nr. 10H1
AMENDEMENT VAN HET LID ANKER
Ontvangen 1 september 2009
De ondergetekende stelt het volgende amendement voor:
In artikel I, onderdeel H, vervalt het derde onderdeel.
Toelichting
Dit amendement strekt ertoe om artikel 41, vierde lid, van de Wbp te handhaven.
Artikel 41, lid 4, Wbp, regelt dat betrokkene elke keer dat hij in verband
met direct marketing wordt benaderd wordt gewezen op de mogelijkheid tot het
doen van verzet. Hiermee wordt de burger bij uitstek in de gelegenheid gesteld
zelf het gebruik van hun persoonsgegevens te sturen.
De indiener benadrukt dat het handhaven van de bovengenoemde bepaling
volledig in lijn is met het regeringsbeleid op het gebied van de telemarketing.
Daar is besloten een «bel me niet-register» in te stellen, waarbij
geldt dat het bedrijf of de organisatie die belt de consument er actief op
moet wijzen dat het «bel me niet-register» bestaat en dat hij
zich daar kan inschrijven.
Anker
BIJLAGE
Actal advies d.d. 16 november 2009
Op 8 oktober 2009 heeft u ons het amendement Anker plus een document «doorrekening
amendement Anker op AL/regeldruk» doen toekomen. Het amendement is ingediend
bij de Wijziging van de Wet bescherming persoonsgegevens in verband met de
vermindering van administratieve lasten en nalevingskosten, wijzigingen teneinde
wetstechnische gebreken te herstellen en enige andere wijzigingen.
Het amendement strekt ertoe om artikel 41, vierde lid, van de Wet bescherming
persoonsgegevens te handhaven. Dat betekent dat betrokkene elke keer dat hij
in verband met direct marketing wordt benaderd, gewezen wordt op de mogelijkheid
tot het doen van verzet. U beoogt hiermee de burger in de gelegenheid te stellen
zelf het gebruik van hun persoonsgegevens te sturen.
Wij hebben de consequenties van het amendement voor de administratieve
lasten getoetst. Wij toetsen op vier hoofdpunten:
Zijn de te verwachten administratieve lasten gekwantificeerd en is de
berekening voldoende onderbouwd?
2. Is er voldoende aandacht besteed aan alternatieven, die mogelijk
minder administratieve lasten opleveren?
3. Is er binnen het doel van het amendement gekozen voor het minst
belastende alternatief?
4. Is er gekozen voor een uitvoering en toezicht met minimale administratieve
lasten?
In beeld brengen van de administratieve lasten
In de doorrekening van het amendement Anker op administratieve lasten
en regeldruk staat als «voorlopige bevinding» dat de aanvaarding
van het amendement leidt tot het niet realiseren van een reductie van de nalevingskosten
van circa 500 000 euro. Wij adviseren u te verduidelijken of de administratieve
lasten van bezwaar en beroep bij deze berekening zijn betrokken en toe te
lichten hoe hoog deze administratieve lasten zijn.
Alternatieven en uitvoering
Wij stellen vast dat het amendement haaks staat op het beleid om de administratieve
lasten en regeldruk voor bedrijven en burgers te beperken. Wij adviseren u
de toename van de overige nalevingskosten met circa 500 000 euro te compenseren.
Voorts adviseren wij u te onderzoeken of er een alternatief is waarbij de
regeldruk zal dalen.
Eindoordeel
Wanneer wij een advies over voorgenomen regelgeving uitbrengen, geven
wij een eindoordeel waarin tot uitdrukking komt of het voorstel al dan niet
in gewijzigde vorm doorgang moet vinden. Wij hanteren 4 categorieën:
1. Indienen (ja)
2. Indienen, nadat met onze adviespunten rekening is gehouden (ja,
nadat»).
3. Niet indienen, tenzij met onze adviespunten rekening is gehouden
(«nee, tenzij»).
4. Niet indienen («nee»).
Bij een ingediend amendement beogen wij met ons advies met de conclusie
ja, nadat», «nee, tenzij» en «nee» een aanpassing
van het amendement. In verband met de fase van behandeling van
het amendement, past het niet meer om in ons eindoordeel te spreken van «indienen».
Ons eindoordeel over het amendement Anker luidt: nee, tenzij met het vorenstaande
rekening is gehouden.
Dr. S.R.A. van Eijck
Collegevoorzitter