31 839 Jeugdzorg

Nr. 450 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARISSEN VAN VOLKSGEZONDHEID, WELZIJN EN SPORT EN VAN VEILIGHEID EN JUSTITIE

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 17 december 2014

Met deze brief bieden wij u de vijfde en laatste rapportage van de Transitiecommissie Stelselherziening Jeugd (TSJ) aan1.

In deze rapportage zet de TSJ de transformatie van het jeugdstelsel centraal. Terugblikkend constateert de TSJ dat – mede op haar advies – de nadruk bij gemeenten in de afgelopen periode vooral op de transitie is komen te liggen. Het beeld van de TSJ is dat de noodzakelijke maatregelen voor de transitie zijn getroffen, de basisstructuur staat en de continuïteit van zorg voor de huidige cliënten is geborgd.

De TSJ benoemt daarnaast ook het risico dat in 2015 nog veel aandacht uit zal gaan naar transitie-activiteiten om het nieuwe systeem praktisch in te regelen, waardoor partijen ook komend jaar mogelijk beperkt aandacht voor de transformatie hebben.

Samenvattend zijn de belangrijkste bevindingen van de TSJ:

  • de basisstructuur voor de nieuwe taken van gemeenten staat en de continuïteit van zorg voor de huidige cliënten is geborgd;

  • de TSJ uit wel haar zorg of alle benodigde jeugdhulp voor nieuwe cliënten straks vanzelfsprekend beschikbaar zal zijn;

  • de transitie is nog niet afgerond en zal in 2015 nog de nodige aandacht vragen;

  • de TSJ benadrukt het belang dat er tegelijkertijd wel ruimte wordt vrijgemaakt voor de transformatie;

  • om het proces van de transformatie te versnellen, dienen volgens de TSJ de partners in het jeugdveld hun eigen rol goed op te pakken en daarbij de verbinding met andere partners te maken.

1 Rapportage zorgcontinuïteit voorjaar 2015

Uit het rapport van de TSJ blijkt haar waardering voor de grote inspanning die door gemeenten en aanbieders is geleverd om de continuïteit van zorg voor de huidige cliënten in 2015 te waarborgen. De TSJ heeft wel zorg of alle benodigde jeugdhulp voor nieuwe cliënten straks vanzelfsprekend beschikbaar zal zijn. De beschikbaarheid van jeugdhulp voor iedereen die dit nodig heeft, is uiteraard heel belangrijk en een wettelijke plicht voor gemeenten. Daarom hebben wij aan de Transitieautoriteit Jeugd gevraagd in het voorjaar van 2015 te rapporteren over de continuïteit van zorg, waarin ook wordt gekeken naar de beschikbaarheid van het aanbod voor nieuwe cliënten.2 Daarnaast is het voor individuele ouders en kinderen van belang dat wij op landelijk niveau een meldpunt hebben ingericht, mocht er onverhoopt iets misgaan in het vinden van hulp als deze nodig is. Zij mogen in geen geval tussen wal en schip vallen.

2 Ruimte voor de transformatie

De afgelopen maanden is de prioriteit logischerwijs uitgegaan naar de maatregelen die zijn genomen om vanaf 1 januari 2015 continuïteit van zorg voor de huidige cliënten te kunnen waarborgen. Gemeenten (en andere partners) zullen de transformatie vanaf 2015 steviger op gaan pakken. Daarbij hebben wij in de verschillende debatten die wij het afgelopen jaar met uw Kamer hebben gevoerd ook aangegeven dat deze vernieuwing nog jaren zal duren. Overigens zien wij dat in veel gemeenten en regio’s wel degelijk nu al vanuit een vernieuwende visie, keuzes voor de inrichting van het jeugdstelsel worden gemaakt. Zo wordt de toegang tot het jeugdstelsel in veel gemeenten minder bureaucratisch en op integrale wijze vormgegeven.

De TSJ ziet voor de transformatie graag de stap «van visie naar verwezenlijken». Daarbij gelooft zij niet in landelijke sturing met een inhoudelijke agenda of blauwdruk. Wel benadrukt zij het belang van regie op het transformatieproces, met daarbij een duidelijke rolverdeling tussen rijk, gemeenten, aanbieders en beroepsorganisaties, opleidingen en kennisinstituten. Zij biedt daartoe ook handvatten. Wij onderschrijven deze basisgedachten van de TSJ en zullen de aanbevelingen die de TSJ doet om de transformatie gezamenlijk te bevorderen, begin 2015 dan ook bespreken met de genoemde partijen. Ook zullen wij de aanbevelingen van de TSJ betrekken bij de initiatieven rond zorgvernieuwing die reeds lopen, zoals de toekomstvisie op het zorglandschap waar wij samen met de VNG en de brancheorganisaties aan werken3.

3 Inkoopproces voor 2016 tijdig starten

De TSJ adviseert om in 2015 de inkoop voor 2016 tijdig te starten. Dat neemt niet weg dat gemeenten komend jaar nog nodig zullen hebben om hun kennis over het inkoopproces op niveau te brengen en te houden. Wij zullen gemeenten daar waar nodig bij blijven ondersteunen. Zo blijft onder meer het Ondersteuningsteam Decentralisaties beschikbaar. Vanzelfsprekend zal ook de TAJ in 2015 beschikbaar zijn voor het inkoopproces.

Voor de inkoop van 2016 is helderheid over het beschikbare budget een belangrijke randvoorwaarde. Uiterlijk bij meicirculaire zal het Rijk hier helderheid over geven.

4 Woord van dank aan de TSJ

Deze vijfde rapportage van de TSJ is ook haar laatste rapportage, aangezien de TSJ per 1 januari 2015 stopt. Wij hebben tijdens de overhandiging van deze vijfde rapportage richting de voorzitter van de TSJ onze waardering voor de inzet van de commissie uitgesproken. De TSJ is er met haar rapportages en adviezen in geslaagd de afgelopen twee jaar een belangrijke bijdrage te leveren aan het richting geven van het transitieproces.

De Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, M.J. van Rijn

De Staatssecretaris van Veiligheid en Justitie, F. Teeven


X Noot
1

Raadpleegbaar via www.tweedekamer.nl

X Noot
2

Zie ook onze brief van 20 oktober jl.: Kamerstuk 31 839, nr. 415

X Noot
3

Idem

Naar boven