangsten | 7 074 238 | ||
Procentuele fout | 0,11% | ||
Procentuele onzekerheid | 0,24% |
Art. nr. | Omschrijving | Verantwoord bedrag | Fout | Onzekerheid | Totaal F + O | Tolerantie overschreden? | Onzekerheid over volledig-heid | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Rechtmatigheid | Deugdelijke weergave | Rechtmatigheid | Deugdelijke weergave | ||||||
11 | Hoofdwatersystemen | 3 391 | – | – | – | – | – | – | |
12 | Hoofdwegennet | 141 399 | – | – | – | – | – | – | |
13 | Spoorwegen | 24 869 | – | – | – | – | – | – | |
14 | Regionaal, lokale infrastructuur | 29 000 | – | – | – | – | – | – | |
15 | Hoofdvaarwegennet | 7 493 | – | – | – | – | – | – | |
16 | Megaprojecten niet-Verkeer en Vervoer | 26 202 | – | – | – | – | – | – | |
17 | Megaprojecten Verkeer en Vervoer | 45 851 | – | – | – | – | – | – | |
18 | Overige uitgaven en ontvangsten | 818 529 | – | – | – | – | – | – | |
19 | Bijdragen aan andere begrotingen Rijk | 6 226 227 | – | – | – | – | – | – | |
Totaal | 7 322 961 | – | – | – | – | – |
Individuele fouten in de deugdelijke weergave die de tolerantie overschrijden
Art. nr. | Post | Fout | |
---|---|---|---|
Fout Totaal individuele fouten | 0 | ||
Totaal ontvangsten | 7 322 961 | ||
Procentuele fout | 0,00% | ||
Procentuele onzekerheid | 0,00% |
Art. nr. | Omschrijving | Verantwoord bedrag | Fout | Onzekerheid | Totaal F +O | Onzekerheid over volledig-heid | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Rechtmatigheid | Deugdelijke weergave | Rechtmatigheid | Deugdelijke weergave | |||||
3 | Liquide middelen | – | – | – | – | – | – | – |
5 | Uitgaven buiten begrotingsverband | – | – | – | – | – | – | – |
6 | Ontvangsten buiten begrotingsverband | – | – | – | – | – | – | – |
7 | Openstaande rechten | – | – | – | – | – | – | – |
8 | Extra-compabele vorderingen | 17 996 | – | – | – | – | – | – |
9 | Extra-comptabele schulden | – | – | – | – | – | – | – |
10 | Voorschotten | 2 283 222 | – | 15 646 | – | – | 15 646 | – |
11 | Garantieverplichtingen | 1 104 753 | – | – | – | – | – | – |
12 | Openstaande verplichtingen | 17 548 063 | – | 19 360 | – | 10 000 | 29 360 | – |
13 | Deelnemingen | 159 875 | – | – | – | – | – | – |
14 | Leningen u/g | 709 000 | – | – | – | – | – | – |
14 | Leningen o/g | 709 000 | – | – | – | – | – | – |
15 | Sluitrekening met VenW | 248 723 | – | – | – | – | – | – |
Totaal beoordeeld | 22 780 633 | – | 35 005 | – | 10 000 | – | ||
(De tolerantiegrens wordt afgeleid van totaal beoordeeld) | ||||||||
Totaal saldibalans | 22 780 633 | |||||||
Procentuele fout | 0,15% | Tolerantiegrens niet overschreden | ||||||
Procentuele onzekerheid | 0,04% | Tolerantiegrens niet overschreden |
F. Afgerekende voorschotten (€ x 1000)
Omschrijving | Verantwoord bedrag | Fout | Onzekerheid | Totaal F + O | Tolerantie overschreden? | Onzekerheid over volledig-heid | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Rechtmatigheid | Deugdelijke weergave | Rechtmatigheid | Deugdelijke weergave | ||||||
Totaal afgerekende voorschotten 2008 | 2 291 299 | – | – | – | – | – | – | ||
Totaal afgerekende voorschotten | 2 291 299 | – | – | – | – | – |
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-31924-A-2.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.