31 821
Wijziging van de Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek en enige andere wetten onder meer in verband met de verbetering van het bestuur bij de instellingen voor hoger onderwijs, de collegegeldsystematiek en de rechtspositie van studenten (versterking besturing)

nr. 36
AMENDEMENT VAN HET LID VAN DER HAM

Ontvangen 18 juni 2009

De ondergetekende stelt het volgende amendement voor:

Artikel I wordt als volgt gewijzigd:

I

Aan onderdeel CJ wordt een onderdeel toegevoegd, luidende:

4. Er wordt een lid toegevoegd, luidende:

8. Een student van de desbetreffende universiteit wordt in de gelegenheid gesteld de vergaderingen van het college van bestuur bij te wonen, in welke vergaderingen deze student een adviserende rol heeft. In het bestuurs- en beheersreglement wordt bepaald, op welke wijze de in de vorige volzin bedoelde student wordt aangewezen.

II

In onderdeel DJ wordt in artikel 10.2, derde lid, na «tweede» ingevoegd: en achtste.

III

Aan onderdeel EH wordt een onderdeel toegevoegd, luidende:

4. Er wordt een lid toegevoegd, luidende:

7. Een student van de Open Universiteit wordt in de gelegenheid gesteld de vergaderingen van het college van bestuur bij te wonen, in welke vergaderingen deze student een adviserende rol heeft. In het bestuurs- en beheersreglement wordt bepaald, op welke wijze de in de vorige volzin bedoelde student wordt aangewezen.

Toelichting

Een studentassessor is een intermediair tussen medezeggenschap en bestuur. De studentassessor kan zodoende zorgen voor een soepele en efficiënte samenwerking en informatieoverdracht tussen beide organen. Bovendien kan de studentassessor aandacht vragen voor specifieke problemen in het onderwijs en met betrekking tot faciliteiten die studenten aangaan. De assessor legt zich speciaal toe op het onderhouden van contacten met studieverenigingen, medezeggenschap en andere studentgerelateerde organen. Dit zijn contacten die een belangrijke waarde hebben voor het klimaat binnen een instelling, faculteit en opleiding, maar door tijdgebrek vaak onvoldoende aandacht krijgen.

Het toevoegen van een studentassessor lost het probleem op van onwetende medezeggenschap die weinig weet en veel gelooft. Hierdoor heeft de medezeggenschap op belangrijke zaken voor studenten nu vaak onvoldoende invloed. De medezeggenschap voor studenten raakt door het toevoegen van een studentassessor beter geïnformeerd, heeft meer invloed en kan zich beter bezig houden met echt inhoudelijk nadenken over belangrijke thema’s. Dit is in het belang van de hele organisatie.

Van der Ham

Naar boven