Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 7 juni 2010
Naar aanleiding van de notitie van Groen Links «Naar een groene APK», welke mij is overhandigd tijdens het algemeen overleg
Luchtkwaliteit van 3 februari jl. (kamerstuk 31895, nr. 7), kan ik u als volgt informeren.
Modernisering van de APK
In 2008 en 2009 is onderzocht of de APK in voldoende mate rekening houdt met de technische ontwikkelingen van auto’s. Ik heb
u hierover o.a. bij brief van 16 januari 2009 geïnformeerd. Dat heeft op 1 mei 2009 geresulteerd in een eerste aanpassing
van de wijze waarop gekeurd wordt. In 2010 wordt er een vervolg gegeven aan het onderzoek naar modernisering van de APK. Doel
is de APK een grotere bijdrage te laten leveren aan de verkeersveiligheid en aan de verbetering van het milieu. Bij dit onderzoek
naar modernisering van de APK wordt ook aandacht geschonken aan een aantal aspecten uit het Groen Links voorstel voor een
groene APK. Hierna zal ik ingaan op de aanbevelingen uit de notitie «Naar een groene APK» en daarbij tevens aangeven in hoeverre
de voorstellen worden meegenomen in het vervolgonderzoek naar de modernisering van de APK.
Aanbevelingen uit het voorstel «Naar een groene APK»
Aanbeveling 1: overweeg om de eisen aan bandenprofiel aan te scherpen.
De minimumeis voor profieldiepte van banden is 1,6 mm, conform de Europese regels. Bij een profieldiepte van 2,5 mm of minder,
wordt de eigenaar van de auto hierop gewezen in de vorm van een advies. Het onderwerp bandenprofiel wordt meegenomen bij het
vervolgonderzoek naar de modernisering van de APK.
Aanbeveling 2: laat automobilisten bij de APK voorlichten over het nut van bandenspanning en het nut van maandelijkse controle.
Biedt bij de APK standaard bandenspanningsventielen aan, van enkele euro’s per setje.
Een van de recente wijzigingen bij de APK is dat nu ook gecontroleerd wordt op bandenspanning. Wat betreft bandenspanningsmeetsystemen:
op dit moment zijn er al auto’s op de markt met een waarschuwingssignaal bij te lage bandenspanning. Vanaf 1 januari 2012
wordt een EU typekeuring slechts aan auto’s afgegeven met een dergelijk systeem.
Er is nog onvoldoende bekend over de betrouwbaarheid en veiligheid van bandenspanningsventielen. Het onderwerp bandenspanning
wordt verder meegenomen in het vervolgonderzoek naar de modernisering van de APK.
Aanbeveling 3: dring bij de Europese Commissie aan op het verplicht stellen van EKO-banden voor nieuwe auto’s. Laat garagehouders
tijdens de APK automobilisten voorlichten over de voordelen van EKO-banden.
In de car-safety-richtlijn zijn eisen voor banden opgenomen ten aanzien van veiligheid (wet grip), klimaat (zuiniger rijden,
rolweerstand) en geluid (stillere banden). De richtlijn treedt in 2012 in werking. Op de banden zullen labels worden opgenomen
met informatie voor de consument over de drie aspecten: veilig, zuinig en stil. Deze banden kunnen beschouwd worden als EKO-banden.
Ik laat het graag over aan de garagehouders om de voordelen van EKO-banden te promoten.
Aanbeveling 4: onderzoek of de eisen die in de APK gesteld worden bij de viergasmetingen kunnen worden aangescherpt, zodat
auto’s die een mindere milieuprestatie leveren dan je op grond van het bouwjaar en de bijhorende Euronorm zou mogen verwachten,
niet door de keuring komen.
Aanbeveling 5: vervang de viergasmeting voor nieuwere auto’s door een EOBD-check, waarbij de milieuprestatie van een hele
periode kan worden beoordeeld.
In het vervolgonderzoek naar modernisering van de APK wordt de mogelijkheid van beide aanbevelingen bezien. Onderzocht wordt
of het uitlezen van de European On-Board Diagnostics (EOBD) een werkbaar technisch alternatief kan zijn voor de viergasmeting
voor benzineauto’s en de roetmeting voor dieselauto’s. Mocht een EOBD een goed technisch alternatief zijn, dan biedt dat ook
mogelijkheden om de eisen beter af te stemmen op de te behalen milieuprestaties van moderne auto’s.
Aanbeveling 6: dring er bij de Europese Commissie op aan om ledlampen voor nieuwe auto’s verplicht te stellen.
Ledlampen leiden tot een lager brandstofverbruik en gaan langer mee. Vanwege deze voordelen zullen steeds meer voertuigen
voorzien worden van ledlampen. Europese typekeuringen zullen in de loop van 2011 alleen worden afgegeven aan voertuigen die
voorzien zijn van een installatie voor dagrijlichten. Ik verwacht dat deze voorwaarde een impuls zal geven voor het monteren
van ledlampen. Nu al worden ledlampen gemonteerd bij auto’s met dagrijlichten. Een verplichtstelling lijkt mij dan ook niet
echt noodzakelijk.
Ik zal echter de voordelen van ledlampen in Europa nogmaals onder de aandacht brengen.
Aanbeveling 7: geef elke automobilist standaard en bij elke APK informatie mee over rustig rijden.
Via verschillende kanalen wordt het belang van rustig rijden nu al bij automobilisten onder de aandacht gebracht. Zo wordt
«Het Nieuwe Rijden» gepromoot bij de aankoop van een auto en bij de rijopleiding. Ik zal onderzoeken of het Instituut voor
Duurzame Mobiliteit hetzelfde kan doen bij de APK.
Ik hoop u hierdoor voldoende te hebben geïnformeerd.
De minister van Verkeer en Waterstaat,
C. M. P. S. Eurlings