31 792 XVII
Wijziging van de begrotingsstaat van de begroting voor Jeugd en Gezin (XVII) voor het jaar 2008 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota)

nr. 3
VERSLAG HOUDENDE EEN LIJST VAN VRAGEN EN ANTWOORDEN

Vastgesteld 11 december 2008

De Algemene commissie voor Jeugd en Gezin1, belast met het voorbereidend onderzoek van dit voorstel van wet, heeft de eer verslag uit te brengen in de vorm van een lijst van vragen met de daarop gegeven antwoorden.

Met de vaststelling van het verslag acht de commissie de openbare behandeling van het wetsvoorstel voldoende voorbereid.

De voorzitter van de commissie,

Heijnen

De griffier van de commissie,

Teunissen

1

Op welke manier wordt de € 49 miljoen voor het aanpakken van de wachtlijsten precies ingezet? Kan er een overzicht worden gegeven van de verdeling over de provincies en grootstedelijke regio’s?

Zie antwoord op vraag 5

2

Waarop is de aanvullende bijdrage van € 5 miljoen in verband met het EKD gebaseerd? Waarom is er voor dit bedrag gekozen en niet voor een hoger bedrag? Waaruit bestaan de kosten die gemeenten in 2008 ten behoeve van het EKD hebben gemaakt? Kan er een overzicht worden gegeven van de aanbestedingsprocedures die in 2008 hebben plaatsgevonden en welke kosten hiermee waren gemoeid?

Deze € 5 miljoen is een extra impuls voor de digitalisering van het dossier van de Jeugdgezondheidszorg (EKD). Dit bedrag komt bovenop het bedrag dat in het kader van het Bestuursakkoord «Samen aan de slag» ter beschikking wordt gesteld.

Als gevolg van deze eenmalige extra uitkering wordt in de jaren 2008 tot en met 2011 voor de invoering van het EKD de volgende bedragen aan gemeenten ter beschikking gesteld. In 2008 € 10 miljoen; in 2009 € 10 miljoen; in 2010 € 15 miljoen en in 2011 € 20 miljoen. In de jaren na 2011 blijft het bedrag op dit niveau.

De € 5 miljoen wordt extra toegevoegd aan de algemene uitkering uit het gemeentefonds. Derhalve zijn er geen gespecificeerde gegevens beschikbaar.

3

Kunt u per provincie en per grootstedelijke regio aangeven welk bedrag er sinds de voorjaarsnota extra beschikbaar is gekomen voor het wegwerken van de wachtlijsten? Kunt u per provincie en per grootstedelijke regio aangeven welk bedrag de provincies en de grootstedelijke regio’s daarnaast zelf extra beschikbaar hebben gesteld voor het wegwerken van de wachtlijsten?

Zie antwoord op vraag 5Zie antwoord op vraag 5

4

Is er inmiddels overeenstemming met de grootstedelijke regio’s over het bedrag dat deze regio’s zelf uitgeven aan het wegwerken van de wachtlijsten in de jeugdzorg? Zo nee, waarom niet?

Zie antwoord op vraag 5.

5

Kan de minister inmiddels aangeven welk bedrag hij beschikbaar stelt aan de grootstedelijke regio’s voor het wegwerken van de wachtlijsten in de jeugdzorg in deze grootstedelijke regio’s? Zo nee, waarom niet?

De extra € 49 miljoen in 2008 en € 66 miljoen in 2009 voor het wegwerken van de wachtlijsten is toegevoegd aan de doeluitkering jeugdzorg. Dit houdt in dat provincies en grootstedelijke regio’s dit bedrag hebben gebruikt of kunnen gebruiken voor het maken van afspraken met de zorgaanbieders en de bureaus jeugdzorg inclusief de Advies en Meldpunten Kindermishandeling (AMK’s) over de te leveren extra productie. De inzet van de provincies bedraagt voor de totale overeenkomst € 72 miljoen uit eigen middelen. Daarnaast realiseren de provincies nog € 22 miljoen efficiency. Met de grootstedelijke regio’s worden op dit moment afspraken gemaakt, waarover ik u nog dit jaar afzonderlijk zal informeren.

De verdeling over de provincies van de extra rijksmiddelen en de inzet van eigen middelen treft u in onderstaande tabel aan:

Verdeling van extra rijksmiddelen en eigen middelen provincies naar provincie en grootstedelijke regio’s

 extra rijksmiddeleninzet provincies
 20082009totaal 08/09totaal 08/09
Groningen1 087 2611 464 4742 551 7351 556 893
Friesland1 383 1991 863 0843 246 2822 377 844
Drenthe801 9821 080 2211 882 203667 722
Overijssel3 060 1764 121 8697 182 0456 373 483
Gelderland7 885 17810 620 85318 506 03117 641 633
Flevoland1 800 1392 424 6764 224 8153 861 798
Utrecht2 652 8353 573 2076 226 0424 372 008
Noord-Holland2 530 2653 408 1115 938 3763 966 155
Zuid-Holland4 569 2706 154 52710 723 7978 637 032
Zeeland1 390 3491 872 7143 263 0633 123 667
Noord-Brabant7 769 58010 465 14918 234 72914 664 666
Limburg3 040 5024 095 3707 135 8724 733 938
Reservering drie gsr’s *11 029 26414 855 74425 885 008PM
Totaal49 000 00066 000 000115 000 00071 976 839+ PM
bedragen in €    

* met de drie grootstedelijke regio’s (gsr’s) worden op dit moment afspraken gemaakt.

6

Kunt u een overzicht geven van de belangrijkste begrotingsuitgavenmutaties – zoals gedaan in tabel 2 – waarbij een ondergrens van € 3 miljoen wordt aangehouden?

In aanvulling op tabel 2 kunnen in dit verband de mutaties genoemd worden die aanvullend bij de beleidsartikelen worden toegelicht en de € 3 miljoen te boven gaan, te weten (in € 1 000):

– Bijstelling AKW-uitgaven; 8 553

– Bijstelling Kindgebonden Budget (WKB); 6 000

7

Kunt u de post overige mutaties toelichten en op hoofdlijnen aangeven om welke mutaties het gaat?

De post «Overige mutaties» betreft de optelsom van mutaties die lager zijn dan de ondergrens, zoals aangegeven in de leeswijzer. Deze mutaties zijn in hoofdzaak technisch van aard.

8

Waaruit bestaat de loonbijstelling 2008 ter hoogte van € 9,8 miljoen? Voor wie geldt deze loonbijstelling?

Zie antwoord op vraag 9.

9

Waaruit bestaat de loonbijstelling 2008 ter hoogte van € 35 miljoen? Voor wie geldt deze loonbijstelling?

De loonbijstelling heeft betrekking op de loongevoelige uitgaven op het desbetreffende artikel. Met behulp van de jaarlijkse loonbijstelling worden de uitgaven op het artikel naar het loonpeil van het lopende jaar gebracht. De voor de tranche 2008 gehanteerde loonindex (de zogenoemde Overheidsbijdrage in de Arbeidsvoorwaardenontwikkeling (OVA)) bedraagt 4,066%.

10

Hoe groot is de onderuitputting precies? Welke activiteiten worden er doorgeschoven naar 2009? Kunt u per activiteit aangeven wat de oorzaak is van het doorschuiven van deze activiteit naar 2009?

De bedoelde onderuitputting op artikelonderdeel 3.1 bedraagt naar verwachting € 8,4 mln. Het grootste deel valt vrij door het niet uitkeren van de Overheidsbijdrage in de Arbeidsvoorwaardenontwikkeling (OVA) over enkele incidentele bedragen in 2008. De activiteiten waarvan het gereserveerde budget in 2008 niet volledig is uitgeput betreffen:

– het aanpassen van het informatiesysteem in de jeugdzorg om tot vermindering van ervaren lastendruk te komen; na uitgebreid veldonderzoek ligt er een plan van aanpak dat vanaf december 2008 tot uitvoering komt;

– het ontwikkelen van de publiekscampagne inzake de bestrijding van kindermishandeling vergde een Europese aanbestedingsprocedure en is eind 2008 gegund.

– het invoeren van de nieuwe financiering in de jeugdzorg bleek in 2008 minder budget te vergen dan vooraf verwacht.

11

Waarheen wordt de € 0,7 miljoen overgeheveld? Waarom vindt deze overheveling plaats?

Dit bedrag is door het ministerie van SZW in de eigen eindejaarsmarge meegenomen en wordt nu overgeheveld naar de begroting van Jeugd en Gezin.

Deze middelen houden verband met activiteiten voor de campussen die vertraging opliepen in 2007. Omdat in dat jaar de campussen vielen onder de minister van SZW is gebruik gemaakt van de eindejaarsmarge van SZW.

12

Waarop is het bedrag van € 0,8 miljoen van de onderuitputting gebaseerd? Welke activiteiten worden doorgeschoven naar 2009?

De doorgeschoven activiteiten betreffen een conferentie en een extra pilot voor 12 tot 15 jarigen, in antwoord op de motie Bouchibti (TK 2007–2008, 31 200 nr. 17).

De conferentie is doorgeschoven naar het voorjaar van 2009. De extra pilot voor 12 tot 15 jarigen wordt momenteel verder uitgewerkt; in maart 2009 zal het projectvoorstel gereed zijn en zal een beslissing genomen worden of deze pilot vanuit Jeugd en Gezin gesubsidieerd gaat worden.

13

Uit welke middelen komt het extra bedrag van € 49 miljoen dat beschikbaar wordt gesteld voor het aanpakken van de wachtlijsten en het opvangen van de verwachte groei in de provincies en grootstedelijke regio’s?

Dit bedrag is gedekt uit de algemene middelen.

14

Hoe komt het dat NIDOS een lagere bezetting had en hierdoor € 1 miljoen wordt terugontvangen. Heeft NIDOS niet te maken met wachtlijsten? Waarvoor wordt de € 1 miljoen die is terugontvangen van het NIDOS ingezet?

Het NIDOS bedient een speciale doelgroep, namelijk de alleenstaande minderjarige asielzoekers. De instroom van alleenstaande minderjarige asielzoekers is in de afgelopen jaren sterk gedaald en is inmiddels gestabiliseerd. De daling in 2007 bleek uiteindelijk iets sterker te zijn dan waar bij de bevoorschotting rekening is gehouden. Het NIDOS heeft geen wachtlijsten. De € 1 miljoen aan terugontvangsten over 2007 betreft het asieldossier, dat volgens kabinetsafspraken uit algemene middelen wordt gefinancierd. Overschotten vloeien terug naar de algemene middelen.


XNoot
1

Samenstelling:

Leden: Van der Vlies (SGP), Çörüz (CDA), Tichelaar (PvdA), Gerkens (SP), ondervoorzitter Sterk (CDA), Van Miltenburg (VVD), Van Dijken (PvdA), Dezentjé Hamming-Bluemink (VVD), Aasted Madsen-van Stiphout (CDA), Koşer Kaya (D66), Jonker (CDA), Teeven (VVD), Wolbert (PvdA), Voordewind (CU), Zijlstra (VVD), Bouchibti (PvdA), Langkamp (SP), Ouwehand (PvdD), Agema (PVV), Leijten (SP), Dibi (GL), Heijnen (PvdA), voorzitter Van Toorenburg (CDA), Uitslag (CDA) en Vacature (SP).

Plv. leden: Vacature (SGP), Omtzigt (CDA), Heerts (PvdA), Kant (SP), Blanksma-van den Heuvel (CDA), Van der Burg (VVD), Eijsink (PvdA), Vacature (VVD), Biskop (CDA), Van der Ham (D66), De Pater-van der Meer (CDA), Verdonk (Verdonk), Bouwmeester (PvdA), Wiegman-van Meppelen Scheppink (CU), Schippers (VVD), Timmer (PvdA), Gesthuizen (SP), Vacature (PvdD), Bosma (PVV), De Wit (SP), Azough (GL), Arib (PvdA), De Vries (CDA), Van Dijk (CDA) en Karabulut (SP).

Naar boven