De Kinderombudsman dient een onafhankelijk, gezaghebbend figuur te zijn die voor de rechten van kinderen opkomt en daartoe
zelf zijn agenda bepaalt.
Om te voorkomen dat de Kinderombudsman een zoveelste schakel wordt in zowel publiek- als privaatrechtelijke klachtbehandelingsprocedures,
wordt de Kinderombudsman niet verplicht om alle klachten die hem bereiken te behandelen.
Wanneer de Kinderombudsman verplicht is om alle klachten over zowel publiek- als privaatrechtelijke instanties in behandeling
te nemen, zal hij niet meer in staat zijn om zijn eigen agenda, noch om zijn werklast zelf in de hand te houden.
Een dergelijke verplichting zal ertoe leiden dat de Kinderombudsman een onderdeel wordt van de diverse klachtenprocedures
en hierdoor niet meer toekomt aan zijn eigenlijke kerntaak, het opkomen voor de rechten van kinderen.
Ook zouden de bestaande klachtenprocedures ondermijnd worden als de Kinderombudsman de verplichting zou hebben om alle klachten
te onderzoeken. Het is belangrijk dat allereerst deze klachtenprocedures goed vorm gegeven zijn en dat ze daarna helemaal
worden doorlopen.
Wanneer de Kinderombudsman zelf kan bepalen op grond van welke signalen hij actie onderneemt, blijft hij in staat om onafhankelijk
boven de partijen te staan en zelf zijn agenda te bepalen om op te komen voor de rechten van kinderen.
Tevens leidt het wegvallen van deze verplichting tot een mindere werklast, zodat de Kinderombudsman zich met een kleiner ondersteuningsapparaat
kan concentreren op zijn kerntaak.