Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer | Datum vergadering |
---|---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2008-2009 | 31792-A nr. 3 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer | Datum vergadering |
---|---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2008-2009 | 31792-A nr. 3 |
Vastgesteld 17 december 2008
De vaste commissie voor Verkeer en Waterstaat1, belast met het voorbereidend onderzoek van dit wetsvoorstel, heeft de eer verslag uit te brengen in de vorm van een lijst van een vragen met de daarop gegeven antwoorden.
Met de vaststelling van het verslag acht de commissie de openbare behandeling van het wetsvoorstel voldoende voorbereid.
Waarom wordt geen toelichting gegeven op de mutaties per beleidsartikel?
In het wetsvoorstel zijn onder onderdeel 2.1 Overzicht van de belangrijkste suppletore uitgaven- en ontvangsten mutaties de meest relevante mutaties per beleidsartikel gespecificeerd en vervolgens toegelicht. Daarna is onder 2.2 nader ingegaan op de meer specifieke mutaties per artikel.
Welk deel van de € 121 mln mutatie op art. 12.02 (beheer en onderhoud hoofdwegennet) wordt veroorzaakt door het versneld uitvoeren van onderhoud, welk deel door de mobiliteitsmaatregelen en welk deel door de prijsontwikkeling? Kunt de oorzaken voor ieder deel van deze mutaties toelichten?
Het merendeel ter grootte van circa € 77 mln wordt veroorzaakt door het versneld uitvoeren van onderhoud aan onder andere de A7, de A32 en de Moerdijkbrug. De kosten voor het wegwerken van achterstallig onderhoud aan de kunstwerken leidde tijdens de uitvoering tot meerkosten van circa € 21 mln. Om de verkeershinder te beperken zijn (niet begrote) mobiliteitsmaatregelen van circa € 18 mln gemaakt bij het beheer en onderhoud van kunstwerken en bij asfalteringswerkzaamheden. Het resterende deel ad circa € 5 mln is het gevolg van het duurder worden van brandstof, staal en bitumen.
Kunt u de mutatie ten bedrage van -/- € 31.7 mln op art. 12.03 (aanleg hoofdwegen) als gevolg van vertraging in het «project verbeteren doorstroming ring A10» nader toelichten?
De start van het project is vertraagd als gevolg van het bestuurlijk afstemmingsproces met de regio over te nemen maatregelen. Daardoor schuift een deel van de uitvoering door naar 2009.
Op welke wijze is de toegevoegde € 60 miljoen op art. 11.02.01 (Basispakket B&O waterkeren) opgebouwd en wanneer worden deze bedragen uitgegeven?
Deze zijn bedoeld voor het uitvoeren van het jaarlijks suppletieprogramma en het faalkansbeheer van de stormvloedkeringen. Deze bedragen zullen nog dit jaar worden besteed. De kosten voor suppleties bedragen € 19 mln en € 15,5 mln voor faalkansbeheer. Daarnaast zijn de kosten voor het reguliere onderhoud gestegen, onder meer door de gestegen kosten voor energie.
Kunt u toelichten waarom op art. 11.03.01 € 102 miljoen minder wordt uitgegeven aan de aanleg van waterkeringen? Wat zijn hiervan de gevolgen voor de veiligheid? Hoe verhoudt zich dit tot de conclusies van de Deltacommissie?
De verlaging van het budget voor waterkeren is, zoals gemeld bij Voorjaarsnota, vooral het gevolg van het verschuiven van middelen voor het Hoogwaterbeschermings-programma (HWBP). In het najaar van 2007 is het Hoogwaterbeschermingsprogramma vastgesteld. Met de waterschappen en provincies zijn begin 2008 intentieverklaringen afgesloten voor alle noodzakelijke verbeteringswerken. Met het doorschuiven van het budget van 2008 naar latere jaren, is de financiële reeks beter afgestemd op de programmering van de waterschappen. De programmering van de waterschappen is conform de doelstelling van het HWBP, om de verbeteringswerken aan de primaire waterkeringen in 2015 gereed te hebben.
De voortgang van het HWBP is in lijn met de Kabinetsreactie op het advies van de Deltacommissie. De lopende programma’s op het gebied van waterveiligheid worden voortvarend voortgezet.
Kunt u de mutatie van -/- € 662 miljoen op art. 12.05 (verkenningen en planstudies voor tracébesluit) toelichten? Treft u minder voorbereiding voor de aanleg van nieuwe wegen en de verbreding van huidige wegen?
Uit het bedrag van € 662 mln leid ik af dat gevraagd wordt naar het verschil tussen de raming bij Najaarsnota en ontwerp-begroting 2008.
Dit bedrag wordt voor € 500 mln veroorzaakt door overboekingen in het kader van fasewisseling, bijvoorbeeld projecten die overgaan vanuit planstudiefase naar realisatiefase, maar ook voor planstudieprojecten waar nu al realisatieuitgaven voor worden gemaakt (bijvoorbeeld anticiperende grondaankopen).
Deze grote overboeking van planstudie naar realisatie geeft feitelijk aan dat er een groot aantal projecten die nog in de planstudiefase verkeerden, nú in uitvoering zijn of binnenkort in uitvoering worden genomen.
De mutatie betekent niet dat er minder aandacht wordt besteed aan de voorbereiding voor de aanleg van nieuwe wegen en de verbreding van de huidige wegen.
Het restant betreft met name het saldo van de diverse kasschuiven die samenhangen met de programmering van infrastructuur en de toedeling van het voordelig saldo over 2007 aan de verschillende jaren.
Hoe komt het dat de uitgaven op art. 13 (spoorwegen), zowel bij aanleg als onderhoud, achterblijven en wat kan hier aan gedaan worden?
Zie het antwoord op vraag 8.
Kunt u toelichten waarom u op art. 13.03 € 225 miljoen minder besteedt aan de aanleg van spoorwegen? Kunt u toelichten hoe zich dit verhoudt tot de halvering van de raming voor art. 35.04.05 (logistieke efficiëntie spoor) in de tweede suppletoire Begroting 2008 (31 792 XII)? Hoe verhoudt zich dit tot uw ambities van het programma Groei op het Spoor?
De onderuitputting op het aanlegprogramma wordt grotendeels verklaard doordat met name de gereserveerde bedragen voor de risicoreservering grote projecten en het project Zuidas doorschuiven naar latere jaren.
De aanpassing van de raming op art. 35.04.05 hangt samen met een vertraagde uitvoering van de ECTS-regeling, welke beoogt de inbouw van ERTMS in locomotieven van vervoerders die gebruikmaken van de Betuweroute. De planning is dat in 2009 deze regeling wel afgerond kan worden.
De mindere besteding op dit artikel in dit jaar (2008) heeft geen invloed op de groeiambitie voor het spoor. Voor de komende jaren blijft tijdige realisatie van de spooruitbreiding, die onderdeel uitmaakt van het project Zuidas, uitgangspunt. Over de voortgang van het project Zuidas wordt uw Kamer binnenkort geïnformeerd.
Kunt u toelichten waarom u op art. 14.01 € 36 miljoen minder besteedt aan grote regionale en lokale projecten? Erkent u niet de noodzaak van extra investeringen in de afwikkeling van het regionaal en lokaal vervoer?
Ten opzichte van de Ontwerpbegroting 2008 is € 36 mln minder besteed, dat als volgt wordt veroorzaakt:
Toevoegingen/onttrekkingen aan het budget:
– Voordelig saldo 2007 56 mln
– Loon en prijsbijstelling 2008 3 mln
– Taakstelling – 3 mln
– N201 2 mln
– Tilburg NW Tangent 5 mln
– Noord Zuidlijn WTC – 54 mln
– Randstadrail – 21 mln
– Beneluxmetro – 4 mln
– Diversen: waaronder Duurzaam veilig, West Zeeuws Vlaanderen, GDU, Experimenteerfonds en Verkenning en planstudies – 20 mln
Totaal – 36 mln
Er kan uit de lagere uitgaven niet de conclusie worden getrokken dat er sprake is van het niet erkennen van de noodzaak van extra investeringen in de afwikkeling van het regionaal en lokaal vervoer. De gelden blijven voor VenW behouden. VenW is ten aanzien van betaalbaarstelling afhankelijk van het declaratiegedrag van derden.
Kunt u de mutaties op artikel 17.03 (Hogesnelheidslijn) en de daartoe behorende subartikelen in detail toelichten?
De in de Najaarsnota voorgestelde mutatie heeft geheel betrekking op artikelonderdeel 17.03.01. Realisatie HSL-Zuid. Door vertraging bij de oplevering van de HSL, kan het budget met ruim € 80 mln neerwaarts worden bijgesteld. Deze middelen schuiven door naar latere jaren.
Welke subsidies vallen onder artikel 18.07.02 (Subsidies Algemeen) en welk deel van de mutatie van € 17 miljoen heeft betrekking op ieder van deze subsidies?
Dit betreft de toezeggingen die VenW heeft gedaan met betrekking tot de nieuwe staatkundige structuur van de drie BES-eilanden (Bonaire, Sint Eustatius en Saba) en logistieke innovatie (in het kader van het dieselakkoord).
Samenstelling:
Leden: Vendrik (GL), Van der Staaij (SGP), Snijder-Hazelhoff (VVD), Mastwijk (CDA), Jager (CDA), voorzitter, Koopmans (CDA), Gerkens (SP), Van der Ham (D66), Haverkamp (CDA), Aptroot (VVD), De Krom (VVD), Samsom (PvdA), Boelhouwer (PvdA), Roefs (PvdA), Jansen (SP), Cramer (CU), Roemer (SP), Koppejan (CDA), Vermeij (PvdA), Madlener (PVV), Ten Broeke (VVD), ondervoorzitter, Ouwehand (PvdD), Polderman (SP), Tang (PvdA) en De Rouwe (CDA).
Plv. leden: Van Gent (GL), Van der Vlies (SGP), Boekestijn (VVD), Bilder (CDA), Hessels (CDA), Atsma (CDA), Van Bommel (SP), Koşer Kaya (D66), Sterk (CDA), Neppérus (VVD), De Krom (VVD), Dijsselbloem (PvdA), Jacobi (PvdA), Besselink (PvdA), Vacature (SP), Anker (CU), Van Leeuwen (SP), Knops (CDA), Depla (PvdA), Agema (PVV), Verdonk (Verdonk), Thieme (PvdD), Lempens (SP), Waalkens (PvdA) en Van Heugten (CDA).
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-31792-A-3.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.