31 789 Staatsdeelnemingen Fortis en ABN AMRO

Nr. 77 BRIEF VAN DE MINISTER VAN FINANCIËN

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 27 oktober 2015

Met deze brief informeer ik u over de aankondiging die NLFI1 en ABN AMRO Group N.V. (hierna: «ABN AMRO») vandaag hebben gedaan om het proces van de beursgang van ABN AMRO te starten, de zogenoemde Intention to float.

NLFI houdt namens de staat de aandelen van ABN AMRO en heeft tevens de wettelijke taak om de Minister van Financiën te adviseren over de strategie tot verkoop van de aandelen door de staat. De afgelopen maanden hebben NLFI en ABN AMRO, in overleg met het Ministerie van Financiën, de vereiste voorbereidingen getroffen om een beursgang vanaf het vierde kwartaal van 2015 mogelijk te maken. Recentelijk hebben de toezichthouders2 een verklaring van geen bezwaar afgegeven voor zowel de beursgang als het verkrijgen van een gekwalificeerde deelneming door de stichting administratiekantoor continuïteit ABN AMRO Group (STAK, de beschermingsstichting van ABN AMRO).

Daarnaast heeft NLFI de voorwaarden3 voor een beursgang van ABN AMRO opnieuw getoetst en concludeert NLFI dat hier nog steeds aan wordt voldaan. Die voorwaarden zijn: de financiële sector is voldoende stabiel voor een verkoop, er is voldoende interesse vanuit de markt en ABN AMRO is gereed voor een verkoop. NLFI heeft mij dan ook geadviseerd om met de daadwerkelijke verkoop van ABN AMRO te starten en ik onderschrijf dit advies.

De komende periode vindt de zogenoemde Pre Deal Investor Education plaats. Dit houdt in dat de analisten van de ingehuurde zakenbanken hun visie op ABN AMRO met beleggers bespreken. De reactie van beleggers wordt meegewogen bij het bepalen van een bandbreedte van de prijs en bepaling van de omvang van de eerste plaatsing.

Hieropvolgend zal door de staat, op basis van advies van NLFI, worden besloten over de mogelijke start van de volgende activiteiten:

  • Publicatie prospectus – Waarin alle informatie over ABN AMRO alsook de details van de beursgang, inclusief een prijsbandbreedte, zijn opgenomen. Op basis van het prospectus beoordelen beleggers of zij een order willen plaatsen.

  • Book building – Direct na publicatie van het prospectus gaat de raad van bestuur van ABN AMRO op road show om beleggers te interesseren in ABN AMRO en kunnen beleggers een order plaatsen.

  • De vaststelling van de prijs en de beursnotering – Aan het einde van de book building fase worden de exacte prijs van de certificaten, omvang van de eerste plaatsing en toewijzing aan beleggers bepaald. Daarna kan de daadwerkelijke notering aan de beurs plaatsvinden, mogelijk in dit vierde kwartaal van 2015.

De uitgaven die samenhangen met de beursgang (de verkoopkosten) worden via de tweede suppletoire begroting van het Ministerie van Financiën (begroting IX) verwerkt in de begroting. Het gaat hierbij om EUR 9,5 miljoen aan uitgaven, waaronder een vergoeding voor de zakenbanken en kosten voor juridisch advies. Alle kosten en opbrengsten van interventies in de financiële sector met als doel het stabiel houden van het financiële systeem zijn niet relevant voor het uitgavenkader (begrotingsregel 24).

Meer informatie over de Intention to float treft u aan in een persbericht van NLFI en ABN AMRO. Dit persbericht is bij deze Kamerbrief gevoegd. De informatie van het persbericht kan niet gedeeld worden met personen die woonachtig zijn in de Verenigde Staten, Canada, Australië en Japan vanwege de in die landen geldende wetten over de uitgifte van effecten. Het persbericht zal daarom niet op de gebruikelijke wijze op internet worden gepubliceerd als bijlage bij deze brief, maar ter inzage worden gelegd bij het Centraal Informatiepunt Tweede Kamer. Het persbericht is daarnaast in een afgeschermde omgeving te vinden op de site http://www.nlfi.nl/beursgang-abnamro.

De Minister van Financiën, J.R.V.A. Dijsselbloem


X Noot
1

Stichting administratiekantoor beheer financiële instellingen. NLFI is opgericht naar aanleiding van de motie Weekers c.s. om het aandeelhouderschap in ABN AMRO en ASR op een zakelijke, niet-politieke wijze in te vullen en de belangen op transparante wijze te scheiden.

X Noot
2

De Nederlandsche Bank en de Europese Centrale Bank

X Noot
3

Kamerstuk 31 789, nr. 64

Naar boven